Idézet
Biztos mindenki ismeri Tom Sawyer esetét a kerítésmeszeléssel. Tom-nak egy nap le kell meszelnie a kerítést. A munka közben felbukkan az egyik cimborája, akit megpróbál rávenni a meszelésre, de nem jár sikerrel. Nem sokkal később, miközben Tom kedvetlenül meszeli a kerítést, felbukkan egy újabb barát, hogy gúnyolja Tom-ot a rásózott munka miatt. Ekkor Tom kieszel egy ravasz tervet. Nem törődik a baráttal és úgy tesz, mintha elmerült volna a munkában. Nem sokkal később a barátot érdekelni kezdi, hogy mi lehet fontosabb Tom-nak annál, hogy vele beszélgessen. Kicsivel később könyörögni kezd Tom-nak, hogy hadd festhessen ő is, de Tom elutasítja a kérést. A barát lekezdi felajánlani a legértékesebb ingóságait azért cserébe, hogy festhessen és Tom látszólag kelletlenül engedi egy kicsit festeni, de belül majd kiugrik a bőréből örömében. Később újabb barátok jönnek, hogy nevessenek Tom-on, de végül bedőlnek a cselnek és még "fizetnek" is azért, hogy meszelhessenek.
A pszichológus növendék szerint ez a történet jól illusztrálja az emberi természetet. Nem értékeljük azokat a dolgokat, amelyeket könnyen megkapunk.
Szerinte ez alkalmazható a számítástechnikai világra is. A emberek általában gyanúsan néznek minden olyanra, ami könnyen elérhető. Ha valakinek drága, márkás pezsgőt kellene reklámoznia, akkor valószínűleg kevés sikerrel járna, ha erőszakkal belenyomná az emberek kezébe az ingyenes kóstolót, mert az emberek gyanakodnának. Ha azonban felállítana egy standot, ahol kis mennyiségű kóstolókat kínálna mondjuk 10 dollárért (Speciális bevezető ár! Normális esetben háromszor ennyit kellene fizetnie!), az emberek a pezsgőt előkelőnek és értékesnek gondolnák.
Ugyanarról a pezsgőről van szó, és mégis, a promóció megváltoztatásával megváltozik az emberek felfogása is a dologgal szemben.
Vlad levetíti a problémát Windows / Linux operációs rendszerekre:
Tegyük fel, hogy van egy kezdő számítógépes barátunk, aki új gépet vásárolt és az operációs rendszer kiválasztása előtt áll. Emellett van egy másik barátunk is, aki az újoncot rá akarja venni, hogy Windows-t telepítsen. Mi Linux felhasználót szeretnénk belőle csinálni.
Vajon kit fog választani az újonc barátunk? Fussunk végig a gondolkodásmódon:
* A Linux-hoz ingyen hozzá lehet férni. Jó.
* Kaphat egy kalóz Windows másolatot a másik baráttól. Szintén ingyen van. Jó.
* De a Windows-t több mint háromszáz dollárért árusítják, míg a Linux ingyen van!
Ezt látja a kezdő barát. Mindegyikhez ingyen juthat, de az egyiknek az értéke több mint háromszáz dollár, míg a másiké (mivel nem ért hozzá, azt hiszi) semmi.
Szintén érdekes példát említ egy angliai lemezkiadóval kapcsolatban. Az 1970-es években a lemezkiadó kiadott egy albumot, amely kortárs dalok feldolgozásait tartalmazta. Annak ellenére, hogy a lemez kevesebb mint egy fontba került, a kutyának sem kellett, ezért a cég nehéz helyzetbe került. Ekkortájt került a céghez egy fiatal vezető, aki az igazgatótanácsban bejelentette, hogy megduplázza a szóbanforgó lemez árát. Néztek rá furcsán, de végülis belementek. A lemezek néhány hát alatt elfogytak az üzletek polcairól. A magyarázat: amíg a lemezek olcsók voltak, az emberek nem találták értékesnek.
A pszichológus tanuló most egy kísérletet tervez, amelyben azt vizsgálja, hogy meg tudja-e változtatni az emberek felfogását a Linux-szal szemben. Ismerőseinek úgy mutatja be a Linux-ot, hogy azt több mint ötszáz dollárért árusítják az Egyesült Államokban és egy illegális másolatához jutott hozzá az interneten keresztül.
http://blog.anamazingmind.com/