HWSW Informatikai Kerekasztal: Alapfogalom : Hi-Fi - HWSW Informatikai Kerekasztal

Ugrás a tartalomhoz

Mellékleteink: HUP | Gamekapocs

  • (16 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

Alapfogalom : Hi-Fi Értékeld a témát: -----

#181 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 07. 19:24

idézet:
A fekete macska farka II. - A High Fidelity kritériumai - II.


Cikkem első részében arról értekeztem, hogy amikor a High Fidelity kritériumait kutatjuk, akkor úgy érezzük, mintha elsötétített szobában kergetnénk egy fekete macskát. A probléma (és a macska) megközelítésének három módozatát taglaltam. Az első lett volna az úgynevezett lánc-analógia ("minden lánc csak annyira erős, mint a leggyengébb láncszeme"), de ez sokkal jobban sántít, mint a hasonlatok
többsége. Másodiknak a műszaki-auditív korrelációt tettem kritika tárgyává, és azt találtam, hogy a paraméterek nem modellezik elég jól a valóságot. Harmadik nekifutásra azt firtattam, mennyire lehet megbízni a szaktekintélyekben: a konstruktőrökben, az elméleti szakemberekben, a hangmérnökökben, illetve a zeneművészek fülében és (hogy ne kerülgessem, mint macska a forró témát) az audio-újságírók
ítéletében. A helyzetet meglehetősen sötétnek festettem le. Most, a második részben csak egyféleképpen próbálom fülön csípni a macskát: egy olyan módszerrel, amelyet jobb híján tapasztalati megközelítésnek nevezek. Madách Imre, miután Az ember tragédiájában tizenöt színen keresztül halálosan elkeserít bennünket, a végén egyetlen mondattal próbál lelket verni belénk: "Mondottam ember: küzdj, és bízva bízzál."
Nagy drámaírónkhoz képest zsenerőz az ismeretlen pesti viccköltő, akinek mindig két híre van, egy jó meg egy rossz (habár a kettőnek az aránya nem éppen fifti-fifti). Ami engem illet, én három fejezetnyi aggályoskodás után adagolok egy optimista zárófejezetet. Ez éppen 25
százaléknyi derűlátás - igazán nem is rossz arány.



*

Azzal kezdem, hogy visszamenőleg rehabilitálom az előző három "megközelítési módot". A lánc-analógiát nyilván nem szabad szó szerint és túl komolyan venni, de azért mint irányelv, helytálló lehet. Hiszen a gyakorlatban folyvást az egyes láncszemek erejét próbálgatjuk, és igyekszünk jobbra, erősebbre cserélni hol a hangsugárzót, hol a lemezjátszót, hol az erősítőt, hol a többit. Amelyiken a legkevesebb pénzzel a legtöbbet tudunk javítani, az a leggyengébb láncszem. (Vagyis utólagos a bölcsességünk, akárcsak az egyszeri gombavizsgálóé, aki onnan tudja, melyik a bolondgomba, hogy attól a kuncsaft mindig megbetegszik.)
Önmagában véve a műszaki megközelítés sem elegendő - de már azt a puszta tényt, hogy vannak készülékeink, jobbak és rosszabbak, már ezt is a "paramétereknek" köszönhetjük. És a mérnökök újabban egyre okosabb kérdéseket intéznek a Természethez...
A tekintélyérvek, önmagukban véve, nevetségesek és ostobák, ez igaz. De ha tényleg nem bízunk meg a konstruktőrökben, a kutatókban, a hangmérnökökben, akkor miért, hogy mégis minduntalan konzultálni akarunk velük?! Miért tesszük próbára újból és újból zeneművész
barátaink fülharmóniáját?! (És miért fogadják meg mégis annyian a hifi-újságok tanácsait?!)
Lehet, hogy az egyes érvek, szempontok és szaktekintélyek külön-külön csődöt mondanának, de ha következetesen figyelembe vesszük valamennyit, akkor mégiscsak közelebb kerülünk az igazsághoz? Ez annál is inkább így lehet, mert (mint a figyelmes Olvasó bizonyára észrevette) az általam körvonalazott megközelítési módok átfedésben vannak, nem lehet őket élesen elválasztani egymástól - és a hétköznapi
tapasztalattól.
Tudok egy próbát, jobban mondva egy gondolatkísérletet, a jobb módúak tényleg el is végezhetik. Cseréljük vissza hifi-készülékeinket az 1-2-5 évvel ezelőtt használt példányokra. Véleményem szerint Olvasóim többségének nagyon-nagyon nem fog tetszeni a zene, fellélegeznek majd, amikor újra visszaállnak a jelenlegi hifijükre. Tehát akkor mégiscsak van értelme a "természethűség" fogalmának?
Mégiscsak útbaigazít a lánc-analógia, a valóságot tükrözik a paraméterek, meg lehet bízni a különféle szakértőkben? Mégiscsak létezne a Fekete Macska?
Vagy talán nem is csak egyetlen Fekete Macska létezik, hanem egy cica, két cica, száz cica, jaj, és tudtunkon kívül néhányat - ki többet, ki kevesebbet - már meg is fogtunk belőlük? Jó volna tudni, hogyan csináltuk. Megpróbálom rekonstruálni a macskafogás folyamatát.
Nem állítom, hogy ismerem a High Fidelity összes kritériumát - de ismerni vélem bizonyos kritériumait. Azt tapasztaltam, hogy ezek néha külön-külön is beválnak, együttvéve pedig igen gyakran a helyes irányba terelnek. Igyekszem felidézni őket. Lássuk a macskát.


Két stádium

Hadd különböztessem meg mindenekelőtt a High Fidelity két stádiumát. Nem válnak el élesen egymástól, de azért fel lehet ismerni őket.
Az első, mindenki által ismert stádiumban a zene "jól szól". Vannak "mélyek" és "magasak", fel lehet ismerni a különféle hangszerek hangját, egyáltalán: a berendezés lesugározza a zenemű teljes információtartalmát. (Habár ezt sohasem tudhatjuk biztosan. Elég kicserélni egy hangszedőt, hogy olyan szólamokat ismerjünk fel a zenében, amelyeknek létezéséről addig fogalmunk sem volt. Hacsak nem
partitúrával a kezünkben fülelünk.) Ez a "korszerű elektroakusztika" világa, amelybe a közhasznú hifi-tornyokkal, a DIN 45500 szabvánnyal válthatjuk meg a belépőjegyet. Aki ebben a világban él, úgy képzeli, hogy a még drágább és még jobb készülékek "még jobban szólnak"; a
mélyek "még mélyebbek", a magasak "még magasabbak és "még tisztábbak" lesznek. Ennél tovább nemigen terjednek a képzetei.
Nehezen fogja megérteni, hogy létezik a High Fidelitynek egy másik stádiuma is, amelyben nem annyira a zene információtartalmát reprodukáljuk, mint inkább a zenehallgató embert szembesítjük a zenei-akusztikai történéssel. Ezt a fajta élményt a hifi-tornyok
tulajdonosai nem ismerhetik; a stúdió-emberek se nagyon. Ebben a stádiumban sem veszíti el fontosságát a magas- és mélyátvitel, a torzítatlanság stb., de ezek valahogy másodlagossá válnak, helyükbe térérzet és arányérzet lép. Nem állítom, hogy most aztán "jelen leszünk" a koncerten, de - és ez nagyon fontos! - azt kell éreznünk, hogy az itteni hangkép úgy aránylik az ottanihoz, mint a szobánk
mérete a koncertterem méreteihez. A hangerő most sem nagyobb, mint az első stádiumban volt, és mégis, az ember a teljes testfelületével ki tudja tenni magát a zene áradatának.
Hangsúlyozom, hogy nem a lárma nő. Én úgy interpretálom a dolgot, hogy ha a hangátvitel bármilyen szempontból is egyenetlen (azaz torz), akkor egyes részletei már igen kis hangerőn is kellemetlenül hangossá válhatnak, holott a zene - tehát a hangkép törzse - viszonylag halk.
Ilyenkor a zene egyszerre túl sok és túl kevés. Ha viszont a hangkép nagyjából kiegyenlített, akkor nem kell túlságosan felerősíteni, mégis elegendően hangosnak hat, hiszen minden regiszterében azonos a hangereje. Ezzel azt akarom mondani, hogy ha a családtagjaink és a szomszédaink eddig elviseltek bennünket, akkor ezután sem fognak többet panaszkodni. A High Fidelity két stádiumát nem a hangnyomás
mértéke különbözteti meg egymástól. Többet ésszel, mint hangerővel.

Nyiss nekem tért!

Azt mondtam: térérzet. A sztereofóniát úgy idézzük elő, hogy két pontot, két hangsugárzót jelölünk ki a térben. Ezek elvileg egydimenzós hangképet kell hogy szolgáltassanak. Egyetlen dimenziónak két irány felel meg: a "jobbra" és a "balra" - és valóban, a kommersz
hifi-berendezések egydimenziósan szólnak, kétirányú sztereofóniát produkálnak. És a zene bizony tényleg a hangsugárzókból jön, úgy, ahogyan azt a múltkoriban az én akusztikusom állította. Pedig egyáltalán nem szükségszerű, hogy így legyen. A hangfelvételek iszonyatosan sok információt hoznak magukkal a felvétel színhelyéről, és a hangmesterek minden igyekezete kevés ahhoz, hogy ezt az
információáradatot kiirtsa. (Pardon.) Már viszonylag olcsó készülékek is képesek rá, hogy feltárják a hangfelvétel második dimenzióját, "színpadmélységét", amelynek értelemszerűen az előre-hátra irányok felelnek meg. A kis Heybrook HB1 ízelítőt ad ebből az élményből: nem két pontból szól, hanem egy összefüggő légtérből, és zenéjének nemcsak szélessége, de mélysége is van.
Ha idáig eljutottunk, hamar fel fogjuk fedezni a zene harmadik dimenzióját (amelyre egyébként manapság még alig-alig van pszichoakusztikai magyarázat!), nevezetesen, hogy a zene nem feltétlenül a hangsugárzók magasságából szól, hanem jóval magasabbról; olykor a teljes hátsó szobafalat lefedi. Tessék próbát tenni az Ortofon 0003-as tesztlemez I/6. számával. Kórust és orgonát hallunk róla, valamint egy kőtemplom akusztikáját, amelynek a mennyezetig kell érnie!
Véleményem szerint a High Fidelity egyik legfontosabb kritériuma, hogy a zene teljesen leváljon a hangsugárzókról. Mintha csak két ládát vagy fiókosszekrényt látnánk: ott vannak ugyan, de semmi közük a zenéhez. Ezt az effektust némiképpen imitálni lehet azzal, hogy durván
megvágjuk a rendszer basszusátvitelét. Tapasztalataim szerint ha nem érezzük dohogni a hangsugárzónk rezonanciafrekvenciáját, akkor a hangkép függetlenebbé válik a dobozoktól, de persze változatlanul két pontból fog szólni, és szétesik (!). Ha viszont a két hangkép közül
egyiknek sem rosszabb a basszusa, akkor érdemes arra koncentrálni, hogy melyik szól inkább a "levegőből". Később csaknem bizonyosan igazolódni fog, hogy ez a hangkép a kellemesebb és a természethűbb.
A térérzet nem egyetlen paraméterrel, hanem paraméterek sokaságával függ össze. Előbb a hangsugárzó rezonanciáját említettem.
Ez csaknem minden evilági hangsugárzó zenéjében jelen van. (Az igazán jól csillapított mélysugárzónak hamar elfogyna a basszusa. Az olyan basszus, amely csillapítva is van, meg még mélyre is megy, nagyon-nagyon sokba kerül.) A hangsugárzók rezonanciáját - helyesebben: a legalsó rezonanciájukat - mindenki jól ismeri. De minden egyéb hangátviteli eszköznek is megvannak a maga rezonanciái. A
rezonancia nem okvetlenül mechanikai jelenség: ismerjük az elektromos megfelelőit! A lemezjátszó-futómű vagy a hangkar, de éppígy az erősítő vagy a kábelezés (!) is okozhat rezonanciát vagy rezonancia gyanánt interpretálható effektust. Ez általában szimmetrikusan, mindkét csatornán jelentkezik, vagyis monó jelet szolgáltat. Ha ki tudjuk oltani, a hangkép sztereóbb lesz, azt érezzük, hogy függetlenebbé válik a hangsugárzótól. A térérzet mindenesetre olyan jelenség, amely kényes az amplitúdó- és fázisátvitel minden elképzelhető és el nem képzelhető hibájára. Érdemes nagyon-nagyon figyelni rá!


Zenével élni

A hanglemez idejétmúlt találmány. Legnagyobb hibája, amelyet mindenki jól ismer, a lemezzaj: egy kellemetlen, intenzív sercegés-pattogás, amely úgy tapad a zenére, mint kutyára a bogáncs... Hadd álljak elő egy meglepő közléssel: ez a sercegéspattogás tökéletesen elviselhető maradna, ha nem találkozna az olcsó lejátszóberendezés hasonló hatású hibáival! A brutális sercegésért elsősorban a kommersz lemezjátszók felelnek, de a közhasznú erősítők és persze a hangsugárzók is megteszik a magukét. Jó átlagos minőségű
berendezésen lejátszva, a hanglemez o1y kevéssé serceg, hogy nem zavarja a zeneélvezetet. Annál kevésbé, mert a zene (=sztereofónia) hátrébbról, a térből jön, a sercegés pedig (=monó zörejek) csaknem kizárólag a hangsugárzókból. A préshibák, a karcolások már kellemetlenebbek, de tisztességes berendezésen még ezeket is el lehet viselni, és ugyanez vonatkozik a lemeztorzításokra is. Ha zavaróan
nagy a lemezzaj: a hiba az Ön rendszerében van! Tudom, hogy ezt sokan nem fogják elhinni, de én se hittem el addig, amíg csupán olvastam róla, s nem éltem át. Az, hogy mennyire lehet elviselni a lemezzajt, igen fontos hifi-kritérium.
Szeretnék egy másik babonát is eloszlatni, egy olyan babonát, amelyben jómagam is sokáig hittem. Hifisták gyakran mondogatják, hogy "minél jobb a berendezés, annál rosszabbul szól a zene". Ezzel a paradoxonnal azt akarják kifejezni, hogy a jóminőségű lejátszóberendezés úgyszólván kinagyítja a hibákat. Ez a jelenség azonban csak az Első Stádiumra jellemző, a kommersz készülékekre, a hifi-tornyokra, a házigyártmányú berendezések többségére. Habár éppen nemrégiben hallottam panaszkodni egy barátomat (méregdrága berendezése van, az elején egy DD-lemezjátszóval!), hogy az ő összes hanglemeze közül csak egyetlen egy szól jól; egy különleges demólemez, a többit
sajnos nem jó hallgatni...
Később, amikor eljutunk egy magasabb színvonalra, s főleg, amikor rendbe tesszük a lemezjátszónk ügyét, ez a tendencia megfordul, és helyreáll a dolgok természetes rendje: minél jobb a berendezés, annál szebben szól a zene. Hogy a jobb berendezés a hibákat is kinagyítja?
Persze! Kinagyítja - de nem dörgöli az orrod alá! Felveszi a hibajegyzéket és diszkréten a kezedbe csúsztatja, anélkül, hogy elterelné figyelmed a muzsikáról! Hanglemez - általában erről beszélek, minthogy a Compact Disc világában még nem érzem magam járatosnak. De valószínűleg LP-re is,
CD-re is igaz, hogy sokkal többet tudnak, mint amennyit mi ki tudunk facsarni belőlük. Mindenkinek vannak széphangú lemezei meg (főleg) csúfhangú lemezei. Ha össze akarsz hasonlítani két hifi-berendezést, melyik lemezedet fogod feltenni? Ugye, hogy a legszebb hangút, a "demót" veszed elő és azt mondod: amelyik rendszeren szebben szól, az a jobbik... Most én egy kiegészítő módszert ajánlok. Ha szeánszra indulsz, vidd magaddal a legcsapnivalóbb lemezedet is: amelyik rendszeren e1viselhetőbben szól, az a jobbik! (Valójában persze mindkét módszert alkalmazni kell.)
Az előző motívumhoz még annyit, hogy a High Fidelity sohasem szolgáltat teljesen torzításmentes hangot. (Habár nekem titokban az a véleményem, hogy a torzítások egy része már eleve "be van építve" a zenébe. A hegedű mellékzörejei, goromba vonóindításai néha élőben is csúnyák, közelmikrofonozva még csúnyábbak. A terem csörgővisszhangjai pedig hűségesen utánozzák, az az, hogy jó előre felidézik a hanglemez belsőbarázda-torzítását, az erősítő túlvezérlődését.) Zenehallgatás közben időről időre hallani fogunk olyan hangokat, amelyek nem kellemesek, tehát tudatunk alá kell nyomni, magyarán: el kell viselni őket. Sávszűrőkkel semmire se megyünk, az auditív irritációkkal együtt az elevenséget is kiszűrnénk a zenéből. Nyugodtan tekinthetjük a High Fidelity egyik fontos kritériumának, hogy többnyire az a rendszer a jobbik, amelyik nem hagyja magát felidegesíteni a rossz műsoranyag által, és mindig legalább elviselhetően szól. Ugyanez hosszabb távon: a hallgathatóság kritériuma. A legkáprázatosabb hifi sem ér semmit, ha rövid idő elteltével
fárasztóvá válik. Hogy ki mitől és mennyi idő alatt fárad ki, ez szélsőségesen szubjektív dolog, ráadásul a pillanatnyi hangulatunktól is függ. De ha számon tartjuk, hogy valamely berendezéshez hányszor ültünk oda zenét hallgatni, és hányszor álltunk fel egy félóra múlva
azzal, hogy "ma valahogy nincs kedvem hozzá", akkor a szubjektív adalékok szép lassan objektív ítéletté kristályosodnak. Mielőtt megvásárolnátok egy-egy drágább készüléket, próbáljátok meg kölcsönkérni, vagy ugyanannak a típusnak egy másik példányát kölcsönképpen megszerezni, és hallgassatok rajta végig legalább 20 lemezt. (CD játszók potenciális tulajdonosai, ez nektek is szól!)
Gyanakvással kell fogadni az "elsöprően" jó hangzást, az agresszív hifit, amelyre "oda muszáj figyelni", még akkor is, amikor a zenében éppen semmi sincs, ami hangsúlyt érdemelne. Ez 20-30 percig izgalmas és szórakoztató lehet, de milyennek hallod majd 2 óra múltán? Pláne a jövő héten vele eltöltött 2 óra múltán? Elismerem, hogy amit mondok, az elsősorban komoly zenére, másodsorban dzsesszre, harmadsorban a "klasszikus" slágerzenére vonatkozik, s csak negyedsorban a tisztán elektronikus popzenére (abban mások a normák és az abnormák), de azt hiszem, a hallgathatóság kritériuma a könnyűzenei műfajokban sem veszti érvényét. A High Fidelitynek az az egyik legfőbb mércéje, hogy mennyi ideig hallgatható.
És hogy mekkora hangerővel hallgatható. Nem, nem jól mondom: az a fontos, hányféle hangerővel hallgatható. Bizonyára észrevettétek már, hogy a legtöbb hifi-berendezésnek van egy hangerő-optimuma. Ennél hangosabbra állítva már csörömpöl a zene, halkabbra véve pedig lapossá, érdektelenné válik. Ez részben az arányérzékünkkel magyarázható. A karmester sem veheti tetszőlegesen hangosra a fortisszimót, halkra a pianisszimót, minthogy tekintettel kell lennie a terem méreteire, a zenekar összetételére és egyéb körülményekre.
Ugyanígy a lakószoba mérete, akusztikája, valamint a saját zenei ízlésünk is meghatároz egy optimális sávot, amelyen belül a forték és a pianók még éppen arányban állnak egymással. De hogy ez az optimális hangerősáv mennyire széles, az nemcsak a lakószoba akusztikájától, nemcsak a zenei ízlésünktől, nemcsak a szomszédaink tűrőképességétől függ, hanem igen nagy mértékben a hifi-berendezésünk minőségétől is.
Minél jobb a hifi, annál kötetlenebbül bánhatunk a hangerő-szabályzóval. A High-Fidelitynek ezt a kritériumát, sajnos, a szeánszokon nemigen lehet figyelembe venni.
Még aki csak a lehető legegyszerűbb módon hasonlít is össze két erősítőt, lemezjátszót stb., az is ösztönösen ügyelni fog rá, hogy a hangerejük nagyjából azonos legyen, ami pedig a Hifi Magazin gyakorlatát illeti, mi az AB-vaktesztek előtt hangnyomásmérővel is ellenőrizzük a hangerőt, hiszen csak így lehet közös nevezőre hozni a kétféle hangképet. (Ismert jelenség, hogy "a hangosabbik jobban szól".) Ez egy kötelező procedúra, része annak a szertartásnak, amellyel a teszt objektivitását, elfogulatlanságát biztosítjuk. Így azonban csak azt tudjuk megítélni, hogyan szólnak a tesztkészülékek egy bizonyos, előre meghatározott hangnyomásszinten. Nem derül ki,
melyikük tudna hangosabban is kellemesen szólni. Vagy halkabban is kellemesen - ez még fontosabb kritérium. Este 10 óra múlt, a család és a szomszédság nyugovóra tért, Te pedig éppen most szeretnél zenét hallgatni. Fejhallgatód viszont nincs. (Vagy nem elég jó. Vagy utálod a fejhallgatót mint olyat.) A zenét csak annyira hangosíthatod fel, hogy, ki ne szűrődjék az ajtó résein. Érdemes-e így zenét hallgatni egyáltalán? Azt mondod, nem? Bizonyára igazad van. De azért azt javaslom, hogy egyszer majd (jónéhány készülékcsere után) tégy újra próbát a félárbocra eresztett hangerővel. Nincs kizárva, hogy kellemes meglepetés ér.


Hangzatos szólamok

Nyilvánvaló, hogy a High Fidelitynek ezenkívül még nagyon sokféle kritériuma van, és hogy valamennyit figyelembe kell venni, ha nem akarjuk, hogy tévútra jussunk. Nem soroltam fel azokat, amelyeket mindenki ismer, inkább csak az újabb keletű szempontokra szorítkoztam.
Befejezésül szóba szeretnék hozni még egyet, amelyet a legtöbben nem ismernek, némelyek pedig éppenséggel kétségbe vonnak. Az úgynevezett szelektív hallásra gondolok.
A természethűség kritériumát ma már sokan elavultnak tartják. Azt állítják, hogy a High Fidelity alapvetően más műfaj, más médium, mint a koncertzene, a kettőnek úgyszólván semmi köze egymáshoz. Egyik legfőbb érvük azon alapul (lásd: "Hűséges hűtlenség", HFM 16.), hogy az emberi fülnek csupán élő zene hallgatásakor van meg az a képessége, hogy tetszés szerint ide-oda pásztázzon a hangszereken, a különböző zenei szólamokon. Azt állítják, hogy amikor gépet hallgatunk, fülünk elbizonytalanodik, nem képes szelektálni, "masszában" hallja a zenekart, hacsak a hangmérnök nem siet a segítségére mindenféle manipulációkkal, s nem ugratja ki a mindenkori domináns szólamokat. A hangmérnöknek tehát már csak a High Fidelity gyatraságai miatt is meg kell hamisítania (vagy ahogyan ő mondaná: újra kell teremtenie) a hangképet.
Hogy a hangmérnökök mi miatt kényszerülnek rá a különféle manipulációkra, azt ők maguk gyakran elmondották már a Hifi
Magazinban; eljárásukat el tudom fogadni, mint esztétikai hitvallást vagy mint bocsánatos bűnt. De hogy a hamisítás ódiumát a High Fidelityre hárítsák, az ellen ünnepélyesen tiltakoznom kell. Véleményem szerint az egész okoskodás egy ördögi körben forog. A hangmérnökök, tisztelet a kivételnek, nem ismerik a High Fidelity képességeit. (Ez kiderül nyilatkozataikból is - lásd a 19. és a 21. lapszámot.) Legfeljebb kommersz hifi-gépeket ismernek, vagy olyan stúdióberendezéseket, amelyek szintén nemigen alkalmasak rá, hogy tisztességgel leképezzék a tér három dimenzióját. Ezt nyugodtan állíthatom, miután volt (bal)szerencsém zenét hallgatni mind az MHV, mind a Rádió, mind pedig a MAFILM stúdióiban. Persze, hogy azt hiszik: gépzenét hallgatva a szelektív hallás felmondja a szolgálatot. Tehát manipulálni kezdenek a szólamokkal - és ettől a zene zsúfolttá, fárasztóvá, tolakodóvá válik.
Én azt tapasztaltam, hogy jó minőségű hifi-berendezést hallgatva, a szelektív hallás jelensége igen nagy mértékben fennmarad, vagyis függetlenül a domináns szólamtól, könnyedén figyelemmel kísérhetjük a többit is, főleg a kevés mikrofonos, kevéssé manipulált felvételeken.
Ebből kiindulva két fontos hifi-kritériumot fogalmazok meg.
Az egyik: kihalljuk-e, mit mesterkedett össze a hangmérnök. (Ehhez azonban nem elég a jó hifi-berendezés, gyakorlat is kell hozzá, jómagam is mostanában tanulom.) A másik kritérium: a hifi-berendezés hallgatásakor milyen mértékben marad fenn a szelektív hallás.
A hifisták nagyon szeretik mások előtt demonstrálni, hogyan tudnak megszólaltatni egy-egy szólamot a lakószobában: "hallod ezt a hegedűt?", "hallod ezt a trombitát?" Helyes: hallgassátok azt a hegedűt, trombitát, de közben próbáljatok odafigyelni a többi szólamra is, különösen a basszus-szólamra. (Le tudnátok kottázni, mit játszik a bőgő?) Azonkívül, ami különben eretnekség volna, figyeljetek egyszerre a zenére és egymás beszédére! Sikerül? Könnyen sikerül? Nem zavarja egyiket se a másikat? Akkor gratulálok: a berendezésetek tényleg nagymértékben természethű.
Nem tudom, sikerült-e újat is mondanom az Olvasónak. Vagy csupa-csupa magától értetődő bölcsességgel terheltem? Ha így van, akkor újra Madáchot idézem (csak most Karinthy paródiájából): "Mostan hányjál egy bukfencet, / Mert a tanító csak henceg, / Nem tud ő se jobbat ennél, / Amitől okosabb lennél!" Vagy, ami nagyjából ugyanaz, és talán ér is valamit, mert eddig minden társadalom ezzel próbálta
csillapítani polgárai türelmetlenségét:

ORA & LABORA!

ami latinul annyit tesz: dolgozz és imádkozz. De azért a mi közösségünk, az audiofilek társadalma többet érdemel ennél. Egészítsük ki a latin mondást olyképpen, hogy kitűnjék belőle hobbink lényege. Aki a zeneművek hangképét igyekszik közös nevezőre hozni a műszeres mérés eredményével, annak ez lehetne a jelmondata:

ORATÓRIUM & LABORATÓRIUM![/quote]Darvas László
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#182 Felhasználó inaktív   Boba 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 24.741
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 07. 19:51

idézet:
Ezt írta lameXpert:
Darvas László[/quote]

Tetszik az írás nagyon, érdekes ez a "leválik a zene a dobozról" dolog, bár sztem soxor megfigyelhető...én akkor veszem észre ha becsukom a szemem és magam elé képzelem a zenekart. Én mondjuk csak így tudok zenét hallgatni, meghogy ugye mozgok rá :)
Ő lesz az adott idő alatt a legtöbb japán kutya!

#183 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 02:07

OFF.

LameXpert, csak halkan kerdeznem meg. Van neked jogod eme szezoi jog altal vedett irasok utankozlesere/publikalasara?
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

#184 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 04:39

idézet:
Ezt írta Supposed Former Infatuation Junkie:
OFF.

csak halkan kerdeznem meg. Van neked jogod eme szezoi jog altal vedett irasok utankozlesere/publikalasara?
[/quote]

Csak halkan jegyzem meg, a fantáziád nem csak piszkos, de a szomszéd tehene is dögöljön meg érdek nélkül..... egyébként igen.
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#185 Felhasználó inaktív   Boba 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 24.741
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 13:50

idézet:
Ezt írta Supposed Former Infatuation Junkie:
OFF.

LameXpert, csak halkan kerdeznem meg. Van neked jogod eme szezoi jog altal vedett irasok utankozlesere/publikalasara?
[/quote]

A választ akkor írom amikor már Lamex már válaszolt, igennel. Neked amúgy nem mind1, hogy van-e joga ide kitenni? Nemtetszik ne olvasd tetszik örülj neki! Én nem olvastam el eddíg mind1iket de amiket olvastam azok tetszettek...
/on
Ő lesz az adott idő alatt a legtöbb japán kutya!

#186 Felhasználó inaktív   EV6 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 5.700
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 14:28

Szerintem válaszolt, igennel. Olvasni kellene. Egyébként többször említette már, hogy volt köze a papír HFM-hez.
processzort tervezni gyartani nem kulonosebben nehez, csak tapasztalat es penz kell hozza, a tudas fonn van a neten - vers
Én mágussá, ezzel a köznapi értelemben véve polihisztorrá váltam. - Gyula2222
...a végtelen felénél túl helyezkednek el... - flashdesignor
...jönnek a további tovább konkretizálások egészen addig, h egy egy adott esetben pontosan mik és hogyan vannak. - Gyula2222

#187 Felhasználó inaktív   SFIJ 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 20.145
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 22:36

Nem farizeusi gonoszság vezérelt a kérdés feltételekor. Kicsit ellenben furinak tartottam ezt a copy-paste stilusú topicot. Nekem mondjuk a teljes HFM megvan on paper, és aki akarja megveheti CDn most is egy ezresért. Nem mondom továbbá, hogy ezek a cikkek és publikok nem kitünőek. Nem mondom, hogy etikátlan dolog, ha az ember idézget belőlük a mondanivalóját alátámasztandó. De az, hogy az összes post-ja nem más, mint cikkek újraközlése, önálló gondolat hozzáadása nélkül, hát izé... :rolleyes:

[ 2003. április 08.: Supposed Former Infatuation Junkie szerkesztette a hozzászólást ]
νιψονανωμηματαμημωνανοψιν

What do stars do? They shine.(Yvaine)

#188 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 04. 08. 23:11

idézet:
Ezt írta Supposed Former Infatuation Junkie:
Nem farizeusi gonoszság vezérelt a kérdés feltételekor. Kicsit ellenben furinak tartottam ezt a copy-paste stilusú topicot. Nekem mondjuk a teljes HFM megvan on paper, és aki akarja megveheti CDn most is egy ezresért. Nem mondom továbbá, hogy ezek a cikkek és publikok nem kitünőek. Nem mondom, hogy etikátlan dolog, ha az ember idézget belőlük a mondanivalóját alátámasztandó. De az, hogy az összes post-ja nem más, mint cikkek újraközlése, önálló gondolat hozzáadása nélkül, hát izé... :rolleyes: [/quote]

Hogy valaki nem képes önálló gondolatot felfedezni szerkesztésben, témaválasztásban és rávezetésben, hogy valakinek csak az az önálló gondolat, ha három oldalon keresztül közli, hogy "ezt vedd meg mert khirálly, és ojan jó, hogy felülmúl mindent, és szétveri a házat, mert ojan basszusa van...", akkor talán nem abban van a hiba, amit nem értenek....
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#189 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 05. 28. 21:20

idézet:
A Jecklin Float most nem a saját készülékcsaládjával hasonlítottuk össze (azzal majd legközelebb!); egyelőre hallgatólagosan, sőt, fejhallgatólagosan elfogadtuk etalonnak. Inkább azt akartuk meghatározni mennyiben tér el egymástól a kétfajta hangreprodukció, tehát a hangsugárzós és a fejhallgatódzós. Habár eközben, akarva-akaratlanul, de utalunk az "átlagos" fülesekre is, hiszen mindnyájunknak voltak már tapasztalataink fejhallgatókkal, nem is rosszakkal.
Minthogy a fejhallgatót egyszerre csak egy személy hallgathatja, azt a módszert választottuk, hogy egymástól függetlenül, külön-külön randevúztunk a Jecklinnel, és egyenként foglaltuk össze élményünket, amint alább következik. Dankó Emil és Szalai Márti a NAD/MC10S/T -
5/NAIT/Spendor láncot használta, a Szerkesztő nagyjából ugyanazt, de másféle kábelezéssel, Sólymos Antal pedig egy Dual 721/MC10 II/T-10/Onkyo elő- és végfok/JVC Zero 6 láncban helyettesítette Jecklinnel a hangdobozokat. Haladjunk betűrendben.
DE. A régi Shadows lemezen meglepetésszerűen tisztán szól a Jecklin, de a legkisebb lemezhiba, karcolás, pattogás is kiválik a műsorból, és zavaróan előtérbe tolakszik. A mélyhang-arányokat kezdetben helyesebbnek éreztem, mint a hangsugárzón, viszont azonnal feltűnt, hogy a fejhallgató elszínezi a magasakat. A faütő hangját nem ismertem fel azonnal, holott hangszórón, hallgatva egy pillanatnyi
kételyem sem volt, mit hallok. A fejhallgatón keresztül valami újszerű, elektromos "effektnek" hangzott. Ortofon 0003 I/1: nagyon tiszta, analitikus középhang, a zongora egészen élethű, a hangszerek jól szétválnak. Kezd viszont kiderülni, hogy bajok vannak a mélyátvitellel. A fafúvósok veszítettek lágyságukból. A bőgő hangjait már jelentősen mélyszegénynek éreztem. II/1: a női hangból kitűnő
fejhallgatóra következtettem, ezen a felvételen a mélyhiány nem zavaró, a hang tisztább, az ének kevesebb sziszegőhangot tartalmaz, a hangszerek mélyregisztere megfogottabb, mint a hangsugárzón. Dixie: kicsit ércesebb fúvósok. Az együttesnek mintha a dinamikája is csökkent volna - ezt először a megváltozott térérzetnek tudtam be. Proprius Cantate Domino: itt döbbentem rá, hogy a fejhallgató nem zenehallgatásra való. Az egész felvételnek elveszett a mélysége, kétoldalassá vált, és ami nem fért bele a két fülembe, az a fejem közepében dongott. Összesítve: a Jecklin középsávját nagyon tisztának érzem, a mélyei hiányoznak, magasban valahol színez. Ijesztő formája
ellenére is könnyű és jól viselhető fejhallgató, nem éreztem kényszert, hogy zenehallgatás közben mindenáron levegyem. De még egy ennyire drága, elektrosztatikus fejhallgató hangjának tisztasága, részletgazdagsága sem feledtetheti, hogy a térhatás a feje tetejére állt.
DL. A demólemezeken kívül főleg Händel-kamarazenét hallgattam. Emlékeim szerint a "köznapi" típusok nem szólnak ennyire tisztán-lágyan; hasonló különbségről lehet szó, mint a dinamikus és elektrosztatikus hangsugárzók, vagy az MM és MC hangszedők között. A Jecklin levegősen szól, kevésbé csörömpöl, mint a dinamikus rendszerek, de a magastartománya bizony túlburjánzik. (A basszusával
megelégedtem.) Hogy még valami jót mondjak: a Jecklin nem túl nehéz, és nem is esik le az ember fejéről (pedig sokáig ettől féltem). Több jót, sajnos, nem mondhatok: a Jecklinnek is ugyanolyan a tere, mint a többi fejhallgatóé. Minden benn szól a fejemben, kissé hátulról - skizofrén érzés.
Furcsa dolog, de ha behunytam a szemem, akkor egy kicsit jobban el tudtam képzelni, hogy a fejemben tevékenykedő zenészek valamiféle zenekart alkotnak. De még így is bezártságérzetem volt: segítség, szabadítsanak ki innen.
SA. Könnyen viselhető fejhallgató, nem kényelmetlen, nem fárasztó. Először ugyan bizonytalannak éreztem a felfekvését, és mozgás közben az volt az érzésem, hogy le akar esni a fejemről. Hangminősége első benyomásra igen jónak tűnt, főleg, mert csengett-bongott, és nem
torzított. Később már hiányoltam a műsor legmélyebb frekvenciáit. Erőtlen volt a basszus. (A frekvencia-jelleggörbén látható, 100Hz körüli kiemelés nem érződik a hangképen.) A magaskiemelés érződik ugyan, de nem hoz be torzítást. A hangkép "felfelé húz". De kellemes hallgatni, a hangszerek külön-külön jól szólnak. Ehhez képest más fejhallgatók középtartománya és magasa matt, összemosott, mélyben viszont valamivel jobbak. (Tesztműsorom: Dire Straits: Brother in Arms, Pink Floyd: Dark Side of the Moon, Fleetwood Mac: Rumours.)
SzM. Azzal kell kezdenem, hogy nem szeretem a fejhallgatót mint olyat. Véleményem szerint a hangsugárzók jobban le tudják képezni a zenekart, inkább vissza tudják adni a hangverseny élményét. A "csoda" Jecklint először nehezen viseltem. Igaz, nem nyomja a fülemet, de megérzem azt a több mint fél kilogrammot, amivel a fejem tetejét nyomja. Vigyáznom kellett, nehogy meglóduljon, és ráessen a
lemezjátszóra, miközben a lemezek között válogatok. Akusztikai élményem: hiányzik a tér és a basszus. Nem érzem a templom terét, levegősségét. A mélyek összemosódnak, az igazán mélyek meg sem szólalnak, és a többi hang is kevésbé plasztikus, talán a töpörödött tér miatt. A magas hangok viszont túlhangsúlyozódnak, az egész hangzás magasba húz, emiatt a lemezről jövő pattogás-sercegés sokkal jobban
hallatszik, és közvetlenül idegesíti a dobhártyámat. A hangsugárzóról mindez alig érezhető, nem zavar. A mélyek nem eléggé testesek, egyes hangszerekre nem lehet ráismerni (pengetett húrok a nagybőgőn). Általában mindennek megváltozik egy kicsit a színezete, a női hang "szopránosabb" lesz. A kevésbé jó felvételek, mint Händel Vízizenéje egy Philipsen, teljesen kétoldalasak; a hegedűsök, a csembaló, a fúvósok hol a jobb, hol a bal fülembe zenéltek, a kettő között meg semmi. (Na, na, azért ott is van valami. A szerk.) Talán túl sok rosszat írtam a Jecklin fejhallgatóról - pedig azt hiszem, igen tisztességesen szól. Valószínűnek tartom, hogy ha egy
fejhallgatótesztben szólnék róla, akkor már csak az erényeit zengeném, és a többi típust csak pocskondiáznám. De hát minden relatív.
Mindenesetre nem adnék a Jecklinért ennyi pénzt; inkább megmaradok a hangsugárzóknál.

*

Hát igen, kutyából nem lesz szalonna, fejhallgatóból nem árad igazi zene - habár mi is más húrokat pengetnénk, ha mondjuk 2x3 méteres szobában laknánk, vagy pedig már egy fél éve zenehallgatás nélkül tengenénk. A fejhallgató afféle szükséges rossz: inkább információt nyújt, semmint élményt - de a nívós fejhallgató azért mégiscsak több élményt nyújt, mint a gyatrább típusok. Mindent
egybevetve, nem lehetünk meg fejhallgató nélkül.
Ugyanezt mondják egyébként a hangmesterek is: "lehet, hogy a fejhallgatóval nem jó zenét hallgatni, viszont nagyszerűen lehet dolgozni vele." Ezt úgy kell érteni, hogy gyakran a fejhallgatóból hallható sztereofónia alapján kreálják meg a nekünk szánt sztereofóniát. Biztató.[/quote]

Sólymos Antal
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#190 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Hozzászólás ikon  Elküldve: 2003. 06. 12. 21:33

Kép

Szerkesztette: lameXpert 2004. 04. 03. 19:02 -kor

¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#191 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 07. 29. 11:01

olvasásra
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#192 Felhasználó inaktív   arn 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 28.096
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 07. 30. 11:57

en mar megszoktam :D

#193 Felhasználó inaktív   arn 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 28.096
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 07. 30. 11:58

bakker... elaludtam a 4000. hozzaszolasom. pedig milyen szep kerek lett volna.

#194 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 10:44

Két sokat hivatkozott, de nagyon keveset olvasott és még kevesebbet megértett alapelv:

idézet:
The MP3 standard

Which are the basic elements of the MP3 compression formats? There are two basic elements:

non-audible frequency principle, that is that if there are sound sources next to other sound sources with higher intensity, the first won’t be heard by you; for example, if a bird sings next to a car with engine running, it is nearly impossible to hear the bird as the intensity of the noise made by the engine is higher than the sound emitted by the bird. Eliminating this sound source, means losing some audio information which wouldn’t have been heard by you obtaining a smaller file.

principle of the less important signals: within the sound spectrum, that is the frequencies which can be heard by man, there are some frequencies which can be considered less important in terms of rendering fidelity; eliminating these, the size of the audio file is reduced. [/quote]
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#195 Felhasználó inaktív   simcax 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 637
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 11:48

[url="http://"http://www.heise.de/ct/00/06/092/default.shtml"]mp3 vs. wav teszt[/url] (sajnos német). A Maranz CD14 - Marantz PM14 - B&W Nautilus 803 láncon lefolytatott teszten a hallgatóság nagy része nem tudta megkülönböztetni az eredeti wavból kiírt tracket a 256kbit/s-es mp3 enkódoláson/dekódoláson átesett wavból írt tracktől.
[url="http://"http://www.soundexpert.info/"]http://www.soundexpert.info/[/url] Itt is lehet vaktesztelni, illetve eredményeket elemezgetni.
"Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect. "
-- Linus Torvalds

#196 Felhasználó inaktív   lameXpert 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Kitiltott
  • Hozzászólások: 43.097
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 12:10

idézet:
Due to the nature of lossy algorithms, audio quality suffers when a file is decompressed and recompressed (generation losses).

By definition, it is impossible to make an audio format that is both lossy and high fidelity. [/quote]

idézet:
Pontius Pilate

Pontius Pilate was the governor of the small Roman province of Judea from 26 CE until 37, although Tacitus believed him to be the procurator of that province. His biographical details before and after this time are unknown.

Pilate is famous primarily as a crucial character in the New Testament account of Jesus, but most of our knowledge of him comes from the account of the Romano-Jewish historian Flavius Josephus.

Pilate is said to have displayed a serious lack of empathy for Jewish sensibilities, for example by displaying Roman religious symbols and by appropriating Temple funds for the construction of an aqueduct. He then responded harshly to the resulting unrest, possibly because, due to political machinations, the powerful neighboring Roman province of Syria was unable to provide him military support.

In approximately 36, Pilate used arrests and executions to quash a Samaritan religious uprising. After complaints to the Roman legate of Syria, Pilate was recalled to Rome.

In the New Testament account, Pilate hesitates to condemn Jesus until "the Jews" insist, after which Jesus is sentenced to crucifixion under the sign, "Jesus Christ, King of the Jews". This account is often considered to be an effort by early Christian polemicists to curry favor with Rome by placing the blame for Jesus' execution on the Jews. [/quote]

"És amikor Pilátus megkérdezte a tömeget
- Kit feszítsünk meg a latrok közül, Barabbást vagy a názáretit?
a tömeg egyenként mondta Barabbás nevét és egy hangon zúgta: Jézust.
- Én mosom kezeimet!"
¤
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."

#197 Felhasználó inaktív   S W 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 726
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 12:54

idézet:
Ezt írta simca_x:
[url="http://"http://www.heise.de/ct/00/06/092/default.shtml"]mp3 vs. wav teszt[/url] (sajnos német). A Maranz CD14 - Marantz PM14 - B&W Nautilus 803 láncon lefolytatott teszten a hallgatóság nagy része nem tudta megkülönböztetni az eredeti wavból kiírt tracket a 256kbit/s-es mp3 enkódoláson/dekódoláson átesett wavból írt tracktől.
[url="http://"http://www.soundexpert.info/"]http://www.soundexpert.info/[/url] Itt is lehet vaktesztelni, illetve eredményeket elemezgetni.
[/quote]

Hmmm...

Bármelyik "kereskedelmi" rádióadóról átkapcsolva a Bartók - ra - számomra - ordít a különbség...
SW

#198 Felhasználó inaktív   simcax 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 637
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 15:59

idézet:
Ezt írta SW:


Hmmm...

Bármelyik "kereskedelmi" rádióadóról átkapcsolva a Bartók - ra - számomra - ordít a különbség...
[/quote]

Számomra is. Biztos hogy (csak) a lossy tömörítés miatt? Úgy tudom telerakják a jelet limiterekkel meg dinamikakompresszorral, "mert az jobb a hallgatonak". Az autóban ülve, zajban egyes részletek túl halkak, egyesek túl hangosak lennének dinamikakompresszió nélkül, ha jól értem a magyarázatát a dolognak. Persze sem a zenéhez, sem a hifihez nincs sok köze a kereskedelmi rádióknak...
"Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect. "
-- Linus Torvalds

#199 Felhasználó inaktív   subvoice 

  • Törzsvendég
  • PipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 1.162
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 27. 20:41

Sok igazság van abban, amit simca_x írt. A sok dinamika kompresszor, limiter, DSP mind agyonvágja a zenét. Mondjuk azt tényleg nem a kereskedelmi rádiókon kell keresni. :)

Ha már itt tartunk, leírom, hogy jártam. Van egy nagyon jó film, a Rettenthetetlen, aminek ráadásul csodaszép zenéje van. Alapvetően nem vagyok komolyzene rajongó, de ezért a zenéért megveszek. Megvolt a film VHS-en, a zene CD-n, erre most akciós lett a DVD, gondoltam milyen jó lenne összekapcsolni a képet és a hangot, megvettem. Mikor betettem a lejátszóba, hirtelen nem tudtam eldönteni, hogy a hangmérnök melyik testrészének eltávolítása lenne számára megfelelő büntetés. Egyszerűen a sírógörcs kerülgetett, amikor meghallottam, mit műveltek a zenével. Ez a zene ugyanis rendkívül dinamikus, különösen a harcos jeleneteknél, ahol erősen ütik az üstdobot. A kedves hangmérnök erre a zenére rátett egy nagyon csúf nagy dinamika kompresszort vagy limitert vagy mittudomén mit, aminek az eredménye, hogy a kép nélkül a film történetét elmesélni képes zene egy élettelen szarrá változott. Ezt tetézi az, hogy az üstdob megszólalásakor a vonósok hangereje kb. -20 dB-t esik, hogy ne csak élettelen, de hallgathatatlan is legyen. Kétségbe esve kezdtem keresgélni, hátha csak a DD hangsáv ilyen, de dts az nincs rajta (igaz, hova férne el egy három órás film mellett). Szóval, a drága stúdiókban is ülnek kontárok szép számban. :( Ja, és ez az eredeti (angol) hangsáv, mert szinkron nincs a DVD-n, tehát nem a szinkron stúdióban rontották el. Nesze neked elméleti 96 dB dinamika tartomány...

#200 Felhasználó inaktív   arn 

  • Őstag
  • PipaPipaPipaPipaPipa
  • Csoport: Fórumtag
  • Hozzászólások: 28.096
  • Csatlakozott: --

Elküldve: 2003. 08. 28. 11:37

es ha jol emlexem tobb helyen 384kbit jut az osszes hangsavnak... raadasul nem is a legjobb minosegu csomagolassal. de lehet tevedek.

en igazabol nem is ertem, hogy "duborogtetni" (gyakran emberi beszedhez, es zajokhoz!) miert kell tobbszazezres, millas cucc. valahogy sose hianyzott, es nem is erdekelt.

Téma megosztása:


  • (16 Oldal)
  • +
  • « Első
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

1 felhasználó olvassa ezt a témát.
0 felhasználó, 1 vendég, 0 anonim felhasználó