State of Decay
Igazi hiánypótló zombis játék, ahol végre nem a hentelésen van a hangsúly, hanem a megfontolt játékon és a túlélésen.
Történet itt nem igazán van. Van egy laza felvezetés az elején, hiszen valahogy csak el kell kezdeni és van egy laza levezetés is a végén, hiszen valahogy csak be kell fejezni a játékot. Ennyi, a készítők tényleg csak annyit szántak az egészre, amennyit tényleg kötelező volt. A kezdés és a befejezés között is történnek dolgok, hiszen van egy fő "cselekményszál", ami kötelezően viszi előre a játékost, de ezek teljesen érdemtelenek, mert semmilyen kihatással sincsenek senkire.
Az atmoszféráról pár szó:
Kapunk egy relatíve nagy bejárható területet, 3 nagyobb településsel és a közöttük elterülő térrel. A rendelkezésünkre álló terület teljesen bejárható, mind az erdő/mezők, mind az épületek szabadon felfedezhetőek. Rendelkezésünkre áll egy bázis, ahol a túlélők meghúzzák magukat, ráadásul ez a bázis számtalan előnyt tud biztosítani, emiatt fontos szerepet kap az építgetése, szépítgetése. Lehetőségünk van különböző építményeket, vagy ellátóhelyeket létrehozni az adott bázison, mint például elsősegély hely, mechanikai műhely, alvóhelyek stb. Természetesen ezeknek a száma limitálva van, csak annyi építményt enged, amennyinek az alap bázis helyet tud biztosítani. Ezeket a viskókat aztán tovább lehet fejleszteni nyersanyagért cserébe, így már speciális feladatok ellátására is alkalmasak, pl. az elsősegély helyen lehet antibiotikumokat készíteni, amit aztán magunkkal vihetünk, vagy a mech műhely képes az autók megjavítására, robbanó és gyújtóeszközök gyártására stb. Ezeken felül lehetőségünk van 10 darab outpost létrehozására is, amivel akár egy biztonsági zónát is létre lehet hozni a bázis körül, ezzel is megkönnyítve az életet.
Ha már az élet szóba került. Játékban a közteherviselés elve működik, ez úgy néz ki, hogy minden egyes begyűjtött tárgyunkat egy közös tárolóba ürítjük, amikért pontokat kapunk. Ezek a pontok többek közt azt határozzák meg, hogy mennyit vehetek ki a közösből, vagy ebből bérelhetek magam mellé társakat, esetleg kérhetek valamilyen külső segítséget. Ezért is érdemes az utolsó rozsdás szöget is betenni a közösbe, mert az ember itt nagyon meg tudja magát szívatni. A lootolásnak emiatt van nagyon fontos szerepe a játékban, viszont örömmel láttam, hogy a játék nem esik túlzásokba és nem arról szól az egész, hogy fél napot baktat az embert egy kinyalt belű pilótakekszért. Továbbá folyamatosan kell
nyersanyag (lőszer, élelem, gyógyszer, építőanyag, üzemanyag), ez a bázis működéséhez, fejlődéséhez és a morál fenntartásához szükséges.
A harcrendszer kimondottan jól sikerült. Lehetőségünk van közelharci fegyverekkel és lőfegyverekkel küzdeni az agyevők ellen. Hogy senkit ne érjen meglepetésként, a lőfegyverek inkább a háttérbe szorulnak a limitált lőszer mennyiség miatt, ráadásul a lövések hangja mágnesként vonzza az élőhalott embertársainkat, így csak végső esetben érdemes használni. A közelharc viszont elég szórakoztató, randa dolgokat tud művelni egy falbontó kalapács, balta, vagy csak egy szimpla lefolyócső darab. Aztán, ha az ellenfél térdre vagy a földre került, akkor lehetőség van egy-egy látványosabb kivégzésre is. Természetesen nem csak ennyiből áll a dolog, hisz karakterünk fejlődik a megfelelő gyilokszám után, amivel nő az életereje és a kitartása, és a lőfegyvereket is hatékonyabban kezelik. Ez mondjuk, némileg ellentmond a cím alatti legelső mondatomnak, de egy L4D-hez, vagy Dead Island-hez képest a State of Decay fényévekkel mérsékeltebb a hentelésben. Visszakanyarodva a karakterekhez, emberünk fizikai állapota romlik. Minél többet időzünk egy karakterrel, annál jobban kifárad, annál kevésbé lehet vele virgonckodni. Ezért is van lehetőségünk több karakterrel játszani, még az egyik pihen, addig a másik kint tevékenykedik. Én személy szerint, csak 3 embert "használtam", a kb 23-26 összeszedett túlélőből, de csakis azért, mert ez a 3 már elért egy bizonyos szintet, így velük nem a nulláról kellett kezdenem.
Nem bontok pro és kontra csoportokat, alapvetően a játék teljesen rendben van, csak néhány hülyeség zavar, erről egy kicsit bővebben:
Autók:
Fergetegesen szar irányítás és fizika.
Karakterek jellemtelensége:
Tökmindegy, hogy kit terelgetsz éppen, ugyanazt mondják, ugyanazt csinálják. Nincsenek egyéniségeik, nincsenek egyéni monológjaik, ugyanazok a mozdulataik, semmi sincs ami egyedivé tenné őket a kinézetüket leszámítva.
Lopakodás:
A játék nagyon ebbe az irányba lökdös, amivel nem is lenne semmi baj, ha nem full random működne a dolog. Hol méterekre osonok el a betonút közepén egy fertőzöttől, úgy hogy észre sem vesz, hol kiszúrnak a legsűrűbb susnyásban is, holott a játék pont hogy ezeket a helyet javasolja a bujkálásra.
Grafika/optimalizáció:
Elvileg Xbox only játéknak indult, de aztán mégsem. Talán emiatt olyan a grafika, mint amilyen: ocsmány. Ezt tovább ragozni felesleges is.
Néhol komoly FPS droppok jelentkeztek, amivel sem a 780ti sem a 980 nem tudott mit kezdeni, amin egy kicsit azért csodálkozom.
Számomra egy erős nyolcas a tízből. A kedvezményes árát bőven megérte Steamen.
Szerkesztette: von_Wolf 2015. 01. 02. 11:17 -kor