idézet:
Eredetileg Attila777 írta:
a radiatort honnan szereztetek be?[/quote]
Autobontobol...
idézet:[/quote]
VW Golf1
radiator ehhez jo?
Igen, megfelel, viszont nem tudok olyan autoba valo futoradiatorrol, mely csonkjanak belso atmeroje 8-10mm korul lenne, altalaban 16-20mm -esek... (ami a VW Golf I.-esbe {is} van, az 18mm-es belseju)
------------------
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station ...
Vízhűtés és rejtelmei
#21 Guest_HookR_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 21:35
#22 Guest_HookR_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 21:50
(lemezek terulete * darabszamuk - atmeno csovek keresztmetszete lemezenkent)
ehhez meg hozzaadodik az atmeno csovek felulete... (kb. 8-as kulso atmero * 235mm-es hossz * 16 db)
[Ezt a hozzászólást HookR szerkesztette (2001. Szeptember 13.).]
#23 Guest_kisbetu_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 22:23
(lemezek terulete * darabszamuk - atmeno csovek keresztmetszete lemezenkent)
lemezek területe * 2
Ugye?
#24 Guest_leslie_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 22:26
Maximum a polirozas lehet itt meg tema, hogy mivel erdemes, milyen papirral, hol lehet kapni, stb.
------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick
#25 Guest_boho_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 22:32
#26 Guest_HookR_*
Elküldve: 2001. 09. 13. 23:14
idézet:
Eredetileg kisbetu írta:
lemezek területe * 2
Ugye?[/quote]
Igen, azt elfelejtettem odairni...
#27 Guest_bearr_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 01:06
idézet:
Eredetileg HookR írta:
Adalekkent megemlitenem, hogy most, ahogy meregettem a VW Golf I.-es radiatorat, olyan 2,3 m^2 a holeado felulete...
(lemezek terulete * darabszamuk - atmeno csovek keresztmetszete lemezenkent)
[/quote]
Mindenkinek csak ajanlani tudom a ladak futoradiatorat. Noha empirikus alapon (leven szo arrol, hogy nekem is volt ladam) kivaloan megfelel a celra. Anno Szigetszentmikloson vettem egy alkatresz nagykerben valami 4000 forintos potom aron, es persze teljesen uj. Mostmar csak a kiepites van hatra.
#28 Guest_sAPI_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 15:35
akit érdekel az ezen cimen megnéheti [url="http://"http://www.tar.hu/mindenszarsag/_/index.htm"]http://www.tar.hu/mi...sag/_/index.htm[/url]
figyelem a képek kicsit nagyok lettek ezért elnézést azoktól akik modemeznek!
üdv
azért majd néhány véleményt kérnék!
#29 Guest_MisterY_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 18:28
idézet:
Eredetileg bearr írta:
Szigetszentmikloson vettem egy alkatresz nagykerben valami 4000 forintos potom aron, es persze teljesen uj. Mostmar csak a kiepites van hatra.
[/quote]
Mekkora, es a csonkok hogy allnak rajta?
#30 Guest_HookR_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 19:20
idézet:
Eredetileg sAPI írta:
...figyelem a képek kicsit nagyok lettek ezért elnézést azoktól akik modemeznek!
üdv[/quote]
"Kicsit"-t ?!? A .bmp -t atnevezted .jpg -re?![]()
![]()
#31 Guest_boho_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 21:33
Egy nap rövid ahhoz, hogy sok észrevétel szülessen, de azért folytatom, mert szerintem sok barkácsmunkát fektetnek bele a tuningrajongók, mégis nem minden esetben jó hatásfokúak a vízhűtőik.
A Hűtőtömb (Ez nagy falat)
Ennek méretezése és elkészítése okozza a legtöbb problémát. Alapvető feladata a processzormagban keletkező hő elvezetése és átadása a folyadék-hűtőközegnek. Kialakításánál a következőket kell figyelembe venni:
- anyagminőség;
- mérete;
- a folyadékcsatorna kialakítási módja;
- a folyadék áramlási iránya és módja;
- a tömítés (zárt „doboz”) kialakítási módja;
- tömítőanyag kiválasztás;
- folyadék-csatlakozók kialakítása;
- a hűtőtömb rögzítése a processzorra.
Mint az a felsorolásból kitűnik komoly elméleti és gyakorlati feladatot és munkát ad egy jó hűtőtömb kialakítása.
A hűtőtömb anyagminősége
A kiválasztás szempontja alapvetően a jó hővezető képességű fémféleség. Nem lebecsülendő szempont az is, hogy a kiválasztandó fémnek milyenek a forgácsolhatósági, korrózióállósági tulajdonságai. A következő alapanyagok jöhetnek szóba:
- alumínium ötvözet (szilícium, vagy rézötvözetű);
- tiszta alumínium (legalább 99,9%-os tisztaságú);
- vörösréz.
A bronzötvözetek - habár jól forgácsolhatóak - szóba sem jöhetnek, mert hővezető tulajdonságaik sokkal rosszebbak még az alumínium ötvözeteknél is.
A legrosszabbul a vörösréz forgácsolható (a forgácsoló munkás rémálma), de legjobb a hővezető képessége.
Az alumíniumötvözeteknek kisebb a hővezető képessége mint a lágyalumíniumnak, de kiválóan megmunkálhatók.
Korrózióállóság szempontjából a vörösréz a legjobb, de az alumínium se rossz, ha a hűtővíz nem lúgos (pl. NaOH), vagy foszfátos (pl. trisó).
A trisó "megeszi" az alumíniumot! (Vízlágyításhoz, vagy algacsökkentés miatt szokták használni.)
Mielőtt a hűtőtömb kialakítására rátérnék, mindenképpen kicsit át kell tekinteni (mindenki számára érthetően) a hővezetéssel kapcsolatos elméletet, mert ez az egésznek a gyökere.
A HŐVEZETÉS
A hővezetés Fourier összefüggése:


F - a hőátadó felület nagysága;
dT – a hőmérséklet „változás”;
dl – falvastagság „változás”;
A fentiekből következik, hogy annál több hő tud átáramlani:
- minél jobb az anyag hővezetési tényezője;
- minél nagyobb a felület;
- minél nagyobb a két térrész közötti hőmérséklet különbség;
- minél vékonyabb a hőátadó felület vastagsága.
A mi esetünkben azonban a hő nem a falra merőlegesen áramlik át, hanem a fallal párhuzamosan, majd onnan tovahaladva a falra merőlegesen adja át a hőt. (Tesz egy „kanyart”).
Az ábrából éppen ezért az látszik, hogy minél kisebb a fal vastagsága (bordavastagság), a borda azonos hőmérsékletű felülete (fekete sávval jelölve) annál kisebb. A vékony borda felső része alig ad át hőt (dT -> hőmérsékletkülönbség nagyon kicsi).Vastag falnál sokkal nagyobb a meleg zóna magassága és felülete, tehát nagyobb az elvezetett hőmennyiség is.
A rendelkezésre álló térfogat véges, ebből következik, hogy a nagy falvastagság falaként több hőt tud átadni, de mivel csak kevés fér el egy adott térfogatban, az összes hőátadó felület kicsi.A kompromisszum tehát az, hogy a vékony és vastag borda között kell lennie a valóságos bordának, amelynél még elég nagy a „meleg” magasság, és elég nagy a felület (bordaszám).
Ökölszabály tehát az, hogy akkor jó egy hőátadó felület, minél nagyobb a felületete.
Itt jutottunk el az egész hűtőborda kialakítás kulcsához!
Nézzük át a "vízfelület" különböző esetekben. A "vízfelület" alatt a víz és a hőátadó fal közötti hőátadó felületet értettem.
Bázisnak egy 50x60mm alapterületű, 14 mm magas "fekete dodbozt" vettem.
1. Marással készült "kígyós" csatornakialakítás.
Hagyományos és legelterjedtebb megoldás.
Ezt egy 10-es maróval elkészíthető. (marási mélység 11 mm).
A be és kiömlő csonk a fedélen (amit a következő rajzon jelzek) van.
2. "Bordás" kivitel
Jobb megoldás.
Ami nagyon fontos ennél, hogy a két 8mm-es maróval készített hosszani "vájat" és a keresztben futó 3mm-es maróval készített hornyok miatt a vízfelület jelentősen megnőtt!
Gyártása könyebb az előzőnél.
A vízbevezetés történhet a fedélen keresztül is, de sokkal jobb megoldás, ha a 8 mm-es horony végét átfúrva csatlakozunk, mert a víz ekkor úgy áramlik a hűtőtömben, mint egy szabályos radiátorban!
3. Cilinder kialakítás.
Legnagyobb felület, legegyszerűbb gyártás.
Kialakítása olyan mint egy cilinderzár.
A gyártása egyszerű. Két 10 mm-es zsákfurat elkészítése után 90°-al elfordítva könnyen elkészíthető a párhuzamos 7db 6 mm-es zsákfurat (nem "húzza el" a fúrót).
A 6-os furatokat könnyen le lehet zárni.
Egyik módszer:
Kétkomponensű ragasztóval bekent menetes rövid ászokcsavarral (házilag csavarhúzónak megfelelő kereszthornyot fűrészelve bele)a 10-es furatba tett fúrószárhoz ütköztetve.
Másik módszer:
6mm-es "pogácsákat" készítve a fent említett ragasztóval bekenve, fúrószárnak ütköztetve egyszerűen bekalapáljuk (szorító kötés).
Nem ébred a rendszerben akkora nyomás, hogy "kilője".
Aki nem bízik ebben, egy "U" alakú kengyelt (<14mm széleset) készíttet és a kiömlő nyílások oldalát kivéve, kétkomponensű ragasztóval bekenve rögzíti a kengyelt.
A ki- és beömlő csonkokat a 10mm-es furatokra kell tenni (menet+csonk, vagy ragasztó+szorító kötés, azaz "bekalapálja", mint az autók karburátor beömlő csonkját)
Az utóbbi megoldásnál nincs fedél, ezért a hőátadás a teljes felületen történik, hűtőfolyadék folyási esély pedig a legkisebb.
A fent említett megoldásokkal azt bizonyítottam, hogy a hűtőtömböt sokkal jobb hatásfokkal is el lehet készíteni, mint a hagyományos, de mérnöki szemmel kifogásolható kialakításban.
Ha növeljük a hűtőtömb hatásfokát, alkalmazhatunk olcsó és könnyen megmunkálható alumínium tömböt is!
Nos itt a költségcsökkentés lehetősége, amit az elején írtam is.
Alumínium tömb -> rosszabb hővezető képesség -> jobb hatásfok + könnyű megmunkálhatóság + olcsóbb <=> vörösréz hűtőtömb.

Lehet, hogy ez egyszusszra most nagyon sok volt, de úgy éreztem egy darabban kell tálalni.
Várom véleményeteket.
[Ezt a hozzászólást boho szerkesztette (2001. Szeptember 15.).]
#32 Guest_HookR_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 22:04
![:]](https://forum.hwsw.hu/public/style_emoticons/default/gonosz.gif)
Szoval:
- Vorosrez feluleterol az oxidalt reteget milyen oldoszerbe valo aztatassal celszeru eltavolitani...?
(hocserelorol leven szo, a polirpapirral valo fenyezes szoba sem johet)
S hogy folytassam a gyakorlati kerdesek sorat, alljon emitt meg egy:
- fenyesre polirozott hutoblokk feluletet es egyuttal megjeleneset milyen vedoretteggel ajanlatos megovni ugy, hogy az ne befolyasolja szamottevoen a hoelvezetes folyamatat? (lakk? ha igen, milyen?) (megjegyzes: Elony, ha atlatszo, megorizve a blokk eredeti szinvilagat)
Mindezek felett, ha eszembejut nehany tovabbi, (talan) masok erdeklodeset is szavakba foglalo kerdes, azonnal tudatom

------------------
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station ...
#33 Guest_sAPI_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 23:22
- Vorosrez feluleterol az oxidalt reteget milyen oldoszerbe valo aztatassal celszeru eltavolitani...?
(hocserelorol leven szo, a polirpapirral valo fenyezes szoba sem johet)
_
a polir miért nem jöhet szóba?
oldószerrel soha az életben nem érsz el "tökéletesen" sik felületet!
tehát marad a polir
2500 papírral szárazon!
igy a legjobb(kb 20 perc meló után borotválkozni lehet a blokk segítségével)
üdv
#34 Guest_leslie_*
Elküldve: 2001. 09. 14. 23:58
------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick
#35 Guest_Attila777_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 00:20
-illetve ha van egy nyomaskiegyenlito cso(mint Ordasi-tuning vizhutesnel) ,akkor is celszeru-e a tartaly beszerelese?
#36 Guest_Sgor_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 01:53
Ha merülőként használod a szivattyút akkor nem kell tágulási edény és fordítva!
A tartályos megoldást kűlső egységként szokták használni, ilyenkor a hűtőradiátor is a házon kívül van.
#37 Guest_boho_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 12:53
idézet:
Eredetileg leslie írta:
boho: Vmi kimaradt a szamitasbol szerintem. Vegyuk pl a furt blokkot. Ha tul surun vannak a furatok, azaz kicsi koztuk az anyag, akkor ott nem megy at a ho a furat tetejere, igy ott nem tud huteni. Meg kellene allapitani, hogy mekkora az a falvastagsag, amin frankon at tud menni a ho a procitol.
[/quote]
Igazad van!
Valóban a furatok felső része nem tud olyan mértékben hőt átadni, a hőelvezetés nagy része az alsó furatfelületekre van terhelve.
De semmi baj, a problémát - a lehető legegyszerűbben - orvosoljuk.
Ime a javított változat, amely nem igényel plusz munkát (ha még nem készült el az előző):
![]()
A furatokat síkban osztva eltoljuk és akkor javul a felső rész hűtőképessége.A javított változatnál a furatok közötti távolság 2x-esére nőtt. Ennek a kialakításnak további előnye az, hogy az "éritőleges" furatok miatt intanzívebb a víz keveredése a kivezető csatornában.
A szaggatott piros vonal a be- kivezető furatot mutatja.
Ha már itt tartunk, kicsit több munkával már közel professzionális kivitelhez jutunk.
![]()
Itt már kétféle "vízfelületet" jeleztem:
"Vízfelület" = a teljes vízzel érintkező felület,
"Átlagolt vízfelület" = [Alsó sor]x100% + [felső sor]x75% + [Be-,kivezető furat]x50%
Ez azt mutatja, hogy valóságban - a hatásfokot is figyelembe véve - mekkora felülettel számoljunk hőátadási szempontból.(Ezt a hűtőt Bp.-en egy cég rövidesen gyártani fogja. Ki szeretném próbálni, ezért tárgyalásban állok velük.Össze szeretném hasonlítani ezt, a hagyományos hűtőkkel.)
A hűtő hatásfok növelésnek - különleges gyártási eljárás nélkül is - van még módja.
Újabb és talán sokakat meglepő kialakításokat ismertetetek.
A hűtő - biztonságos és egyszerű - rögzítéséről a hűtő kialakításának lezárása után írok.
#38 Guest_leslie_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 15:05

A rez mar 1 eve megvan, lelkesedes meg elfogyott kozben, de mar gyulik.

Esetleg cimet nem tudsz adni BP-en, akik profi modon tudnak vorosrezbe likakat furni? Precizen?
Na, eloszedtem a regi rajzaimat. Oldalt 2db 14-es furat szallitja a vizet. Ezek kozott 26db 4-es furat van, es az egesz a fenti meretu brutal rezdarabban lakik.
Kerdes: az ujabb Asus AMD lapokon a CPU foglalat kornyeken meg mindig van 4 csavarnak hely, vagy ez csak regen volt?
------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick
[Ezt a hozzászólást leslie szerkesztette (2001. Szeptember 15.).]
#39 Guest_boho_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 15:41
Ha az előző blokk (hűtő) rajzokat megnézed, akkor a több kisebb furat nagyobb vízfelületet ad, mint a kevesebb nagy, ráadásul jobb lesz a hőeloszlás is.A rajzokat amit betettem, mind azonos hűtőméretre vonatkoztak (60x60x14 mm).
A 60 mm-nél nagyobb szélességnek nincs igazán értelme, mert a hő "oldalt" már nem tud olyan mennyiségben átáramolni, mert az öszefüggés szerinti "l" értéke nagy.
A nagyobb méretű blokknál a tömeg aránytalanul nő a hűtőképességhez képest.
A felületet kell növelni a tömegnövekedés minimalizálása mellett.
Igazán nem tudom hol tudnak igazán jó minőségben vörösrezet megmunkálni - olcsón.
#40 Guest_leslie_*
Elküldve: 2001. 09. 15. 16:50
idézet:
Eredetileg boho írta:
Hi
Ha az előző blokk (hűtő) rajzokat megnézed, akkor a több kisebb furat nagyobb vízfelületet ad, mint a kevesebb nagy, ráadásul jobb lesz a hőeloszlás is.A rajzokat amit betettem, mind azonos hűtőméretre vonatkoztak (60x60x14 mm).
A 60 mm-nél nagyobb szélességnek nincs igazán értelme, mert a hő "oldalt" már nem tud olyan mennyiségben átáramolni, mert az öszefüggés szerinti "l" értéke nagy.
A nagyobb méretű blokknál a tömeg aránytalanul nő a hűtőképességhez képest.
A felületet kell növelni a tömegnövekedés minimalizálása mellett.
Igazán nem tudom hol tudnak igazán jó minőségben vörösrezet megmunkálni - olcsón.[/quote]
Elkezdtem en is szamolgatni, nameg regen is ugy rajzoltam, hogy sok kicsi furat legyen.
Szal nekem azert kell ekkora, mert egy 300W-os peltiert fogok huteni, az meg egy 100W-ot disszipalo procit. Ebben az esetben sem kell szerinted 6*6-nal nagyobb blokk?
Es dragan sem tudsz?
------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick