Fotográfia (analóg, és digitális egyaránt) Átfogóan a fotózásról
#1
Elküldve: 2004. 04. 01. 21:19
Hajrá.
#2
Elküldve: 2004. 04. 01. 21:21
Először is tisztázzunk egy-két alap dolgot a fotózás technikájáról, egy-két törvényszerűséget dobjunk be.
Expozíció:
A fotográfiai expozíció a kamera képsíkján a képszerű fényképezés céljából létrejövő expozíció. A fotográfiai expozíciókor a fényérzékeny anyagot a témáról kiinduló fénysugarak az objektíven áthaladva világítják meg. (A fotográfiai expozíciót ne keverjük össze a szenzitometriai expozícióval, amelynek célja a nyersanyagok érzékenységének vizsgálata!)
Expozíciós adatok: idő, rekesz, fényérték:
A gyakorló fotós az expozíciószámszerű jellemzésére a fényképezőgépen beállítható adatokat, a beállított rekesz és a beállított expozíciós idő értékpárjait használja. A fényképezőgép oldaláról ugyanis ezzel a két értékkel tudjuk szabályozni az expozíciót. Példa: egy tájképet adott esetben f11 rekesszel és 1/100 másodperccel exponáltunk.
Idő
A beállítható egész expozíciós idők szabályos számai:
1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000 - 1/4000 - 1/8000 stb. másodperc.
Láthatjuk, hogy a sorozatban minden következő érték jó közelítéssel fele az előzőnek.
A korszerű elektronikus zárak nagy része a szabványos időértékek közötti idők exponálására is képesek, tehát ezeken a gépeken elvileg lehetséges akár 1/724 vagy 1/27 másodperc exponálása is.
Rekesz (blende)
Az objektíven áthaladó fény erősségét a rekesszel szabályozhatjuk. Az objektíven beállítható rekeszértékek szabályos számsora:
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64
Minden következő rekeszérték fele értékű expozíciót jelent, mint az előző.
Fényérték
Az expozíció értékét a fentiek szerint kétféle, sőt, tulajdonképpen háromféle módon szabályozhatjuk:
- megváltoztatjuk a beállított rekeszértéket
- megváltoztatjuk a beállított időértéket
- mind az idő-, mind a rekeszértéken változtatunk
Az expozíció a fentiek szerint nem válozik, ha a rekeszt 1 értékkel nyitjuk, az expozíciós időt pedig ugyancsak 1 értékkel (felére) csökkentjük. Belátható, hogy ugyanazt az expozíciót igen sokféle rekesz-expozíciós időértékpárral valósíthatjuk meg.
Egyértelműen tudjuk kifejezni az expozíciót, ha annak értékét az ún. fényértékben adjuk meg. 1 másodperc expozíciós időhöz f1 rekesznyílás mellett 0 fényérték tartozik. Valahányszor felére csökkentjuk az expozíciót, a fényérték 1 egységgel nő meg. Az 1/4, 1/8, 1/16 expozíciónak 2, 3, 4 fényérték növekedés felel meg.
A rekesznek 1 szabányos lépésel való zárása is 1 fényértékkel növeli az expozíciót, a rekesz nyitása pedig 1 fényértékkel csökkenti.
A szakmai zsargonban gyakran beszélünk egy vagy két blendényi expozíciónövelésről vagy -csökkentésről. (A rekesz németül blende.) Ezt a változtatást azonban nem mindig a rekeszállítással hajtjuk végre, hanem gyakran az expozíciós idő állításával, vagy egyéb, más ismert módon. Ebben az esetben tehát a blende kifejezés fényértéket jelent.
Érdemes még megjegyezni, hogy 1 fényértéknyi változást okoz egy 0,30 denzitású, illetve 30-as szűrőszámú szürke szűrő; 1 fényértékváltozás 3 DIN érzékenységváltozással egyenértékű.
Kezdésnek hirtelen ennyi. A fentiekért köszönet dr Sevcsik Jenőnek és Hefelle Józsefnek, és a Fényképészet című könyvükért, ami a szakmában, és a szakmán kívül is már-már bibliaként forgatott darab, de mindenképpen alapmű. A fenti szöveget dr Sevcsik, és Hefelle urak említett könyvéből "ollóztam" ide.
#3
Elküldve: 2004. 04. 01. 22:40
OFF
Leáldozóban a topicnyitási kedv?
/OFF
Egy kompakt digicsre milyen polárszűrő kell, és miért? Hol azt olvasom, hogy csak a cirkuláris jó, hol meg azt, hogy boldogan használják a lineárist is. Mi a lényeges különbség? Az ára között egyre kisebbnek látom a differenciát.
#4
Elküldve: 2004. 04. 02. 11:35
Idézet: Studi - Dátum: 2004. április 1, csütörtök - 23:44
Én úgy tudom (ha jól emlékszem itt olvastam a fórumban valahol), hogy amelyik gépnek fókuszáláskor "bemozdul a lencséje", arra cirkuláris kell. Nekem mondjuk nem kompakt, hanem nagyobbacska tükörreflexes gépem van, circular filterrel, és müxik jól. Ahogy forgatom a filter lencsét, úgy lehet szépen állítani a "hatást".
#5
Elküldve: 2004. 04. 02. 14:56
Ha csak manuális élességállítás van a gépen, akkor megfelelő a lineáris polárszűrő, ha autofokuszos, akkor mindenképpen cirkuláris polár kell, a lineáris polár ugyanis megzavarhatja az autofokusz elektronikákat, érzékelőket.
A hatása mindkét típusú polárnak ugyanaz. Teltebbé teszi a színeket, némileg szaturáltabb képet eredményez, kontúrossá teszi a mélykék eget a felhőkkel, és nem utolsó sorban a polarizált fényt kiszűri, pl. víz, vagy üvegfelületeken megjelenő tükröződéseket, illetve a Levegőben lévő páracseppek által visszavert fényt.
Az utóbbi az a jelenség, amikor nagyon nagy területet befogva, a képben lévő légtömeg páratartalma nagy, így a levegőben lebegő páracseppek visszaverik a fényt, a fényképezőgép látótávolsága lecsökken, a messze lévő dolgok ködös homályba borulnak. Tipikus hiba azokon a képeken, amiknél a repülő ablakából lefényképezzük az óceán közepén lévő apró szigetet. A nagy páratartalom miatt a sziget alig fog látszani, csak egy nagy ködös paca. A polárszűrő belát emögé, és megmutatja a szigetet.
#6
Elküldve: 2004. 04. 02. 17:15
#7
Elküldve: 2004. 04. 03. 21:00
Idézet: Targa - Dátum: 2004. április 2, péntek - 14:00
Ha csak manuális élességállítás van a gépen, akkor megfelelő a lineáris polárszűrő, ha autofokuszos, akkor mindenképpen cirkuláris polár kell, a lineáris polár ugyanis megzavarhatja az autofokusz elektronikákat, érzékelőket.
A hatása mindkét típusú polárnak ugyanaz. Teltebbé teszi a színeket, némileg szaturáltabb képet eredményez, kontúrossá teszi a mélykék eget a felhőkkel, és nem utolsó sorban a polarizált fényt kiszűri, pl. víz, vagy üvegfelületeken megjelenő tükröződéseket, illetve a Levegőben lévő páracseppek által visszavert fényt.
Az utóbbi az a jelenség, amikor nagyon nagy területet befogva, a képben lévő légtömeg páratartalma nagy, így a levegőben lebegő páracseppek visszaverik a fényt, a fényképezőgép látótávolsága lecsökken, a messze lévő dolgok ködös homályba borulnak. Tipikus hiba azokon a képeken, amiknél a repülő ablakából lefényképezzük az óceán közepén lévő apró szigetet. A nagy páratartalom miatt a sziget alig fog látszani, csak egy nagy ködös paca. A polárszűrő belát emögé, és megmutatja a szigetet.
Nagyon szépen köszi!
Szóval a lényrg az, hogy hatásában nagy eltérés nincs. Egyébként ez az autofokusz probléma a lineáris filterrel egyre inkább elméletinek tűnik, gyakorlatban sokan használják probléma nékül. Te is az írtad, hogy "megzavarhatja", tehát lehet, hogy 90-95%ban jól működik. De ha nincs nagy eltérés az árban, akkor mindenképpen cirkulárisat veszek.
#8
Elküldve: 2004. 04. 04. 15:00
Én is vettem a Fuji S5000-hez egy Hoya lineáris polárt karácsonyra. Az @ptif@rm-nál mondták, hogy kipróbálták már S602 / S5000 és más Fuji gépekkel is, nem muszáj circulárt vennem. Szerintem az a lényeg, hogy vásárlás előtt tudd meg, hogy az adott polár a gépeddel működik -e.
#9
Elküldve: 2004. 04. 05. 10:23
Idézet: Targa - Dátum: 2004. április 2, péntek - 16:00
Majdnem jó, annyi kiegészítéssel, hogy ha aktív AF van a gépen akkor a polár szempontjából olyan mintha manuális lenne. Nem tudom a digiteken milyen van, de gondolom - főleg az alsóbb és középkategóriásoknál - aktív.
acws
#10
Elküldve: 2004. 04. 05. 10:31
Idézet: Targa - Dátum: 2004. április 2, péntek - 14:00
Ha csak manuális élességállítás van a gépen, akkor megfelelő a lineáris polárszűrő, ha autofokuszos, akkor mindenképpen cirkuláris polár kell, a lineáris polár ugyanis megzavarhatja az autofokusz elektronikákat, érzékelőket.
A hatása mindkét típusú polárnak ugyanaz. Teltebbé teszi a színeket, némileg szaturáltabb képet eredményez, kontúrossá teszi a mélykék eget a felhőkkel, és nem utolsó sorban a polarizált fényt kiszűri, pl. víz, vagy üvegfelületeken megjelenő tükröződéseket, illetve a Levegőben lévő páracseppek által visszavert fényt.
Az utóbbi az a jelenség, amikor nagyon nagy területet befogva, a képben lévő légtömeg páratartalma nagy, így a levegőben lebegő páracseppek visszaverik a fényt, a fényképezőgép látótávolsága lecsökken, a messze lévő dolgok ködös homályba borulnak. Tipikus hiba azokon a képeken, amiknél a repülő ablakából lefényképezzük az óceán közepén lévő apró szigetet. A nagy páratartalom miatt a sziget alig fog látszani, csak egy nagy ködös paca. A polárszűrő belát emögé, és megmutatja a szigetet.
Tudnál esetleg példát mutatni ? Polár es nélkül mondjuk egy tájkép. Nem tudom eldönteni hogy vegyek-e vagy sem.
köszi
#11
Elküldve: 2004. 04. 05. 10:46
Idézet: selli - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 11:35
köszi
Polárral sokkal mélyebb, telítettebb az ég kékje, kiemeli az esetleges bárányfelhőket. Hogy érdemes-e venni? Jó kérdés nekem kicsit művinek tűnik a hatása, nem igazán hiányzott soha pedig elég régóta fotózok.
#12
Elküldve: 2004. 04. 05. 13:00
Idézet: acws - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 11:50
Viszont, ha pl: A Balatonon akarok fotózni, oda nem árt,igaz?
Amúgy milyen árban vannak ezek a szűrők? (8e-10e-re tippelek) Ezekből van olyan hogy márkás, vagy annyira ez itt nem számít?
#13
Elküldve: 2004. 04. 05. 13:24
Idézet: Samm - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 14:04
Amúgy milyen árban vannak ezek a szűrők? (8e-10e-re tippelek) Ezekből van olyan hogy márkás, vagy annyira ez itt nem számít?
De számít, nagyon is számít. Az üveg és főleg a bevonat minősége. Valamennyit mindenképpen ront a képen - gondolj bele, plusz egy üveg kerül az optika elé amit nem terveztek bele az optikába - a cél, hogy minél kevesebbet. A minőségromlást leginkább a bevonat befolyásolja, mennyire tükröződik, mennyire szellemképes...stb
A legegyszerűbbek a bevonat nélküliek azok alapból felejtősek ill az egy tükrözősásmentesítő rétegel bevontak is (ilyet ma. remélem nem gyártanak már)
A köv kategória az MC, multicoated, használtan még elég sok jó darabot lehet kapni, egészen jól használhatóak (pl: Cokin, Hoya, de bármelyik nagy fényképezőgép-gyártó régi darabja is általában jó). Az újakat Soligor, Hama, Vivitar, kínaiak messziről kerülném.
A legjobbak a nagyon sok rétegű bevonattal ellátottak, bár az áruk néha horror.
Ami ár-értékben talán a legjobb az a HOYA HMC.
Az ára (felső sor az átmérő):
HMC Cirkulár Polár 49 52 55 58 62 67 72 77 82
HMC Cilkular Polárszűrő 14880 15840 16880 17760 20800 22640 29440 37200 56400
Nagyon jók, de drágábbak: B&W, Nikon...stb van még pár de tényleg méregdrágák.
Amit személy szerint nem szeretek az a HAMA, sem az olcsót de még a HTMC-t se nagyon.
#14
Elküldve: 2004. 04. 05. 14:17
Idézet: acws - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 14:28
Ezt kiegészíteném annyival, hogy ha a fényképezőgép optikája egy kalap szar, akkor oda tökmindegy, hogy milyen bevonatos szűrőt teszel. Javítani nem fog az optikai tényezőin. Tehát ha van egy mindenféle bevonat nélküli optika, ami 98% fényáteresztésű, 1% szóródású, 1 % tükröződésű, és eléteszünk egy 99,9%-os áteresztésű, 0,05% szóródású és 0,05%tükröződésű szűrőt, a végeredmény nem lesz 99,5% áteresztés...
Persze, érdemes minél jobb optikai terméket elébiggyeszteni, de némely kritikán aluli optikának már úgyis olyan mindegy...
Szerkesztette: Targa 2004. 04. 05. 14:18 -kor
#15
Elküldve: 2004. 04. 05. 14:37
#16
Elküldve: 2004. 04. 05. 14:44
Idézet: Targa - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 15:21
Persze, érdemes minél jobb optikai terméket elébiggyeszteni, de némely kritikán aluli optikának már úgyis olyan mindegy...
Nagyon igazad van, ezt valóban írhattam volna
#17
Elküldve: 2004. 04. 05. 14:54
Idézet: selli - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 15:41
Ezt nem tudom biztosan, nem próbáltam.
Sejtésem szerint az 5000 Ft-s Soligor polárnál azért jobb.
Ha nem akarsz túl sokat költeni akkor tessék nézelődni a használtcikkel is foglalkozó fotósboltokat. Soós a Deákon. nem messze tőle a Bazilika és az Arany J között Camera-Optika, szintén nem messze a Zichy utca elején nem tudom mi a neve. Esetleg FotoBox a Teréz körúton, bár vele vigyázni, hajlamos kicsit túlárazni a cuccokat de a minőség kifogástalan. Vagy két hét múlva Fotobörze (vagy a Ferencvárosi vagy az Újpesti Műv. Házban, nem emléxem pontosan) Esetleg dobok privbe egy telszámot kit hívjál föl, egy ismerősöm elsősorban szereléssel foglalkozik, de ad-vesz is.
Egész jókat ki lehet fogni. Általában az ár tényleg tükrözi a minőséget. A bevonatot is meg lehet nézni, ablak vagy hasonló fényforrás alá tartod ferdén, ha kicsit elmosott elszíneződött a benne látható tükörkép akkor OK a bevonat.
#18
Elküldve: 2004. 04. 05. 18:32
#19
Elküldve: 2004. 04. 05. 18:36
Idézet: Samm - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 19:36
Mi köze a váznak a polárszűrőhöz
Esetleg az objektívról nyilatkozhatnál.
#20
Elküldve: 2004. 04. 05. 18:41
Idézet: Samm - Dátum: 2004. április 5, hétfő - 19:36
Ez attól függ, ilyen optika van az F65-ödön (ld. Targa írása! )
szerk.: látom acws megelőzött, nem baj
Szerkesztette: AEomega 2004. 04. 05. 18:42 -kor