HWSW Informatikai Kerekasztal: Tandíj - HWSW Informatikai Kerekasztal

Ugrás a tartalomhoz

Mellékleteink: HUP | Gamekapocs

  • (22 Oldal)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

Tandíj legyen, vagy ne legyen? ha igen, hogyan? Értékeld a témát: -----

#41 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 00:22

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

uhh, azért ez logikailag nem éppen állja meg a helyét. az állításod az volt, hogy azok szeretik többnyire a tandíj gondolatát, akik igyen, az utóbbi 7 év során végezték az egyetemet, mivel a magyar ember irigy, "dögöljön meg a másik lova".

erre válaszolt krinyo, hogy ő bizony a tandíj mellett van, pedig ő is fizette. namost ez akárhogy is nézzük, ellentmond neked, mégha nem is cáfolja meg az állításodat, amit egyébként bizonyítani sem lehet, tehát te sem tudsz, ez csak a te szemszögedből generalizált benyomás.

és akkor elérkeztünk a van rajta sakpa-nincs rajta sapka jelenséghez, ugyanis mint láthatjuk, aki a tandíj mellett van, az vagy azért irigy disznó, mert ingyen szerezte, és nem szeretné, ha más is így jutna hozzá, aki meg fizetett érte, az "meg a legyen szar másnak is" csoport oszlopos tagja.

explicite kifejtve azt mondod és mondja itt még néhány ember: aki tandíjat akar, az de facto rosszindulatú/pitiáner ember.

ha szerinted ez megfelelő vitakultúra, akkor nyugodtan jelezd. 
Jézusom, mester ez nagyon zavaros.  olyan szeretnél lenni  mint az okos parasztleány mikor mátyáshoz ment, csek te nem értetted a dolgot, ezért elszúrtad.


Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

és itt magad is nyilvánvalóvá teszed hogy racionalitás helyett érzelmi alapon viszonyulsz a kérdéshez.

ez a te interpretációd, amit ki tudja milyen negatív élmény, frusztráció okoz, magadban jó lenne tisztázni, mielőtt másra kivetíted.

magyarán ez nem érv, ezzel nem söpörheted le az ellenérveket és vitafeleket a színről.

nem látom be egyébként, hogy ezen az alapon bármit is el lehetne dönteni. te azt mondod, agresszív egoista mentalitás a tandíj pártolása (szopjon más is). ugyanakkor nem ismerem fel a különbséget az "ingyen diplomát akarok" hozzáállással szemben. ha feltételezed ugyanis az egyik félről az önzést, mivel az a közvetlen érdeke, akkor ugyanmár mi menti fel ez alól a vád alól a másik oldalt, az ingyen diplomát akarókat? nyilván vannak, akik a tandíj ellen van, és nem fűződik hozzá érdekük, ezt azonban elég nehéz vizsgálni, ti. egy rokona, kedves ismerőse sincs, aki egyetem közelében van. és vannak ugye azok, akik egyetemre járnak, és a tandíj mellett érvelnének, dehát ők biztos apuci szemefényei, akik megintcsak önzőek, vagy minimum barmok.
nagyon szép így kontextusból kiragadni és félremagyrázni. mondd azt, hogy perjoratív előítéletes állítás. Krinyo olvtárs arra hegyezte ki a mondókáját, hogy
ad 1. őis fizetett tandíjat
ad 2. nehogymá más ingyé' okulhasson az ő adóforintjaiból.
na erre vontakozott a kérdéses megjegyzés.


de haladjunk szépen tovább.

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

a nagy lózungok című könyvből olvasol fel? a digitális írástudásnak nem sok köze szabad, hogy legyen a felsőoktatáshoz, majdnem olyan, mintha ott akarnánk megtanítani hagyományos írás-olvasásra az embereket.
mint az IT-ben mozgolódó ember valszeg tudod - hameg nem akkor shame on you - hogy az akadémiai szektornak van csak lic. szerződése a picipuhával - ésmost sajnos magyarhonban a picipuha jelenti az informatikát. Egykét spec helyzetű középsulit leszámítva bijjon az informatikai szofferekhez való szabad hozzáférés a felsőfokú oktatásban való részvételhez kötődik. és innen remélem nem kell már tovább folytatnom, mertha igen akkor magadról állítasz ki szegénységi bizonyítványt.

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

szerinted a felsőoktatás alakítja a gazdaság struktúráját? némileg megkavarodtak benned az alapvető ok-okoztai összefüggések: a felsőoktatásnak elsősorban kiszolgálnia kell a piaci igényeket. namost ha neked igazad lenne, akkor magyarországon mocskosul prosztindukcitálisnak kellene lennünk, csakhogy ehelyett van rohadt sok közpénzen össze-vissza képzett munkanélkülink, akik nagyon sok esetben érettségis/szaktanfolyamos munkát végeznek, szakmunkásokból, iparosokból pedig hiány van, pláne a jókból.
ilyet senki sem mondott egyfelől - másrészt roppant okosnak akarsz látszani, de lesre futsz. egy posztindusztriális civilizációban bizony a felsőoktatás _alakítja_ a gazdaság struktúráját. (természetesen itt az "alakítja" alatt nem azt kell érteni, hogy mexabja)  Nemtom hallottál-e már arról, hogy tudás(ipar) alapú gazdaság, magas hozzáadott-értéket előállító gazdaság. elég sokat beszélnek róla úton útfélen. A stratégiai célokat természetesen a politika határozza meg és ez így van még usákiában is. Magasan kvalifikált emberfők nélkül nem tudsz itanium processzrt _se_ tervezni. van ahol ezt tudják. általában magyarországon is elég sokan tudják, te még nem világosodtál meg, úgy látszik.
Demost nézzük a kiszolgálós okosságot. Oké fogadjuk el, hogy a piac vezérli és nincs más stratégia. nos ekkor 1990-ben mexűnt volna a gépészet oktatása. De akkor mondd már el egykomám, hogyan gyártatna akkor itt a suzuki, az audi meg a többi? Kb Sehogy. És bizony a felsőoktatásban nem szűnt meg a gépészet oktatása - hanem folyt tovább. és 6-7 év múlva erre tudott szervesen ráépülni a jelenlegi gépgyártás, pölö.

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

az is figyelemre méltó egyébként, hogy miközben a társadalmi igazságosság igényéről, azaz az alacsonyabban lévő társadalmi rétegekkel szembeni méltánytalanságról beszélek, és arról, hogy az alanyi jogon járó finanszírozás az állam redisztribúciós feladatára nézve kontraproduktív jellegű (visszaadni a befizetőnek, elvenni a szegényebbektől) minden szempontból, akkor te előrontasz és ex catedra megvádolsz engem és másokat is valamiféle arisztokratikus összeesküvéssel, de minimum rosszindulattal.
Való igaz ezt nem kellett volna. be kell látnom, egyszerűen szűklátókörű és buta vagy mikor így vélekedsz. Semmiféle méltánytalanság nem éri az alacsonyabb rétegeket. pontosan úgy, ahogy direktbe az autópályák épüléséből se profitálnak, mert nemigen tudják megfizetni a használatuk díját. De a szellemi tőkéhez jutók gazdasági tevékenységük révén szépen fokozatosan munkához juttatják az alacsonyabb rétegbelieket és ugyanezen alacsonyabb rétegek az autópályák révén a szállítási költségek (esetleges) csökkenése után olcsóbb létfenntartási lehetőségekhez, ill az ilyen infrastrutúrák mentén könnyebben kialakuló vállakozások kapcsán munkához jutnak.


Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

bődületesen elfogultnak tűnsz számomra, ismeretlen okból, és ez a befolyásoltság nagy sándor kardjaként vágja át az értelemmel kibogozandó csomókat.

Én asszem te és krinyo vagytok igazán elfogultak. te egyszerűen kikelsz magdból azért mert a civil társadalom megmozdult egy ügyben az érdekeit védve - innen indult a thread, hogy kivagy borulva, a civil társadalom ezt mégis hogy merészeli - "Hol lehet aláírást gyújten az aláírásgyűjtők ellen", míg krinyo testvér alpári hangnemben nekem esett és modandóját igen elegánsan a "nehogymá' az én adóforintjaimból más ingyen tanulhasson" klauzurával sommázta.

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

nyilvánvaló, hogy a tandíj jelenlegi megvalósításának elsősorban az államháztartási hiány betapasztásának részét  kell, hogy képezze,

Na megjelent az első valódi vitapont. A tandíj ilyetén célú bevezetése elhibázott és rossz. Egy kormányzat 4 éven át hibás gazdaságpolitikájának az ódiumát nem a tanulni vágyó fiatalsággal kell megfizettetni. Az ilyen célból szedett tandíj kontraproduktív, nem hoz valós oktatási reformot - ellenben konzervál egy esetleg szuboptimális rendszert ideig óráig - amely a szép lassan elapadó bevételek mentén maga alá rogy idővel.

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

így a hosszútávú finanszírozási modellek nem tűnnek reálisnak. ugyanakkor az esetleges rossz implementáció nem jelenti az egész elv bukását.
de. a gyakorlatban  bukást és a leépülést fogja jelenteni. 1998-ra málladozó kórházak rendelők fogadták az embereket, negaítvra amortizálódó eszközparkkal. az egészségügy szakmailag kiürült - presztizse a társadalomban a béka segge alá le. szépen kiszívták belőle a pénzt államilag - így más lehetősége nem lévén a felfutó paraszolvencia mentén vált 0-szaldóssá. az ilyen fizus oktatásügynek is kb ez lesz a sorsa. állam pénzt ki - és bizony lesznek nemis sokan aki majd megveszik a vizsgáikat - és a tanár majd becsukja a szemét, eleteszi a borítékot és bevési a leckekönyvbe kapásból az ötöst - mert ez bijjon kelleni fog ahhoz, hogy ugyanezen helyen működő amúgy fontos alapkutatói műhely ne sorvadjon el...

Idézet: special - Dátum: 2006. aug. 3., csütörtök - 22:06

nyilvánvaló, hogy ezt a finanszírozási átalakítást nem vészhelyzetben kellett volna meglépni, hanem mondjuk néhány kormánnyal ezelőtt, mondjuk a stabilizációs bokros és fidesz-csomagok után, és akkor talán nem tartanánk itt, mivel legalább a felsőoktatásból néhány százmilliárddal több maradt volna vissza.
Nem a néhány kormánnyal ezelőtt a kérdés. az alapvető kérdés hogy milyen felsőoktatást akarsz. pont ilyen bénaság mint a bologna-i (angolszász) típusú rendszer beeröltetése, mikoris nem fogalmazódtak meg a mesterkurzusok keretei. a rendszer felállt demég mindig egy büdös fing se kering arról, hogy mi lesz a mögöttes tartalom. És igen ha van koncepció akkor elmondható, hogy mi az amit az állam támogat és mi az ami fizetős lesz. Ehhez le kell fekteni hosszútávú nemzeti stratégiákat és kimondani, hogy a felsőoktatásba én, a magyar állam az ehhez kapcsolódó stúdiumokat támaogatom a többi meg mehet fizetősen.


faszom kivan már tőled special. engem a dysgraphiast kényszerítesz állandóan arra, hogy komplett litániákat írjak :D

Szerkesztette: SFIJ 2006. 08. 04. 00:46 -kor

νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

#42 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 10:56

Hűha, jó sok hozzászólás... részemről csak néhány megjegyzés.
(1) A Bokros-csomag idején bevezetett tandíjjal (nekem is 2e ft volt per hó a BME-n) az analógia teljesen elhibázott, lévén (a) ott semmiféle diákhitel-konsrukció nem volt (b) én az egyetemet úgy kezdtem el, hogy szó sem volt tandíj bevezetéséről, azaz menet közben változtattak a szabályokon, az ilyet pedig nagyon nem szeretem.
(2) Tulajdonképpen tényleg vannak közöttetek olyanok, akik vitatják, hogy a magyar munkaügy rossz szerkezetetű? Ha vannak, ezen embereknek tényleg nem tűnt még föl, hogy hány olyan állást végeznek egyetemi/főiskolai diplomával, ahol ez szükségtelen? És megfordítva, ezen emberek nem gondolják, hogy pl. szakmunkásból pedig kevés van? (lásd milyen áron dolgozik pl. egy vízvezeték- vagy gázszerelő, vagy lásd mi történik, ha télen elromlik a fűtésed: 3 nap határidőn belül senkit sem találsz, addig fagyoskodhatsz)
(3) Mellesleg a tandíjból (tökéletesen értelmetlenül, az összefüggéseiből kiragadva) ugyanolyan politikai kérdést kreáltak (még a Bokros-csomag idején az akkori ellenzéki pártok, élükön a Fidesszel), mint a gázáremelésből, és ez nagyon nehézzé (szinte lehetetlenné) teszi a normális, nem érzelmi alapú tárgyalását.
(4) Pedig azt hiszem, a tandíj kérdését nem lehet komolyan tárgyalni a _teljes_ államháztartásból kiragadva (ahogy erre pl. "special" utalt), ahol olyan kérdéseket kell tudatosítani, hogy semmi sem ingyenes (így nyilván a felsőoktatás sem), valójában nincs olyan, hogy állami pénz (mivel nem vagyunk arab olajmonarchia, ahol a természeti kincsek kiaknázása ilyen forrás lehetne), ergo igenis azon kell gondolkozni, hogy milyen módon összuk szét ennek a költségeit. Viszont ha ezen valaki vitatkozni szeretne, akkor igenis el kell fogadnia, hogy többféle megközelítés lehetséges, aminek lehet beszélni külön-külön a céljairól, következményeiről, és nem pedig minősítgetni kell a másikat.
(5) És igen, az autópálya, az egészségügy (és az összes nagy közkiadás) pont ilyen kérdés.
(6) Pl. a tandíjbeveztés mellett az a gondokodásmód szól, hogy (a) tudjuk, hogy a felsőoktatás a jelenlegi formájában nem finanszírozható (b) választhatunk, hogy a pluszterheket (az adókon keresztül) mindenki áthárítsuk, vagy csak azokra, akik ezt a szolgáltatást közvetlenül igénybe veszik.
Szerintem ha a tandíj megfelelő diákhitel-konstrukcióval társul (és úgy tudom, ez lesz a helyzet), akkor ez egy elfogadható válasz a problémára.

#43 Felhasználó inaktív   Asker 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 5.563
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 11:01

jah persze amit a szüleink befizetnek adóként nem kis pénzt azt költsék ilyen olyan szociális kiadásokra, ahelyett hogy 1 egy részét visszaforgassák a családba azáltal hogy ingyenes az oktatás  3,5 átlag felett  :omg:  :rolleyes:

Szerkesztette: Asker 2006. 08. 04. 11:06 -kor

"I was a Marine in the invasion of Iraq. It was 2 years before I could watch any type of violent movie. War truly is hell. Killing, bleeding, dying and crying are terrible, and great. If you fight for glory and power you are evil and will die in vain. I and every other warrior fought for each other. For family, for friends, for the US, for Sparta."

#44 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 11:02

Idézet: SFIJ - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 1:22

Oké fogadjuk el, hogy a piac vezérli és nincs más stratégia. nos ekkor 1990-ben mexűnt volna a gépészet oktatása. De akkor mondd már el egykomám, hogyan gyártatna akkor itt a suzuki, az audi meg a többi?

??
Szerinted a suzukikat meg audikat gépészmérnökök _gyártják_? HA ez így lenne, az mutatná leginkább a felsőoktatás csődjét...
Szerinted ezen gyárakba hány darab mérnökre hány darab szakmunkás jut?

Idézet

de. a gyakorlatban  bukást és a leépülést fogja jelenteni. 1998-ra málladozó kórházak rendelők fogadták az embereket, negaítvra amortizálódó eszközparkkal. az egészségügy szakmailag kiürült - presztizse a társadalomban a béka segge alá le. szépen kiszívták belőle a pénzt államilag - így más lehetősége nem lévén a felfutó paraszolvencia mentén vált 0-szaldóssá. az ilyen fizus oktatásügynek is kb ez lesz a sorsa. állam pénzt ki - és bizony lesznek nemis sokan aki majd megveszik a vizsgáikat - és a tanár majd becsukja a szemét, eleteszi a borítékot és bevési a leckekönyvbe kapásból az ötöst - mert ez bijjon kelleni fog ahhoz, hogy ugyanezen helyen működő amúgy fontos alapkutatói műhely ne sorvadjon el...


Bocs, de ezt a csacskaságot meg honna veszed? :) Most kezdjem el magyarázni, mik az alapvető különbségek az oktatásügy és az egészségügy között, amik alapvetően tesznek lehetetlenné effajta sekélyes analógiákat?
(mellesleg azt hiszed, a paraszolvencia csak a rendszerváltás óta probléma?)

#45 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 11:06

Idézet: Asker - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 12:01

jah persze amit a szüleink befizetnek adóként azt költsék ilyen olyan szociális kiadásokra, ahelyett hogy visszaforgassák a családba azáltal hogy ingyenes az oktatás  3,5 átlag felett  :omg:  :rolleyes:

Bocs, de valahogy nem éppen ez az a komoly, megfontolt, teljességre törekvő hozzállás, amiről fentebb írtam, hogy az ilyesfajta kérdések megvitatásához szükséges...

#46 Felhasználó inaktív   Haderach 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 1.002
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 11:11

Idézet: Asker - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 12:01

3,5 átlag felett

ez nem elfogadhato, szerintem a helyes megoldas csakis az lehet, hogy egy egyetem egy szakjan a felso x% ne fizessen, mert kulonbozo egyetemek kulonbozo szakjai nem osszehasonlithatoak (nalunk 5 es 10 % kozott van a 3.5-nel magasabb atlaguak aranya, a kozgazon meg kb ennyi a 3.5-nel alacsonyabb atlaguak aranya, es ez nem tukrozi sem a tanulasba olt ido mennyiseget, sem az atlag ertelmi szinvonalat, sot... :p )

#47 Felhasználó inaktív   Asker 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 5.563
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 11:12

Idézet: Haderach - Dátum: 2006. Aug. 4., Friday - 11:11

ez nem elfogadhato, szerintem a helyes megoldas csakis az lehet, hogy egy egyetem egy szakjan a felso x% ne fizessen, mert kulonbozo egyetemek kulonbozo szakjai nem osszehasonlithatoak (nalunk 5 es 10 % kozott van a 3.5-nel magasabb atlaguak aranya, a kozgazon meg kb ennyi a 3.5-nel alacsonyabb atlaguak aranya, es ez nem tukrozi sem a tanulasba olt ido mennyiseget, sem az atlag ertelmi szinvonalat, sot... :p )

igazad van akkor egyetemenként kéne meghatározni.  ;)
"I was a Marine in the invasion of Iraq. It was 2 years before I could watch any type of violent movie. War truly is hell. Killing, bleeding, dying and crying are terrible, and great. If you fight for glory and power you are evil and will die in vain. I and every other warrior fought for each other. For family, for friends, for the US, for Sparta."

#48 Felhasználó inaktív   Valdy 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 17.453
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 12:29

Idézet: Asker - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 12:12

igazad van akkor egyetemenként kéne meghatározni.  ;)

szakonként inkább.
Asus M4A785TD-V Evo, AMD Phenom™ II X4 960T @ X6, 8GB Geil Leggera DDR3, MSI R6870 Hawk, OCZ Vertex 4 128 GB, WD Caviar Black 1TB, WD Caviar Green 1TB , Pioneer BDR-206D, Asus PA246Q, Corsair VX550, Antec Three Hundred

#49 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 12:34

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 11:02

Bocs, de ezt a csacskaságot meg honna veszed? :) Most kezdjem el magyarázni, mik az alapvető különbségek az oktatásügy és az egészségügy között, amik alapvetően tesznek lehetetlenné effajta sekélyes analógiákat?
(mellesleg azt hiszed, a paraszolvencia csak a rendszerváltás óta probléma?)

ne kezdd el magyarazni, mert az analogi megall. az en idomben az arab fizetos egyszeruen zsebbol fizettek ki a vizsgaikat.
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

#50 Felhasználó inaktív   Samott 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 27.035
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 12:43

Idézet: Haderach - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 12:11

ez nem elfogadhato, szerintem a helyes megoldas csakis az lehet, hogy egy egyetem egy szakjan a felso x% ne fizessen, mert kulonbozo egyetemek kulonbozo szakjai nem osszehasonlithatoak (nalunk 5 es 10 % kozott van a 3.5-nel magasabb atlaguak aranya, a kozgazon meg kb ennyi a 3.5-nel alacsonyabb atlaguak aranya, es ez nem tukrozi sem a tanulasba olt ido mennyiseget, sem az atlag ertelmi szinvonalat, sot... :p )

Ha jol tudom az uj szabalyok szerint a felso 15% nem fizet tovabbra sem... viszont az also 15% kiesik az allami keretbol, es automatikusan atkerul koltsegteriteses rendszerbe.

Samott
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out. | exHWSW - Értünk mindenhez IS @ PH!

#51 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 12:46

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

Hűha, jó sok hozzászólás... részemről csak néhány megjegyzés.
(2) Tulajdonképpen tényleg vannak közöttetek olyanok, akik vitatják, hogy a magyar munkaügy rossz szerkezetetű? Ha vannak, ezen embereknek tényleg nem tűnt még föl, hogy hány olyan állást végeznek egyetemi/főiskolai diplomával, ahol ez szükségtelen? És megfordítva, ezen emberek nem gondolják, hogy pl. szakmunkásból pedig kevés van? (lásd milyen áron dolgozik pl. egy vízvezeték- vagy gázszerelő, vagy lásd mi történik, ha télen elromlik a fűtésed: 3 nap határidőn belül senkit sem találsz, addig fagyoskodhatsz)
Nem azert szuntek meg a szakmunkasi allasok mert mindenki -tevesen- egyetemre ment, hanem azert mert az adoterhek miatti magas jovedelemelvonas es a tulzottan magas fogyasztoi arak miatt szakmunkaskent nem lehetett "vidaman" megelni, ergo mindenki olyan iranyba mozdult, hogy maximalizalja a megkeresheto jovedelmet. Ez azt eredmenyezte hogy tulrerezentaltak lettek az alacsony nyersanyag es energiaigenyu de emellettt magas elomunka igenyu - tehat eredendoen szellemi foglalkozasok.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

(3) Mellesleg a tandíjból (tökéletesen értelmetlenül, az összefüggéseiből kiragadva) ugyanolyan politikai kérdést kreáltak (még a Bokros-csomag idején az akkori ellenzéki pártok, élükön a Fidesszel), mint a gázáremelésből, és ez nagyon nehézzé (szinte lehetetlenné) teszi a normális, nem érzelmi alapú tárgyalását.

Akkoris ahogy mais, atgondolatlanul kerult bevezetesre a tandij, magad is irtad.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

(4) Pedig azt hiszem, a tandíj kérdését nem lehet komolyan tárgyalni a _teljes_ államháztartásból kiragadva (ahogy erre pl. "special" utalt), ahol olyan kérdéseket kell tudatosítani, hogy semmi sem ingyenes (így nyilván a felsőoktatás sem), valójában nincs olyan, hogy állami pénz (mivel nem vagyunk arab olajmonarchia, ahol a természeti kincsek kiaknázása ilyen forrás lehetne), ergo igenis azon kell gondolkozni, hogy milyen módon összuk szét ennek a költségeit. Viszont ha ezen valaki vitatkozni szeretne, akkor igenis el kell fogadnia, hogy többféle megközelítés lehetséges, aminek lehet beszélni külön-külön a céljairól, következményeiről, és nem pedig minősítgetni kell a másikat.
ez egy tautologia, altalanossagok dobalasa. igen semmi sem ingyenes. az allam a beszedett adokat valamilyen logika szerint elkolti. ha az allam preferalja hogy a gazdasag a "magas hozzaadott erteku" iranyba tolodjon el, akkor ezugyben aldozatokat kell hoznia.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

(5) És igen, az autópálya, az egészségügy (és az összes nagy közkiadás) pont ilyen kérdés.
igen ilyen kierdes.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

(6) Pl. a tandíjbeveztés mellett az a gondokodásmód szól, hogy
(a) tudjuk, hogy a felsőoktatás a jelenlegi formájában nem finanszírozható

Azt honnan tudjuk? az USA a GDP 3%-at kolti k+f-re. igen a beszedett adokbol a GDP 3%-at, amagyar allam a jelen rendszerben 0.8%-at. Mindenki szamara vilagos ennek az aeredmenye. Az USA fenntartja vezeto szerepet a tudasiparban es a gazdasag szinte teljes vertikumaban, mikozben magyarorszag minden szinteren leszakado.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

(b) választhatunk, hogy a pluszterheket (az adókon keresztül) mindenki áthárítsuk, vagy csak azokra,
akik ezt a szolgáltatást közvetlenül igénybe veszik.
Igen. atfogalmazva: akarunk-e tudasipart kiepiteni vagy sem. A jelen kapbinet nem akar, fontosabbnak tartja a kontraproduktiv segelyezest folytatni.

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 10:56

Szerintem ha a tandíj megfelelő diákhitel-konstrukcióval társul (és úgy tudom, ez lesz a helyzet), akkor ez egy elfogadható válasz a problémára.
A legfontosabbat kihagytad - az oktatasi koncepciok es celok definialasat.
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

#52 Felhasználó inaktív   El Kebir 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 1.860
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 15:45

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 12:02

Szerinted ezen gyárakba hány darab mérnökre hány darab szakmunkás jut?

Szerinted mennyi?


pl az audinál 1 termelésben résztvevő (munkás) emberre kb 1 nem termelő (mérnök+ adminisztráció) ember jut. (és ebben nincsenek benne a takarítók  :Đ  )

szóval kb 1:1 az arány :rolleyes:
"Csak egy igazság létezik. A változatai - valótlanságok."
„Az ember akkor igazán ember, amikor játszik”
F. Schiller
„azelőtt kell cselekednünk, hogy valami drasztikus és visszafordíthatatlan megtörténik, nem pedig utána, mert akkor már nem biztos, hogy kontrollálni tudjuk.”
"A kommunista időkben nem számított, hogy alkalmas vagy-e egy munkára, csak az, hogy hűséges elvtárs vagy-e. Ma ugyanez van. Csak ma nem jó elvtársnak, hanem jó barátnak kell lenned."
Zsigerbeszéd http://server1.freep...ilmek&Itemid=54

#53 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 18:05

Idézet: El Kebir - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 16:45

Szerinted mennyi?


pl az audinál 1 termelésben résztvevő (munkás) emberre kb 1 nem termelő (mérnök+ adminisztráció) ember jut. (és ebben nincsenek benne a takarítók  :Đ  )

szóval kb 1:1 az arány   :rolleyes:

Nehezen hihető, úgyhogy linket, plíz...

Egyébként az egyik rokonom vagy 10 évvel ezelőtt dolgozott a Suzuki managmentjében, ha találkozom vele és nem felejtem el, majd érdeklődöm.

PS: mellesleg a titkárnő és a takarító (remélhetőleg) nem gépészmérnök...

#54 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 18:30

Idézet: SFIJ - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 13:34

ne kezdd el magyarazni, mert az analogi megall. az en idomben az arab fizetos egyszeruen zsebbol fizettek ki a vizsgaikat.

Ennek semmi köze ahhoz, amiről eddig beszéltünk (pl. szerinted minden jelenlegi költségtérítéses szintén zsebből fizeti a vizsgáit? De amúgy még ez is tök messze van attól, hogy analógiát vonj a paraszolvenciával és felfesd azt a "sötét víziót" :) a fizetős felsőoktatásról)

#55 Felhasználó inaktív   El Kebir 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 1.860
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 18:35

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 19:05

Nehezen hihető, úgyhogy linket, plíz...


linket nem tudok, mert audi-s éves eredmény értékelésen hangzott el... ;)
"Csak egy igazság létezik. A változatai - valótlanságok."
„Az ember akkor igazán ember, amikor játszik”
F. Schiller
„azelőtt kell cselekednünk, hogy valami drasztikus és visszafordíthatatlan megtörténik, nem pedig utána, mert akkor már nem biztos, hogy kontrollálni tudjuk.”
"A kommunista időkben nem számított, hogy alkalmas vagy-e egy munkára, csak az, hogy hűséges elvtárs vagy-e. Ma ugyanez van. Csak ma nem jó elvtársnak, hanem jó barátnak kell lenned."
Zsigerbeszéd http://server1.freep...ilmek&Itemid=54

#56 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 18:37

Idézet: SFIJ - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 13:46

Azt honnan tudjuk? az USA a GDP 3%-at kolti k+f-re. igen a beszedett adokbol a GDP 3%-at, amagyar allam a jelen rendszerben 0.8%-at. Mindenki szamara vilagos ennek az aeredmenye. Az USA fenntartja vezeto szerepet a tudasiparban es a gazdasag szinte teljes vertikumaban, mikozben magyarorszag minden szinteren leszakado.

Egyrészt az analógiád már megint nem jó :)  (pl. ha vannak olyanok, akik jövedelmük 5%át költik évente luxusautókra*, abból nem következik, hogy ezt én is megtehetem)
Másrészt a GDP-arányos számokról mindeddig szó sem volt, csak arról, hogy hogyan terheljük rá a lakosságra. Ráadásul tudtommal az USAban igen keményen tandíjköteles a felsőoktatás.

- - - -

szerk: ezzel persze nem aztakarom mondani, hogy az ingyenes felsőoktatás olyan, mint egy luxusautó, hanem csak egy redukció ad abszurdum példa arra, miért nem jó az analógia.

Szerkesztette: d n . r 2006. 08. 04. 18:40 -kor


#57 Felhasználó inaktív   d n . r 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.211
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 04. 18:42

Idézet: El Kebir - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 19:35

linket nem tudok, mert audi-s éves eredmény értékelésen hangzott el... ;)

Nincs link, ez bizony kár.
Akkor marad, hogy megkérdezem a rokonomat. :)

#58 Felhasználó inaktív   Carmaged 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 37.787
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2006. 08. 04. 18:51

Aki ezentúl sem fér a bőrébe, az nem 10%-ot fog kapni. A hétvégére megnyugtatásul bezár a bazár, jövő hétig lehet gyűjteni az érveket.

#59 Felhasználó inaktív   Carmaged 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 37.787
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2006. 08. 06. 17:10

Tegyünk egy próbát...

#60 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2006. 08. 07. 13:02

Idézet: d n . r - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 18:37

Egyrészt az analógiád már megint nem jó :)  (pl. ha vannak olyanok, akik jövedelmük 5%át költik évente luxusautókra*, abból nem következik, hogy ezt én is megtehetem)
Másrészt a GDP-arányos számokról mindeddig szó sem volt, csak arról, hogy hogyan terheljük rá a lakosságra. Ráadásul tudtommal az USAban igen keményen tandíjköteles a felsőoktatás.

- - - -

szerk: ezzel persze nem aztakarom mondani, hogy az ingyenes felsőoktatás olyan, mint egy luxusautó, hanem csak egy redukció ad abszurdum példa arra, miért nem jó az analógia.

oreg hiba ha az ellenervet analogianak nezed. Persze hogy GDP aranyos szamokrol nemvolt szo, ezert hoztam szoba, hogy lassek  mennyire szinten alul finansziroz mar eddig is az allam. es most tovabbi lepesekben vonul ki a k+f finanszirozasabol. mindez pedig arra ellenerv, melyet te fogalmaztal meg, miszerint "tudjuk, hogy a felsooktatas a jelen formajaban nem finanszirozhato". egyreszt nem tudjuk, masreszet ez kormanyzati strategia kerdese. annak a kerdese, hogy az allam akarja-e finanszirozni. a jelen kormanyzati szandekok szerint  - nem.  ami az USA-t illeti, ottis kemenyen finansziroz az allam, csak indirekt modon, civili alapitvanyokon keresztul, lasd greek system. ennek a hatranyai mellett megvannak az elonyei is, ti. hogy a delikvensnek meg kell gyoznie egy adot greek house-t arrol hogy mellto a tamogatasra. ez szamomra egy szimpatikusabb mod mint a magyar, vagyis amikor az allam szinte a tarsadalom egesz szovetneket uralni akarja.
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

Téma megosztása:


  • (22 Oldal)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

1 felhasználó olvassa ezt a témát.
0 felhasználó, 1 vendég, 0 anonim felhasználó