HWSW Informatikai Kerekasztal: TESCO Gazdaságos benzin - HWSW Informatikai Kerekasztal

Ugrás a tartalomhoz

Mellékleteink: HUP | Gamekapocs

  • (29 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

TESCO Gazdaságos benzin

#201 Felhasználó inaktív   2-More 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 16.294
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 15:49

Van itt egy-két okosság, inkább érdekességképpen mint vita böfögöm ide, de akadt motor amiben nem a  csak a furat meg a löket határozta meg a kompressziót. Amugy beleszól még a hengerfej is, meg a tömitések tipusa, de mindegy, az érdekesség az volt, hogy menet közben, a változó szelepvezérléshez hasonlóan, meg a BMW M-powerhez  változtatható szivócső-hosszához hasonlóan, teljesitményigény függvényében csökkenthető/növelhető volt a kompresszió olymódon, hogy egy speciális hengerfejjel változtatható volt az égéstér űrmérete. Mindenesetre amennyire tudom, eléggé csak kisérleti módszer akadt.

#202 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 15:56

Idézet: daxko - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 16:14

Azért mert a henger átmérője és a lökethossz a lökettérfogatot határozza meg.


És ezzel a kompressziót is meghatároztad. Ugyanis ez az a térfogat, ami változik, mert ugye fizikai méretek nem változnak? (Kivéve persze az EV6 által mutatott motorban, ami négy éve rengeti a világot.)

Idézet

A kompresszióviszonyba pedig nagyban beleszól az égéstér mérete is.


A kompresszióba is.

Idézet

Gyönyörű az animáció csak a leglényegesebb dolog hiányzik róla, a hengerfej, és benne az égéstér


Ha felteszed rá - de tudod mit kattints :) Kép - akkor a kérdés lényegét tekintve -

ami az előgyújtás (és az, hogy ezzel változtatható-e a kompresszió?) szerepe volt - mi változott?

Idézet

Szedd le az autód hengerfejét, és cseréld ki a hengerfejtömítést egy 10 mm-rel vastagabbra. A lökettérfogat nem változott, mégis a kompresszióviszony csökkent, mert az égéstér mérete megnövekedett.


És ezzel a kompressziód is ugyanígy csökkent. Vedd ki a gyertyát, rakd be a helyére a nyomásmérő műszert. Soha nem fogsz mérni vele kompresszióviszonyt, mindig csak nyomást. Akár alsó holtponton mérsz, akár felsőn.

Idézet

Kompresszióviszony = Teljes térfogat / Égéstér térfogata


A kettő nyomásértékből viszont mindig kiszámolhatod az aktuális kompresszióviszonyt. :)

Idézet

Mindez feltételezi, hogy a dugattyúnak sík a teteje.


Miért feltételezné?  :think: Más alakú dugattyúval rendelkező motorokban nincs kompresszióviszony?

Idézet

Mert mint írtam a kompresszió egy folyamat és ezt a folyamatot jellemzi mérőszámként a kompresszióviszony.


Idézet

nem tudom elképzelni rólad, hogy ennyire értetlen legyél, ezt már direkt csinálod...


Idézet

Senki nem akarta, de a kompresszióviszony meg fogja határozni :)


Precízen: a kompresszióviszony meghatározza a benzin tulajdonságát?  :think: Ugye nem? Csak azt, hogy ilyen kompressziótűrésű (oktánszámú) üzemanyagot kéretik beletölteni. De megint precízen, az oktánszám a benzin tulajdonsága.

Idézet

Részemről ennyi. Ha gondolod a többit majd valamikor egy sör mellett megbeszéljük...


Hova hozod a 12 rekesz sört?  ;)
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#203 Felhasználó inaktív   2-More 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 16.294
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 16:07

Mondjuk azt sem kell elfeledni, hogy a 95ös a 98astól vagy a V-póvertől nem csak az oktánszámában tér el, hanem még egy sereg dologban. Ergo nem azért megy vele jobban, ha jobban megy a kocsi, mert magasabb a kompressziótűrése, hanem adott esetben a tisztasága, a benne lévő adalékanyagoktól, stb stb..
Amugy, az hogy a kompresszió milyen mértékben csökken/nő, és milyen mértékben csökken/nő a kompresszió-viszony, az korántsem ugyanaz. Az hogy a henger űrméretét növeled, vagy a hajtókar hosszát csökkented, esetleg a dugattyú méretét, alakját variálod, vagy a kompressziógyűrűt és a dugattyút cseréled egymáshoz közelebbi termikus együtthatóval rendelkező változatokra, netán a hengerfejtömitést növeled, a szivócső hosszát, átmérőjét vagy az égéstér alakját, méretét változtatod, az korántsem mindegy.

#204 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 16:20

Idézet: 2-More - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 17:07

Amugy, az hogy a kompresszió milyen mértékben csökken/nő, és milyen mértékben csökken/nő a kompresszió-viszony, az korántsem ugyanaz. Az hogy a henger űrméretét növeled, vagy a hajtókar hosszát csökkented, esetleg a dugattyú méretét, alakját variálod, vagy a kompressziógyűrűt és a dugattyút cseréled egymáshoz közelebbi termikus együtthatóval rendelkező változatokra, netán a hengerfejtömitést növeled, a szivócső hosszát, átmérőjét vagy az égéstér alakját, méretét változtatod, az korántsem mindegy.

Inkább duhaj vagy, mint óvatos. :) 
Mondd meg légy szíves, melyik az a tényező, amelyik csakis az egyik elemet - kompresszió vs. kompresszióviszony - változtatja?
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#205 Felhasználó inaktív   Carmaged 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 37.787
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 19:33

:nevet2:

#206 Felhasználó inaktív   daxko 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 565
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 19:48

Lamex, nagyon nem értjük egymást, de mindegy. Mindketten ugyanazt magyarázzuk, én csak arra az aprócska tényre szerettem volna rávilágítani, hogy ha precízen akarsz fogalmazni, akkor egy motort kompresszióviszonnyal mint mérőszámmal jellemzel és nem kompresszióval. A kompresszió elnevezés egy slendrián fogalmazás eredménye. (Mint például műszaki területen maradva a tolómérce/tolómérő
Megint belekeverünk egy egészen más dolgot. Egy csak elméletileg létező számot hogy tudnál lemérni? Viszont ha már megemlítetted a nyomásmérőt azzal sem kompressziót sem kompresszióviszonyt nem fogsz mérni, hanem a sűrítési végnyomást ami megint egy más dolog, és nem csak a motor tervezési paramétereiről, hanem az aktuális állapotáról is képet ad.

Idézet

A kettő nyomásértékből viszont mindig kiszámolhatod az aktuális kompresszióviszonyt. :)

Ez megint egy óriási tévedés! Egy normál benzines motor kompresszióviszonya cirka 8-9:1-hez. A sűritési végnyomásod viszont nem 8-9-szeresére növekszik a beszívott atmoszférikus (vagy betöltött túlnyomású) levegőhöz képest, hanem sokkal több lesz!
Ez csak akkor lenne igaz, ha kizárólag térfogat/nyomás változással menne végbe a sűrítés azonos hőmérsékleten (tehát baromi lassan). Mivel az összesűrített keverék hőmérséklete is növekszik az is plusz nyomásnövekedést eredményez...

Idézet

Miért feltételezné?  :think: Más alakú dugattyúval rendelkező motorokban nincs kompresszióviszony?

Már megint feleslegesen kötözködsz. A képletbe az egyszerűség kedvéért nincs belevéve a dugattyúboltozat térfogata, de ha akarod azt is hozzászámíthatod...

Idézet

Precízen: a kompresszióviszony meghatározza a benzin tulajdonságát?  :think: Ugye nem? Csak azt, hogy ilyen kompressziótűrésű (oktánszámú) üzemanyagot kéretik beletölteni. De megint precízen, az oktánszám a benzin tulajdonsága.

:think:
Fussunk neki mégegyszer...
Állításod szerint a kompresszióviszony nem határozza meg a benzin tulajdonságát, csak az oktánszámot ami viszont a benzin tulajdonsága :confused:
Én is tudok kötözködni...
Precízen: a kompresszióviszony meghatározza azt, hogy ilyen kompressziótűrésű (oktánszámú) üzemanyagot kéretik beletölteni.

Idézet

Hova hozod a 12 rekesz sört?  ;)

Ezért nem jár neked annyi  :D

#207 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 20:10

Idézet: daxko - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 20:48

Már megint feleslegesen kötözködsz.

Idézet: daxko - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 13:31

Legyünk precízek! :D




Kép
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#208 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 20:30

Idézet: daxko - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 20:48

Állításod szerint a kompresszióviszony nem határozza meg a benzin tulajdonságát, csak az oktánszámot ami viszont a benzin tulajdonsága :confused:


Idézet

Precízen: a kompresszióviszony meghatározza a benzin tulajdonságát? :)  Ugye nem? Csak azt, hogy ilyen kompressziótűrésű (oktánszámú) üzemanyagot kéretik beletölteni. De megint precízen, az oktánszám a benzin tulajdonsága.


Azért nem ártana, ha picit felállnál, mert még beleszakadsz a gondolkodásba.

Kép

Lehet bármilyen hiper-szuper kompresszióiszonyod, akár még jobban tekeregve fejen is állhatsz, a motorod semmilyen paramétere nem fog hatni a benzin tulajdonságaira. Csakis az üzemanyagod tulajdonságai hathatnak a motorodra.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#209 Felhasználó inaktív   Jazzos 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 978
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 20:36

Te Lamex, hihetetlenül dedós vagy ezekkel a képekkel, az egész fórum rajtad röhög. Javaslom az önkielégítést, akkor talán megnyugszol, és nem tahóskodsz itt mindenkivel.
Jöhet nekem is egy kép, pl. majmos, azokat szeretem :D
"Az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség. Gyakorlatilag viszont van!"

#210 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 20:48

Idézet: Jazzos - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 21:36

Te Lamex, hihetetlenül dedós vagy ezekkel a képekkel, az egész fórum rajtad röhög. Javaslom az önkielégítést, akkor talán megnyugszol, és nem tahóskodsz itt mindenkivel.
Jöhet nekem is egy kép, pl. majmos, azokat szeretem :D

Akkor nem hiába kotorásztam egész nap a szarban. Előkerültél.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#211 Felhasználó inaktív   daxko 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 565
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 21:24

OK értem mire akartál utalni azzal az egy mondatoddal. Ebben az egy dologban igazad van...

Megkérdezném Te hányszor adtál már igazat másnak az elmúlt 33ezer hozzászólásodban?
Mert ugye a többi felvetésedről már mélyen hallgatsz... :D

#212 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 21:36

Idézet: daxko - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 22:24

OK értem mire akartál utalni azzal az egy mondatoddal. Ebben az egy dologban igazad van...

Megkérdezném Te hányszor adtál már igazat másnak az elmúlt 33ezer hozzászólásodban?
Mert ugye a többi felvetésedről már mélyen hallgatsz... :D

Legyünk precízek. Számold meg.

Addig meg legalább elgondolkodol, hogy meddig lehetne mélyen hallgatnod.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#213 Felhasználó inaktív   Fec 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 849
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 21:40

A kompresszió, és a kompresszióviszony nem ugyan az. Mondjuk az durva lenne ha a motor hatna vissza a benzinre.  :D Bár igazán nem is értem h akkor most valójában miről megy a vita. :)  Adott a benzin, aminek van oktánszáma, ami ugye végsősoron a komprimálhatóságot határozza meg. adott egy motor amire jellemző egy kompresszióviszony. ez meghatározza, hogy legalább milyen komprimálhatóságú üzemanyagot kell használni. most ha ez 95-ös benzint ad, akkor rakhatsz te bele 99-es , de akár 200-ast is.. semmivel nem lesz jobb.

Szerkesztette: Fec 2004. 10. 05. 21:58 -kor


#214 Felhasználó inaktív   Carmaged 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 37.787
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 21:52

Idézet: lameXpert - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 22:36

Legyünk precízek. Számold meg.

Addig meg legalább elgondolkodol, hogy meddig lehetne mélyen hallgatnod.

A 0 a keresőfüggvény értékkészletének eleme? Ha igen, a válasz egyszerű.

Várom a ledorongolást.

És nem marad le a nem kényszeredett mosoly sem, ha emlékszel.

:)

#215 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 05. 21:59

Idézet: Carmaged - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 22:52

A 0 a keresőfüggvény értékkészletének eleme? Ha igen, a válasz egyszerű.

Várom a ledorongolást.

És nem marad le a nem kényszeredett mosoly sem, ha emlékszel.

:)

Csatolt fájl:


Szerkesztette: lameXpert 2004. 10. 05. 22:13 -kor

¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#216 Felhasználó inaktív   Carmaged 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 37.787
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 22:18

Örömömre szolgál, hogy tévedtem.

Akkor eddig 1.

#217 Felhasználó inaktív   fram 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 22.034
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 22:41

Idézet: Carmaged - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 8:51

Nem tudom, melyik lapban volt, talán az A2-ben egy "Pancserteszt" című cikk, ahol viszonylag kezdetleges módszerekkel, de azért pontosságra törekedve letesztelték, hogy a sima 95-ös és valamelyik csodabenzin (nem tudom, hogy a szuper-MOL vagy a szuper-Shell) hogyan gyorsít egy igénytelen motort, hát, szánalmas volt a csodabenzinre nézve. Ha a kezembe akad, bescannelem és megosztom veletek.

forrás

HASZNOS TUDNIVALÓK


Mire képes a Shell V-Power?

(feldolgozás)

A Shell cég V-Power benzinjének megjelenése óta sokan kérdezték: mit tud ez a benzin, mennyi igaz a szép és hatásos reklámokból, amelyek már-már csodaszerként tüntetik fel? Az alábbiakban ezekre a kérdésekre próbálunk választ adni.
A V-Power benzin adalékanyagát eredetileg a közvetlen befecskendezéses benzinmotorok számára fejlesztették ki: azok ugyanis a precíz mechanikai kialakítás következtében nem viselnek el semmiféle lerakódást és koszt. Nyugat-Európában a teljesen kénmentes 99-es oktánszámú benzinhez keverik, amely aztán Shell Optimax néven kerül forgalomba. Mivel a volt szocialista országokban egyelőre nem forszírozzák túlságosan a benzin kéntartalmát, közvetlen benzinbefecskendezéses autók pedig elenyésző arányban futnak az utakon, a Shell itt a 95 Eurosuperhez keverte az Optimax adalékát. Ez a V-Power, amely valóban hatásosan tisztít, de mindentudónak nem nevezhető. Hogy mire képes, azt egy több mint százezer kilométert futott Opel Kadett segítségével illusztrálták a Shell cég szakemberei. Az autó motorját szétszedték és megmutatták a szívószelepekre rakódott kemény, szivacsos szerkezetű anyagot, amelyet minden autószerelő jól ismer. Az újból összerakott motort leplombálták, majd fékpadon 5000 kilométert futtatták, kizárólag Optimax benzinnel. Utána ismét szétszedték, és mindenki láthatta, hogy a szelepekre rakódott üledék teljesen eltűnt.
Nos, idáig ez rendben is lenne, éppen csak egy-két dologról nem volt szó. A vizsgálat ugyanis nem terjedt ki a motor egyéb részeire, például az égéstérre, a kipufogószelepekre vagy a dugattyúk felszínére. Ha ezeket is megnézték volna, kiderül, hogy az itteni lerakódásokat az adalék érintetlenül hagyta. Arról a koszrétegről van szó, amely a kompresszió-térfogat csökkenésével növeli a sűrítést, amivel kopogásos égést idézhet elő, felizzva pedig megrepesztheti a hengerfejet vagy átégetheti a dugattyútetőt. Svindliről azonban ezzel együtt szó sincs: maguk a cég szakemberei is hangsúlyozzák, hogy az adalékolt benzin csak folyékony állapotban fejti ki hatását, márpedig így csakis a szívószelepekkel találkozik. Ennek következtében a Shell V-Power benzin az alábbi esetekben lehet igazán hatásos: 1. Ha a motort szétszedjük, alaposan megtisztítjuk és utána kizárólag ilyen benzint tankolunk; 2. Ha nagyjavítás (generáljavítás) után kezdjük használni; 3. Ha új autónkban kezdettől fogva ezt használjuk. Ekkor viszont valóban segít, mert a Shell kísérletei nemcsak azt bizonyították be, hogy a szívószelepeken nem keletkezhet lerakódás, hanem azt is, hogy az adalékolt benzin sokkal kevesebb lerakódást hagy maga után az égéstérben. A vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a katalizátorokra semmilyen káros hatása nincs, sőt ellenkezőleg: a jobb égésnek köszönhetően kevésbé terheli.
Ami viszont az ilyen benzin teljesítménynövelő hatását illeti, itt már óvatosabbnak kell lennünk. Tény, hogy a szívószelepekre rakódott szennyeződés rontja az égés hatásfokát, a benzin/levegő keverék útjába állva csökkenti az áramlási keresztmetszetet, akadályozza az égési szempontból ideális homogén keverék kialakulását – ám mindezek eltávolítása után 10 százalékos teljesítménynövekedésről beszélni egyértelműen reklámfogás. Maradjunk annyiban, ami valóban igaz: a V-Power benzin megtisztítja és továbbra is tisztán tartja a motor szívószelepeit, az égéstérben pedig gyakorlatilag megszünteti a további üledék keletkezését. Ennyi és nem több – de nem is kevesebb. (Az a2 nyomán)

Szerkesztette: fram 2004. 10. 05. 22:54 -kor

Ciciman is on borda

#218 Felhasználó inaktív   fram 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 22.034
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 05. 23:09

Idézet

Az alapvető gáztörvények részletezése nélkül induljunk ki abból, hogy a gázok nyomás- és hőmérsékletfüggő sűrűségét a következő összefüggés írja le:
Kép

Az egyenletben szereplő tényezők jelentése:

ρ: a gáz sűrűsége a mérendő üzemi állapotban (kg/m3)
ρo:  a gáz normál sűrűsége (szabványokban meghatározott nyomáson és hőmérsékleten mért érték)
p,po: az abszolút nyomás üzemi és normál értékei (bar) 
T,To: az abszolút hőmérséklet üzemi értéke és 273,15 (K)
Z,Zo:  a reális gáz térfogatcsökkenési (kompressziós) tényezője üzemi és normál állapotban
K=Z/Zo:  az összenyomhatósági (kompresszibilitási) tényező

Az áramlástani számításokban általánosan használatos jellemző az anyagok sűrűsége, ezért lényeges a fenti egyenlet ismerete és megoldásának beépítése a korszerű hozamszámító készülékekbe (Flow Computer-ekbe).
ρo, Zo értékei a gáz molekuláris összetételétől és a választott normál állapot rögzített adataitól függnek. Z (és így K) értéke minden egyes gáz és gázkeverék esetében más-más módon függ a nyomás és hőmérséklet változásától. Ez az alapja annak, hogy igen pontos gázmennyiség-mérést csak úgy valósíthatunk meg, ha az ismert összetételű gáz nyomását és hőmérsékletét is folyamatosan mérjük és ezekből számítjuk a tényleges sűrűséget.

Szerkesztette: fram 2004. 10. 05. 23:35 -kor

Ciciman is on borda

#219 Felhasználó inaktív   fram 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 22.034
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2004. 10. 06. 00:03

>>>link<<<

Idézet

A dugattyú felső holtponti helyzetében a dugattyú feletti teret, égéstérnek nevezik. Ennek térfogata Vé . A hengertérfogat és az égéstér-térfogat hányadosa határozza meg a sűrítési viszonyt ( kompresszióviszonyt ). Ezt az értéket legtöbbször a motor technikai adatai közt megtalálhatjuk, értéke 8-12 között van. Sokan keverik ezt az értéket a sűrítési végnyomással, helytelenül. Amikor egy motorban kompressziót mérnek, akkor a sűrítési végnyomást mérik, ez jó motornál, ill. ha a mérést helyesen végezzük el, mindig nagyobb, mint a sűrítési viszony. Miért nagyobb? Hiszen ha pl. a sűrítési viszony 10 , tehát a hengertérben lévő környezeti nyomású levegőt ( 1 bar) a tizedére nyomunk össze, akkor a fenti képlet alapján ( p*T*V = áll. ) 10 bar nyomású levegőnek kellene a felső holtpontban lennie. Gyakorlatban viszont sűrítéskor az összenyomott levegő jelentős mértkben felmelegszik, így kitágul, ez okozza a nagyobb nyomásnövekedést. ( Sőt, ez a Diesel motorok működésénak alapja. Ezekben a sűrítési viszony sokkal nagyobb, ezért a sűrítési ütem végén, a dugattyú felső holtponti helyzetében a levegő annyira felmelegszik, hogy a finomra porlasztott gázolajat belefecskendezve meggyújtja azt. )
A mortor hatásfoka ( termikus hatásfok ) annál jobb, minél nagyobb a sűrítési viszony.
A sűrítési viszony növelésének viszont határt szab, hogy a hengerben lévő benzin-levegő keverék a sűrítési ütem végén, de még a gyújtóív (szikra) megjelenése előtt magától meggyullad, mivel eléri az öngyulladási hőmérsékletet. Ezt nevezik kopogásos égésnek, ami több szempontból is káros. Mindenképp el kell kerülni ezt az üzemállapotát a motornak. Könnyen felismerhető a jellegzetes csilingelő hangjáról, legtöbbször nagy terhelésnél, kis fordulatszámoknál jelentkezik. Ilyenkor a dugattyú a henger falának ütődik, kiszorítva a vékony olajfilmet a hengerfal és a dugyattyúpalást közül, ez okozza a csilingelő hangot. Extrém esetben a főtengelycsapágyaknál kis megszűnhet az olajfilm, erős hang kiséretében ún. szárazsúrlódás jön létre, ami a csapágy bemaródását, hosszabb távon kiolvadását, besülését okozhatja.

Ciciman is on borda

#220 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2004. 10. 06. 00:15

Idézet: Carmaged - Dátum: 2004. okt. 5., kedd - 23:18

Örömömre szolgál, hogy tévedtem.

Akkor eddig 1.

Lemaradt. És nem egy, de nincs bizonyítási kényszerem. Nincs miért.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

Téma megosztása:


  • (29 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

1 felhasználó olvassa ezt a témát.
0 felhasználó, 1 vendég, 0 anonim felhasználó