Mindennapi processzorunk rovat:
Siemens SAB-R3000 CPU és SAB-R3010 FPU
A MIPS (eredetileg a "Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages" rövidítéseként) az egyik első RISC mikroprocesszor architektúra, amelyet a MIPS Technologies fejlesztett ki. Az 1990-es évek végére becslés szerint minden harmadik eladott RISC CPU a MIPS terveire alapult.
Manapság számos beágyazott rendszer alkalmaz MIPS alapú processzort, pl. a Series2 TiVo, Windows CE eszközök, Cisco routerek, és olyan konzolok, mint a Nintendo 64 és a Sony PlayStation, PlayStation 2, és PlayStation Portable. 2006 végéig számos SGI számítógép is MIPS-alapú volt.
A korai MIPS architektúrák 32 bites megvalósítások voltak (általában 32 bit széles regiszterekkel és adatutakkal), míg a későbbiek 64 bitesek voltak. A MIPS utasításkészletnek számos revíziója van: MIPS I, MIPS II, MIPS III, MIPS IV, MIPS V, MIPS32 és MIPS64. A jelenlegi revíziók a MIPS32 és a MIPS64. A MIPS32 és a MIPS64 definiálja az ellenőrző regiszterkészletet is, ahogy az utasításkészletet is. Számos kiegészítés érhető el, beleértve a MIPS-3D-t, ami lebegőpontos SIMD utasítások egy egyszerű készlete 3D feladatokra kihegyezve; az MDMX (MaDMaX), ami egy extenzív egészpontos SIMD utasításkészlet, ami a 64 bites lebegőpontos regisztereket használja; a MIPS16e, ami az utasításfolyamot tömöríti, így a programok kevesebb tárhelyet foglalnak; valamint a legújabb, a MIPS MT, ami többszálú végrehajtást tesz lehetővé, hasonlóan a P4-esekben megismert Hyper Threading-hez.
Egyetemek és főiskolák gyakran veszik fel a tananyagba a MIPS architektúrát. A MIPS CPU család nagyban befolyásolta a későbbi RISC processzorok, pl. a DEC Alpha felépítését..
Az R3000® és R3000A család
Ez a család a MIPS RISC processzorok második generációját képviseli (az első az R2000 volt). 1988-ban követte elődjét. 32 kB (amelyet hamarosan 64 kB-ra emeltek) cache-t kapott az adatok és utasítások számára, a gyorsítótárat egyben azonnal felkészítve a többprocesszoros működésre is. Noha a többprocesszoros képességeinek voltak hiányosságai is, mégis számos sikeres többprocesszoros rendszerben alkalmazták. Az R3000-eseknek beépített MMU-ja volt. Az R3000 volt az első piacilag is sikeres MIPS design, és több, mint 1 millió készült belőle. Az R3000A, amelyet a rendkívül sikeres Sony PlayStation-ben alkalmaztak, egy megemelt sebességű, 40 MHz-es változat volt, ami 32 VUP (Vax Unit of Performance) teljesítményre volt képes. Akár elődje, az R2000, az R3000 is párt képezett az FPU-jával, az R3010-zel. A Pacemips gyártott R3400 és az IDT R3500 néven olyan R3000-eseket, amelyek egyetlen chipen tartalmazták az FPU-t is. A Toshiba R3900-e az első SoC (System-on-a-chip) volt, amelyet a korai, Windows Ce alapú tenyérgépekben alkalmaztak. A Mongoose-V sugárzástűrő és kiterjesztett változata a MIPS R3000 CPU-nak, on-chip R3010 FPU-val együtt, amelyet űrkutatási célokra használtak.
Az R3000 CPU ötfokozatú utasításvégrehajtó egységet kapott. Ennek, valamint a kortársakhoz (80x86, 680x0) képest rendkívül leegyszerűsített utasításkészletnek (ami a MIPS-I volt), a fix utasításhossznak és a mindössze háromféle utasításformátumnak köszönhetően a dekódolás és végrehajtás folyamata nagyon gyors volt, a CPU közel egy utasítás/órajel sebességű végrehajtásra volt képes.
Az R3010 FPU 32 bites (egyszeres pontosságú) és 64 bites (dupla pontosságú) szabvány IEEE lebegőpontos műveletek végzésére volt képes. Érdekessége, hogy hogy egyszerre három művelet (add/sub., mult., div.) párhuzamosan is végrehajtható volt.
Az R3000 család működési frekvenciája 12 MHz (más források szerint 16 MHz) és 40 MHz között volt. A gyártási technológia 1,2 µm-es volt, a chip 0,11 millió tranzisztorból épült fel. Fogyasztása 3-4 W körül mozgott.
... a trip back in time is all I need ...