HWSW Informatikai Kerekasztal: Alapfogalom : Hi-Fi - HWSW Informatikai Kerekasztal

Ugrás a tartalomhoz

Mellékleteink: HUP | Gamekapocs

  • (16 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

Alapfogalom : Hi-Fi Értékeld a témát: -----

#251 Felhasználó inaktív   Zoch 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.449
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 03. 22. 11:24

idézet:
Ezt kérdezte Melák a hificityn:
Valaki magyarázza már el nekem, mint egy két éves gyereknek, hogy hogy is van ez a dolog az Ohmokkal? Miért van az, hogy egy 4 Ohmos, elvileg kisebb ellenállású dobozt nehezebb hajtani, mint egy 8 Ohmosat?[/quote]

idézet:
Ezt válaszolta Dynaco ugyanott:
Szóval Melák minél kevésbé áll ellen a hangszóró annál jobban megyen átfele rajta az áram, amitől melegszik az erősítő oszt tönkremegyen. De ez nem azt jelenti, hogy sz@r a hangszóró hanem, hogy gyenge az erősítő. Ugyanis hasonlóképpen rossz eset, ha túl nagy a hangszóró ellenállása. Így nagyon ellenáll az áramnak amit az erősítő nyomni próbbál beléje, nem sok megyen át rajt, oszt halkan szól a hangszóró, de legalább az erősítő nem megyen tönkre.

Érteeeeeed? Legjobb eset ha 8 ómos kimenetű erősítőre 8 ómos ládát kötünk. Aszongyuk ilyenkor megfelelő a két eszköz ILLESZTÉSE. Ezért praktikusak a csöves kimenőtrafós erősítők, mert azoknál könnyű többféle erősítő ómszámú kimenetet kialakítani. Ezeket az erősítőket könnyedén át lehet kötni 4-8-12 ómos ládákhoz. De amikor ezekről dumálunk akkor illesztésről beszélünk és nem hajthatóságról, vagyis már a kérdésed is rossz volt.

Illetve a beszélgetők pongyolasága miatt mégsem teljesen, mert való igaz, hogy az alacsony ellenállású ládákhoz nehéz megfelelő erősítőt találni, ugyanis nehéz, drága megvalósítani azt, hogy az erősítő alacsony, 1-2-3 ómos ládával se égjen le. Ezért helytelenül az ilyen kis ellenállású ládákra azt a pongyola kijelentést szokják tenni, hogy "nehezen hajtható" holott a helyes beszéd evvóna: "kellemetlen impedanciamenetű láda"

Na most egy újabb fogalom gyütt be, az impedancia. Ez annyit tesz, hogy ha kéziműszerrel mérjük a hangszórót akkor az egyenáramú ellenállást kapjuk, aminek jele R. Mértékegysége Ohm. Ez nem más, mint a hangszóró lengőtekercsére tekert rézhuzal ellenállása. Namost a hangszórónkat nem egyenárammal szokjuk hallgatni, (vagy ha igen nem örülünk neki) hanem váltóárammal, aminek a frekvenciája 20Hz és 20Khz között változik annak megfelelően, ahogy a zenész húzza a nyirettyűt. Márpedig a hangszóró amint növekszik a ráadott frekvencia egyre furcsábban kezd működni. Te is tanultad az általánosban, hogy ha egy tekercsre váltóáramot kötünk, akkor elkezd maga körül mágneses teret gerjeszteni. Minél magasabb a freki annál nagyobbat. Ezt a tulajdonságát induktivitásnak mondjuk, jele L és Henry-ben mérjük. Millihenrik szoktak lenni a keresztváltó tekercseknél. Minél nagyobb, annál jobban korlátozza a rajta átalfolyni igyekvő váltóáramot az igyekvésben. Minél nagyobb a váltóáram frekije, annál jobban ellenáll neki a tekercs. Namost ez a fajta áramnak való ellenállás összvekombinálódik a tekercs mindíg is meglévő R ellenállásával, és együtt állanak ellen az áramnak. Ezeket együtt impedanciának híjjuk, jele Z és az ellenség megtévesztésére ezt is Ómban mérjük. Ahogy növeljük a frekvenciát, úgy nő a Z is, mert ennek az R összetevője ugyan állandó, de az L összetevője a frekivel nő. Ezt láthatod, ha megnézel egy hangszóró mérési eredményt, amit könnyen találsz a neten. A grafikonra föl szokják rajzolni a hangszóró frekvenciamenetét + az impedanciamenetét ami nőni szokott. Ráadásul van benne egy óriási púp a hangszóró rezonancia frekvenciájánál, de ebbe most ne mennyünk belé. A lényeg, hogy a hangszórónak a gyakorlati használat során igazából nincs is olyannya, hogy egy számmal kifejezhető ellenállás, hanem egy impedancia menete van, ami minden egyes frekvencián más és más kicsit. Azért meg szokták adni a hangszóró „jellemző impedanciáját” vagyis azt az értéket, ami körül a hangszóró nagyjából mozog a reá bízott frekvenciatartományban. Erre jön még, hogy egyes hangsugárzó teknikában használt szabványok előírják, hogy a ládáknak mekkora ellenállásúnak kell lenni, ezért a gyártók is ezekhez igazodva adják meg a ládájuk értékét. Emiatt, no meg azért mer amúgy is szeretnek hazudni egy mérve 5,2-es ládára azt írják, hogy nyolcómos, te meg beeszed ha nem vagy tisztában a dolgokkal.

Egy hangládában több hangszóró kombinálódik egymással, és a keresztváltó alkatrészeivel. Mint föntebb írtam a hangszóró tekercsek és a keresztváltó tekercsek a nagy frekvenciájú áramoknak állanak ellen, míg a kondenzátorok ugyanilyen elszántsággal küzdenek a kis frekvenciájúak ellen. Namost ebből összességében egy nagy katyvasz lesz, és egy jócskán hullámzó impedanciamenet. Minél nagyobb a katyvasz annál rosszabb a helyzet. A tekercsekkel és kondenzátorokkal az is a baj, hogy a beléjük táplált energiát tárolják és visszarúgják. Például a hangszóró membránt az erősítő meglengeti. Oszt te élvezed, hogy de jó a gitár. Igenám, csakhogy ettől a membránra erősített lengőcséve elkezd a mágnesben le-föl mozogni. Mi van ilyenkor? Dinamó, ami maga is áramot termel, amit visszanyom az erősítő kimenetére. Hasonlóan aljas a kondenzátor is, amit az általánosban te is tanulhattad, direkt az elektromos töltések tárolására találta ki. Node amit az erősítő belé táplál, az egyszer valahogy ki is jön belőle, vissza az erősítőre.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a majsztró megpengeti a basszusgitárt, az erősítő nyom egy nagy löket áramot a hangláda felé, mire kap vissza akkorát, hogy majd lemegy a feje.

Szóval a hangszórók és a keresztváltó alkatrészek tulajdonságaitól függ az, hogy mennyire nehezen hajtható a láda, és a minőségen túl a mennyiségnek is van szerepe. Negyven hangláda alkatrésznek nyilván több a háklija mint ugyanolyanból kettőnek, DE néhány alkatrészből is lehet nehezen hajtható konstrukciót építeni.

Az óm meg nem függ össze a hajthatósággal, ha pontosan beszélünk. Egy kisómos ládához nehezebb erősítőt találni, de a hajthatósága ettől még lehet könnyű, és a sokómos láda is lehet nehezen hajtható.

Ebben a hónapban ezzel már többet neveltelek mint a saját gyermekemet.[/quote]

[ 2004. március 22.: Zoch szerkesztette a hozzászólást ]

#252 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 04. 03. 19:08

Kép
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#253 Felhasználó inaktív   steven7 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 713
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 07. 20:39

Halihó!

Nem nyitnék új topicot, itt kérdezem.

Hol lehet Budapesten T4P rendszerű hangszedőt venni?

#254 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 04. 13. 19:59

AKUSZTIKA ÉS ZENE

Szemlélet

Kép fogalmak használatához, különösen egy eleddig példátlan szemléletû komplex vizuális média megalkotása esetében, azok áttetszõ azonosítása szükséges. Az alkotás mindig a kezdet pozíciójából indul, s a megvalósulás azon áll, hogy a megtestesülni vágyó szándék, úgy is mint hiány, miként õrzi meg titkos esélyét a kibontakozás és a jelenlét, a hatás és a következmények kényes egyensúlyában. Az elsõ kapavágás következményei visszafordíthatatlanok. Az utat talált víz tiszta és termékenyítõ kell legyen. S a kellõ kanalizálás is nélkülözhetetlen.

A pontosan és helyesen értékelendõ fogalom itt: a zene. Pontosabban a hangi világ, mint egyetemes jelenlét. Az egyetemes hangi világ, amelynek kozmikus léptékû körében a Zenének kitüntetett, mondhatni magasztos szerepe van, s amelynek különösen egy képi áttételességre épülõ, ám anorganikus hatásmechanizmusban: a vizuális médiában való jelenléte alapvetõ szemléleti elhatározottságot és kifinomult módszerességet követel. Hiszen mind a zene, mind a média egy mindenkor kellõen körülhatárolható és körülhatárolandó szellemiség közvetítõ eszközei lehetnek. (Azzal a nem csekély, ilyen értelemben tehát mégis fontos jellemzõvel, hogy a zene még technicizált jelenlétében is - organikus).


A hangi világ, egészében, de ezen belül a zene különösen is, nyelvszerû jelenség. A kozmikus lét bármely szinten való megnyilvánulása - akár a tárgyi, a növényi, az állati vagy az emberi világ - tünetszerûen, vagy közlésszerûen, könnyen felfoghatóan vagy nehezen érzékelhetõen, de a hangzás és a zeneiesség nyelvével is él. Termi és használja is azt. A hangzás kozmikus nyelv, amely társadalmi, közösségi életünknek is elemi közege, s ilyenformán egy rendkívüli fontosságú valami. Az ember világában és tudatában jelen lévõ, vagy abba hatoló, az embert teljes egyetemességében körülvevõ-átitató zeneiesség pedig létezésünk minden (öntudatlan, tudati, sõt testi, biológiai) szintjét befolyásoló, olykor meghatározó állandó erõ és erõtér. Mely egyben a zajtól a bölcsõdalig és a himnuszokig mindig minõség.


Az emberiség egyik legõsibb, a gondolkodás legátfogóbb és legmagasabb szintjén megnyilatkozó írott hagyománya: a hétezer éves ún. védikus tanítás a zenét egészen egyszerûen vibrációnak tartja. Rezgésminõségnek, amely akár konstellatív, esetszerû, akár szándékolt, a létezésnek nemcsak reprezentatív tünete. Hanem egyben a létezés minõségét mélyen áthangoló pulzáció, lüktetés, kvantum. Tehát nem csupán életjelenség, hanem egyúttal résztvevõ és ható elemi hatalom. Amelynek jelenléte (lévén rezgésminõség) nem a tudat körébe tartozik elsõsorban. S ebbéli természetébõl fakadóan, az egyszerû információ mellett - pl. hogy a nép miként és mit játszik és énekel - minden idõben a hatalom ösztönös és tudatos gyakorlásának is az egyik, bizony jól ismert és kedvelt, bár a közösség (az alattvaló) számára nyilvánvalóvá nem tett, kifinomultnak mondható eszközeként szerepelt. Elsõsorban az adott spirituális vagy világi hatalmat kizárólagosan jellemzõ zene kanonizálásában (egyházi zene, udvari zene), mint annak tüntetõ jelenléte, de a mindennapi élet során is bizonyos kedélyek és indulatok felkeltésében vagy elaltatásában (rítusok, indulók, slágerek, meditációs zene, ma a rock-zene stb.). A zene az életkedély élvezete mellett mind jó, mind pedig rossz értelemben az emberi manipuláció hatásos eszköze is volt. A zenének ilyen módon való, valójában ezoterikus alkalmazhatósága azon alapul, hogy a hangi világ, amely jelenségtermészetébõl fakadóan atmoszférát hordoz, és a zene, mint a hangok kitüntetett, stilizált és apologetikus együttese, amely atmoszférát teremt és közvetít, csak félig a tárgyi világ közegébe tartozó dolog. Nagyobbrészt rejtett, nem egzakt, "nem evilági", az érzékek és az érzelmek szférájába tartozik. Ahhoz szól és onnan való. A hang, a hangzás és a zene csak részben tudati, nagyobbrészt azonban tudatalatti hatás, s mint ilyen, rendkívüli befolyásoló eszköz, latens hatalom.


A régiek jól tudták ezt, és ezért megkülönböztetéseket tettek. Részben a zenén, a hangi világ érzékletes rendszerén belül (különbözõ hangulatú zenei alaphangsorok, kitüntetett struktúrák, ritmusok, fordulatok, jellegzetes hangulatú hangszerek stb.), részben pedig a zenének mint funkciónak az ember egyéni és közösségi (állami) életében való viszonylagossága tekintetében. A megkülönböztetéseket szertartásosságnak fogták fel, és annak is nevezték, miközben pontosan tudták, hogy a zene az azonosságok terepe. "A zene azonosságot teremt, a szertartások különbségeket állapítanak meg. Az azonosság megteremtése kifejleszti a kölcsönös szeretetet, a különbségek megállapítása biztosítja a kölcsönös tiszteletet." - mondja a dolog lényegét talán legegyszerûbb szépséggel megfogalmazó Feljegyzések a zenérõl (Li Ki gyûjtemény), és mintegy értelmezésként hozzáteszi, hogy "a szertartások feladata: a különbözõ tevékenységeket egyesíteni a kölcsönös tiszteletben. A zene feladata: a különbözõ külsõ szépségeket egyesíteni a kölcsönös szeretetben." S hogy "a zene ég és föld harmóniája".
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#255 Felhasználó inaktív   steven7 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 713
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 22. 20:16

Halihó!

Nem kell régi szövegeket idézni, DL újra publikált (a Hi-Fi Piac-ban) és újra elszabadult a pokol.

Érdemes elolvasni a Hi-Fi Piac 49. és 50. számában írottakat, hogy megérthessük: mi sosem érhetünk fel ebbe a magasságba, sem pro, sem kontra  ;)

A PWB effektus és a körülötte kialakult vita kismiska ehhez a mostanihoz képest  :D

#256 Felhasználó inaktív   topeti 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.770
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 25. 18:09

Idézet: steven7 - Dátum: 2004. április 22, csütörtök - 21:16

Nem kell régi szövegeket idézni, DL újra publikált (a Hi-Fi Piac-ban) és újra elszabadult a pokol.

Érdemes elolvasni a Hi-Fi Piac 49. és 50. számában írottakat, hogy megérthessük: mi sosem érhetünk fel ebbe a magasságba, sem pro, sem kontra  ;)

De kell DL szövegeket idézni! Nagyon jók. (Abban ugye egyetértünk, hogy fogják az ujságba betenni az összes, DL által irt cikket? :)) Folytasd csak Lamex :respect:

Egyvalamit nem tudok: mi az a "PWB effektus" ??

Szerkesztette: topeti 2004. 04. 25. 18:13 -kor

Panasonic P50U30 plazma tv , Korsun KS99 , Rotel RCD-965BX , saját Vifa hangfal , Canon SX230 HS

#257 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 04. 25. 18:26

Idézet: topeti - Dátum: 2004. április 25, vasárnap - 19:09

Egyvalamit nem tudok: mi az a "PWB effektus" ??

peter belt
"X" Coordinate Pen

as reviewed by Carol Clark

In Issue 10 of audioMUSINGS (the print version), I presented my findings on one of the theories of Peter W. Belt, in the area of cryogenics. In a future issue I will be revisiting that theory, as I have been provided with additional information. In this issue I will deal with Belt’s "X" Coordinate Pen. I don’t feel qualified to address the theories behind the operation of the pen, so I will simply describe the experiments I conducted and the results. If you would like information on Belt’s theories, visit his homepage at Peter W. Belt.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#258 Felhasználó inaktív   fdsa 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 989
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 25. 23:37

Idézet: topeti - Dátum: 2004. április 25, vasárnap - 19:09

Egyvalamit nem tudok: mi az a "PWB effektus" ??

PWB effektus
cseszlovák

#259 Felhasználó inaktív   S W 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 726
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 25. 23:45

Idézet: steven7 - Dátum: 2004. április 22, csütörtök - 21:16

A PWB effektus és a körülötte kialakult vita kismiska ehhez a mostanihoz képest  :D

Bármilyen szomorúan hangzik az óriási viszhang azért alakult ki mert DL személyén kívül szinte nincs autentikus ember a témában, sőt tovább mennék, más téma sincs a köztudatban...
A hazai újságok színvonala - khmm... - a bányászbéka szintjére degradálódott. Nincsenek etalonok, összehasonlító tesztek melyek alapján  - esetleg - fölállítható lenne egy rangsor, nincsenek tuning és építési cikkek és meglepő módon mint ha már a hirdetők száma is fogyatkozna...
A Hifi-City fórumán valaki arra kérte a többieket hogy aki megvette az újságot szkennelje be azt a bizonyos DL féle cikket mert 599 Ft - t nem hajlandó kiadni a többi fölöslegesen nyomtatott szemétért...
Ha ez nem jelzés értékű...?
SW

#260 Felhasználó inaktív   topeti 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 2.770
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 26. 14:06

Idézet: S W - Dátum: 2004. április 26, hétfő - 0:45

A Hifi-City fórumán valaki arra kérte a többieket hogy aki megvette az újságot szkennelje be azt a bizonyos DL féle cikket mert 599 Ft - t nem hajlandó kiadni a többi fölöslegesen nyomtatott szemétért...

Itt van az általad említett fórum.
Panasonic P50U30 plazma tv , Korsun KS99 , Rotel RCD-965BX , saját Vifa hangfal , Canon SX230 HS

#261 Felhasználó inaktív   Apró 

  • Tag
  • PipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 207
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 04. 26. 14:33

Idézet: topeti - Dátum: 2004. április 25, vasárnap - 17:09

De kell DL szövegeket idézni! Nagyon jók. (Abban ugye egyetértünk, hogy fogják az ujságba betenni az összes, DL által irt cikket? :)) Folytasd csak Lamex :respect:

Egyvalamit nem tudok: mi az a "PWB effektus" ??

A PWB effektus az egyik legelborultabb voodoo marhaság a hifi világában. Egyesek szerint létező jelenségek, mások szerint a pszicho-akusztika kategóriájába tartoznak. Én is csak futólag hallottam róla, de először nem akartam elhinni, hogy ilyen van.

Onnantól bűzlik az egész, hogy pénzt csinálnak a dologból. A honlapjukon vehetsz olyan gyűrűket, kenőcsöket, amiket ha felhelyezel ill. rákensz a kábeleidre, készülékeidre, jobban fog szólni a cucc. Szóval ilyenek.

De tegyük fel, hogy a PWB jelenségek valóban léteznek. Ha így is van, ez már rég nem a zenéről szól. Az ilyen dolgok miatt tartják sokan bolondnak a hifistákat.  :(
"Nem az a baj, ha hülye vagy, hanem az, hogy ha nem tudsz róla"

#262 Felhasználó inaktív   dokigyg 

  • Újonc
  • Pipa
  • Csoport: Alkalmi fórumtag
  • Hozzászólások: 61
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 05. 09. 19:54

Sziasztok!
Olvasva az idézeteket,eszembe jutott egy cikk a HFM-ből,ami szerintem nagyon lényeges lehet,mivel eddig ezt nem idézte lameXpert,ezért utólagos engedelmetekkel megteszem.

"
Egy állatmese tanulsága (3+3=6)

        Kezem-lábam ujjain se tudnám megszámolni,  hányféleképpen  szokták
    definiálni a dinamikát  mint  olyat.  De  akárhogyan  definiálják  is,
    egészen biztos, hogy mindig két  határvonal  közé  helyezik,  valahogy
    így:

    -------------------------- felső határ

    dinamika

    -------------------------- alsó határ


        például: "a leghangosabb és  a  leghalkabb  hangok  amplitúdójának
    aránya"; "a fff és a ppp közötti szintkülönbség" stb. Később még látni
    fogjuk, hogy ez felületes elképzelés,  de  egyelőre  fogadjuk  el,  és
    próbáljuk  megvonni  legalább  a  pontos  határokat. Íme, táblázat
    formájában a "klasszikus interpretáció" amelyet a  legtöbb  akusztikus
    és hangmérnök ma is elfogad:

                  koncerten  lakószobában

    fortisszimó 100-110dB    90-100dB
    zajszint    30-40 dB    50-60 dB
    -----------------------------------
    dinamika    kb. 70dB    kb. 40dB


        Erről a  számolgatásról  nekem  mindenféle  állatmesék  jutnak  az
    eszembe; a legjobb közülük a Zelk Zoltáné,  ez  arról  szól,  hogy  az
    erdei állatiskolában a róka-számtantanár  elmagyarázza  a  nebulóknak:
    "ha megy az erdőben 3 farkas, és találkozik 3 nyúllal, akkor  6  állat
    van  együtt,  mert  3+3=6".  Ezt  aztán  szorgalmasan  el is fújja
    szarvasgida, nyuszi, mókus, csak a nehézfejű kis farkaskölyök tart  ki
    amellett, hogy "ha megy az erdőben 3 farkas, és találkozik 3  nyúllal,
    akkor 3 állat van együtt, mert a három farkas megeszi a három nyulat".
        Lássuk csak, valóban maradék nélkül megeszi a  zajszint  a  zenét?
    Két  dolgot  kell  megállapítanunk,  először:  mekkora  a  zenei jel
    leges-legkisebb,  de  még  appercipiálható  mennyisége  - másodszor:
    mekkora és (főleg:) milyen karakterű a zaj.
        Véleményem  szerint  a  legkisebb  hangnyomásszint,  amelyet egy
    tetszőleges hangszer hangjából még érzékelni tudunk, per  definitionem
    az  a  hangnyomás,  amely  a  hallásküszöb  eléréséhez  kell. Ez a
    pianisszimók pianisszimója, a ppppp.
        "Igen ám - mondta nekem erre egy hegedűs -, csakhogy én nem  tudok
    ilyen halkan játszani, mert minden elveszne a zajban. Alkalmazkodom az
    akusztikai körülményekhez, szükség esetén  kisebb  dinamikát  játszom,
    tehát visszafogom a fortisszimót és megemelem a pianisszimó szintjét."
        Hegedűsünk azonban nem értette meg, miről  beszélünk.  Játszhat  ő
    olyan  halkan,  ahogy  csak  tud,  abbahagyhatja  a  játékot  azon a
    hangnyomásszinten, amelyen csak gondolja - de amikor a vonót leemeli a
    húrokról, a hangenergia szép lassan lecseng, és előbb-utóbb  eléri  az
    emberi hallásküszöböt. Nincs az a Menuhin, nincs az az Ojsztrah, aki 0
    decibel fölött ténylegesen abba tudná hagyni a játékot. A ppppp  (mint
    érzet)  -  ismétlem  -  definíciójánál  fogva  egybeesik az emberi
    hallásküszöbbel.
        És vajon mekkora  a  zajszint?  Nos,  "zajszint  mint  olyan"  nem
    létezik,  mert  a  zaj  pillanatról pillanatra változik, éspedig
    szélsőséges értékek között: hol csúnyán felszalad, hol szinte eltűnik.
    S hogy el ne feledjem: ez a jelenség minden egyes frekvencián  másképp
    játszódik  le!  A  zaj  pontos  spektrumát szinte nem is lehet
    nyomonkövetni.

    Még spektrumanalizátorral sem?

        Hát legalábbis tercsávossal aligha. A terc  nagyon  durva  lépték.
    Idézzük vissza  a  spektrumanalizátor  képmezejét,  de  koncentráljunk
    csupán  egyetlen  tercsávra,  amelyen  éppen  a  zajt  mérjük,  néhány
    másodpercen keresztül. Tegyük fel, ez  idő  alatt  ezt  a  két  szélső
    állapotot tudjuk megkülönböztetni:

   

        vagyis e között a két határérték között változik a zaj szintje.  A
    valóságban viszont esetleg ilyesmi történik:

   

        tehát a zaj néhol nagyon magas, másutt elenyésző; időnként  nagyon
    nagy, máskor igen csekély. Ezekután érdemes elgondolkodni rajta, ugyan
    mekkora valóságértéke lehet egy ilyesfajta kijelentésnek: "a koncertek
    zajszintje 30 decibel". Akkor már olyasmit is  lehetne  mondani,  hogy
    "kórházunkban a betegek átlagos hőmérséklete 37,6 fok".
        Valaki ellenem vethetné, hogy a zajon kívül mégvalami elfedheti  a
    zenét: maga a zene. Ha igaz, hogy "mindig  az  erősebbik  hang  ugat",
    akkor a halkabbakat vagy nem halljuk, vagy csak kevésbé halljuk. Ebben
    szerintem is van valami  igazság  -  de  csak  nagyon  kevés  igazság.
    Véleményem szerint az elfedés  jelenségét  vizsgáló  pszichoakusztikai
    kísérletekre ugyanaz vonatkozik,  mint  az  összes  többire  (statikus
    vizsgálati módszerek, fejhallgatóval és monó vizsgálójellel -  rosszul
    modellezik a valóságot); másrészt az  elfedés  jelensége,  mint  látni
    fogjuk, egyáltalán nem változtatja meg a dinamikai arányokat!
        A diagram tehát 0 decibelen kezdődik. És  hát  a  legfergetegesebb
    fortisszimó, az fffff vajon mekkora lehet? Megintcsak azt mondom: azok
    a mérések, amelyekkel a  koncerteken  uralkodó  maximális  hangnyomást
    próbálták meghatározni, durva átlagolásokon  alapultak.  Természetesen
    objektívek ezek a mérések - csak éppen a  valóságtartalmuk  aggasztóan
    csekély. A zene tranziens motívumok sorozatából áll, és ezért  nem  az
    átlagos "energiahozamával", hanem pillanatonkénti csúcsértékeivel kell
    jellemezni, azok pedig hatalmasak, fenomenálisak, néha ijesztőek.  Aki
    hallott  már Wagner-operát az első széksorok valamelyikéből,
    nagylélegzetű  szimfonikus  művet,  esetleg  egy  Mozart  Requiemet  a
    Zeneakadémián, tanúsíthatja, hogy a rezesek, az ütőhangszerek, de akár
    még a vonósok hangereje is a fájdalomküszöbig szökhet - ámde csak  oly
    rövid ideig, hogy mire igazán terhesnek éreznénk, már  túl  is  jutunk
    rajta.
        Visszatérve eredeti hasonlatomhoz, bárhogy számolgatom is a  három
    farkast, három nyulat, nekem mindig 6 állat jön  ki.  Úgy  látszik,  a
    koncertek potenciális dinamikája megközelítőleg 130 decibel,
    legalábbis teljesen lehetetlen meghatározni,  mely  pillanatban,  mely
    frekvencián, mennyivel marad alatta a maximális  értéknek.  Egyáltalán
    nem tartom kizártnak, hogy az emberi fül a koncerteken akár  a  teljes
    130 decibeles dinamikai sávban működésre ne kényszerülhetne! Még akkor
    is,  ha  a  dinamikát  csupán  a  már említett két határvonallal
    definiáljuk. Ez a modell azonban primitív. A dinamika nem olyan,  mint
    egy  felfújható  ballon,  egy  léggömb; a dinamikának valamiféle
    finomszerkezete is van!



"

Például szerintem ezért sincs értelme összehasonlítgatni a médiák felbontásából adódó dinamikalehetőségeit.
Valószínü azmiatt,hogy a készülékek ezeket a a követelményeket még csak meg sem közelítik még sokáig kell hallgatnunk a felvételeken használt dinamika és egyéb korrekció hegyek tömkelegét,csak az a kérdés,hogy a Tisztelt hangmérnök hogyan tálalja nekünk.

Üdv Doki!

#263 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 05. 24. 07:18

Idézet

Nincs mikrofon, se kompresszor, se hangszintetizátor. Csak a Hang. The Voice.

¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#264 Felhasználó inaktív   Miki2 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 3.277
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 06. 24. 16:09

Ezt csekkoljátok!
Tárgyi tudástól nem elhomályosított éleslátással tekintek a világra.

#265 Felhasználó inaktív   fdsa 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 989
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 08. 05. 10:47

Idézet: Miki2 - Dátum: 2004. jún. 24., csütörtök - 17:09


"Tiltott oldal" :(
cseszlovák

#266 Felhasználó inaktív   fdsa 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 989
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 08. 23. 18:41

Tehát akkor a dinamika alsó határa a hallásküszöb? Vagy inkább az átviteli csatorna zajszintje? Vagy a kettő között valahol?
Amikor rajtam végeztek hallásvizsgálatot, akkor a meglehetősen zajos készülék fejhallgatójában meghallottam a zajszint alatti szinuszos hangot is.

A felső határ? Nem a fájdalomküszöbünk. Tele lehet rakni egy készüléket tranzisztorokkal vagy csövekkel, lehet növelni a trafó meg a pufferkondenzátor méretét, a hangszóró terhelhetőségét, érzékenységét, a dinamika felső határát a torzítás fogja megszabni. Lehet a torzítás 10%, 1%, 0,1%; ez saját döntésünk függvénye.
A felső határ nem a csillagos ég, hanem a légköri nyomás, amelyhez képest a hangszóró nyomásnövekedést, ill. nyomáscsökkenést hoz létre. Növelni lehet a nyomást akármeddig, amíg a technikai lehetőségek megengedik, de csökkenteni a vákuum alá nem lehet. A légköri nyomás a létrehozható torzítatlan hang "munkapontja", erre szuperponálódik a hangszóró által keltett hangnyomás. Amikor a hangszóró által gerjesztett hangnyomás negatív csúcsértéke eléri az 1 atmoszférát, akkor bizony torzítás lép fel. A Holdon például a dinamika sajnos nullával egyenlő.
cseszlovák

#267 Felhasználó inaktív   MC Pite 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 10.181
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2005. 04. 07. 00:12

Üdv!

Remélem nem zavarlak nagyon kérdésemmel, de egyre jobban tele hócipőm, hogy nem találok 99,9%ban csak tömörített zenéket. :( Kevés flac, ape, wma losslest- találtam egy kreditwebes szerveren, de azt már nem találom :( .DC-m nincs, és sem az ottoni Orionjaimon(HS280+Pioneer PD8500 Referencia CD Player@'91,Universum erősítővel) sem a Geniuson nincs ínyemre, hogy szinte alig van 1-2 felvételem ami kihoz belőlük vmit; sztereó színpadot,teret, dinamikát, széles frekvencia tartományt, "csillogó" selymes magasokat, lágy finom mélyeket, részletességet, stb. Lehet hogy ez így túlzás, :rolleyes: de gondolom a jó minőségű zene beszerzésének problémájával nem csak én találkozom.

Keveset fizetnék is akár érte,(csóró főiskolás vagyok, ez van) ha pedig fórum pixelt(nyomdafesték helyett:Đ) nem tűrő forrást tud vki, privátban szívesen fogadom.

Audiofil(ebb) teszt cdket is jónéven fogadnék, a gép be van kapcsolva éjjel-nappal(UD), van ideje lecsorgetni, míg nekem fél pestet átutazni kevésbé.

Elnézést hogy zavartam, és előre is köszi a segíségeteket! :respect:


//Szereztem Audigy 2es teszt audio dvd-t. Naná nem megy audigy 1en :reklamcio: . Egyébb dvd audio/DAD -val megbírkózna a hangkarim attól, hogy 16/48 a kimenete, nem?

Szerkesztette: MC Pite 2005. 04. 07. 00:15 -kor

Ha nem fektetsz be annyi időt a problémád megoldásába, hogy utána olvass; és formailag és tartalmilag egyaránt helyesen írd le azt, akkor a fórumtársaidtól miért várod el, hogy időt pazaroljanak rád?
[Konfig] [Hűtéstechnika]  [Képeim]  [Bringa]

#268 Felhasználó inaktív   Orgi 

  • Senior tag
  • PipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 3.437
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2005. 04. 07. 07:32

Pedig a legegyszerűbb az lesz, ha beszerzel egy DC-t...a kolinak van egy audiophile hubja, 5 giga lossless a belépő rá, reges hub. A koli opjai (merlinke, ninjuka) engednek be megosztásod átvizsgálása után, ott találsz némi lossless zenét.

#269 Felhasználó inaktív   MC Pite 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 10.181
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2005. 04. 07. 07:46

:(
1, 1giga losslessem van csak
2, köcsög koliban se bittorent, se DC :(
Ha nem fektetsz be annyi időt a problémád megoldásába, hogy utána olvass; és formailag és tartalmilag egyaránt helyesen írd le azt, akkor a fórumtársaidtól miért várod el, hogy időt pazaroljanak rád?
[Konfig] [Hűtéstechnika]  [Képeim]  [Bringa]

#270 Felhasználó inaktív   StormCaster1 

  • Tag
  • PipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 330
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2005. 11. 14. 21:16

Idézet: Orgi - Dátum: 2005. ápr. 7., csütörtök - 8:32

Pedig a legegyszerűbb az lesz, ha beszerzel egy DC-t...a kolinak van egy audiophile hubja, 5 giga lossless a belépő rá, reges hub. A koli opjai (merlinke, ninjuka) engednek be megosztásod átvizsgálása után, ott találsz némi lossless zenét.

Csekkolgattam...volna.Az igazi problémám az,hogy azt nem tudom,honnan szerezzek 5GB lossless muzsikát...
Az alkohol nem oldja meg semmilyen problémádat...de az ásványvíz se...:)

capturetime(human.type(LIAR))[capturetime(dog.type(CRIPPLE))]

const NumOfDogExpoInBuda = 1;


Téma megosztása:


  • (16 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

1 felhasználó olvassa ezt a témát.
0 felhasználó, 1 vendég, 0 anonim felhasználó