Elküldve: 2002. 05. 19. 15:32
Ábel a rengetegben (1994)
Az "Abel a rengetegben" (Abel in the Forest) Tamasi Aron (1897-1966) regenye alapjan keszult (a Magyar Televizio szamara). A tortenet 1920-ban jatszodik, rovidesen az utan hogy Erdely Romaniahoz lett csatolva. A hos a tizenhat eves Abel, aki a havasok koze kerul mint erdopasztor. Abel a "gobe," furfangos szekely (hasonlit az angol "cockney"-hoz) megtestesitese, egyen es archetipus egyben. Ahogy ateli a telet a havasokban, tele kalandokal, komikus es tragikus roman csendorokkel, szerzetekkel, ember lesz belole.
Ábel Amerikában (1998)
Abel apjanak lakodalman az egyik vendeget, egy "Amerikas-t", halalra szurjak, o pedig a hajojegyet Abelre hagyja. Igy kerul a szekely "gobe" Amerikaba, New York-ba. Sok komikus es szomoru kalandban lesz. resze. Mindannyian folismerhetjuk magunkat benne; talan amikor eloszor erkeztunk az USA-ba. Bar becsuli es szereti befogado hazajat, de honvagya van. Sok kulonfele nemzeti es etnikai csoporthoz tartozo emberrel talalkozik. Bar kemenyen dolgozik, nehez allast talalnia, mivel egyetlen kepzettsege az erdopasztorsag - es Amerikaban fogalmuk sincs az embereknek hogy mi az!. Vegre West Virginia-ban kap allast egy bankban. Ott kapja meg a feleletet a kerdesere (ami a lenyeg az egesz Tamasi Aron "Abel" trilogiajabol) egy amerikai feketetol; "Miert vagyunk a vilagba?".
Angi Vera (1978)
Angi Vera won awards at eight film festivals, including the International Critics' Prize at Cannes in 1979. In its day, it was shocking for its penetrating indictment of the communist system, since it came from a communist-run country and was, indeed, financed by the state film agency of that country. In the story, a teenaged girl comes under the intense tutelage of the Communist Party in 1948 and changes from a high-minded idealist bent on rooting out corruption to a party apparatchik who is prepared to sacrifice her lovers and friends to maintain her standing within the party's hierarchy.
Az Állami Áruház (1952)
Kocsis Ferenc kiváló dolgozót kinevezik az új állami áruház igazgatójává. Ilonka, a tehetséges divattervezo, Boriska, a kedves, Dániel, a túlbuzgó, Klimkó, a konzervatív eladó és Glauziusz bácsi, a lelkiismeretes, becsületes könyvelo segíti munkáját. Ilonkával eleinte inkább csak folyton vitatkoznak, holott mindkettojük életét a munka tölti ki. A vetélkedésbol hamarosan szerelem lesz. Közben Dancs, a régi igazgató elterjeszti a rémhírt, hogy az új szocialista kereskedelem nem képes kielégíteni a keresletet. Rokonaival és barátaival felvásárlási akcióba kezdenek, ami tömeghisztériához vezet. Az új áruház állja a vásárlók ostromát, mialatt teherautókon megérkezik az áruutánpótlás. Végül a rémhírterjeszto károkozókat elviszi a rendorség, a szerelmesek pedig egymásé lesznek.
Csiksomlyói Passió (19?)
A Csiksomlyói passiót 1981-ben mutatták be a Várszinházban Kerényi Imre rendezésében. A bemutatón Iglódi István játszotta Jézus szerepét, de röviddel azután megbetegedett. Ivánka Csaba ugrott be helyette, akkora sikerrel, hogy azután 10 évig o játszotta ezt a szerepet Magyarországon és külföldi vendégszereplések során egyaránt. Ivánka éppen Krisztusi korban volt, 33 évesen játszotta eloször ezt a szerepét. Kerényi a Szolnoki Szigligeti Szinházból ismerte Csabát, ahol sok darabban dolgoztak együtt. Ezek közül az egyik legemlékezetesebb Voltaire Candide-jának musical változata. A cimszerepet Csaba alakitotta, aki a szolnoki aloadással egyidoben Budapesten a Candide prózai foszerepét is játszotta vendégmuvészként.
Hanussen (1988) 108 perc
Klaus Scneider fejsebet kap. Orvosa, Bettelheim felfedezi, hogy a szakaszvezeto kepes hipnozist eloidezni, es ezt o ki tudna aknazni a gyogyitasban. Nowotny szazados, volt variete igazgato inkabb show-musorokban kamatoztatja Schneider tudasat, es Becsbe viszi. Schneider itt Hanussen neven egyre szenzaciosabb sikereket arat. Kiseretevel Berlinbe megy, o lesz a Profeta. Megmondja elore Hitler hatalomra jutasat.
Az Igazi Mao (1994)
Ez a magyar kozremukodessel keszult dokumentumfilm szamos elismeresben reszesult. A film a Mao Ce-tung-rol rogzult ismereteinket vizsgalja felul, illetve helyezi teljesen mas megvilagitasba. A film leleplezi az ellentmondasokat "nagy vezeto" ifjukori es kesobbi tettei kozt; es megprobalja bemutatni az igazi Mao-t.
Back to List
Indul a Bakterház (1979)
Feltehetőleg a 30-as években játszódik ez a fergeteges komédia. Bendeguzt, a 10 éves fiút elszerzodteti anyja a lókupechez, majd a lókupec tovabbadja a bakternak. Bendeguz, mivel nehezen tud beilleszkedni a falusi életbe, különböző csínytevésekkel teszi izgalmasabba az életet.... Mindenkinek érdemes megnézni ezt a filmet, aki nem tudja, hogy miért jó, ha valakinek svabbogar is jut a levesébe. Főbb szereplők: Koltai Robert, Horváth Teri, Haumann Péter, Csákányi László
Meseauto (2000)
Szucs Janos, egy nagy budapesti uzletkozpont igazgatotancsanak elnoke. Harmincot eves, gazdag es sikeres. Notlen, ami nem jelenti azt, hogy ne rajonganak korul a nok. Hosunk egy kicsit mar unja is ezt a melyebb erzelmek es elmenyek nelkuli eletet, amire oly sokan vagynak. Az elnok ur evek ota eloszor hosszabb szabadsagra keszul. Ennek oromere egy gyonyoru autot vasarol autkereskedo nagybatyjatol. Szucsnek a meses autoval mar az elso napon sikerul felloknie egy gorkorcsolyaval szaguldozo fiatal lanyt, Kovacs Verat. Szerencsere nagyobb baj nem tortenik, hacsak azt nem szamitjuk, hogy az elnok beleszeret a lanyba...
Senkiföldje (1994)
Jeles András 10 év szünet után vállalkozott újra rendezésre. A magyar kritika szerint, ha amerikában készül, ez a film kap Oscar díjat nem a Schindler listája. "Gyerekszemszogbol a holocaust" - Jeleshez képest meglehetősen konvencionális nyelven elbeszelve, de mind a temavalasztasban, mind az elbeszeles szerkezetében, mind a képi világban megtaláljuk azokat a finom és eredeti megoldásokat, amelyek Jeles művészetere jellemzőek, csak csendesebb, visszafogottabb formában jelentek meg, mint korábban. A polgári zsidó család hétköznapjainak ábrázolásá nem történelmi emlékezés vagy erkölcsi igazságtétel: a történet sokkal inkább figyelmeztetés napjaink létező és folyamatos pusztításaira, a kifejezés pedig kísérlet a jelenkori mozgókép érvényességi körének megvonásara. Alapvetően ennek az eszmének a jegyében billent ki a film a holocaust felidézéséinek megszokott semajabol: a pusztulás remet előrevetítő hisztéria sokszor esendő humorba oltott ábrázolásá a szánalom és részvét lassan Semmivé váló, kiüresedő érzetét hozza zavarba; a kamaszlány-szemszög összemosása Dickens Copperfield David - történetével pedig az elbeszélő pozícióját helyezi különös fénytörésbe. A legfontosabb művészi hitvallás a század botrányarol és a mozgóképi kifejezés új határairol azonban a film befejező képsora, amely önmagán túlmutatva, az ország politikailag és a világ vizuálisan megváltozott állapotából fakadó szemleletvaltas sarokpontjat is kijelöli: a Senkiföldjé című játékfilm története bevégeztetett, s ezzel a fikciós történet mondás lehetősége is megszűnt; a vásznon a zsidók elhurcolasanak fekete-fehér, lassított dokumentumképeit látjuk...
Szeressük egymást gyerekek (1994)
1. Eg a varos, eg a haz is (fekete-feher) Budapest alulnezetbol. Csatorna- palyaudvar-hidfenek szag. A foldalatti jaratainak maszatos csempei. Jegviragok a mosdovizben. A lyuklakok rozsdara es dadogasra itelt vilagaban is megtalalhatok a fenti vilag mechanizmusai: a semmi birtokosai is a szanalom, nagylelkuseg es mohosag kozott ingadoznak. Az Eg a varos, eg a haz is egy remek Godot-ra varva filmadaptacionak is beillene. Az operator Sas Tamas, aki ezennel bebizonyitja, hogy a Presszoban nem azert hagyta mozdulatlanul a szoba sarkaban a kamerat, mert nem tudja, hogy hogyan kell azt kezbevenni a film 1997-ben elnyerte a Magyar Filmkritikusok operatori dijat.
2. A Magyar Pizza (szines) Milyen tragikomikus kovetkezmenyei vannak annak, ha az asszony a honapokon at titokban sporolt penzebol egy Magyar Pizzat rendel? Milyen jelentosege van ennek a ketsegkivul egyedi, botranyos es rongyrazo gesztusnak a Marabu 2. kazanvizsgaval rendelkezo (volt muvezeto!) munkanelkuli ferj, a pizzaba szinten beinvesztalo apos, a fiujat bemutatkozo-vacsorara invitalo lany, a sarkon a nyalat csorgato volt egyetemi tanar es a pitianer, gaz-pisztollyal tamadasra lendulo bunozo eleteben?
3. A nagy agyhalal Roviden: Hm. Hm. Bovebben: ez egy Jancso film. Nok (majdnem pucerak es lebegnek eg es fold kozott), ferfiak (ruhaban), lufik (az elmaradhatatlanok); s veluk egyutt mi is szallunk kepernyorol kepernyore a nagy poszt-rendszervalto virtualis magamagammutogatasban mikozben korulottunk mindenki a latszat es valosag kifurkeszhetetlen titkairol diskural Jancso ebben a filmjeben is magat hozza: irritaloan modoros, felhaboritoan kodos, bravurosan szokken referenciarol referenciara, legyen az Bach vagy Wittgenstein. Az egesz filmnek se fule se farka, de a maga ful- es faroknelkulisegeben megiscsak zsenialisan meg van csinalva.
Egészséges Erotika (1985)
Fergeteges szatira, a gulyás-kommunizmus utolsó éveiből Tímár Péter a volt vágó és trukkmester első rendezése. A vidéki ladagyarban csak nők dolgoznak ám a ládákra nincs vevő. A ravasz tűzoltó "tűzvédelmi" kamerákat szereltet fel meg a női öltözőben is. A kameráknak hamar híre megy, az üzem forgalma is fellendül, de amikor a nők észreveszik a kamerákat sztrájk tör ki...
A gyarizgazgato (Rajhona Ádám) tűzoltó (Koltai Robert) és a TSZ elnök (Haumann Péter) gonosz hármasá zseniálisat alakít. A kópia elég rossz minőségű, a film fekete-fehér. A filmben elég érdekesen beszélnek magyarul, az igekotok, nevelők elmaradnak, néha állítmánya sincs a mondatoknak (nyelvtanulasra nem ajánlott). Ha valakit ez a figyelmeztetés nem riaszt el, az viszont jól fog szórakozni.
Megáll az idő (1981)
A film színes és fekete-fehér angol felirattal. Történetet tekintve a Megáll az idő két tinédzserrol szól akiknek az apja 56 után disszidált. Hogy tudja ez a két fiú feldolgozni apjuk hiányát, hogy egy régi barátjuk Bodor költözött be az anyjukhoz? Hogy tudnak viszonyulni a az amerikai 'koka kola mámor'-hoz a Rock'n'Roll-hoz, 56 -hoz? Zseniális a film, lehet tinédzser mozinak nézni, lehet 56-os filmkent nézni, vagy lehet csak egyszerűen korrajznak tekinteni a hatvanas évek elejéről. Ez az alkotás minden bizonnyal mindenki számára élvezetet nyújt majd. Rendezte Gothár Péter, Operatőr: Koltai Lajos, a film Őze Lajos utolsó előtti filmje. A film nagyon sok díjat nyert:1982 - Magyar Jatekfilmszemle, Cannes: Ifjúság díj; Chicago: Ezüst Hugo díj; 1983 - Magyar Filmkritikusok Díja, New York: a filmkritikusok díja a legjobb külföldi filmnek;
Az én XX. századom (1989)
A film fekete-fehér, angol. Egy ikerpar életet követi nyomon az én XX századom. Dorat és Lilit születésük után szétválasztják, nem ismerik egymást, ám véletlenül összetalálkoznak a XX század hajnalán az Orient expressz-én. Míg egyikük első osztályon utazó oromlany, a másik bombahajigalo anarhista. Az ő életüket követi nyomon a film a XX század elején. A film válasz Bertolucci 1900 c filmjére. Míg az 1900 két férfi életútját követte végig, addig Enyedi Ildikó inkább női szemszögből figyeli meg ezt a századot.
A film megnyerte a magyar filmszemle és az az Edinburgh-i és a Cannes-i filmfesztivál különdíjáit. 1990 ben 4-ik lett az USA filmkritikusok év filmje választásán.
A Tanú (1969)
Ezt a klasszikust Bacsó Péter '69 ben készítette. Sohasem tiltottak be, de nem is engedélyeztek. Nyilvános premiere nem volt a filmnek csak '89-ben de addigra már sokan láttak egyetemi, kultúrházi vetítéseken.
A személyi kultusz éveiben Pelikán József gator bekerül a politikai élet sodrába. A józan gondolkodású ember becsületes kommunista akar lenni, de sehogy sem sikerül megbirkóznia a korszak dogmatikus, sokszor fantasztikusnak tűnő, bonyolult jelenségeivel. A film fergeteges szatira. Nepszruseget mutatja, hogy sok szállóigé is keletkezett a filmből: 'Az élet nem habostorta','A nemzetközi helyzet fokozódik','Magyar Narancs: kicsi is savanyú is de legalább a miénk'.
Főbb szereplők: Kállai Ferenc, Őze Lajos, Monori Lili.
Bolse Vita (1996)
Fekete Ibolya a Bolse Vitával ragyogó filmet készített 1989-rol. És rólunk. Akiknek szerencsénk volt, hogy élhettunk akkor. A szabadság eufóriájárol mesél, amikor azt hittük, minden megtörténhet, és minden más lesz. Jobb. Már tudjuk, hogy nem lett. Sőt. De olyan jó látni ezt míg egyszer. Hogy tényleg jó volt élni. Mondjuk Budapesten. Két világ, a posványos Nyugat és a veszélyes Kelet határán. Elvagyodasukban ide érkeznek is itt ragadnak az orosz zenészek, színészek, seftelok, is a megcsömörlött angol-amerikai próbálkozók. Itt el lehet lenni már valahogyan, de meg izgalmas élni. Lakni, kocsmazni, szerelembe esni, beszélgetni, inni.
A Bolse Vita nagyon is konkrét mese. 1989: a kelet-európai rendszerváltás pillanata. Budapest: Kelet-Európa seftes piaca, a korlátlan lehetősigek, a szabadság kapuja, a sokféleség ritka békés együttélése - mindaddig, amíg meg nem jelenik a Gazda, a maffia... Az elsőfilmes rendező, Fekete Ibolya ennek a tűnékeny pillanatnak, az "emberarcú internacionalizmusnak" a megorokmtisiirt Berlinben Európa díjat (az Eurspa Parlament különdmjat), Budapesten a filmhét különdíjat valamint - többek között - a szocsi is a cottbus-i fesztivál nagydíjat nyerte el.
Napló Szerelmeimnek (1987)
A napló szerelmeimnek Mészáros Márta 4 részes, önéletrajzi 'napló' sorozatának 2-ik tagja. "Volt egy kamaszlány aki sem magyar sem orosz,nincsen családja, s bár érzelmileg kötődik Magyarországhoz, de cirill betűkkel tanult meg írni. Keresi önmagát, akar az onarulast is vállalja amikor visszamegy nevelőanyjához mert annak befolyásos kapcsolatai révén kijuthat Moszkvába ösztöndíjasnak, mert ez az egyetlen esélye, hogy valóra válthassa amire gyerekkora óta vágyik, hogy filmrendező lehessen. Súlyos kompromisszum amit vállal, szinte hasonlítani kezd gyűlölt nevelőanyjához, de sose lesz tudatos karrierista ...Szóval a legkeményebb Rákosi korszkarol szól a Napló szerelmeimnek, arról az 50-53 közötti időszakrol, amit magyar film nem érintett meg igazán"
Szaffi (1984)
Dargay Attila rendező nevet sokan a Vuk c. rajzfilm kapcsán ismerik fel. A Szaffi-ban Dargay a Cigánybáro történetet dolgozza fel a tőle megszokott fergeteges animációs teljesítményt nyújtva. A mesefilm hűen követi az eredeti történetet, idillikus képet nyújtva a vandorciganyok eltéről, de egyben nagyon is valósán érzékeltetve az őket fenyegető üldöztetést és a róluk - igazságtalanul kialakult -negatív sztereotípiákat. A film azonban komikus elemekben is gazdag; a kövér malackereskedo vagy az idióta katonák emléke sokak arcára fog meg hetek múlva is mosolyt csalni... A sztori vége pedig, természetesen, ízig-vérig mesefilmbe illő "happy end". Nem csak gyerekeknek!
Szerelmesfilm
Szabó István egyetlen Oscar díjas rendezőnk, és talán a két főszereplőt Halász Judit-öt és Bálint András-t sem kell bemutatni. A film cím nem átverés, tényleg szerelmi történet lesz a filmben: Jancsi és Kata egy házban született és nőtt fel, egy osztályba jártak, s testvérként szerettek egymást. Ahogy cseperedtek, ugy alakult át ez az érzés tiszta, szép kamaszszerelemme.l7 évesek voltak l956-ban. Kata Franciaországba távozott, Jancsi nem hagyta el hazáját. Tízévi levelezés után meglátogatja Katat ....
Angyali Üdvözlet (munkacíme: Gyermekjátékok), 1984.
"Az egy évvel korábban dobozba zárt Alombrigad azonban továbbra is a dobozaban maradt, Jeles új filmjének, az Angyali üdvözletnek az őszi premierje pedig hatalmas vitákat kavart a sajtóban. Már maga az ötlet, filmet készíteni Az ember tragédiája alapján, sokakat megremisztett. Meg többeket riasztott, hogy nyolc-tizenkét éves gyerekek játsszák el a madáchi művet. Pedig Jeles már a cím megváltoztatásával is jelezte, hogy nem mechanikus adaptációt készít. Felhasználta a Tragédia szöveget, de át is alakította a veretes dialógusokat, hozza is írt részeket. Az Angyali üdvözlet végigköveti a Tragédia történelmi színeit, de nem mindegyiket jeleníti meg. Az emberpár víziója és kalandozasa a jelenbe nyúló londoni szinnel és Éva megfoganasaval zárul. Jeles teremteslatomasa sötétebb, mint Madáche volt: az Angyali üdvözlet végén felhangzik ugyan az Úr hangja, ám rögtön meg is ismétlődik, és idézőjelek közé kerül Lucifer ironikus és lemondó szavaival. A történelem a káoszba tart, nincs végcél, csak ismétlődes, körbe-körbe forog minden. Az egész történet összefüggő térben, erdőszélen, mezőn és egy homokos terepen játszódik, az egyes színek összeérnek, de egymásba fordulnak a különböző korok is, a szereplők (talán Képler távcsövevel) átlátnak az egyik színből, az egyik történelmi időből a másikba. Az Angyali üdvözlet alomjatek, gyermeki látomás. A rendezés, a fényképezés és a látványtervezes (az operatőr Kardos Sándor, a díszlet- és jelmeztervező Kovács Attila volt) kivételesen összehangolt világot teremtett. Természeti környezetben, de ember nagyságú bábuk, szobrok, hatalmas építmények tövében zajlanak az események. A jeleneteket többnyire kozelkepekben és felkozelikben látjuk, csak ritkán nyitjak a teret totálok, hogy a szín(hely)ek összefüggéset és egységet megteremtsék. A lágy szurok, a kameramozgasok és a lassítások használata, a szereplők olykor marionettszeru mozgatásá egyaránt a látvány latomasossagat hangsúlyozza. A három főszereplő mellett, mögött mindig ott kavarog egy nagyobb csoport, egy közösség, a tömeg, ok visszhangozzak a szövegeket, az ő sodrásúk hajtja előre, gyakran a pusztulásba az eseményeket. (Akasztanak, de jó, hogy itt vagyunk!") A filmet követő sajtóvitaban a legnagyobb felháborodást Jeles pesszimista víziója okozta. Többen Az ember tragédiája megcsúfolásat emlegettek, Madách történelemképenek dekadens tagadásat vetettek a rendező szemére, a szöveg kiforgatasaval és a gyerekszereplok kihasználásaval vádoltak. Részben persze érthetők ezek a hatalmas indulatok, hiszen Jeles valóban alapjaiban fogalmazta újra a Tragédiát. De hat mi mást is tehetne a XX. század (ahogy ő fogalmazott, a büntetőszázad") végéről tekintve vissza az emberiség történelmére? Jeles víziója szuverén, baljós, de nem embertelen. A teremtestortenetet ő is bölcseleti távlatból szemléli, és a naiv, ártatlan gyermeki nézőpontból meséli el az eseményeket. (A film eredeti cmme Gyermekjátékok volt.) A gyerekek szovegmondasa ugyan néha zavaró, ahogy a rendezés megoldásai is az elidegeníto és szimbolikus, de Jeles koncepciójában a gyerekek szerepeltetése teszi csak lehetővé a létezés kérdéseinek felvetését. Nincs színész, se hivatásos, se amatőr, aki ezeket a szövegeket ilyen természetességgel és tisztasággal lenne képes elmondani. A gyerekek tekintete a reménykedést hordozza, csakhogy szörnyű látvány tárul eléjük. A széthullás, a megállíthatatlan romlás Jeles mindegyik filmjének fundamentumá. Ő azonban nem haraggal szemléli ezeket a történeteket. (Balassa Péter éppen a rendező "tárgyilagos szomorúságát" elemezté.) A rendezői attitűdöt a részvét és a megrendülés határozza meg."
A Részleg 1994
Ez az abszurd dráma egy meg nem jelölt, de kitalálhato kelet-európai országban játszódik. Egy irodai beoszottat "kineveznek" egy új részleg vezetőjének. Utazása során lassan derül ki, hogy valójában hová is küldik. Gothár eddigi munkáihoz hűen megint politikai témához nyúl. A film után nehéz eldönteni, hogy az ember sírjon-e, vagy nevessen rajta. Maradt bárkinek is akar a legkisebb kétsége afelől, hogy a rendszerváltás Kelet Európában jó volt-e? Gothár leteszi a garast.
6:3, avagy játszd újra Tutti...
A filmet Tímár Péter rendezte ( a Csinibabat és az Egeszseges Erotikat már játszottuk tőle) A film főszereplői: Eperjes Károly, Szalay Kriszta, Cseh Tamás. Mellékszerplok: Kállai Ferenc, Kern András, Reviczky Gábor.
Tutti negyvenes éveit taposó becsületes köztisztasági dolgozó. Kukasautojaval minden nap bejárja a körzetet, hordja a szemetet, miközben szenvedélyerol, a legendás Aranycsapatrol álmodozik. Egy napon lerobbant családi házba hívják egy maszek lomtalanitasra. Munka közben egy soha nem látott kincsre bukkan: egy mezre, amelyet azon a bizonyos londoni 6:3-as mérkőzésen viselt a csapat egyik nagy egyénisége. Tutti magára húzza a címerest mezt, és ekkor csoda történik: hősünk visszakerült a múltba, pontosan 1953. november 25-én délutánra, az "Évszázad Mérkőzése" kezdorugasa előtti percekbe. Innentől kezdve a bonyodalom egyre fokozódik. Tímár Péter filmje egy azóta már legendává vált futballcsapat, és egy azóta is nemzeti diadalkent emlegette mérkőzés kapcsán gondolkodik a magyar történelem egy izgalmas szeletérol. Teszi ezt ugy, hogy - a legnagyobb hazai sztárokat felvonultatva - egyik humoros gegtol a másikig vezetve, felhőtlen kikapcsolódást kínál a moziba ülő nezonek.
Sose halunk meg (1993)
Az első magyar állami támogatás nélkül készült film. A film megkapta filmszemle legnagyobb sikerű film díjat, és különdíjat a 'magyar közönség visszahoditasaert'.
Főszereplő és rendező Koltai Robert, Zene: Dés László Presser Gábor
Gyuszi bácsi a vásározó vállfáarus elviszi vidékre nyampic városi unokaöccset Imrét, hogy megtanítsa milyen az igazi élet. A hatvanas évek elején sok vidám kalandban vesznek részt, Gyuszi bácsi megismerteti Imit a lóverseny, a vásár a nők és a krémes ízével. Vidám történet az élet szeretetérol. Az utóbbi 10 év legikeresebb magyar filmje. Csákányi László utolsó fimszerepe.
Csinibaba (1996)
1962. augusztus 28. Ezen a szombat reggelen is ellátja Simon ba hírekkel, tanácsokkal és zenével a haztombradion keresztül a rábízott állampolgárokat. Élete párjával megállapítják, hogy e napon sem történik semmi, és talán meg harminc évig nem is fog. Valami mégis történik: a KISZ meghirdeti a Ki-mit-tud-öt, amelynek győztesei kimehetnék a Helsinki VIT-re, és a mozik az Édes élet-et játsszák Anita Ekberggel. Banki Attila betanított munkás tánczenekart szervez, hogy a Ki-mit-tud révén négy éve Kanadában elő szerelmehez kijuthasson, miközben a szomszédjaban elő Angela szerelmet észre sem veszi. Sokan szeretnének meg kijutni nyugatra a Ki-mit-tuddal. A kerületi döntőn Attiláék véletlenül megtudják, hogy a győzteseket már korábban kiválasztottak, a formaruhák is elkészültek méretre. Beletörődnek: itt kell élni egy ideig. Majd énekelik addig: "imádok élni...".
Van aki szerint ez nosztalgiafilm, van aki szerint durva torzítás, a rendező szerint szatira a hatvanas évek iránt érzett nosztalgiarol. Tessék eljönni eldönteni ! Egy biztos, sok zene lesz az 50-60-as évekből, és szerepelni fog Galvolgyi János, a Laar Pour Lart társulat (mind humoristak).
A miniszter félrelép
Az induló képlet: van egy gáláns kalandra igyekvő miniszterünk és egy inkognitóban utána surrano ellenzéki titkárnőnk, egy féltékeny feleségünk (a miniszter részéről), egy féltékeny ferjunk (a titkárnő részéről) és egy szállodank a patinás, felallvanyozozz Astoria, amellyel szemben ott várakozik már maga a végzet... öt egyenlőre... nos, nevezzük csak Különös Alaknák
Egy zseniális színházi komédia profi filmre vitele igazi amerikai precizitással (a producer Andrew Vajna, az operatőr Ragályi Elemér, zene Dés László/Geszti Péter)
EURÓPA EXPRESSZ
A film az első magyar akciófilm. Sokan dicsérik, néhányan fintorognak a filmre, de a bírálói is csak azt tudják felhíozni, hogy inkább burleszk film mint akciófilm. Abban mindenki egyet ért, hogy egy klasszikus született olyan új sztárokkal mint Dobo Kata, Stohl András, Ratoti Zoltán, Kamarás Iván.
Az annyira dicsőítétt rendőrségi kommandósok sem tévedhetetlenek - vallja Papp alezredes - és ez a film első néhány percében látványos bizonyítékot nyer. Ám ez sem elég ahhoz, hogy csapata bizalmat kapjon; nem nézi jó szemmel a "Nagy Ember" annak a lelkes öt fiatalnak a munkáját, akiket az ales maga mellé toborzott. A szerencse azonban melléjük áll, így rövidesen egy vonaton ülnek a hírhedt Zavaróvval, és néhány cseppet sem barátságos orosz terroristraval. Amikor a maffiavezér fülest kap, hogy figyelik, túszul ejti az Európa Expressz utasait. A rendőrség vezetője tanácstalanságaban rábízza az ügyet Pappekra, ok pedig nekilendülnek. Az expressz közben száguld Bécs fele...
Vagy talán mégsem...???
Hangzatos, ám enyhén szólva lehetetlen vállalkozásnak tűnt az "első magyar akciófilm" elkészítése. Előítéletekben nem volt hiányérzetük a kezdetben szerényen csak kalandfilmnek titulált mű alkotóinak, ám a végeredmény őket igazolja. A film valóban akciódus, pontosan annyira magyar, amennyire kell, ötletes és felettébb humoros is...
Eldorado (1988)
A film a Teleki tér császárarol szól aki mindenből pénzt, aranyat tud csinálni, mindent ad és mindent vesz, meg az unokaöccset is vissza tudja vásárolni a halottashazbol. A császár jól megtalálja a számításat a világháború alatt a kommunizmusban. Vajon az arany csodája működik 56-ban is ? Eperjes egyik legjobb alakítása.
Valahol Európában (1947)
A film klasszikus: különleges film különleges időkből, a kommunista hatalomátvétel előtt, a háború után készült, amikor mindenki tele volt határtalan optimizmussal.
Tartalom: 1945 tavaszán, a II. világháború utolsó napjaiban az országúton éhes, rongyos gyerekek csapata verődik össze. Ki árvaházbol szokott, kit a háború fosztott meg családjátol, otthonától. A gyerekek egy várromba fészkelik be magukat, amelynek lakója, a neves karmester szinten ide rejtőzött a háború kíméletlenségé elől.
Szindbád (1971)
"Azt hiszem, vitathatatlan, hogy a Szindbád a legszebb magyar film mind ez ideig, s az is vitathatatlan, hogy remekmű. Az új filmművészetet, amely kép és zene is, s amelyet az Elégiában kezdett el Huszárik, itt játékfilmben bontakoztatta ki, éspedig ugyancsak korszakos jelentőségűen és több rétegűen. Az első réteg természetesen az irodalom, hiszen a Szindbád Krudy írásaiból készült. Valójában - mint Végh György megállapította- Huszárik Zoltán nem egy Krudy novellát vagy regényt filmesitett meg, hanem nagyon helyes érzékkel Krudy világát idézte fel."-(Zay László filmkritikus) "A Szindbádban, a magát oncsonkitas nélkül megvalósító ember próbatevese ragadott meg; aki nem nyugszik a megnyirbált eletlehetosegekben, meg akarja magát élni a legvegletesebb totalitasban, mer kockázatosan élni, mer képzelete szélében haladni új és új patok fele"-(Huszárik Zoltán a film rendezője)
Szerelem első vérig (1985)
Füge l8 éves srác. Szülei elváltak, kollégiumban él. Tehetséges fiú, aki iparművészeti iskolában tanul, amatőrzenekart alapít és természetesen szerelmes. Próbák és fellépések között zajlik az élete. Gondtalanul sodródik egyik helyről a másikra. Váratlanul döntenie kell, mert szerelme gyereket vár tőle. Elvalt szuleihez fordul tanacsert, s innentol az esemenyek tovabb bonyolodnak...
Erdekessegkent: a filmet Szegeden es Szentesen filmeztek, tehat minden (uj)szegedinek es szentesinek kulonosen ajanlott! A film zenejet Demjen Ferenc szerezte! Egy igazi "tinifilmrol" van szo, a francia "Hazibuli" es "A hazibuli folytatodik" Sophie Marceau-filmek mintajara.
Balra a nap nyugszik (2000)
Alex es Zsolt regi jobarátok, eddig autokkal ugyeskedtek, behoztak kulfoldrol, eladtak, am most Zsolt uj otlettel all elo: hozzanak be "tablettat" Nemetorszagbl. Az akcio szomoru veget er, Alex elveszti a latasat. Egy budai nyilvanos telefonfulkeben csorog a telefon. A vak Alex arra jar, s o veszi fel a kagylot, ahelyett, akit a nemet lany eredetileg tarcsazni szeretett volna, ugyanis a lany rossz szamot hivott. Veletlenszeru talalkozas ket ember kozott, vajon tallkoznak-e eloben is? Vajon a lany megismeri-e Alexet - ha talalkoznak?
Macskafogó (1986)
A Macskafogo, a Nepp-Ternovszky paros, es a magyar rajzfilmgyartas legsikeresebb rajzfilmje. Ez nagy szo, mert Nepp Jozsef korabbi rajzfilmjei is mind elsoranguak: Kerem a kovetkezot(Dr Bubo), Ludas Matyi,Mezga csalad, Hofeher. A macskafogo egy szatiriku akciorajzfilm egerekrol, patkanyokrol es macskakrol, vitriolos parodiaja a James Bond, Csillagok haboruja,es Superman filmeknek. A tartalom roviden: 'A gengszter-szindikatussa szervezodott macskabandak vegso leszamolasra keszulnek az egerekkel. Sok varatlan fordulat es vad kaland utan az egerek 007-es ugynoke Grabovszki megszerzi a terveket, es elkeszitik a "Macskafogot", amelynek segitsegevel jo utra tudjak teriteni az eszeveszett macskakat'. Ime a figyelmeztetes: ez egy felnott rajzfilm, amerikaban 'R-rated' mert van benne lovoldozes, van benne nehany sikamlos beszolas, de nem neveznem artalmasabbnak mint a Csillagok haborujat. Gyerekek is megnezhetik, en 14 evesen lattam eloszor, es nagyon elveztem, bar kesobb meg jobban szerettem ezt a filmet. Legalabb tizszer lattam pedig..
Zimmer Feri (1997)
Tortenetunk helyszine egy balatoni udulo, amelyet Fikasz Ferenc (Revicky Gabor) otven eves vallalkozo, hatalmas adossagot a nyakaba veve kiberel. Terve a kovetkezo: oszre kifizeti az adossagat, es tetemes hasznot bezsebelve, a csaladja és szemelyes boldogulasanak alapjait lerakja. Termeszetesnek veszi, hogy ezen cel eleresehez minden eszkozt alkalmaznia kell. Vagyis az a tipus, aki szamara a piac-gazdasag: erkolcsi fek nelkul gazolni a penz iranyaba. A film elejen a csaladhoz egy tizenket eves gyerek csapodik. O Peti, akit elvalt anyja a nyarra rabiz noverere, Fikasznera. Peti a film hose. Az o szemen keresztul latjuk ezt a groteszk, a bevetel hajszolasaba szo szerint belehulyulo vilagot. A maga "tiszta", bar gyanakvasokkal teli szemszogebol kiserjuk vegig Fikasz Ferenc kuzdelmet.
Simon Magus (1997)
"Az egyhazi hagyomany a titokzatos Simon Magust tekintette az elso gnosztikusnak. Szamariai volt, az i.sz. elso szazadban elt. Nagy hatasu, tomegeket befolyasolni tudo vallasalapito, aki egy darabig egyuttmukodott a korai keresztenyseggel, majd ellene fordult. A legendas Peter-aktak szerint Romaban tunt fel, es itt merte ossze hatalmat Szent Peterrel. Simon a varos lakossaganak Peter jelenleteben mutatta be csodajat: a magasba emelkedett, majd a varos epuletei es a kornyezo hegyek folott ropkodott. Peter imadkozott, hogy a gonosz varazslo szegyenuljon meg, es valoban sikerult elernie, hogy lezuhanjon." (reszlet Kakosy Laszlo: Feny is kaosz cimu konyvebol) Enyedi Ildiko filmvaltozata 1998-ban jatszodik Parizsban. Simon magus Budapestrol erkezik. "A nagy muvek egyszeruek, mint a szappanbuborek. Nem megfogni akarom, elkapni a titkat, hanem nezni. Olyan jo, mindenek elott oly jo nezni a Simon magust! [.. M]intha belealudnek valakinek az almaba, de csodalatoskeppen kiismerem magam benne, holott ami tortenik, tudassal terhelt, ez is sugarzik minden pillanatabol, a legfontosabbrol van benne szo, de egeszen egyszeruen. [..] A Simon magus nem az ujszovetseg gnosztikus kommentarja, hanem mese. Filmnyelven koltott szepirodalom. Peldabeszed. Jo hir." (reszlet, Kornis Mihaly, Filmvilag, 1999. Oktober) A film a 30. Magyar Filmszemlen a legjobb rendezo, legjobb operator es legjobb ferfi alakitas (Andorai Peter) dijat kapta.
Roncsfilm (1992)
We are in 1989 in the year of the fall of communism. The setting is the bar Stork and an old apartment builing in a run down district of Budapest. Shady characters and people from the economic periphery live here. There are greengrocers, taxi drivers, lovers and, of course, the unemployed. The political and economic system is under change but this is only in the distant backround. From this perspective not much has changed. The film was very successful both with the public and professional circles. (It is also one of the reviewer's favourites.) It has achieved a certain cult film status, it was running in the same Budapest theater for three and a half years with daily screenings.
Sztracsatella (1996)
A foszereplo egy karmester, aki evekig kulfoldon elt es dolgozott, boldog csaladi hatterrel, de most ismet Budapesten van. Minden megvaltozott, meg a felesege is, aki egzisztenciat teremt, jol meno fogorvos. A Karmester egyre szetesettebb, nem talalja a helyet ebben a zurzavarban es akkor egyszercsak krizishelyzet alakul ki. Ideggyogyintezetbe kerul 6 napi nem alvas utan es beleszeret az orvosnobe ...
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."