Alapfogalom : Hi-Fi
#121
Elküldve: 2002. 09. 25. 21:16
#122
Elküldve: 2002. 09. 26. 00:40

#123
Elküldve: 2002. 09. 26. 08:01
Házimozi? Itt zenéről, vagy mifenéről van szó...
-Nem tudom. Csak úgy megyünk.
-De ez az út nem vezet sehová!
-Az nem számít.
-Miért, mi számít?
-Csak hogy rajta vagyunk, haver.
#124
Elküldve: 2002. 09. 26. 11:27
idézet:
Ezt írta SW:
Érdemes meghallgatni egy csöves házimozi rendszert! Életemben annyit nem röhögtem....
[/quote]
Nem biztos, hogy az olyan nagy marhaság volna... Vannak csöves DAC-ok, meg mindenféle finomságok.
Teljesen jól el tudnék képzelni mondjuk egy finom többsávos csöves előfokkal, néhány csöves végfokot, jelforrásnak meg mondjuk valami Krell DVD-t... Nem volna az olyan rossz ám...
#125
Elküldve: 2002. 09. 26. 11:29
idézet:
Ezt írta eLBé:
Targa, az általad említett Quad csöves erősítőkombó közelebb áll a Radfordhoz, mint az Audio Innovationshoz.
Házimozi? Itt zenéről, vagy mifenéről van szó...[/quote]
Lehet, hogy igazad van. A három említett résztvevőből eddíg kettővel találkoztam. Az Audio Innovations Alto darabját hallottam - nem volt rossz, sőt, határozottan kellemes volt -, valamint a tavalyi HES-en volt szerencsém megcsodálni a már említett Quad összeállítást. Még abban a pici lukban is gyönyörűt zenélt, amibe bezsúfolták szegényt. Szvsz kategóriákkal magasabb dolgot képvisel, mint az Alto.
A Redfordot pedig sajnos még nem ismerem.
#126
Elküldve: 2002. 09. 27. 12:54
És mit hallgattál a Quad-on a BHES-en?
-Nem tudom. Csak úgy megyünk.
-De ez az út nem vezet sehová!
-Az nem számít.
-Miért, mi számít?
-Csak hogy rajta vagyunk, haver.
#127
Elküldve: 2002. 09. 27. 18:22
idézet:
Ezt írta eLBé:
Nos, a HFM-ben használt Audio Innovations egy csöves készülék volt. Az Alto, bár valóban kellemes hangot varázsoltak abba a UFO formába, igen kevés rokoni kapcsolatot visel az előddel. A csöves Audio Innovations erősítőknek a szellemi utódai inkább az Angliában készült Audio Note dolgok. Ami például úgy kapcsolódik az általad kellemesnek hallott Quad retrocsövesekhez,hogy tervezőjük, Andy Groove azonos a ma kapható nagyobb AN erősítők tervezőjével. Az Ankoru óta gyakorlatilag az összes AN erősítő és DAC az ő keze munkája.
[/quote]
A Quad, és az Audio Note, meg Andy Groove kapcsolatáról tudtam, ez viszont, hogy az Audio Innovations régen csöves dolgokat csinált, számomra újdonság volt. Ha valóban olyasmi "irányzatot" követtek, amit ma tart az AN, akkor valóban nem lehettek rossz készülékek. Már amennyire ez a téma mellőzheti a szubjektivitást.
A Quadokon tavaly - amikor én is ott voltam - ha emlékezetem nem csal, épp Stan Getz muzsikált, számomra több mint meggyőzően.
#128
Elküldve: 2002. 09. 30. 18:00
-Nem tudom. Csak úgy megyünk.
-De ez az út nem vezet sehová!
-Az nem számít.
-Miért, mi számít?
-Csak hogy rajta vagyunk, haver.
#129
Elküldve: 2002. 10. 05. 12:20
idézet:
Olvasóink tudják, levélíróink tapasztalhatják, hogy szinte soha senkinek sem adunk tanácsot arra nézve, mire költse a maga vagy a nagybácsija dollárjait külföldön. "Ha az isten íródeák volna, s éjjel-nappal mindegyre csak írna" - ő se tudná számontartani azt a temérdek masinát, amely Amerikától Skandináviáig, Japántól Hongkongig minden évben piacra kerül. Tesztelésre még kevésbé maradna ideje. Mi pedig, halandók, szűkös időnkkel és energiánkkal különben is főleg azoknak dolgozunk, akik forintért akarnak vásárolni és idehaza.
Nem mintha mi nem olvasnánk össze azt a tengernyi prospektust, reklámba öltöztetett szakcikket és szakcikkbe bújtatott reklámot, amelyhez végülis bárki ingyen hozzájut, ha elég erőszakosan bombázza leveleivel a nyugati cégeket. Az új készülékekről mi is tudunk annyit, mint más - helyesebben mi is csak annyit tudunk, mint más, és ezért inkább nem szólunk egy szót sem, még ha kérdeznek, akkor sem. Sajnos, mindnyájunk környezetében nagyon sokan akadnak, akik véletlenül hozzájutottak néhány prospektushoz vagy egy-két reklámcikknek a gyári fotókópiájához, s ennyi elég is nekik: jólértesültségüket fitogtatva mindenre rábeszélnek boldog-boldogtalant. A "boldog-boldogtalan", akin természetesen hifista értendő, ezután hónapokig nem képes elaludni, csak a prospektussal az éjjeliszekrényén vagy éppenséggel a párnája alatt. (Ne tagadd le: tudom, amit tudok!) Előbb-utóbb beszerzi, tehát megveszi-megkunyerálja-elcsencseli rajongása tárgyát - és pontosan azt kapja, amit ennyi pénzért kapni szokás, se többet, se kevesebbet.
Ezzel aztán vagy meg lesz elégedve, vagy nem - többnyire nem, és kezdődik a vadászat egy újabb holtbiztos tipp után. Nem is kell sokáig vadászni, inkább a tippek vadásznak az emberre. Akárcsak a lóversenyen, ahol minden oszlop tövében ott ácsorog egy jólértesült szakértő. Potom pénzért a füledbe súgja, melyik ló az esélyes tétre-helyre-befutóra. A hifiben talán még rosszabb is a helyzet, mert a tanácsokat ingyen osztogatják, kisebb a kockázat, utólag még csak szemrehányást se lehet tenni érte.
......[/quote]
Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#130
Elküldve: 2002. 10. 09. 18:27
idézet:
Mi a különbség hifista és audiofil között?
Tulajdonképpen semmi. Legalábbis rokonértelmű, de inkább azonos jelentésű szavak ezek: hifi-kedvelő, audiofil, diszkofil, hangbarát, lemezbarát - meg még ami nyelvünk vagy a tollunk hegyére perdül. A nyelv: egyezményes rendszer. Ha elhatározzuk, hogy ezek a szavak ugyanazt jelentik, akkor valóban ugyanazt is fogják jelenteni. És mégis, egyre inkább úgy érzem, hogy a hifista és az audiofil
nem ugyanaz. Akkor kezdtem gyanítani ezt, amikor egy barátom
elmesélte, hogy kinn járt az Államokban, és meglátogatott egy igazi csúcsberendezést (illetve, állítólag nem azt látogatta meg, hanem a gazdáját - dehát minek ámítsuk magunkat). Volt ott elektrosztatikus hangsugárzó szub-basszussal, ribbon-csipogóval, volt ott aktív keresztváltó, márkásabbnál-márkásabb teljesítményerősítőkkel; az MC hangszedő és transzformátora árán ékszereket lehetett volna vásárolni.
No és hogyan szólt ez így, együtt?
"Tudjisten - mondta a barátom bánatosan -, nem szólt különösebben jól." Így jár a dzsesszkedvelő - gondoltam-, ha szimfonikus zenével traktálják. De aztán egyszer magam is összetalálkoztam, persze külföldön, egy ilyen High End Audio berendezéssel - és én sem tudtam elfojtani csalódásomat: "Ennyi az egész?...". Igaz, nem hallgathattam
sokáig (zavartalanul még kevésbé), tehát nem volt időm levetkőzni a vizsgabiztosi magatartást és elmerülni a H-moll mise hullámaiban, egyetlen dologra összpontosítva: arra, hogy íme, Bach zenéje szól...
És hát a magunkfajta szegény ördög túlságosan nagy tisztességnek érzi, ha az evangéliumi zenét Márk evangélista (Mark Levinson) tolmácsolja neki. Ez mind-mind magyarázat, de nem mentség. "A hiba az Ön készülékében van."
Mindez akkor tudatosult bennem igazán, amikor legutóbb -
többszázadiknak - egyik olvasónk megint azzal fordult hozzánk, hogy szeretné meghallgatni a mi kontrollhangszórónkat. (Ez az a kérés, amit valóban őszinte sajnálatunkra sem tudunk teljesíteni.) Ennek a levélnek egyik mondatát azóta sem felejtettem el. "A komolyzenét nem
szeretem, a popkoncerteken gyalázatos a hangminőség; hadd halljak már egyszer valamit, ami igazán jól szól." Ez az, erről van szó: nem szeretjük eléggé a zenét. És hogyan is találna kielégülést bárki is a Reprodukcióban, ha nem szereti Azt, amit reprodukálni próbál?
Ez hát a különbség hifista és audiofil között. Az egyik nem tudja, hogy mit akar, csak folyvást vadászik az egyre szebb hangú készülékekre - és mindig kielégítetlen marad. A másik viszont a zenét szeretné hűségesen megszólaltatni. Természetesen ő is örökre kielégítetlen marad.
De ő legalább tudja, mit akar.[/quote]
Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#131
Elküldve: 2002. 10. 11. 17:51
idézet:
Ezt írta LAMExPERT:
Ma már ott tartunk, hogy nem Verdi, már nem is az énekes, hanem a rendező, sőt, a hangmérnök a fontos. Őrült pénzeket adnak ugyanazon művek különböző feldolgozásaiért, holott
egyetlen felvétel is tökéletesen elegendő.
[/quote]
Nekem peldaul a popzene, klasszikus zenekari feldolgozasai tetszenek. Az rendben, hogy a Queen eredetiben az ami, de a Royal Filharmonikusok, vagy a London Rock azert megsem ugyanolyan felvetel, mint amikor valami noname szinfonikus zenekar (netan egy midi file...) produkalja ugyanazt...
Szeretem meghallgatni az adott dallamot ha profin kidolgozott a hangszerelese... Ha ez epp nem szamit, akkor inkabb dudolom, semmint kialkudjak egy torz feldolgozas hallgatasaval.
Ami a hangfeldolgozas 1000 apro vs. 5(*magas, mely,kozep).1 pontsugarzo temat illeti, belatom, hogy technikailag nem kepes eloallitani ugyanazt a hangteret a ket kulonbozo megvalositas. Azoban felotlott bennem a hologram mint olyan, ami ugye egy magyar talalmany, es igazabol egy ter-metszet lezersugarral. A fenykepnel sokkalta jobb ter-kep huseggel. A hangter holografikus lekepezeset meg nem is tartom elvileg kivitelezhetetlennek, de ami a visszaadasat illeti hat kisse maceranak tunik.
Egyaltalan ket pontsugazoval lehet tobb mint ket ponsugarzobol felvett hangot elethuen visszaadni valamilyen keveresi/kesleltetesi eljarassal?
Talan az lehet majd az idealis amde iszonyat draga megoldas, ha egy vonos 4es eseten 1 magas nyomo helyett 4 magasnyomo van egy dobozban, es mind a rogzites soran egyenkent kerul rogiztesre az osszes hangszer, majd a visszaadaskor minden egyes hegedut kulon magasnyomo szolaltat meg... (es ez mondjuk 5 fallal, hogy terben az interferenciak megegyezzenek az eredeti ter interferenciaival)
#132
Elküldve: 2002. 10. 11. 18:20
idézet:
Kemény rock a Neandervölgyben
Ne hagyja senki megtéveszteni magát: neandervölgyi tudósítónk nem popszámokról ír, hanem egy mélyenszántó eszmefuttatást próbál riportázsnak álcázni. Aki ettől sem riad vissza, kösse fel a kőbaltáját, és hajrá, irány a paleolit!
Boldogult szinténzenész koromban, a beat-korszak hajnalán, mikor minden bokorban egy beat-zenekar burjánzott, a hangerőt mi varjasban mértük. Varjas bácsi a klubgondnok volt, s így munkaköri kötelességből popszakértő. Hogy elértük az egy varjas hangerőt, azt onnan tudtuk meg, hogy Varjas bácsi felrohant a dobogóra, és üvölteni kezdett, hogy halkuljunk le. Tíz varjasnak az számított, ha nem csak ordított velünk, de a konnektorokból is kirángatta a madzagokat. Zenei kérdésekben Varjas bácsi megfellebezhetetlen ítész volt. Rendszeresen beült a próbákra, és ellenőrizte szórakoztatóipari készülődéseinket. "Ezek a csimpánzmajmok - dünnyögte elégedette, ha valami megtetszett neki - tudnának tisztességesen is játszani, ha akarnának..." A fenti mondat a Beatles lassú dalaiig bezárólag volt érvényben. Azon túl (kemény rock irányban) Varjas bácsi bajszán meredezni kezdtek a szőrszálak. "Mint az orángutáng a kőbaltájával. Ez bezzeg tetszik a többi ősembernek." Annyira a gondnoki státusz magasából szórta ránk ítéleteit, hogy még ősembertani ismereteit sem mertük vita tárgyává tenni. Csak néha tűnődöm el azon, milyen szép is volna, ha Varjas bácsit valami ismeretterjesztő célzatú időgép átröppentené a paleolitba. A könnyűzene születésének korszakába...
...A Neandervölgybe. Íme, hát itt vagyunk. A dátum kissé tisztázatlan, mert az időszámítást még vagy húsz-harminc ezer évvel később fogják feltalálni. Néhány füstölgő vulkán, egy-két távolban legelésző szaurusz teszi kellemesség a neandervölgyi érkezési csarnok hangulatát. Egyszemélyes fogadóbizottságunk Ól-Szál, a Savrad nemzetség ifjú tagja, a Kong és reccsen című kőtáblák szrekesztője. Körszakállt és finoman cizellált bunkót hord, ez utóbbival szerzi be mindennapi pecsenyének valóját. (Uááá! Wap-Dab-Lumá-De-Wap-Pab-Bum! Tuttifrutt! A szerkesztő megjegyzése.) Varjas bácsit külön üdvözli, régóta keres már egy biztos ítéletű könnyűzenei szakértőt. Ne vesztegessük feleslegesen az időt - sok a dolgunk. Itt, születése pillanatában akarunk megismerkedni a könnyűzenével, majdani hatásának mechanizmusával, terjedelmi korlátaival, "alkatrészeinek" működésével. Talán még egy mércét is találunk, amivel majdan, ezredévek múltán, különbséget tehetünk a szórakoztató műfajban is az értékek és a talmiságok, a dögös és a híg zenék között... Mindannyiunk előtt ott lépdel Varjas bácsi - s az ő magabiztossága csak fokozza a bennünk mindig megbúvó bizonytalanságot: művészet-e a szórakoztató zene egyáltalán? És ha igen; vannak-e biztos ismérvei? Elballagunk a Neandervölgy szélére. Lefekszünk a fűbe, hegyezzük a fülünket. Először is, sorban meg akarjuk hallgatni, milyen hanghatások érhetik az ősembert. Nyilvánvaló ugyanis, hogy nemlétező dolgokat nem fog kitalálni - nem is tud -; ha zenélni kezd, másolni igyekszik majd a körülötte lévő akusztikus világot. Gyorsan rájövünk, hogy háromféle hangcsoport az, ami egész életén keresztül végigkísér egy becsületes ősembert. Az első a természeti eredetű hangok csoportja. A szél fújása, az állatok hangja, a madarak csicsergése, a föld morgása - ez közvetlen hangkörnyezetünk. Az ősember megtanulja, hogy különféleképpen kell reagálnia ezekre a hangokra. A halk és magas hangok - csendes szélsusogást, madárcsicsergés - általában a biztonságot jelentik: most szabad elernyedni, pihenni... A mély hangok viszont általában ijesztőek: egy mammutcsorda közeledésének tompa puffogása, egy földrengés vagy vulkánkitörés moraja félelmet, harci készültséget ébreszt. Még riasztóbbak az éles és magas, erős hangok: ezek többnyire az állatok, madarak vészjelei, és az ősember számára is veszélyt jeleznek.
A hangok második csoportja meglehetősen érthetetlen... Ezek elektromos eredetűek: villámláskor hallhatók. A villámlás hangja mindig más és más: csattan, dörög, tompán morog. Minél közelebb a zivatar, annál élesebb, annál riasztóbb - a mély, távoli hangok inkább csak fenyegetőek, ez a megfoghatatlanság, no meg az, hogy a mennydörgés többnyire tüzet hoz magával, csupán egyet jelenthet: azt, hogy a Magas Istenségek ezen a nyelven beszélgetnek. Egymással is, vele is.
A harmadik hangcsoport az emberek hangja. Még nem tudhatja, hogy egyszer ezt Vox Humana-nak nevezik és minden zeneművészet csúcsának tartják. Ezzel a hanggal kifejezhetők az érzelmek, az öröm, a szomorúság, a fájdalom. Még az állatok hangját is utánozni lehet vele. Ez a hang minden más hangnál hajlékonyabb, és az ember maga
irányíthatja. A három nagy hangcsoport úgy veszi körül az ember, mint a víz az úszót. Ha nem akar elmerülni benne, meg kell tanulnia tájékozódni a hullámok között, fenntartani magát minden helyzetben. Ehhez persze sokat kell gyakorolnia. A törzs tagjai időnként furcsa szerszámokat készítenek. Ezek a szerszámok nem vadászatra valók: hangokat csiholnak ki belőlük, olyan hangokat, amelyek valamelyik természeti hangjelenségre emlékeztetnek. Este a tűz körül "lejátszhatják" velük a másnapi vadászatot vagy háborút.
Ez nagyon fontos. A vadászat, a háború együttes felidézése, eléneklése és eltáncolása már a másnapi cselekvés része. A hangsúly itt a közösségen van: a közös ritmus, a közös mozdulatok olyan élményt jelentenek, amely harmincezer év alatt sem veszített erejéből. A ceremóniában résztvevőknek a pulzusa egyazon sebességgel ver, egy közös, irányító, rendező erő tartja hatalmában őket. Ez az erő: a zene. A Varázsló adja meg az ütemet. Kezében nagy, lapos dobozt tart. A sámándobot. Ez puhán kifeszített bőrből készül - a Varázsló úgy üti, hogy megfeszíti, és magas, pergő, ugatott ritmusokat ver rajta, egyre gyorsabban, gyorsabban, majd elengedi a bőrt, s mély, tompa puffanásokkal szólal meg rajta az istenségek hangja. A törzs tagjai kisebb-nagyobb, üreges fa- és kődarabokat ütögetnek egymáshoz, mindig a Varázsló üteméhez igazodva. A hangokat sokszorosan visszaverik a sziklák - ez aztán a hard rock... Van ott még egy másféle zeneszerszám is: egy ágra feszített bél, amit egy másik ágacskával dörzsölnek. Ezt már a ceremónia vége felé használják - a lakoma utáni békét idézik fel vele.
A Varázsló ütemes, harci és hívó kiáltásokkal űzi mágiáját. Furcsán kiáltozik. Egyes hangokat hosszan kitart, hangja fölfele és lefele ingadozik. Énekel. A kitartott hangokat a horda vele együtt üvölti. Varjas bácsi elégedetten néz ránk: ezt ti is így csináljátok. Mit válaszolhatnánk, hiszen igaza van. A legtöbb művészet innen, a tábortűzi közös szertartásból eredezteti magát. A régi beatkoncertek sajátos hangulata ebből, a közös mozgásélményből ered. Mozgásélmény, amit gyakran nem a valódi mozgás - a tánc - hanem a mozgást imitáló zene hívott elő. S a leglényegesebb benne, hogy az egész élmény közös. Ilyen, csoportos áldozás minden rock-koncert (még mai, elsatnyult és elüzletiesedett formájában is), és szoros rokonságot tart a Varázsló és a törzs által előadott és megélt paleolit-operával ... Igaza volt, Varjas bácsi, valóban így csináljuk. Így és ugyanezért. A régen elfelejtett közös ceremóniáért.
No és a zene, maga a zene? Változott-e a kőkorszak óta? Funkciójában semmiképpen. Hatásmechanizmusában sem. Gondoljuk végig, mi is történik, miközben a Varázsló a dobját üti. (Tekintve, hogy a vaskorszak még nincsen feltalálva, stílusát nemigen nevezhetnénk heavy metal rock-nak.)
"Kezdetben vala a ritmus" - és íme, itt vagyunk, a ritmus kezdeteinél. A ritmus - időbeliség. A művészet önmagában feltételezi a formát, így időbelisége sem lehet szervezetlen, amorf. Nézzük, hogyan szerveződik ez a forma. Legalább három ritmus elemre van szükség egy olyan elemi formáció létrejöttéhez, amely még ritmus-jellegű. Egy ütés önmagában annyi, mint az egyenesen a pont: "előttre" és "utánra" osztja fel az időt. Két egymást követő ütés meghatározza a mértéket: mintegy távközöket jelöl ki az időben, amely távközök rendszeresen ismétlődhetnek. Az idő szakaszok sorozatává válik - ez az ütem. A tulajdonképpeni ritmus csak a harmadik ütés megjelenésével jön létre. Ez az ütés elfoglal valamiféle pozíciót az ütem által egységekre bontott időben, s így helyével fejez ki valamit. Hogy világosabb legyen a dolog, megkérjük a Varázslót, játssza le nekünk legkedvesebb ritmuselemét. Ő átszellemült arccal egy szinkópát üt sámándobján.
Itt az első ütés csak a talppont; a második ütéssel válik értelmessé: ütemmé. A mi lejegyzésünk szerint most nyolcadokban múlik az idő. A harmadik nyolcad helyén szünetet, ütéshiányt találunk. (Az ütés nemléte is ritmuselem!) A negyedik nyolcadra ismét ütés következik. Ez értelmezi az előbbi ütéshiányt és visszaállítja az
ütemet. A szinkópa "lefolyása" tehát: indulás - meghatározás - lassulási feszültség (hiány) - feloldás. A törzs szemmel láthatólag vidáman fogadja az új játékot. Nyomban elkezdik tapsolni kedvenc buzdító ritmusukat, a "let's go!" ritmust.
Ez talán a legbuzdítóbb ritmus, amit az emberek valaha is kitaláltak. Az első két negyed meghatározza az ütemet. A következő nyolcadok pontosan kétszeres sűrűsödést hoznak. A negyedik negyed helyén ismét "szabályos" negyedet találunk, amely feloldja az előbbi sűrűsödési feszültséget, visszaállítja a rendet és mintegy lezárja ez első periódust. Ezt most már négy nyolcad sűrűsödő feszültsége követi - olyan erős, hogy szinte már az alapütemet is képesek vagyunk nyolcadokban mérni. A csattanó a legérdekesebb. A hangsúlyos sűrűségre egy hiány válaszol, mégpedig igen fontos helyen: a második periódus felezési pontján. A hiány most nagyobb súlyt hordoz, mintha ott ütés állna. Ezt a hiányt egy nyolcadnyi távolságban követi egy ütés, ami az előbbi szünettel együtt is fenntartja a kétszeres ütem érzetét. Végül egy negyednyi ütés zárja le a ritmusképletet: azzal tudja befejezni mindkét periódust, hogy visszatér vele a negyedes ütem.
A ritmus lefolyása tehát: indulás - meghatározás - sűrűsödés - periódus lezárás, aztán pedig: a sűrűsödés meghatározóvá válik - hangsúlyos hiány - sűrűsödés - lezárás, csattanószerűen. Mindebben jól megfigyelhető a ritmus dialektikája. A hallgatóság szinte a testében érzi az idő múlását; a ritkulások és sűrűsödések olyan élményt keltenek benne, mintha mozgást élt volna át.
A ceremóniában rengeteg ritmushangszer vesz részt: dobok, csörgő-börgő szerszámok. Ám nem csupán ezek hordozzák a ritmust. Minden hang önmagában is zenei esemény - tehát a ritmusnak is hordozója. Az ének, a dallam ritmus-funkciót is betölt. De nemcsak azt. Minden hang: zenei esemény és minden zenei esemény: hang. Méghozzá egyetlen hang. Igaz, ha csupán egy húr pattan, akkor is felhangok sorozata képződik az alaphangokon kívül (feltéve, hogy a Varázslónak nincsen Moog-szintetizátora) - de ha egy egész zenekar szólal meg, akkor is egyetlen, sajátságos hangjelenség képződik. A gyakorlott fül képes kihallani az összhangzásból az összetevőket, ám az egész, együttvéve - ezt később esetleg akkordnak is nevezhetjük - mégis egyetlen, önálló valami. Két szóló hang együtthangzása tehát nem annak a kettőnek az összege, hanem minőségileg új hangjelenség.
A hangok egymástól való távolságát, ha egymás után szólalnak meg, lépésnek is nevezhetjük. Egy lépés: két egymás után felcsendülő hang. Ha úgy képzeljük el, hogy a ritmus egy vízszintes vonalon (az idő egyenesén) hoz létre sűrűsödéseket és ritkulásokat, a dallam már függőleges irányban is elmozdítja a történést. Fölfelé és lefelé
történhetnek lépések, illetve sűrűsödések és ritkulások. Az, hogy milyen hangok szólalnak meg, hangsornak is nevezhető. (Valamilyen félreértés folytán az elmúlt háromszáz évben túlságosan hozzászoktunk a nyolcfokú, dúr és moll harmonizálású hangsorokhoz. Az elmúlt harmincezer évben azonban számos más hangsor létezett, számos
harmonizálási szisztémával: az ainók háromfokú rendszerétől az indiai tizenkétfokúságig. Olyan rendszer is létezik, amely nem írható le szokásos öt vonalas kottarendszerünkben.)
Zenei koordináta-rendszerünkben a következő dimenzió: a zene dinamikája. Tekintve, hogy a fájdalomszint és a hallhatósági küszöb között kilenc-tíz nagyságrend a távolság, ez a legtágabb, a legtöbb viszonyításra alkalmat adó dimenzió. A zenei történések dinamikai távolsága, közeledése és eltávolodása plasztikussá teszi mozgásélményünket.
A ceremóniában részt vevő kedves ősemberek valóban átélhették a zene segítségével a másnapi vadászatot. A zenét előállítók és a hallgatók szinte együtt mozogtak az eseménnyel (éppúgy, mint az elmerült szurkoló a meccsnézéssel), és valóban megtörténtnek érezhették az elzenélt eseményeket. Ezt ki is mozogták magukból: eltáncolták a zenét.
- Jól van, na, fiú - mondja barátságosan Varjas bácsi -, de csak nem akarod azt mondani nekem, hogy a ti őrjöngésetek, meg a je-je-je, az ugyanaz a zene, mint amit a rádióban vezényel az a Ferencsik. A Bétóven is hangos, de mégsem olyan idétlen dolog, mint a ti Bitlisz együttesetektől a Tvisztelj, csávó. Én meg csak a szépet szeretem. A ti zenétek mégiscsak ezekéhez a majmokéhoz hasonlít... (Hát persze! De ide tartozik a Szeressük egymást, gyerekek is!) A zenét újra és újra föl lehet idézni. (A mozgásélménnyel együtt.) Vagy úgy; hogy közmegegyezéses jelekkel leírják a lényeges információkat és újra előadják, vagy úgy, hogy technikai eszközökkel
konzerválnak egy előadást. Van egy harmadik mód is - a legősibb -: a hallgató megjegyzi a zene egyes elemeit, ezt magában eldúdolja, vagy fütyüli, s közben az egész hangzást hallani véli. Ha eldúdoljuk a Kilencedik zárókórusát, valószínűleg nem saját hangunkra figyelünk, hanem belülről az egész hatalmas zenei apparátust halljuk. A komoly zene, az egyházi zene elsősorban előadásra készült - az volt a célja, hogy esztétikai élményben részesítse mindenkort hallgatóit. A slágerek létrehozásának szándéka más: "könnyen alkalmazható" zenék ezek, egy-egy zenei fordulattal... az emberek szeretnék majd újra és újra meghallgatni. esetleg megtanulni. (Minden klasszikus pesti sláger-szerzőnek az volt az álma, hogy a suszterinasok fütyüljék a dalát az Üllői úton. A modernebbek már megelégszenek fütyülés helyett a hanglemezeladási statisztikával, suszterinas helyett a Kisstadion két-estényi közönségével.) Az őssláger pedig itt keresendő, a Neandervölgyben. Az itteni, esti ceremóniák egy-egy dallama, fordulata másnap is eszébe juthat egy ősleánynak, őslegénynek. Esetleg eldúdolják. Esetleg kis dalocskák is kerekednek a dallamokból. És lassan-lassan, alig néhány évezred alatt kiformálódik belőlük valami, ami egyszerű, "használatra szánt" kisformájú műfaj: a népdal - a könnyűzene őse.
A népdal mindaddig elegendő is volt, amíg nem jöttek létre az emberi társadalmakban olyan rétegek, amelyek önálló szubkultúrával rendelkeztek. Azok már elutasították a népdalt, mint hozzájuk nem valót, és kezdték kiformálni saját "könnyű műfajaikat". Egy trubadúr nem alacsonyodhat odáig, hogy jólismert népdalokat zengjen szíve hölgyének. És a Buddenbrook-ház leánygyermeke sem énekelgetheti szabad idejében a lübecki csapszékekben honos dalokat.
A népzene dalkincse letisztult, szép - de általában mennyiségileg kevés. Az alkalmazott zenének pedig az a sorsa, hogy egy idő után megtanulják, megunják és elfelejtik. A könnyűzene mindenkori szerzőgárdája gondoskodik arról, hogy új és új dalocskák szülessenek, amelyeket gyorsan el lehet felejteni. A népdal és a könnyűzene végülis kettéválik - de nem szűnik meg a rokonságuk. Csupán megindul a népdal-utánzatok és -variációk sorozatgyártása. Mai korunkban, a tömegkommunikáció általánossá válásával, már keveredhetnek is a népek dalai, vagy dalstílusai.
Így történhetett meg, hogy a hatvanas évek elején százmilliókat kapott el egy hullám: a beat. Miből eredt? Elsősorban a fekete blues és a rockká keményített fehér country keveredéséből. De felfedezhetők benne az angol többszólamú éneklés hagyományai, a későromantika harmóniavilága és - később - a közép- és dél-amerikai zene elemei is. A döntő azonban nem ez volt. A lényeg: lehetővé vált az elektromos hangerősítés és az elektronikus hangkeltés. Először a zenetörténelemben akkora hangerőt lehetett kelteni; hogy minden hallgatónak - a fájdalomküszöbéig hatót. Varjas bácsi már érezte ezt... hogy ha elég nagy a hangerő, akkor a világ minden jelensége a zene függönye mögé kerül, a hallgatót szinte teljesen beborítja a muzsika. Nem lehet másra figyelni, csak a zenére; a hallgatóság szinte nem is képes másra, mint hogy teljesen átélje a zenei mozgást. Nagyon sok embernél még a szívműködés és a lélegzés is teljesen a zene-diktálta ütemre áll rá. Furcsa, látszólag ellentmondásos dolog ez: a zene mindenkit bezár önmagába - ugyanakkor a csoportos zenehallgatás, a koncert hozza meg a valódi beatzenei élményt. A zene itt irányító szerepet játszik. A külső világ jelenségei közül mindazokat, amelyek a zene ellen hatnak, a hangerő általában kikapcsolja; azokat, amelyek gátlásainkat feloldják, érvényre juttatja. Az előadók általában viselkedési módokat szuggerálnak, s az egyén akkor tudja legjobban elengedni magát, ha kritika nélkül aláveti magát ennek a diktátumnak. Hatalmas ez a közösségi élmény... utoljára itt, a Neandervölgyben láthattunk ilyet. A zene, mint vezérlő erő, szép lassan megszervezi a résztvevők eksztázisát. A zene monoton, a ritmusképletek állandóan ismétlődnek, a hallgatók egyre inkább tűzbe jönnek és közösen, közösségi élményként élik át az eksztázist. A világtörténelem harmincezer év alatt bebizonyította, hogy a csoportos eksztázisnál nincsen nagyobb szervező erő.
Fokozzák a hatást az elektronikus hangszerek- Amit a régi akusztikus hangszerek megközelíteni sem tudtak: a szintetizátorok szinte tökéletesen utánozzák a természetet. Nem elérhetetlen többé a természet elektromos hangjelenségeinek titokzatos, félelmetes világa sem: a villámlás, a mennydörgés minden változata előidézhető.
Titokzatos, visszhangos, furcsán vibráló effektusok jelenhetnek meg a zenében, amelyek még a dallamot is feloldják, sikolyt, zuhanást, szélsüvítést, sziklarobajt utánoznak - új, érdekes világ dübörög elő a hangfalakból. S mindezt azért az élményért, kedves Varjas bácsi, amit itt ezek a doboló, táncoló, kiáltó ősemberek élnek át.
Hogy melyik zene jó, melyik a rossz? Nincsen rá abszolút mérce - de vannak "kapaszkodók". Ilyen kapaszkodó az eredetiség igénye: a jó könnyűzene legyen eredeti... Csakhogy a modern popzene - harmónia világában, zenei felépítésében - nemigen haladja meg a XIX. század világát. Nem is nagyon léphet tovább, különben elveszti rajongóit. Ha viszont megmarad ennél, közhelyes lesz, s még az átlagos "suszterinasok" is unni fogják, már megszólalása pillanatában. Slágerszerzők örök dilemmája ez: eredetiség - vagy elkoptatottság? Anélkül, hogy biztos receptet adhatnánk. egyvalamit pontosan kell látnunk. Az pedig az, hogy a könnyűzenében nem a szöveg vagy a zene számít - hanem a hangzás. (Tehát az adott szöveg, adott zenei fordulattal, adott hangszereléssel vagy - elektronikus zenéről esvén szó - keveréssel) Ha a hangzás eredeti, új, s könnyen felfogható, akkor a dal - bizonyos rétegek körében - népszerű lesz. A mai könnyűzenének alfája és omegája az újszerű hangzás.
Búcsúzzunk el most kőkori barátainktól - vagy inkább ne is búcsúzzunk el tőlük, inkább hívjuk meg magunkhoz őket: Ól-Szál szerkesztőt, törzsi Varázslóját (és természetesen Varjas bácsit). Üljünk le velük egy átlagos, szokvány-hifivel berendezett szobába. Tegyünk fel néhány lemezt, és hallgattassuk meg velük. Az első pillanatokban biztosan rémület tör ki rajtuk a beszélő, zenélő, éneklő ládák hallatán, de idővel megszokják ezeket a szerkezeteket és lassan már unni is kezdik majd a sok-sok egyforma, méla unalommal ismétlődő zenei megoldást. Reméljük, meghallják azért a különbségeket is. Itt van a Pink Floyd: A Fal, A Hold sötét oldala a könnyűzene legjobbjai közé tartozik - ezzel szemben az Állatok, a Bárcsak itt lennél vagy az Umma-gamma szinte csak zajháttérnek használható. Az Emerson-trió Muszorgszkij-feldolgozása (az Egy kiállítás képei). a Bartók-adaptációt is tartalmazó Barbarians vagy a Tarkus című lemeze igazi zenei csemegéket kínál - a Szerelempart, vagy a trió nevét viselő fekete album nem több öncélú szintetizátor-visíttatásnál, zongora-püfölésnél. Végigkövethető ez a kettősség a szintetizátorok újkori bajnokainál is: Walter Carlos, Isao Tomita, a Kraftwerk, a Tangerine Dream, Jon és Vangelis, Mike Oldfield lemezein. A sűrű, élményekkel teli zenei pillanatokat körülveszik az öncélú vakogások, nyivások, berregések és fütyülések, sistergések és szörcsögések. Amiből csak az a tanulság, hogy hiába a pillanatnyi "sound", a hangzás bűvölete -- zene nélkül nincs könnyűzene sem.
- No de mégis! - méltatlankodhat Varjas bácsi - hát művészet ez egyáltalán?
- Nem tudom - tűnődhet el a Varázsló -, hogy érdemes volt-e nekünk feltalálnunk a zenét, és ezen belül a könnyűzenét?
- Egyáltalán - kérdezheti a Szerkesztő, olvasóival együtt - érdemes-e a könnyűzenében is némi művészi invenciót keresnünk?
A válasz: hazai popzenénk néhány ritkaszép pillanata. Koncz Zsuzsa néhány dala, Bródy néhány zenébe foglalt dalszövege, Cseh Tamás iróniája. A válasz: a világ kultúrájának adott új értékek olyan sorozata, amely Bob Dylantől és a Beatlestől a Hair (régi!) előadásain keresztül egészen a Pink Floyd összefoglaló koncertjéig. A Falig ível.
A könnyűzene: iparművészet. Alapvető funkciója nem több, mint hogy díszítse, szebbé, kényelmesebbé, kellemesebbé tegye világunkat. De néha, egy-egy ritka pillanatban önálló, szuverén művészi értékek is keletkeznek belőle, s ezeknek a világ kulturális kincseskamrájában a helyük.[/quote]
Sós Péter János
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#133
Elküldve: 2002. 10. 15. 22:40
idézet:
Audioland
Ezt a trópusi országot, amely valahol az Északi és a Déli Sark között terül el, éppen két egyenlő részre osztja az Ekvalizátor. Kiterjedése Kelet és Nyugat irányában már nem teljesen egyenlő mértékű, de a határokat nem lehet pontosan megvonni, mert az audiolandiak semmiben sem ismernek határt. Így tehát nem tudjuk, mekkora is ez az ország. Bizonyos geográfiai meggondolások alapján valószínűsíthető, hogy kerülete semmiképpen sem haladja meg a 40 ezer kilométert.
Sőt, a legújabb űrfotókat tanulmányozva egyesek arra a következtetésre jutottak, hogy Audioland tulajdonképpen egy korong alakú síkság, mint ezt oly jól szemlélteti Prof. Andreas Felvideeki illusztro-spekulatív módszerrel készített ábrája. A korong egyenletesen forog, az óramutató járásával megegyező irányban, 33 1/3 fordulatot téve minden percben. E forgás mechanizmusáról még vitatkoznak ugyan a teoretikusok (a régebbi Dörzskerék-elvet, illetve a Transzmissziós tant újabban kiszorítani látszik a Direkthajtás-elmélet), abban viszont megegyeznek, hogy a forgómozgást valamiféle belső motorikus erőre kell visszavezetni - ami egyben a Föld forgására is magyarázatot adna. Ez a modern elmélet igazán jól összhangba hozható azzal a hagyományos felfogással, miszerint az egész Földgolyó tulajdonképpen Audioland körül forog.
Az éghajlat trópusi. A talaj száraz, erősen barázdált. A levegő elektromossággal telített, rendkívül gyakori a villámlás, kivéve amikor a Lenco-patak kicsap medréből és elárasztja a környéket. Az ár elvonulásával bőséges, termékenyítő iszap marad vissza. Audiolandot szinte kizárólag férfiak lakják, nők itt nemigen bírják ki - rejtély, hogy akkor a lakosság hogyan szaporodhat ilyen őrületes ütemben. Ősidők óta rendelet tiltotta, hogy serdületlen ifjak lépjenek az ország területére, de ezt ma már nem veszik szigorúan, sőt, nemrég törvénybe iktatták, hogy felmentés adható, ha az ifjú ember atyja jelentős anyagi áldozatot mutat be a keramovilli templom papjai előtt. Ez nem helyettesíti ugyan a férfivá avatást, de azért ez is elég pogány szertartás. Az államvallás egyébként, az akusztiko-fetisizmus részben az Ó-, részben az Új-, részint pedig a Legújabb Testamentumon alapszik, attól függően, mikor melyik van divatban. Külföldieknek elég annyit megjegyezniük belőle, hogy vitatkozni nem ajánlatos, mert máshitűekkel szemben az audiolandiak sohasem tanúsítottak túlzott vallási türelmet. Az ország védszentje a jámborsága folytán mártíromságot szenvedett Szentül Asziszi. Az államforma is egyedülálló: demokratikus anarchia, sok-sok miniszterelnökkel. (Kormányfők beiktatása minden kedden és pénteken 8-tól 4-ig, jelentkezés személyesen, levélben vagy telefonon.) A közigazgatás egyetlen eszköze a kiterjedt hifi-sajtó. Mindazoktól, akik egy-egy sajtóhiba következtében öngyilkosságot követtek el, a másnapi számban ünnepélyesen elnézést kérnek. A szakfolyóiratok, magazinok hiánytalanul megtalálhatók a Nemzeti Könyvtárban, amelynek lépcsőfeljárójánál Hif-fy, a költő szobra áll: felemelt kézzel a hobbijára esküszik. Legalábbis ezt mondják a látogatóknak - de a bennszülöttek tudják: a költő ebben a pózban éppen azt fogadta meg, hogy soha többé nem ad hitelt a nyomtatott betűnek.
Az audiolandiak gyakran kényszerülnek nagyobb kiadásokra, tehát pénzkereső elfoglaltság után kell nézniük. Népszerű a gyűjtögető életmód, sokan márkanevekre vadásznak, mások szívesen halásznak a zavarosban. Szerte az országban virágzik a cserekereskedelem. Hogy az iparról és a mezőgazdaságról is szóljunk: itt főleg elméleteket gyártanak - s ennek folytán szelet vetnek és vihart aratnak.
Ami a közlekedést illeti, gyakran látni az audiolandiakat, amint egy- és kétkerekű szerkezetekkel közlekednek. Van, akinek hat-nyolc is van a birtokában, másoknak nem jut ennyi, de az biztos, hogy ebben az országban mindenkinek többje van egy kerékkel.
A hivatalos nemzeti sport a szeánsz, vagyis a szellemidézés, ez nagyon népszerű. Úgy játsszák, hogy mindenféle használati tárgyakat cipelnek a szobába, majd körülülik az asztalt, és utána mindenki arról győzködi a többieket, hogy ő látja a legtöbb szellemet. Ja igaz, közben a zene is szól.
Az audiolandiak nagyon szeretik az élő természetet is. Kedvenc viráguk a magnó-lia, kedvenc állatuk pedig Nessy, a Loudness-i szörny, akit úgy ábrázoltunk volna, hogy éppen benn ül egy Brüel & Kjaer-féle ketrecben, de akkor a kép nem lett volna realisztikus, mert ez az állatfaj általában szabadon garázdálkodik.[/quote]
Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#134
Elküldve: 2002. 10. 16. 13:50
Nem értem, minek kell(ene) a filmhangon kívül a zenére is kiterjeszteni a térbeli, sokcsatornás hangzást. Hangversenyen sem ülök be a zenészek közé, a teremhangokért pedig kár ez a nagy felhajtás. Persze lehet, hogy a könnyűzene számára jó lesz...
#135
Elküldve: 2002. 10. 16. 14:11
idézet:
Ezt írta Sipi:
Nem értem, minek kell(ene) a filmhangon kívül a zenére is kiterjeszteni a térbeli, sokcsatornás hangzást. Hangversenyen sem ülök be a zenészek közé, a teremhangokért pedig kár ez a nagy felhajtás. Persze lehet, hogy a könnyűzene számára jó lesz...[/quote]
Hát pl. egy Bach orgonamű ami nem az orrod előtt szól hanem a templomban állsz, Csajkovszkij 1812 - je ahol a csatatéren dörögnek az ágyúk, Grofés Grand Canyon Suite: - a Felhőszakadás - ahol a vihar kellős közepében érezheted magad - hogy csak a legkommerszebbeket emlitsem, de nagyon élvezetes volt Mike Oldfield Tubular Bells - a londoni koncertje DVD - n.
![]()
#136
Elküldve: 2002. 10. 16. 14:14
idézet:
Ezt írta SW:
Hát pl. egy Bach orgonamű ami nem az orrod előtt szól hanem a templomban állsz, Csajkovszkij 1812 - je ahol a csatatéren dörögnek az ágyúk, Grofés Grand Canyon Suite: - a Felhőszakadás - ahol a vihar kellős közepében érezheted magad - hogy csak a legkommerszebbeket emlitsem,.............[/quote]
Mindezeket - csodálatos térben - kettő, még csak nem is soku-sok utas hagfallal, gyönyörűen elő lehet adni.
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#137
Elküldve: 2002. 10. 16. 15:35

#138
Elküldve: 2002. 10. 17. 19:40
idézet:
Monitor a monitoron
Csatahajónak kicsi. Folyami cirkálónak, azaz monitornak már csaknem megjárja, a hangsugárzók között pedig mindenképpen hatalmasnak számít az angol Tannoy cég Classic Monitor elnevezésű a maga bruttó 300 regisztertonn... literjével, 230 literes nettó térfogatával. Dehát a studióberendezések többnyire ilyenek - habár léteznek aprócska monitorok is..........
Tannoy Classic Monitor
A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat hangmérnökei a közelmúltban szubjektív meghallgatás-sorozatot szerveztek, hogy több, ismert hangsugárzó-rendszer közül kiválaszthassák a számukra legalkalmasabb stúdiómonitort - ez teszi időszerűvé a mi teszt-riportunkat. A Tannoy Classic Monitor immár jelen van a Hanglemezgyár lehallgatószobáiban, és mostantól fogva jelen lesz a lemezgyári felvételek hangképében is. A stúdiómonitor ugyanis a hangfelvételek menetközbeni ellenőrzésére szolgál: így kontrollálja a hangmérnök, hogy vajon helyükön vannak-e az egyes szólamok ("keverés"), kiegyenlített-e a frekvenciamérleg, nem kell-e változtatni a hangszíneken ("szűrés"). Az ily módon létrehozott hangkép sohasem önmagában optimális, hanem mindig csak a felvétel közben használt lehallgatóberendezéssel együttvéve. Ebből nem kevesebb következik, mint az, hogy ha a monitornak hibái is vannak, (s melyik hangsugárzónak ne volnának!), akkor e hibáknak mi az inverzét, azaz pont a fordítottját fogjuk hallani a hanglemezekről.
Hogy ez mindenki előtt világos legyen, vegyünk egy példát: egy olyan hangsugárzót, amely valamilyen oknál fogva a kelleténél gyöngébben sugározza a fafúvósok hangját. Mondjuk, lyuk van a frekvenciagörbéjén. Nyilvánvaló, hogy a hangmérnök erről a hangsugárzóról folyvást keveselni fogja a fuvolát (és persze még mindazt, ami ebben a kritikus frekvenciatartományban dominál), tehát az egész hangszercsoportot viszonylag nagyobb intenzitással keveri a
zenekar hangtömegéhez, vagy pedig hangszínszabályozással igyekszik pótolni a hiányzó terceket, esetleg teljes oktávot. Az eredmény: ha másféle hangsugárzón hallgatjuk a műsort, sokallni fogjuk a fuvolaszólamot.
Sajnos, ez a veszély mindenképpen fennáll, bármilyen monitornál maradjunk is, mert minden hangsugárzó tökéletlen (hogy a fejhallgatókról ne is beszéljünk). Csak az segít, ha a hangmester tökéletesen kiismeri a munkaeszközét, ha "kalkulálni tud" annak hibáival... netán még azt is el tudja viselni, hogy a kész hangfelvétel a stúdióban nem szól ugyan tökéletesen, de "valójában" így lesz majd igazán jó. (Vagy ennyit azért ne várjunk el a hangmérnököktől?) Mindenesetre úgy gondoltuk, hogy hifisták és stúdióemberek számára egyaránt tanulságos lehet, ha a mi módszereinkkel is megpróbáljuk meghatározni, vagy legalábbis jobban kiismerni a Tannoyok hangképét.
Monitorok ha találkoznak
Etalon gyanánt természetesen most is a Spendor BC1-es hangdobozokat használjuk. De ha úgy tetszik, mi most tulajdonképpen a Tannoyokkal minősítjük a saját referencia-hangsugárzónkat, újra megvizsgálva a Spendorok hangkarakterét, újra felmérve erényeiket-hibáikat. Hiszen, akárcsak a hangmérnököknek a stúdiómonitor, nekünk is munkaeszközünk a Spendor BC1. Tökéletesen ismernünk kell - elvégre mi a mi monitorunkkal mérjük a közhasználatra
szánt hangdobozokat.
Nem tévedésből vagy játékosságból neveztük monitornak a BC1-et is. Ezt a 45 literes hangsugárzót éppúgy stúdióhasználatra szánták, mint a Tannoyt, csak éppen nem túl nagy légterű lehallgatóhelyiségekbe (ez ki is derül a Spendorok specifikációjából). Lakószobában természetesen jól érzi magát a BC1, így válhatott belőle kedvelt "szobahangszóró".
Mármost, ami a Tannoyokat illeti, ezeket elsősorban stúdiók használják, de: egyrészt maga a gyár hifistáknak is ajánlja a hangdobozait - másrészt pedig egyáltalán semmi sem indokolja, hogy a 300 literes vagy nagyobb hangdobozok ugyan miért ne szólhatnának jól a lakószobában is. Például a híres-nevezetes Klipschornt elsősorban hifistáknak szentelték, holott ez a sarokdoboz pontosan fél köbméteres! Tekintélyes méretűek a Legfelsőbb Hifi világában divatbajött szub-basszushangsugárzók is, pedig ezeket aztán tényleg csak lakásban használják (a válóper után). Mellesleg, láttunk már olyasmit is, hogy két nagy Altec szólt egy 7 négyzetméteres zeneszobában - no de hagyjuk az abszurditásokat. Elég annyi, hogy nagyon is helyénvaló dolog lakószobában is összehasonlítani a különböző méretű hangdobozok hangját. (Az árdifferencia mellesleg nem olyan nagy, mint hinnénk: a hatalmas Classic Monitor mindössze másfélszer drágább a kis Spendornál!)
Voltaképpen ugyanazt tesszük, mint két évvel ezelőtt, amikor a Magyar Rádió által választott monitorral, helyesebben annak egy változatával, a JBL 4333A jelű hangsugárzóval mértük össze etalonunkat. (HFM 3. szám, "Referenciák".) Van azonban egy nagy különbség. Amikor a Rádió a JBL mellett döntött, szinte semmiféle
támpontja nem volt a híres amerikai hangszórógyár propagandáján kívül.
A hanglemezgyáriak sokkal lelkiismeretesebben jártak el: mint már említettük, szubjektív meghallgatásokon határozták meg, melyik márkánál maradjanak. A következő cégektől kértek be mintákat: Tannoy, JBL, Klein+Hummel, Spendor - és egyben ez lett a helyezések sorrendje is...
Nem hisszük, hogy a Spendor gyengébb szereplése miatt presztízsveszteség érte volna a Hifi Magazint. Hiszen nekünk nem valamiféle "tökéletes" hangsugárzóra van szükségünk, hanem egy jóminőségű, középkategóriájú dobozpárra. De azért nehéz tagadni, hogy az ember hiú, szívesen védelmezi a saját ötleteit, a saját ideológiáját, fáradsággal megszerzett információit - és ezek az információk azt sugallják, hogy a Tannoy hangképe nem jó referencia.
Addig is, amíg a saját szeánszainkon meg nem győződünk az ellenkezőjéről, hadd kapaszkodjunk bele a hanglemezgyári meghallgatás-sorozat egyetlen, de lényeges hibájába: a szeánszokat túlságosan tágas teremben tartották, sokkalta nagyobb légtérben, mint amekkorát bármelyik Spendor be tudna sugározni. Igaz, nem a BC1-gyel, hanem a BC3-as típussal próbálkoztak; abban még egy 30 centis mélyhangszóró is van; a doboza nagyobb, a basszusa feltétlenül mélyebbre hatol - de az akusztikai teljesítménye változatlanul csekély. (Talán még egy fenntartásunk lehet a Hanglemezgyár szeánszaival szemben. Kizárólag stúdió-emberek vettek részt rajta: hangmérnökök, zenei rendezők. Hiányoljuk a laikus zenebarátok, s méginkább az aktív zenészek önálló zsűrijét.)
Kételyeinket, aggályainkat megosztottuk a Hanglemezgyár szakembereivel. Becsületükre szóljon: felülemelkedve az "én hangszóróm - te hangszóród" komplexuson, habozás nélkül kölcsönadtak egy pár Tannoyt, sőt, készséggel vállalták, hogy résztvesznek az egyik szeánszon is. Nagyon őszinte köszönetet mondunk ezért Csintalan László stúdióvezető hangmérnöknek és kollégáinak. Sokat segítettek abban, hogy realisztikusabb képet kapjunk a kétféle hangsugárzó-típusról. A hangmérnököknek egészen másfajta szempontjaik vannak ugyan, mint a hifistáknak, de számunkra ezek a szempontok is igen fontosak. Hogy ez az érdeklődés kölcsönös-e, azt nem tudjuk - csak reméljük.
Tannoy "Dual Concentric"
Ez a nevezetes hangszóró legalább negyedszázados; az ötvenes évek végén már ez volt a Tannoy-hangdobozok "motorja". Akkoriban már rangjuk volt a hatalmas membránoknak, léteztek nagyteljesítményű, tölcséres csipogók is, és mindenki belátta, hogy jó basszust csak nagy hangdobozokból remélhetünk. Már azt is sejtették a konstruktőrök, hogy: végigrakni hangszórókkal a doboz előlapját, mint gombokkal a kabátot - ez nem valami elegáns megoldás. Úgy vélték, emiatt nem egységes a hangkép, emiatt esik szét mélyekre és magasakra, mert hiszen máshonnan szól a dohogó és megint máshonnan a csipogó.
"Pontszerű forrásból kéne sugározni a hangot!" Így aztán koncentrikus elrendezésű hangszórókkal kezdtek kísérletezni, magyarán: csipogót építettek a dohogó közepébe. Sokan készítettek ilyen hangszórót az idők folyamán (a filmstúdiókban például ma is kedvelnek egy öreg Altec-et, egy 40 centis mélyhangszórót, osztott-tölcsérű kis csipogóval a közepében, keresztfrekvenciájuk: 3kHz), de egyik konstrukció sem volt annyira szellemes, mint a Tannoyé.
Ebben a Dual Concentric-nek keresztelt motorban egyazon mágnes tere veszi körül a mély- és a magassugárzó tekercsét. Az egyik tekercs a hatalmas papírmembránt mozgatja - elöl. A másik tekercs egy homorú dómszerűséget hajt meg - a hátoldalon. Ez a kis dóm egy nyomókamrán, majd pedig egy fémtölcséren át kisugároz a nagy membrán közepéből. A fémtölcsér talán még 10 centi hosszú se volna, de a papírmembrán alkotója tovább folytatja az exponenciális tölcsér vonalát, miáltal a tölcsér mintegy meghosszabbodik. Minél hosszabb egy tölcsér (és minél
nagyobbra tágul), annál mélyebb hangokat képes tisztán lesugározni, így aztán a Tannoy névleges keresztezési frekvenciáját egészen mélyre: 1kHz-ig leszoríthatták...
Ismételjük: a Tannoy az egyik legelegánsabb hangszóró-rendszer, amellyel valaha is találkoztunk - de ha megkérnénk egy mai hangszóró-konstruktőrt, hogy mondjon véleményt a Dual Concentric-ről, ezt kapnánk: "A kutya ott van eltemetve, hogy mindkét hangszórót erején felül dolgoztatják; a mélysugárzót túlságosan magasra, a magassugárzót túlságosan mélyre engedték. Egy 40 centiméter átmérőjű membrán, méreteinél fogva, néhányszáz Hz fölött már nem dolgozhat szabályszerűen, azaz dugattyú módjára, hanem itt már össze-vissza kalimpál. Ezért az ilyen nagy hangszórók hangját a modern, jóminőségű rendszerekben 2-300Hz fölött kíméletlenül lekaszálják. Kínlódik a Tannoyban a magassugárzó is. Az, hogy a papírmembrán meghosszabbítaná a fémtölcsért, közönséges blöff, hiszen a tölcsér akkor tölcsér, ha merev. Az ennyire rövid, alig 10 centis tölcséreket 4-5kHz-től felfelé szabadna használni. A Tannoy Dual Concentric-nak tehát szüksége volna egy középsugárzóra 300 és 5000Hz között."
Félreértések elkerülése végett, ez nem valamiféle megszállott, külön utakon járó szakember véleménye, hanem úgyszólván hangtechnikai banalitás. Tehát nemcsak a "modernek": a Spendor, a KEF vagy a Rogers tervezői beszélnének így, hanem a konzervatív tábor: a JBL, az Altec vagy a Klipsch konstruktőrei is - sőt magának a Tannoynak is van olyan hangsugárzója, amelyben középsugárzó hidalja át a kritikus sávot.
Ennyit az elvekről. Hogy aztán az elvek mennyiben esnek egybe a gyakorlattal? Végtére is minden hangsugárzó valamiféle kompromisszum szülötte. Elképzelhető, hogy a Tannoy más természetű előnyei kiegyenlítik mindazokat a hátrányokat, amelyek a konstrukció ismeretében nagy valószínűséggel előre láthatók.
A Dual Concentric hangszóró egyes részletein nyilván sokat finomítottak az idők folyamán (membránanyag, felfüggesztés, mágnes), de az alapelv 25 év óta változatlan. Háromféle méretben gyártják ezt a Dupla Koncentrikus hangszórót: 40, 30 és 25 centiméter átmérőjű membránnal. Mindhármat "csupaszon" is árusítják, doboz nélkül, de keresztváltóval, és természetesen doboztervet is kap hozzájuk a vevő. (Csak egyetlen rajzot nem hajlandó kiadni a gyár: az ősrégi GRF-dobozét - pedig hej, de sokáig bicikliztünk érte úgy 10-12 évvel ezelőtt, még mint Tannoy-hivők! A GRF egy ménkű nagy sarokdoboz, és előre is, hátrafelé is exponenciális tölcsérnek van kiképezve.)
Maga a Tannoy cég évről-évre a legváltozatosabb méretű és fantázianevű dobozokkal jelentkezik (Arden, Berkeley, Eton stb. - már az összes régi angol városka és kollégium nevét elhasználták), de mindegyik dobozból a jó öreg Dual Concentric hangját halljuk. Illetve, a rend kedvéért: a legújabb Tannoyok némelyikében már másféle hangszórók vannak, de ezekkel mi még nem kötöttünk ismeretséget.
Classic Monitor
Szóval, sokféle monitora van a Tannoynak; a Classic az egyik legnagyobb és legmonitorabb. Mint a Tannoyok többsége, ez is basszreflex-rendszerű. (A reflexdobozok és egyáltalán a mélysugárzók természetéről a HFM 5. számában részletesen írtunk.) A reflex-nyílás alul van: négy, egyenként 10cm átmérőjű körre osztották, belül ezek rövid csőben folytatódnak. A Classic külmérete 1030*722*436 milliméter, térfogata 230 liter, súlya 60 kilogramm. A dobozfal, legalábbis az előlapé, 1 coll vastag. A belső légtér csillapítóanyaga üveggyapot. Tetszetős szövet védi felül a (természetesen 40 centis) hangszórót, alul a reflexnyílásokat. Közbül egy fekete sáv húzódik, rajta a Dual Concentric hangszóró ábrája és három szabályzógomb. Mindhárom a magassugárzó frekvenciaátvitelét befolyásolja. A gombok közül kettőnek 4-4, a harmadiknak 5 állása van, tehát a Classic Monitoron 4x4x5=80 féle görbét keverhetünk ki, ha ekvalizálni kívánjuk a terem akusztikáját, vagy ha a hangmérnök nem pontosan a hangszóró fókuszában ül, és ezért nem a kellő arányban hallja a magashangokat.
"Ha bármiféle kétséged támad, hagyd középállásban a szabályzókat" - mondja a kézikönyv, és ha valamivel, hát ezzel mélységesen egyetértünk.
A keresztfrekvencia, mint már említettük, 1kHz. Az X-váltóról csak annyit sikerült kiderítenünk, hogy igen jó minőségű alkatrészeket használnak fel hozzá, és hogy a magassugárzót egy transzformátorral illesztik a rendszerhez, optimalizálva az érzékenységét, impedanciáját. A hangszórócsatlakozók úgy vannak kiképezve, hogy
kétféle üzemmódban is használhassuk a monitort: vagy a saját keresztváltójával passzív rendszer gyanánt, vagy pedig külső, aktív keresztváltóval. (Ilyenkor mind a magas, mind a mélysugárzót önálló teljesítményerősítő hajtja, a keresztváltó pedig az előerősítő és a végfokozatok közé kerül.)
Gyári adatok
A Classic Monitor hatalmas termeket képes besugározni. Meglehetősen érzékeny (a kézikönyv szerint 40Hz és 20Hz között wattonként átlag 92 decibelt produkál, 1 méterről mérve), s ráadásul jól meg is lehet hajtani. Általában 150, de ha kell, akár 300 wattos teljesítményerősítővel is használhatjuk. Kisebb szobában 50-100 watt is elegendő. Monitorunk tűrőképességét a következőképpen specifikálják:
50Hz-1kHz: 120 watt folyamatosan (31 volt RMS)
1kHz-20kHz: 60 watt folyamatosan (22 volt RMS)
50Hz-1kHz: 500 wattos csúcs (63 voltos csúcs)
1kHz-20kHz: 250 wattos csúcs (44,7 voltos csúcs)
Ennyi a terhelhetősége. Mármost, ami az akusztikai teljesítményét illeti: az a bizonyos 120 watt elektromos teljesítmény 112 decibelnyi, az 500 wattos csúcs pedig 119 decibelnyi hangnyomást kelt a Classic Monitor közvetítésével. (Süketszobában, 1 méterről mérve.) Összehasonlításul: a Spendor BC1 legfeljebb ha 98-100 decibelt képes teljesíteni - de már ettől is légcsőhurutot kap. A Tannoy frekvenciaátvitele a gyár szerint 40Hz-20kHz, ±3dB, terczajjal mérve. Ez bizony elég komolytalan specifikáció, hiszen "tercekkel mérve minden görbe lineáris". (Mi természetesen szinuszjellel mérünk.) A torzítási tényezőt, pontosabban a harmadik harmonikus értékét az alábbiak szerint adják meg:
90 dB: 0,5%, 40 Hz-20 kHz
110 dB: 2%, 80 Hz-20 kHz
112 dB: 3%, 80 Hz-20 kHz
A névleges impedancia 8 ohm. minimál-értéke 5,5 ohm.
...............
Szeánsz
Minden szeánszok legnehezebbike, mondhatni: leglehetetlenebbike a hangdoboz-teszt. Mert két-két rivális lemezjátszó vagy erősítő békésen megfér egymás mellett a polcon, de a hangsugárzók bizony alaposan belekönyökölnek egymás oldalába, s nem hagyják érvényesülni a másikat. Vannak, akik ezért azt állítják, hogy a hangsugárzókat nem is szabad egymással összehasonlítani, mert az eredmény eleve irreális lesz. Tulajdonképpen be sem szabadna vinni egyazon szobába két hangdobozpárt. Hiszen a kétszer két dobozt lehetetlen úgy elrendezni, hogy teljesen azonos legyen a sztereó színpaduk; hogy a két hangkép fókusza (a "sztereó szék") ugyanarra a pontra essék, és így a
hallgatóságnak ne kelljen ide-oda kapkodnia a fejét. Az egyetlen megoldás az volna, ha az egyik dobozpárt felraknánk a másiknak a tetejére - csakhogy a hangsugárzók nem szívelik egymás közelségét, mert a szomszédos felületekről úgynevezett korai hangvisszaverődés indul meg, és elkeni a sztereó hatást; csökken a színpad mélysége, a hangkép nem tud eléggé elszakadni a hangszóródobozoktól. Ugyanez lesz az eredmény akkor is, ha a dobozok közel kerülnek a falakhoz, csak ilyenkor - hogy nagyobb legyen az örömünk - még döngeni is fognak.
Ebből a szempontból a szoba sarka a legrosszabb hely. További érv a hangsugárzók A-B tesztje ellen: a két hangdobozpár kölcsönösen elronthatja egymás basszus-átvitelét! A hangdobozok ugyanis, különösen a reflexsugárzók, mint amilyen a Tannoy és a Spendor, afféle hangolt üregnek számítanak, és "elszívhatják" a másik doboz keltette hangenergia egy részét. (Az ilyesfajta üregekkel és köcsögökkel már a régi-régi idők építészei is sikeresen csillapították a termek rezonanciáit.) Végül pedig számolnunk kell azzal, hogy minden hangsugárzó minden szobában egy kicsit másképpen viselkedik.
Elismerjük, hogy ezek az aggályok jogosak. Mégis, rendíthetetlenül fenntartjuk, hogy az A-B összehasonlítás eredménye (többé-kevésbé) így is reális, mert a hangsugárzók olyannyira határozott, félreismerhetetlen, szókimondó karakterek, hogy egyéniségüket tűzön-vízen át érvényre juttatják. Belátjuk azonban, hogy a hangdoboz-szeánszok eredményét a szokásosnál óvatosabban kell interpretálni.
Óvatosabb hangra kell váltanunk már csak azért is, mert a Hifi Magazin most lábujjhegyen bár, de túllépi illetékességi körét. Más dolog ugyanis tapasztalatokat gyűjteni a hifisták számára, s megint más beleszólni a hangtechnika belügyeibe, amelyekhez végülis nem értünk. A bőrünkből mi sem tudunk kibújni, de imitálhatunk egy kis tudathasadást. Először magunk mondunk véleményt a két monitorról, hogy aztán öt másik zsűrinek adjuk át a helyünket, és végül megpróbáljuk közös nevezőre hozni a hatféle véleményt. Ha ez nem megy, akkor legalább keresni fogjuk a nézetellentét magyarázatát. Kell ehhez egy kis egészséges skizofrénia. Főleg a Hifi Magazin szerkesztőjének lesz rá szüksége, tehát annak, aki a teljes szeánsz-sorozatot levezette, 18 óra hosszat hallgatta váltogatva hol a Tannoy, hol a Spendor hangját, s aki most az egyszerűség kedvéért át is vált egyes szám első személyre.
Függöny fel!
Mondhatom, bajlódtunk eleget, amíg megtaláltuk a nagy monitorok helyét a mi átlagos méretű, 5,5*4*3 méteres kis "zenés házi-színházunkban". A rövidebbik, tehát 4 méteres fal mentén helyeztük el őket, 60-80 centivel előrehúzva a hátsó faltól, és az oldalfalak mellett is szabadon hagytunk vagy 30-35 centiméternyi helyet. A kis Spendorokat már eleve állványon tartjuk, de a Tannoyoknak is sokat használt az a jó 25 centis alkalmi lábazat, amelyet mindenféle vaskos lexikonból, értelmező szótárakból és különféle hifi-újságok három teljes évfolyamából tákoltunk össze nekik. A Tannoyok nagyon magasak, a Spendorokat nem rakhattuk rájuk, így hát nem maradt más hátra, sorba állítottuk a monitorokat, aszimmetrikusan: Tannoy, Spendor - megint Tannoy, megint Spendor. A két dobozpárnak tehát egyenlő volt a színpadszélessége - csak sajnos, ez a színpad a szokásosnál jóval szűkebb lett, azonkívül kapcsolgatáskor minduntalan elfordult (forgószínpad?), hiszen a Tannoyok balabbról, a Spendorok inkább jobbkéz felől szóltak. Nekünk, akik beállítottuk őket, igazán nem volt nehéz kitalálnunk, mikor melyiket halljuk. Akkor még, a főpróbán, ez nem is volt nagy baj. De hogy megkezdődhessék az előadás, hogy végre kiadhassuk a jelszót: "függöny fel!" - szükségünk volt még valamire.
Mire? Természetesen magára a függönyre. A hangszóró-vakteszteknek elengedhetetlen kellékük egy "átlátszatlan, de hangáteresztő" szövet - javaslom bárkinek, szerezzen ilyet, ha tud. Még a Textilipari Minőségellenőrző Intézettel is konzultáltunk, és végül az ottaniak tanácsára egy viszonylag vastag, de meglehetősen lyukacsos, háziszőttes anyagot kerítettünk. Ez a függöny valószínűleg több magashangot nyelt el, mint szerettük volna, pedig meglehetősen transzparens volt; tény, hogy még át is lehetett látni rajta, úgyhogy ügyeskednünk kellett, nehogy fel lehessen ismerni a szövet mögött a kétféle hangdoboz sziluettjét - de sejtettük, hogy hiábavaló dolgot művelünk, és függöny ide, függöny oda, senkit sem fogunk megtéveszteni: a Tannoy és a Spendor hangkaraktere változatlanul szélsőségesen elütött egymástól. Egyáltalán, bármit csináltunk is ezekkel a hangsugárzókkal, nem voltak hajlandóak feladni az egyéniségüket. A Classic Monitornak még a szintszabályzóit is megpróbáltuk összevissza tekergetni, és bár éreztünk némi eltérést a hangképben, a Tannoy mindvégig Tannoy maradt. Talán mondanom sem kell,
hogy végül minden szabályzógombját visszaforgattuk középállásba. Mi ugyanis nem hiszünk abban, hogy hangszínszabályzással alkalmazkodni lehetne a szoba akusztikájához. Helytelenítjük is az efféle kézbentarthatatlan manipulációkat.
Valószínűleg mindkét dobozpár lényegesen rosszabbul szólt, mint ahogyan szólhatott volna, ha széjjelebb tolhattuk volna őket. Mint már elmondtuk, az egyik Tannoy nem volt kifogástalan állapotban, de a mérések eredményét ekkor még nem ismertük. A falak és a rivális dobozpár közelsége mindkét monitort zavarhatta valamelyest, főleg a Spendort, mert ennek a hangsugárzónak (a tervezők koncepciója szerint is!) teljesen szabadon kell állnia. Végül, ami azt az effektust illeti, hogy a szobában levő hangszóródobozok elszívhatják egymás basszusát: a hatalmas Tannoyok aligha zavartatták magukat az ötszörte kisebb Spendoroktól, ezzel szemben elképzelhető, hogy az utóbbiak boldogabbak lettek volna, ha nincs mellettük két 230 literes, mélyfrekvenciára hangolt üreg.
I. A Hifi Magazin zsűrije (Spendor 3-0)
II. "Studióemberek" (Tannoy 3,5-2,5)
III. Lemezbarátok; szimfonikus zene (Spendor 3-0)
IV. Lemezbarátok; könnyűzene (2,5-2,5).
V. Ez is, az is (Tannoy-fölény - főleg kezdetben)
VI. Zenészek (Spendor 4-1)
Stúdió-stúdiumok
Nem kétséges, hogy mindkét hangsugárzó-típusnak megvannak a maga erényei és hibái. Mi sem volna kényelmesebb mint beletörődni hogy "más kell a stúdióba, más kell a lakószobába". Sajnos, ez az oly logikusan hangzó közhely a legjobb esetben is csak féligazság. Mind a Tannoynak, mind pedig a Spendornak olyan jótulajdonságai vannak, amelyek a stúdiógyakorlatban és a hifiben egyaránt hasznosak de a hibáik elkedvetleníthetik a hangmérnököt is, a zenebarátot is.
A Tannoy gyorsabban követi a zenei impulzusokat. Muzsikája emiatt elevenebb (hifi-erény!), egyszersmind jobban követni tudja az egyes szólamokat (stúdió-erény). Ijesztően rossz frekvenciaátvitele miatt azonban teljesen felborítja a szólamok arányát. Tizennyolc órai lelkigyakorlat nyomán hajlandó vagyok megesküdni rá, hogy a Classic Monitor időnként teljes hangszercsoportokat eltüntetett, máskor pedig képes volt egybemosni a vonósokat a fúvósokkal. Ez az oka annak is, hogy nincs igazi tere: nem a hangszerek lépnek ki a hangszóróból, hanem a hangszer-testek foszlányai, zavaros, mesterséges visszhang gyanánt. Az audiofil ezt súlyos hibának nevezi - de azt hiszem, ugyanezt a hangmérnök sem tartja bocsánatos bűnnek. A Tannoy életszerűbben viselkedik az idő dimenziójában, dehát ezenkívül azért a térnek is megvan a maga három dimenziója, és ezek nem kevésbé fontosak. A Classic Monitornak tulajdonképpen az a legnagyobb erénye, hogy nagy teremben is lényegében ugyanúgy tud szólni, mint a kisebb szobákban - ha ez a képessége nem volna meg, elavult konstrukciónak nevezném. (Az már más kérdés, hogy az utódai sem éppen tökéletesek.) Mellesleg, a stúdiók lehallgatószobái általában nem túl nagyok, a hangmérnök többnyire nincs rászorulva a nadráglengető hangerejű monitorokra. Meggyőződésem, hogy a Tannoy-jal dolgozó hangmesternek iszonyúan résen kell lennie, ha fenn akarja tartani a szólamok összhangját, s nem akar abba a hibába esni, hogy a Tannoy csöppet sem kiegyenlített hangzásképének inverzét örökítse meg a szalagon. Egy másik szempont: mivel a Tannoy legnagyobb erénye a lendületessége (jóval "dögösebb" a hangja, mint a közhasználatú dobozoké), a stúdióemberek fülét - sajnos - a jövőben is kevésbé bántja majd a magyar hangfelvételek ismert gyengéje: a dinamikahiányuk.
Azt hiszem, hogy ha a hangmérnök ezt mind figyelembe akarja venni, rá fog jönni: nem is olyan könnyű dolgozni a Tannoy-jal!...
A túlsó oldalon
Úgy érzem most magam, mint egy régi anekdotában a kisbíró, aki a csaták után kidobolja, mekkora károkat sikerült okozni az ellenségnek. "És a mieink veszteségei?" kérdik az emberek. "Azt a túlsó oldalon dobolják!" Gyorsan hozzáteszem, hogy a Tannoy és a Spendor egyáltalán nem háborút, hanem csupán lovagi tornát vívott egymással, és a nemes párviadalnak nem az volt a célja, hogy kárt tegyenek egymásban, hanem hogy kiderüljön, vajon eléggé tündöklőek-e a két vitéz fegyverei. Szó ami szó, a Spendor páncélzata is éppen elég rozsdás. Eltekintve a nem éppen precíz basszustól (amely inkább a kis méretekből következő, elkerülhetetlen kompromisszum), a BC1 legjellegzetesebb hibája: a visszafogottsága. "Kifinomult úriemberek társasága zenél" - mondta zenészbarátaink egyike a szeánszon. A Spendor hangképe rendkívül gazdag, kiegyenlített, teres - de egy kicsit élettelen, steril. Ez bizonyára a stúdiógyakorlatban is hiba, a hifiben pedig úgyszólván bűn, és a könnyűzene-kedvelők különösen nehezen bocsátják meg. Hogy aztán a kifejezetten szimfonikus zenére szánt Spendor BC1 még így is, és még popzenében is (változatlanul!) jó etalon lehet Magyarországon - arról nem annyira az angol, mint inkább a hazai gyárak tehetnek.
Ennek a túlságosan lágy hangzásnak több oka is lehet. Az első és a kézenfekvőbb: bármennyire szép is a BC1 frekvenciamenete, azért ezt a görbét mégis csak hangsugárzó, nem pedig erősítő rajzolta - tehát dimbes-dombos. A prezensz-tartomány (a jelenlét-érzetet adó 1-4kHz) gyönge, sőt: két teljes oktáv süpped be itt. A második ok talán a bonyolult keresztváltóban keresendő, ez is "elfüggönyözheti" a hangképet. A harmadik ok nem más, mint éppen a Spendor sima frekvenciagörbéjének záloga: a híres bextrén-membrán. Ez a műanyag elnyeli a saját rezgéseit (a hagyományos papírmembránok ehhez képest zizegnek), viszont jóval nehezebb is a papírnál: kicsit több időre van szüksége, hogy meglendüljön. Ha a zene crescendói nem túl gyors felfutásúak, a Spendor lépést tart velük, és a pianisszimókból előbb-utóbb eljut a fortisszimó állapotába. A tulajdonképpeni dinamikatartománya tehát elegendő volna, de minthogy a gyors, impulzus-szerű zenei történéseket már nehezebben tudja nyomon követni, a dinamikája végső soron egy kicsit beszűkül. Az új hangszórótechnika így is jobb a réginél, de távolról sem tökéletes - mindazonáltal semmi baj sincs addig, amíg a Spendorral csak a többi (olcsóbb) hangdobozt mérjük. Ámde abban a minutában, amikor monitorunkkal az erősítőket, hangszedőket kezdjük minősíteni, ugyanabba az utcába jutunk, mint a hangmérnökök a saját "mérőeszközükkel". Miként a hangsugárzók bármelyike, a BC1 is részrehajló bíró. Egy kicsit mindig azoknak a készülékeknek kedvez, amelyek az ő hangképének inverzét, azaz fordítottját produkálják, vagyis: a felső basszusuk visszafogott (a Spendor mélyhangja meleg, enyhén bummogó), a középmagastartományuk pedig egy árnyalatnyival erőltetettebb a kelleténél (tehát feltupírozza monitorunk gyöngébb prezenszét). Másrészt az is kétségtelen, hogy a Spendor kissé nagyvonalúan, nem elég éles ceruzával rajzolt hangképe elkenheti a legfinomabb árnyalatokat. Ezzel mi már régóta számolunk. Szeánszainkon biztonsággal meg tudjuk határozni az egyszerűbb, olcsóbb, átlagos lemezjátszók és erősítők értékét, de elbizonytalanodunk, amikor már hifi és szuperfi között kellene különbséget tennünk.[/quote]Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#139
Elküldve: 2002. 10. 21. 20:26
idézet:
Talonba tett etalonok
Annyiszor hivatkoztunk már etalonokra, sőt "referenciákra", hogy most már aztán tényleg tisztázni kéne, melyiken mit értsünk. Amúgyis előfordult, hogy következetlenül használtuk ezeket a szavakat, méginkább magukat a készülékeket. Mottónk az lehetne, hogy "változnak az idők, és változunk benne mi magunk is, a készülékeink is". Görög mondás, akárcsak a többi, régi, híres dialektikus szállóige, mint: "kétszer nem ülhetsz bele ugyanabba a hanglemezbe" stb. Az etalon és a referencia szavak tulajdonképpen ugyanazt jelentik; egy kicsit mirajtunk múlik, hogyan használjuk őket. Önkényesen ugyan, de mi azt szeretnénk referenciának nevezni, ami "messze van", amihez már csak ritkán, esetleg soha többé nem férünk hozzá, tehát amire már csak hivatkozni tudunk, habár joggal, hiszen kipróbáltuk. Ilyen volt a lemezjátszó-futóművek között a Micro-Seiki DQX-1000, a hangszedők közül az EMT TSD 15, a Fidelity Research FR1-Mk3F, a Dynavector Karat Ruby, a SupexS D-901; a csöves Radford végerősítő és a másik, a Rádiótól kölcsönkapott Harman-Kardon Citation XVI. teljesítményfokozat, a receiver-kategóriából a Marantz 4400, vagy a kisteljesítményű olcsó erősítők legmenőbbike, a NAD 3020, amelynek az előerősítője különösen méltó a figyelemre. Referenciáink közé számítjuk a Pannónia Filmstúdiótól kölcsönzött Revox A700-as orsós magnót is. A hangsugárzók közül a JBL 4333A és a Tannoy Classic Monitor szolgált olyan auditív tapasztalatokkal, amelyekre utólag is érdemes hivatkozni. És végül, de nem utolsó sorban említjük azt a csaknem komplett hifi-láncot, amelyet ebben a számunkban tesztelünk: a Linn Sondek/Ittok/Asak lemezjátszót, a Linn (valójában: Naim) MC-fokozatot, az AGI 511A előerősítőt és a Naim NAP 250 teljesítményerősítőt.
Mi a referencia-készülékek révén szerzünk hírt a nagyvilágról; így kerüljük el, hogy csupán valami speciálisan pannon hifit kísérletezzünk ki, amelynek már nem volna köze az igazi audiofil-gyakorlathoz. A referenciák révén hitelesítjük etalon-készülékeinket, "munkaeszközeinket", amelyeket kezünk ügyében tarthatunk (vagy legalábbis bármikor elérhetünk), s ezekkel az etalonokkal minősítjük aztán a közhasználatú hifi-készülékeket.
Minden árkategóriában más-más etalont illik használni. Ez nem is olyan magától értetődő. Például az általunk nagyra becsült Hi-Fi News & Record Review egyik szakírója bármiféle hangdobozt következetesen a drága Quad elektrosztatikus sugárzóhoz hasonlít. Ezáltal tökéletesen le tudja írni a hangkarakterüket, s egyáltalán: nagy-nagy igazságokat mond; csak ezeket semmire se lehet használni. Még semmitmondóbb, ha például a hangszedőket nem egymással, hanem mindig a mesterszalaggal mérik össze. Aki vásárolni akar, azt szeretné tudni, melyiket vegye és melyiket ne vegye. Mégpedig árkategóriánként.
Etalonjaink (akárcsak a referenciáink) nem állandóak. Néha hosszabb időre talonba kerülnek, esetleg végleg eltűnnek a süllyesztőben. Hiszen változik a technika, nemcsak külföldön, hanem belföldön is, és változik (hálistennek) a piaci kínálat. Az a készülék, amelyik tegnap még jónak, olcsónak és hozzáférhetőnek számított, ma már talán nem is olyan olcsó, vagy nem lehet beszerezni, esetleg ugyanennyiért jobb is akad nála. Mindenkori etalon-készletünknek a hazai realitásokat kell tükröznie. A (számunkra) legmagasabb árkategória etalonjainak kettős szerepük van. Nemcsak arra szolgálnak, hogy hozzájuk mérjük a bolti darabokat: hangszedőt hangszedőhöz, erősítőt erősítőhöz stb. Hanem egyszersmind ezek alkotják azt a kontrollberendezést, amelybe belepróbálgatjuk az olcsóbb készülékeket. Ilyenkor ugyanis a hangszedővel kell minősítenünk az erősítőt, erősítővel a hangsugárzót és így tovább. Mint egy ízben már leírtuk: az etalon nemcsak mérce, hanem műszer is. Most pedig vegyük sorba jelenlegi etalonjainkat, hifi-láncszemenként.
Hangszedők.
Többé-kevésbé bevált etalon az 1200 forintos Ortofon FF15E/II. az alsó, a 2700 forintos VMS30/II a középső kategóriában. (Semmi esetre sem tévesztendő össze a hasonló árú, de csúnyább hangú VMS20E/II-vel, amelytől pedig kezdetben sokat vártunk.) A drágább hangszedők osztályában hosszú ideig a Sonus Gold Blue-t használtuk, de időközben áttértünk a mozgótekercses hangszedőkre, és miután az Ortofon MC10/STM-72 nálunk is forgalomba került, indokoltnak láttuk, hogy ezt használjuk etalonnak. Ezt a típust egyébként rövidesen felváltja az MC10/II. jelű modell, amelyről jó híreink vannak. A Sonus talonba került, de időnként mégis szóhoz jut, mint legutóbb a vele legalábbis egyenértékű, mágneses rendszerű Technics EPC-205/III tesztjén is. A Technics-et - noha szintén meg voltunk elégedve vele, s noha kapható - azért nem jelöltük etalonnak, mert nem szabványos felerősítésű, hanem SME-papuccsal van egybeépítve, és ez bizonyos mértékig korlátozza a használatát. Másrészt, "műszernek" az előbb említett hangszedők egyike sem elég pontos. Erre a célra az Ortofontól kölcsönkapott MC30-as hangszedőt használjuk, egyelőre (jobb híján) a T-30 transzformátorral.
Hangkarok.
Amíg több tapasztalatot nem szerzünk, megtartjuk etalonnak a Hadcock GH 228-as hangkarokat. Őszintén szólva, egyébként sincs más típusból két egyforma példányunk. Alkalomadtán, főleg, ha SME-típusú fejszerelvénnyel egybeépített hangszedőt kell tesztelnünk (Technics EPC-205C/III, Ortofon Concorde stb.), kölcsönkérünk egy klasszikus SME 3009/II-t. Nincs kizárva, hogy ez utóbbit akár már most is felcserélhetnénk valamelyik olcsó japán gép karjával, de hát ezek külön nem kaphatók.
Lemezjátszó-futómű.
Mindenképpen olyanra van szükségünk, amelyre két kart lehet szerelni. Eddig jól megvoltunk a Mechanikai Laboratórium direkthajtású futóművével, legutóbb azonban a Linn Sondek tesztje bebizonyította, hogy a legjobb készülékek valóban észlelhetően többre képesek, mint amit megszoktunk. Ebből le kell vonnunk a tanulságokat.
Orsós magnók.
Általában a Revoxokat tekintjük etalonnak: az A77-et és a B77-et, illetve a tulajdonunkban levő (nagysebességű) G36-ot, amellyel alkalomadtán mesterszalagokat is szeretnénk készíteni. A realisztikusabb árkategóriában az Akai GX4000D az etalon. Ha sikerülne megtervezni és országos méretekben megszervezni a módosítását, akkor természetesen a módosított változat lehetne a mérce. Nem mondjuk, elkelne már valami jobb is, és mi szívesen választanánk helyette valami mást - ha újabb, nívós orsós magnó kerülne forgalomba Magyarországon, ami pillanatnyilag nem látszik túlságosan valószínűnek. Az Akai egyszersmind a kazettás szalagjátszók mércéjéül is szolgálhat, 9,5cm/s-on, illetve - ha valóban jó kazettás gép kerül a kezünkbe - 19cm/s szalagsebességgel.
Kazettás magnók.
A Nakamichikről továbbra is nagy véleménnyel vagyunk, de ez mit sem változtat azon, hogy az első számunkban említett Nakamichi 700-at a mai napig sem sikerült rendbetenni. Metált amúgysem fogad. Ezért választottuk helyette - még mindig igen nívós etalonnak - a Pioneer CT-F1250 jelű gépet, amely változatlanul a rendelkezésünkre áll, és bár vannak a világon jobb magnók, azokból alig néhány tucat szivárgott be az országba. Nem látjuk értelmét, hogy drágább etalont keressünk. Az idehaza is forgalomba került, értelemszerűen sokkal olcsóbb kazettás csévélők közül kezdetben a Pioneer CT-506-ost választottuk, őszintén szólva, akkor, amikor még nemigen volt miből választani. Ezt most is jó gépnek tartjuk, de nem éri el az Orion SM 250 minőségét, és nincs rajta metál-állás. Az Oriont jobbnak tartjuk az időközben forgalomba került 10-12 kazettás deck bármelyikénél (különös tekintettel a példásan sima basszusátvitelére!). Még akkor is, ha csúnya, és az üzembiztonsága sem sziklaszilárd. A vásárló - és az Orion gyár! - persze ezt sem hagyhatja figyelmen kívül.
Fono-elektronikák.
A kezdetben propagált Revox előerősítő-panelt többé nem használjuk. Tulajdonképpen ma is etalon lehetne az alsó
árkategóriában, hiszen máig is meghaladja az összes bolti készülék minőségét. Frekvencia-balansza azonban nem teljesen precíz (sajátos felső-basszustöbblete van és a legfölső sávban is kiemel), ezért nem eléggé precíz "műszer". Mivel a fono-előerősítő viszonylag könnyen megépíthető láncszem, feltehetően sokan megpróbálják elkészíteni a valamivel drágább, de precízebb és szebbhangú HFM I-et, amelynek rajzát 10. számunkban közöltük. Ők velünk együtt ugyanazt tekinthetik - a mi szóhasználatunkkal élve mércének és műszernek. (Mindazonáltal: lásd műszaki korrekciónkat a Hangszerviz végén!) Hangsúlyozzuk azonban, hogy más hazai konstrukciók ugyanilyen jónak, akár jobbnak is bizonyulhatnak. Az igazi extraklasszisok feltétlenül még szebben szólnak.
Teljesítményerősítők.
Ugyanígy a Linn/Naim lánc tesztje bebizonyította, hogy igenis jókora különbség van a 200 fontsterlinges Quad 405 és a négyszerte drágább Naim NAP 250 között. Tény, hogy a Hifi Magazin születésekor a NAP 250 volt a jelöltünk, de nem mertük rászánni magunkat egy ennyire drága végfok behozatalára. Túlságosan provokatív lett volna, mint ahogyan ma is provokatív - habár nekünk megkönnyítette volna a dolgunkat, ha ilyen műszer van a kezünkben. Marad tehát egyelőre, jobb híján, a Quad. Önálló teljesítményerősítő továbbra sem kapható Magyarországon, habár az Orion SE 260 (kvázi-etalonunk) "szép reményekre jogosít", s talán új életre kel majd, önálló végfok formájában. Felbukkanhat még egy-egy szeánszunkon az öreg BEAG EA 057 is, de ez a főnix többé már nem fog poraiból megelevenedni. Inkább csak a szívünket fájdíthatjuk és a hazai gyárakat froclizhatjuk vele.
Hangsugárzók.
Kontrolleszközünk, a Spendor BC1 mint műszer is meglehetősen pontos és mint mérce is kellőképpen magas. A hazai dobozok közül egy időben a HS 40-essel kísérleteztünk, ma is ezt tartjuk a legszimpatikusabbnak, de ennek is megvoltak a maga nyavalyái, meg aztán ez a típus már nagyon régen lefutott. Így aztán nincs igazi olcsó etalonunk. A két szomszédvár, a Videoton és az Orion közül inkább az utóbbi van tekintettel a mi ízlésünkre, ezért a legfrissebb VT-sorozatot is az Orionokhoz mérjük, a HS 280-ashoz és 500-ashoz, de ezeket nem tekintjük igazából etalonnak. Sajnos, kénytelenek vagyunk kiteregetni a kártyáinkat: nincs ász a kezünkben, a talon pedig üres.[/quote]Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#140
Elküldve: 2002. 10. 22. 01:19
idézet:
Talonba tett etalonok [/quote]
Sajnos azóta az egész HiFi Magazin, Darvas László és az etalonok talonba kerültek. Szégyen hogy ma Magyarországon nincs olyan sajtótermék mely az általuk kijelölt irányon haladna tovább, nincsenek etalonok, a prospektus izű kiadványok csak vásárlásra buzditanak. Egy HiFi Magazin elegendő lökést adott negyedévnyi gondolkodáshoz, tervezgetéshez, kisérletezgetéshez és szinte akarva-akaratlanul csepegtette a jó izlést, tudást az arra fogékony zenebarátok sötétben tapogatódzó fejébe. Az egész dologban az a legetikátlanabb hogy a mai hifi ágazat mondhatni az ő kezdeményezőkézségükből fejlődhetett, gyarapodhatott a mai szintre, de arra már a jelenlegi szinvonalukból nem telik hogy tovább lépjenek.
Balczó Andrástól megkérdezték mi a titka sikereinek? Erre azt válaszolta ha mindenki annyit tenne rá az edzésadagjára amenyit ő tett rá mindenki anyival jutna előbbre!
És itt van az eb elhantolva...