Horvátország autóval
#1
Elküldve: 2003. 07. 02. 14:06
Most tervezünk egy autós kiruccanást horvátba. (Letenye-Zágráb-Karlovac-Split-Dubrovnik útvonallal). Tapasztalt emberek válaszait várom az utóbbi pár évből a következő kérdésekre (egyelőre):
1., Milyen minőségűek az utak? (szerpentin korlát nélkül?)
2., Érdemes-e Bosznián keresztül menni? (autóklub nem ajánlotta, pedig rövidebb)
3., A térkép szerint (2001) a Split-Dubrovnik út egy kisebb szakaszon áthalad Bosznián. Igaz ez?
#2
Elküldve: 2003. 07. 02. 14:48
5., Mekkora az átlagos forgalom?
#3
Elküldve: 2003. 07. 02. 15:58
idézet:
Ezt írta BooBoo:
Hi!
Most tervezünk egy autós kiruccanást horvátba. (Letenye-Zágráb-Karlovac-Split-Dubrovnik útvonallal). Tapasztalt emberek válaszait várom az utóbbi pár évből a következő kérdésekre (egyelőre):
1., Milyen minőségűek az utak? (szerpentin korlát nélkül?)
2., Érdemes-e Bosznián keresztül menni? (autóklub nem ajánlotta, pedig rövidebb)
3., A térkép szerint (2001) a Split-Dubrovnik út egy kisebb szakaszon áthalad Bosznián. Igaz ez?[/quote]
1. Balkanon a legjobbak, kicsit jobbak az autopalyak mint Mo-n a sima foutak.
2. Attol fugg mit akarsz? Lefaradni a sok poroszkalo kamiontol/busztol, a hosszu soha veget nem ero szerpentintol a szedito melysegtol, kib draga es szervezetlen auto mentestol (vagyis atqrnak ha nem beszelsz szerbul) elozes eletveszelyes, de gyonyoru taj qva jo levego es ha ugyes vagy occson kajalhatsz utkozben. A tankolasnal vigyazni kell, ha befecskendezos az auto, mert kisse koszosak szoktak lenni a tartalyok (tapasztalat, szivtam mar meg Szarajevoban emiatt)
3. Igen egy rovid szakaszon, de neked nem kell hatar allomas miatt aggodnod.
4. cca 30 perc Hrvatska es Bosznia kozott, kicsit hoszabb a Magyar horvat oldalon (Mo miatt, mert scannel-getnek)
5. Nem veszes.
En odafele atmennek bosnyakian, kisebb megallasokkal kirandulasokkal, visszafele jobb az autopalyas Hrvatska.
[ 2003. július 02.: mocsi szerkesztette a hozzászólást ]
Where you thought you were going to... were never there.
Where you are ain't no good, unless you get away from there!
#4
Elküldve: 2003. 07. 02. 19:17
2 eve voltunk, es talakoztunk 2-3 tobb kilometeres dugoval...gondolom ez foleg a turnus valtasok idejen tapasztalhato...
#5
Elküldve: 2003. 07. 02. 19:44
idézet:
Ezt írta BooBoo:
Hi!
Most tervezünk egy autós kiruccanást horvátba. (Letenye-Zágráb-Karlovac-Split-Dubrovnik útvonallal). Tapasztalt emberek válaszait várom az utóbbi pár évből a következő kérdésekre (egyelőre):
1., Milyen minőségűek az utak? (szerpentin korlát nélkül?)
2., Érdemes-e Bosznián keresztül menni? (autóklub nem ajánlotta, pedig rövidebb)
3., A térkép szerint (2001) a Split-Dubrovnik út egy kisebb szakaszon áthalad Bosznián. Igaz ez?[/quote]
A hétvégén ruccantam ki Adriára, szóval kicsit naprakészek az infóim(Unatkoztam szombat este, azt haverokkal kitaláltuk ugorjunk le, de valami monszun lehetett, mert tényleg csak a tájban gyönyörködhettünk...)
DE: Letenyén a határon semmi sor nem volt, és állítólag nem is jellemző. Horvátországban készül az uniós autópálya, mi az amerikai autónkkal nem jellemzően fértünk el rajta, szóval arra készülni, hogy kicsit kisebb a sáv, mint itthon.
Amúgy az autópályák járhatók, helyenként jók, VISZONT A KRESZTÁBLÁKRA NAGYON FIGYELJ, mert itthon megszokhattad, hogy semmi ok nélkül a préri közepére kivágnak egy 30-as táblát, kinn horvátban ha 60-as tábla van nem egyenletes útfelület táblával, akkor ott már hatvannal menve is gondokat okozhatnak a fél méteres gödrök.
Nem meglepődni, amikor az autópályán úgy kell előzni, hogy át kell menni a szembelévő sávba(De autópálya jel van kinn, meg dupla záróvonal, egyik felén melléfestve szaggatott...
)
Nagyon szép a táj, mi igaz Rijekában meg Krk-n voltunk, egy órás pihenővel tettük meg az utat 6,5-7 óra alatt (Dunaújvárosból) úgy hogy az utolsó százötven-kétszáz kilométeren a max haladási sebesség ca. 30-50 km volt szakaszonként annyira esett.
Nagyon durva és burtális utak is vannak. Ha kinn a kőomlásveszély, akkor lehet, hogy telibe is kap egy többtonnás kődarabszóval kerülni az olyan utakat.
Autópálya-díjak szakaszonként 10-30 kuna között (1 kuna 37 ft), pályakapuk vannak, nekünk összességében volt 85 kuna a sztráda oda, és ennyi is vissza. Használjad azt, azon lehet menni, nagyon gyér a forgalom. (Este SENKIVEL NEM TALÁLKOZTUNK a sztrádán pedig tényleg Letenyétől Rijekáig mentünk... Visszafelé pedig egy - egy autót láttunk. A városok azok lehet hogy be vannak dugulva, mert sok a kocsi...A zágrábi elkerülőút nagyon de nagyon rossz, szörnyű minőségű út, de csak ott!
Meg Letenyén a Mol kúton teletankolni autót EVO99-cel, mert kinn nagyon rossz minőségű a benzin (lehessen mivel keverni ezt nekünk is úgy mondták, igaz amúgy is evot kap kicsike), viszont ha olcsón meg akarod úszni a benzint a tankolás művelete Horvátországban, INA kútnál:
1. Beállsz a kúthoz, teszed a buta turistát.
2. Leveszed a SUPER98-as pisztolyt (ez piros színű), majd rájössz, hogy ez nem is megy bele a tankodba, mert túl vastag a pisztoly...
3. VISZZATESZED a pisztolyt, mivel nem tankoltál így joggal gondolod, hogy leveheted a másikat...
4. Leveszed az EUROSuper 98-as vagy 95-ös pisztolyt, meglepő arccal nyugtázod, hogy ez igen, ez belemegy a tankodba.
5. Fütyürészve tankolsz legalább két percet, majd megrökönyödve veszed észre, hogy nem pörög a számláló. Persze közben érzed, hogy benzin az folyt, de ezt gyorsan elfelejted nagy meglepődésedben.
6. Pisztolyt visszateszed, bemész értetlen arccal, elmondod angolul, hogy te tankolni akarsz, de nem pörög a számláló, és izé, meg fűző...
7. Erre közlik,hogy igen, mert levettél egy pisztolyt, amit visszatettél, majd másikat vettél le, és ez így van, kérsz segítséget.
8. Kimegy kiccsávó leveszi a pisztolyt kérdezi, hogy mennyit tankolj, erre te tök nyugis arccal közlöd five liter please.
9. Meglepetten visszakérdez, de rak bele öt liter benzint, majd bemész fizetni, kiperkálod azt a kemény 30 kuna körüli (1200,- Ft) összeget, beszállsz az autódba és meglepődve nyugtázod, hogy jé, az alatt a két perc alatt is folyt a benzin,
10. Elégedetten távozol a kútról![]()
Nekem működött...
Amúgy kellemes utat! Sok szerencsét és szép időt!
SF
#6
Elküldve: 2003. 07. 02. 19:45
idézet:
Ezt írta fiola:
forgalom:
2 eve voltunk, es talakoztunk 2-3 tobb kilometeres dugoval...gondolom ez foleg a turnus valtasok idejen tapasztalhato...[/quote]
Igen, meg az idoszaktol is, mikor jon a nagy nemet roham, mikor megy tobb magyar szabadsagra, altalaban sokkal jobb a helyzet mint a Roman hatarnal.
Where you thought you were going to... were never there.
Where you are ain't no good, unless you get away from there!
#7
Elküldve: 2003. 07. 15. 13:52
1. Az út szerintem kifejezetten jó volt! (Rentgeteg 1-2 éves út van). Néha ugyan hiányoztak a korlátok a szerpentineken.
3. Tényleg átmegy Bosznián, de van a határon tranzit kapu, ahol nem is kell megállni. (Én azért inkább megálltam, minthogy egy sorozatot eresszenek utánam

4. A határon semmit sem szaroztak, volt amikor az útlevelet sem kérték. (Kb. 4perc volt oda-vissza mindkét oldal össz)
5. Szerdán odafelé semmi forgalom, vasárnap visszafelé csak Zágrábnál kellett a fizetőkapunál csorogni a dugóban 4-5 percet.
A közlekedési kultúra király. Nekem szokatlan volt, hogy ha valahol hirtelen feltolul a sor (látnivaló a bal oldalon), akkor nemcsak a féklámpa, de a vészvillogó is üzemel. Ez jó ötlet (főleg a tiszta mocsok világítás és féklámpa egyben tipusú autóknál).
Az út Dubrovniktól Békásmegyerig 15 óra volt. Ebből max 2 volt megállás, kaja, fényképezés.
Összességében szép ország ami a tengerpartot illeti, de megdöbbentő a nagy büdös semmi közepén, szétlőtt házak közt autókázni. Egy jellemző csendélet: Beszakadt tető, nincsenek ablakok, nyitott garázsajtó mögött labda a széken és muskátli az ablakban.
Kissé funpic-es beütése volt még az Óvárosokban a roskadozó vityillókon a légkondi (Mitsubishi jel volt rajta) látványa.
A tenger pedig annyira tiszta, hogy a parttól jóval távolabb is simán látszott az alja (tériszony rulez).
A szállással sem volt gondunk. Mindkétszer sikerült 10000Ft környékén megúsznunk 2 éjszakát 4 főre.
Mindenesetre jövőre jöhet az északi országrész.
Köszönöm mindenkinek az építő jellegű hozzászólásokat.
#8
Elküldve: 2003. 07. 15. 14:49
idézet:
Ezt írta BooBoo:
[QB] ha valahol hirtelen feltolul a sor (látnivaló a bal oldalon), akkor nemcsak a féklámpa, de a vészvillogó is üzemel. Ez jó ötlet QB][/quote]
európa nyugati felében már nagyon rég így csinálják
sokan jár(n/t)ak oda dolgozni a déli országokból, talán ezért vették át a szokást
#9
Elküldve: 2003. 07. 15. 15:38
idézet:
Ezt írta Degeczi:
európa nyugati felében már nagyon rég így csinálják
sokan jár(n/t)ak oda dolgozni a déli országokból, talán ezért vették át a szokást[/quote]
nemigen autóztam még nyugaton, dolgozni meg főleg....
de így teszek mindig, ha valami gond van az m3-m7-en...
és akkor megpróbálnak megelőzni...
#10
Elküldve: 2003. 07. 15. 15:54
- sok helyütt nincs sebességkorlátozás
- nagyobb városok közelében gyakoriak a dugók (akár 15-20km hosszúak is!)
el lehet képzelni mi következne abból, ha vki a belső sávban 200 fölött haladva későn eszmél rá, h áll a forgalom előtte...
nálunk szerencsére még nem ennyire jellemzőek a dugók
#11
Elküldve: 2004. 07. 15. 15:17
Idézet: Degeczi - Dátum: 2003. júl. 15., kedd - 16:54
- sok helyütt nincs sebességkorlátozás
- nagyobb városok közelében gyakoriak a dugók (akár 15-20km hosszúak is!)
el lehet képzelni mi következne abból, ha vki a belső sávban 200 fölött haladva későn eszmél rá, h áll a forgalom előtte...
nálunk szerencsére még nem ennyire jellemzőek a dugók
Igaz kicsit offtopic

Én M3-ason jártam meg hasonló okok miatt. Szép nyugisan megyek a megszokott sebességgemmel, egyszercsak azt veszem észre, hogy a tőlem jobbra lévő autón villog a vészvillogó. Abban a pillanatban eszméltem, hogy dugó van a sztrádán, ösztönösen padlófék (persze előtte középső tükörbe pillant...) Az előttem alig párszáz méterre ÁLLÓ piros Toyota vezetője, ha használta a tükrét, legalább öt évet öregedett. Ezúton kérek elnézést tőle. Hál'istennek, megfelelőek voltak a fékeim, és még talán az utolsó előtti pillanatban sikerült észrevennem a veszélyt. De ha az jobb oldalt álló autó nem használja a vészvillogóját (amit amúgy kellene, mivel a sebessége az autópályán a megengedett minimális érték alá süllyedt...) akkor tuti, hogy feltolom a sort. Tényleg nem tűnt fel, hogy áll előttem a sor.
Amúgy, hogy ON legyek, idén is úgy döntöttem, hogy meglátogatom horvát barátainkat, na meg nyaralok is egy kicsit.

SF
#12
Elküldve: 2004. 07. 15. 17:18
Ami még bizarrabb volt, hogy kb. 60 km-es szakaszon ez kb. 4x ismétlődött, számomra felismerhetetlen okból. Egyszer csak belassultunk 20-ra, 4-5 km ebben a tempóban, ismét 130, majd újra padlófékkel utólért sor, grrr