idézet:
Ezt írta Mumia:
Csak úgy idézgetsz vagy saját véleményed is van, Lame?[/quote]
Hmmm, ha kicsit részletesebben - magánban - elmondanád?
Alapfogalom : Hi-Fi
#41
Elküldve: 2002. 09. 04. 16:39
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#43
Elküldve: 2002. 09. 04. 16:55
idézet:
Ezt írta Mumia:
:confused:
Én azt kérdeztem, hogy a témával kapcsoltban saját véleményedet is leírod vagy csak idézeteket másolsz be?[/quote]
Mivel volt egy - igen kicsi - részem az eredetiben is, talán mondhatom, hogy többé-kevésbé egybeesik.
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#44
Elküldve: 2002. 09. 04. 17:11
idézet:
Ezt írta Cybernetics Core:
Lehet, hogy félreértettem, de úgy érzem, itt néhányan azt gondolják, hogy az élő zenét nem lehet technikailag visszaadni. Elméletileg lehet. Egy énekes és egy Hi-Fi berendezés ugyanabban a világban vannak. A zene visszavezethető fizikai jelenségekre, éppen úgy, ahogy az emberi érzelmek is, melyek a zenében megnyilvánulni látszanak (még akkor is, ha ezt sokan nem akarják belátni).
Eredeti, vagy tökéletes utánzat - nincs különbség.[/quote]
idézet:
Ezt írta (idézte) LAMExPERT:
Egy hangmérnöktől egyszer megkérdeztük, illetékesnek tartja-e
mondjuk egy karmester ítéletét arra nézve, hogy két hangszóró közül melyik szól természetesebben. "Nem - mondta diadalmasan -, mert a
karmester általában más pozícióból hallja a zenét, mint a közönség." Ez az érvelés kitűnően demonstrálja, micsoda csúcsteljesítményre képes
az emberi elme, ha valamit eleve nem akar elfogadni. [/quote]
Még a zene eredeti forrásánál is komoly hangzásbeli különbségek vannak attól függően, hogy honnan hallgatjuk, netán a fejünket balra, vagy jobbra fordítjuk. Csoda-e, hogy többszörös transzformáció után, egy akusztikailag más környezetben másképp szól?
Ez egy nagyon sokváltozós egyenlet.
Ráadásul jelfolyamban résztvevő minden alkatrész, vezeték, még a legrövidebbek is, ellenállást, kapacitást és induktivitást, egyszóval impedanciát képviselnek egymáshoz és a környezethez képest. A szórt kapacitások, egy rövid drótdarab vagy rézfólia ellenállása és induktivitása méréssel esetleg ki sem mutathatók, műszakilag elhanyolható tényezőnek nyilváníthatók, azonban a végeredményre mégis bizonyos mértékű hatást gyakorolhatnak. És ott van még az egyéb típusú torzítások hatása, az átviteli lánc minden — aktív és passzív — elemét tekintve.
Ezért az ideális, minden szempontból torzításmentes erősítőt valószínűleg senki nem fogja megalkotni, nem beszélve a hangátalakítókról. Így az eredeti hangzás reprodukálása gyakorlatilag nem lehetséges, esetleg — a jövőben talán végtelenül — megközelíthető.
#45
Elküldve: 2002. 09. 04. 17:30

#46
Elküldve: 2002. 09. 04. 17:50
idézet:
Szeánsz
Amikor a GX 4000 éppen a kezünkben volt, a következő láncon tudtuk lehallgatni: Dual 721 lemezjátszó (Empire 1000 ZE/X hangszedővel) Marantz 4400 receiver, JBL 4333 stúdiómonitorok. El tudunk képzelni korrektebb lehallgatóberendezést is, mindazonáltal az egész vonal
minősége annyira meghaladja az idehaza megszokottat, hogy a próbát - bár csak futólagos volt - legalábbis gyakorlati értékűnek gondoljuk.
Először is arra voltunk kíváncsiak, jobb-e az új magnó a réginél, vagyis a már ismert 4000 DS Mk. II. típusnál, amelyből elég sok van az országban. Technikailag nem volt nehéz dolgunk, miután mindkét Akai háromfejes, azaz képes a felvételt azonnal visszajátszani.
Monitorállásban rákötöttük őket a Marantzra, és csak ide-oda kellett kapcsolgatni a két magnóbemenet között: bármilyen lemezt tettünk fel, a hangszórókon máris a magnófelvételek valamelyike szólt. A következő műsoranyaggal próbálkoztunk. Akusztikus gitár és basszusgitár a JBL cég Session című, elismert demonstrációs lemezéről. A Sound In Spectra (Philips) különféle világcégektől átvett, karakterükben eltérő zenei részleteket tartalmaz. Blood, Sweat & Tears lemezünk (CBS 63 504) elég jól reprezentálja a műfajt, mi elsősorban a Spinning Wheel című számot figyeltük. Különös tekintettel a magnók - papíron - elég magas nyávogására, feltettük Bartók két zongorára és ütősökre írt szonátájának második tételét (Qualiton LPX 1280). Végül meghallgattuk dhfi-lemezek közül (ezeket a nyugatnémet hifi-szövetség adta ki) a másodikról egy Karajan-vezényelte Strauss-polkát. Tapasztalataink szerint ez rendkívül kritikus program, félelmetes dinamikája miatt.
A két Akai közül mindkét szalagsebességen az új bizonyult jobbnak, igaz, csak egy árnyalatnyival. Ez előbb vagy utóbb kihallható, ha az embernek van türelme kivárni a kritikus műsorrészeket. A Karajan-felvételre azonban elég volt éppen csak feltenni a tűt, hogy kiderüljön: az üvegfejes változat kiegyenlítettebb hangképet ad, térhatása korrektebb. Mintha néhány köbméternyivel többet tudna visszasugározni a koncert eredeti levegőjéből. Ezután egy Revox B77 mellé tettük a GX 4000-et, és megismételtük az előbbi procedurát. Az eredmény tulajdonképpen bennünket is meglepett. Igaz, 9,5cm/s szalagsebességen az Akai nem volt versenyben, viszont 19 centiméteren annyira eltűnt a különbség a két magnó között, hogy a JBL és a Philips demólemezen, a Bartók-zenén és a BS&T-számon szinte észre sem lehetett venni. Ismét perdöntő volt viszont a Karajan-felvétel, ez - furcsa! - csalhatatlanul kimutatta, hogy a Revoxnak puhább, simább, természetesebb, zeneibb a hangja. (Érdekes, hogy az Akai magnókon - a gyenge mérési adat ellenére - még szalagvégen sem észleltünk félreismerhetetlen "nyávogást". A szalagsebesség ingadozása inkább csak valamivel érdesebbé tette a hangot.) A szubjektív próbákról nagyon gyakran szó lesz a Hifi Magazin fórumán. Ha egyáltalán lehet korrekt - és értékelhető! - eredményre jutni a szubjektív módszerek egyikével-másikával (gyanítható, hogy inkább a kombinációikkal), rajtunk nem fog múlni. Most, egyszerűbb kísérleteink után csak a következőket merjük megkockáztatni:
1. Jó minőségű, de átlagos programokon, elsősorban könnyűzenén aligha mutatható ki egzakt módon a különbség az Akai GX 4000 és a háromszorta drágább Revox között. Aki tudja, mikor melyik magnó szól, valószínűleg jobban észleli a differenciát ilyenkor viszont szó sem lehet egzaktságról: mindenkit befolyásolnak az előítéletei.
2. Nagy dinamikájú programokon, főleg szimfonikus zenén érzésünk szerint akár statisztikailag is kimutatható lenne, amit keresünk:
némi instrukció és egy kevés gyakorlat után kívülállók is fel tudnák ismerni a két készülék közül a jobbikat.
3. Tovább növelné a - kimutatható - különbséget valamiféle hosszantartó teszt, az ilyet azonban nehéz keresztülvinni, különösen úgy, hogy közben meg ne sértsük a magnók inkognitóját.
4. Jobb kontrollberendezés ismét csak a Revox előnyéra vezetne, ennek azonban nézetünk szerint nincs jelentősége az Akai-tulajdonosok szempontjából.
Mindebből azt szűrjük le, hogy főként a popzene kedvelői nagyon kevéssé alkusznak meg, ha a GX-es Akainál kötnek ki. Másrészt viszont - Akai ide, Revox oda! - a hifi változatlanul a 19cm/s szalagsebességnél kezdődik.[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#47
Elküldve: 2002. 09. 04. 17:52
idézet:
Ezt írta Cybernetics Core:
Figyelsz te egyáltalán, hogy mit írok? Azt írtam, hogy elméletileg. ... Csak azt akartam mondani, hogy van egy technikai határ, ami fölött kizárólag a hallásodra támaszkodva (mondjuk be van kötve a szemed, és le vagy szíjazva) nem tudod megkülönböztetni a felvételt az élő zenétől.[/quote]
Nem ertek egyet veled, ami persze meg semmit nem jelent. Egyreszt nagyon talalo Signal elozo hozzaszolasa, masreszt ket vagy akarhany pontbol szolo hangszorokkal elmeletileg sem utanozhato pl. egy nagyzenekar hangzasa, ahol minden egyes hangszer tobb hangforraskent is mukodik. Pl. egy hegedunel kulon hangforraskent viselkednek a hurok es megint kulon a hegedu teste - plusz ezek meg hatnak is egymasra. Sot az egyes hangszerek is hatnak egymasra, hiszen az egyik hegedu hangja megrezegteti a szomszedos hegeduket is... A fazisviszonyokrol es a visszaverodesekrol mar nem is beszelve.
De aki ezt a gondolatmenetet koveti, az zsakutcaba teved. A szep emleku Hi-Fi Magazinban igen bolcs dolgokat irtak, en nagyon sokat tanultam belole, ami annal is konnyebb volt, mert a szerzok felfogasa nagyon kozel allt az enyemhez, igy ok csak megerositettek a mar meglevo meggyozodesemet. Pl. soha nem epitettem hangszinszabalyzos erositoket, kiveve egyszer, amikor a megrendelo nagyon-nagyon ragaszkodott hozza.
A zene visszaadasa egy sajatos mufaj, ami meg akkor is igaz, ha esetleg a muszaki korlatok kepviselte szuksegbol csinalunk erenyt. Ennek a kifejtese hosszu lenne es sok tenyezo jatszik benne szerepet, helyette olvassatok el a Hi-Fi Magazin mar CD-n is hozzaferheto szamait, vagy Lamexpert a Hi-Fi Magazin siron tuli magyar hangjakent majd beidez nehany sort. (Az idezgetest meghagyom masnak, en inkabb a sajat szavaimmal szeretem megfogalmazni a gondolataimat, meg ha ezek nem is olyan frappansak.) A lenyeg az, hogy a ZENE a legfontosabb, nem pedig a muszaki eszkozok, amelyek nelkul persze nemigen lehetne zene sem. Valahol itt van a kulonbseg a zeneszereto ember es a hiperszuper high-end cuccaval buszkelkedo es egyebkent esetleg zenei analfabeta hardcore audiofil kozott is, aki a sok hifitol mar nem is hallja a zenet.
Nem tagadva (sot!) a muszaki minoseg fontossagat, a zeneelvezet leginkabb a fejben van es ebben hasonlatos a szexhez. Eppen a Hi-Fi Magazinban irtak egyszer olyan zeneszekrol, akik borzaszto minosegu lancon hallgatnak zenet es fel sem tunik nekik. Igen, mert ok BELUL halljak a zenet es a hangszorobol jovo hangok csak tamogatjak oket a zeneelvezetben, de nem azok jelentik a forrast.
Ezzel nem akarom tagadni a muszaki dolgok fontossagat, csak arra akarom felhivni a figyelmet, hogy ne feledjuk: a ZENE a cel, a muszaki berendezesek pedig csupan az eszkoz.
#48
Elküldve: 2002. 09. 04. 20:59
Egyszerűen rosszul érzem magam, amikor hókuszpókusszal próbálnak magyarázni valamit, ezzel értelmi felsőbbrendűségüket igazolandó! Nincs "vis vitalis", nincs "lélek", nincs a zenében sem "titokzatos" emberi tényező, amit ne lehetne visszaadni. Az élet, az ember, és a zene létezésének lehetőségét a világ "mozgatórugói" magukban hordozzák. Láttatok már esernyőt, ugye? Mai ismereteink szerint esernyők kizárólag a Föld nevű bolygón léteznek. De ez nem jelenti azt, hogy az esernyőknek valami "megmagyarázhatatlan" tulajdonságuk lenne amiatt, hogy csak itt jöttek létre. Mert a világ az esernyők lehetőségét is magában hordozza, még akkor is, ha soha egyetlen esernyő sem készül el. A zene is ilyen. Nincs benne semmi különleges azonkívül, hogy csak mi értjük, és csak mi hozzuk létre. Éppen olyan, mint az élet, az ember, és az esernyők.

#49
Elküldve: 2002. 09. 04. 21:31
idézet:
Pernye András a hangrögzítésről
A könyvek halmazát Gutenberg-galaktikának is nevezik. Most új galaktika jött létre - nevezzük Edison-galaktikának? Évente egymilliárd hanglemez jelenik meg a világon. A rádió műsorainak is mintegy hatvan százaléka zene, és a televízió is mindinkább részt vállal a muzsika megkedveltetésében, közkézre adásában. Az élő hangversenyek már nem tudják felvenni a versenyt a tömegkommunikációval. Bár a koncertek az egész világon telt házakat vonzanak egyedi élményük, megismételhetetlen atmoszférájuk miatt, a zene mégis csak műszerek, vagyis mikrofonok, stúdióberendezések, lemezjátszók közvetítésével jut el a hallgatókhoz. A gépkorszaknak nevezett huszadik században tehát átalakul a muzsikának századok óta érintetlen funkciója, az emberrel való találkozásának formája. Erről mondja el gondolatait Pernye András, a Zeneművészeti Főiskola tanára, a neves zeneesztéta.
Nyilvánvaló: a gépesítés korában tudomásul kell vennünk a gépzenét, egyszerűen azért, mert van: és ha nem volna, a zenélés már akkor sem volna olyan, mint Bach korában volt. A gépzenének a zenekultúrában, elsősorban a zenei ismeretterjesztésben vállalt szerepét nem szabad lebecsülni. Régebben, ha valaki megszeretett egy zeneművet, vagy megtanulta - vagy várt, míg az a koncerten sorra nem került. Ma megveheti hanglemezen, számtalanszor meghallgathatja, új részleteit fedezheti fel, és így - jóesetben - eljut a mű teljes megértéséhez.
A zeneoktatásban is - az én területemen -, bár csekélyebb a jelentősége, de használunk hanglemezt. Amióta tanítok, a magyar zenetörténetet mindig három nagy mesterre próbáltam "kiélezni", s ez a három: Bakfark, Liszt, Bartók. Bakfarkot éveken keresztül csak versek, írott zenei dokumentumok, illusztrációk révén tudtam megismertetni hallgatóimmal. Azután elkészültek a Bakfark-felvételek,
és most, hanglemezről megszólalnak a tizenhatodik századi motetták, lantfantáziák. Úgy is mondhatnám, a zenetörténet hangzó világgá vált.
Az már más kérdés, hogy nekünk még Szabolcsi Bence zongora mellett tanította a zenekari műveket, az operákat, a dalokat mindent - és többnyire fejből. Ő soha nem használt hanglemezt, nyilván csak abban hitt, hogy ő ott "előállítja" a zenét, és ez a közvetlenség többet ér
minden nagyzenekari mű tökéletességénél. Mi akkor az ő zongorázásából Beethoven Vonóstrióit rekonstruáltuk - ma már karmesterek is lemezről tanulnak. A mai oktatásban nem lehet úgy boldogulni, mint régen, és nem csak azért, mert nem tudunk úgy zongorázni, mint Szabolcsi Bence. Az embereket elkényeztették, mindent készen kapnak. Egyszerűen nincs annyi fantáziájuk, hogy elképzeljenek egy vonós művet más hangszeren. De hiszen ez nem hegedű, hanem zongora! - mondanák.
Viszont ha már hangfelvétel, akkor (a hangversenyek után) mindenképpen a koncertfelvételekre szavazok - tudomásul véve esetleges hibáikat. Minden steril hangzásnál többet ér az előadó pillanatnyi felfogása, érzelmi állapota: ez melléütésekkel is több izgalmat sugároz, mint a stúdiófelvételek rideg pontossága.
Ami engem ennél inkább aggaszt, az, hogy hivatás os zenészek is vad hanglemezgyűjtőkké válnak. Ma már ott tartunk, hogy nem Verdi, már nem is az énekes, hanem a rendező, sőt, a hangmérnök a fontos. Őrült pénzeket adnak ugyanazon művek különböző feldolgozásaiért, holott
egyetlen felvétel is tökéletesen elegendő. Tudniillik zongoradarabok és nagyzenekari művek esetében felvétel és felvétel között nincs színvonalkülönbség. Tettem nemrégiben egy kísérletet ezzel. Beethoven Egmont nyitányát játszottam le gyakorló muzsikusok előtt hanglemezről, tíz különböző zenekarral, illetve karmesterrel. Ancerl, Furtwänger, Ferencsik, Toscanini, Bernstein, Fricsay, Klemperer, Kletzky, Komor és Bruno Walter - mindegyikük igazán jellegzetes egyéniség. Természetesen a borítókat félretettük, a korongok címkéit leragasztottuk. Negyvenöten szavaztak: az eredmény egyértelmű volt. Klemperre, amikor ő vezényelt, mindössze hatan tippeltek, tizenegyen Toscaninira, a többiekre mind másra. Pedig hát aligha képzelhető el egymásnak annyira ellentmondó két karmester, mint ők ketten.
Egyszerűen képtelenség, hogy valaki tízféle felvételt vásárol, és megpróbálja elhitetni önmagával, hogy akár egy nüansznyi különbséget is képes meghallani. Az emberek borzasztóan befolyásolhatók. Ha valahol, hát itt érvényes, amit József Attila mond: "neve, ha van, csak áruvédjegy". Azt hallanak bele a műbe, amit ők akarnak. A, Toscanini! - és Toscanini csakis jó lehet! - egy "fogalom", aki
dirigál! Ha meghallanak egy lemezt, rögtön a borítót keresik, hogy tudják, mit kell érezniük.........[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#51
Elküldve: 2002. 09. 04. 22:44
Copy-paste. A Hi-Fi Magazin teljes anyaga hozzaferheto CD-n is, tomoritve 240 MB. Meglepo, milyen sokan meg ma is ebbol elnek. Lasd pl.:
[url="http://"http://www.momus.hu/article.php?id=21&category=2"]http://www.momus.hu/...d=21&category=2[/url]
Ebben csak az a szomoru, hogy a fenti, egyebkent igen szinvonalas helyen veletlenul sem emlitik meg, hogy Ujhazy Laszlo "Egy crescendo anatomiaja" c. irasa eredetileg a Hi-Fi Magazinban jelent meg. Pedig hat a legelemibb tisztesseg is megkivanna a idezet forrasanak megjeloleset. Ugy bizony.
#52
Elküldve: 2002. 09. 05. 00:20
Csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy a HWSW fórumaiban már volt egyszer-kétszer szó a HiFi magazinról is.
Ja, és egy apróság, de érdekes:
idézet:
Meg itt is találtok róla ezt-azt. Ez ugyanis a kiadó oldala:
MOMUS.HU/Hi-Fi
Café Momus - Komolyzenei Magazin
900Ft ! és 268Mb anyag.
Itt lehet megrendelni : WEB-cím: [url="http://"http://www.momus.hu"]www.momus.hu[/url]
e-mail: daunerni@momus.hu [/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#53
Elküldve: 2002. 09. 05. 20:04
idézet:
Jubilál tehát a Magnós Klub, s vele együtt egy egész mozgalom. A popzene kedvelői, rajongói, "bélyeggyűjtői", a magnetofon lovagjai; akik esténként Sashalmon kapták kézhez, éjjel a Józsefvárosban írták szalagra, hogy aztán hajnalban Újpestre vigyék vissza a luxemburgi top-számokat... no persze, ez a romantika kora volt. Amikor klubot szerveztek, hogy függetlenítsék magukat a Hanglemezudvartól - emlékszünk még rá? hanglemezenként és naponként 31 forint volt a kölcsönzési díj: egész vagyon 1965-ben! -, az angolszász pop nem volt még szalonképes Magyarországon, de az idő a magnósokat igazolta. Tizenöt évet tudnak maguk mögött - a klub életkora lassan megközelítheti a tagokét.
Mi ismerjük azt a "kicsi, elhivatott társaságot", a Magnós Klub egykori alapítóit. Öten voltak. Engedtessék meg, hogy a jubileum alkalmából őket is előkeresgéljük a süllyesztőből, csak néhány szó erejéig. Csak hogy megbizonyosodjunk: nem lettek-e hűtlenek a magnószalaghoz.
Cintula, az elnök volt a lemezek beszerzője, s egyben az akkor még szintén "kezdő" rádiós Komjáthy fő-fő szállítója. (Állandó vita tárgya volt, hogy rögzítheti-e a Rádió a legújabb top-slágereket, mielőtt a klub valamennyi tagja felvette volna.) Cintula azóta is megőrizte becenevét, mint az egyik legtekintélyesebb, mondhatni: rangidős lemezpörgető (így hívják ma a disc jockey-t?). A haj elszáll, a hobbi megmarad - de néha professzió lesz belőle.
Géza csoportvezető mérnök egy hangtechnikai gyárban. A diaképekből és hangfelvételekből komponáló új műfajnak, a diaporámának ő az egyik hazai atyamestere, amennyiben nemcsak külföldről hoz haza díjakat, hanem a budapesti színházak előadásain is gyakran ő szolgáltatja a diaporáma-kíséretet. Hamarjában maga sem tudná megmondani, hány magnója van: a lényeg az, hogy bármilyen sávról, bármilyen sebességgel, bárhová másolni tudjon.
Guszti gyártásvezető lett a Televízióban. Ma is magnózik, mint "szelíd motoros": kitart a jó öreg Tandberg 64-esnél. A lemezjátszója nem ilyen konzervatív (Dual 721, Shure V15/IV hangszedővel - ezt ő kölcsönözte tesztjeinkhez).
Piki kívül áll iparon, tévén, rádión, de olyan lemezei vannak, hogy egy király is megirigyelhetné. (Konzervatívabb ízlésű királyra gondolunk, úgy a hatvanas évek elejéről.) Négy Champs-album, teljes Domino-életmű és hasonlók... Tőle tudjuk azt is, hogy a régi kiadványok ára (nem az újrapréselteké! az eredetieké!) úgy megy felfelé, mint borban a gyöngy; hogy egy nemzetközi szekta úgy vadássza ezeket az albumokat mint bélyeggyűjtők a Kék Mauritiust - a hasonlat azért is jó, mert egészen különleges katalógusokat is kiadnak.
És ha valaki netán az ötödik alapító iránt érdeklődne, megnyugtathatjuk: ő sem fordított hátat a magnózásnak. Jelenleg hifi-magazint szerkeszt Budapesten.
-vas-[/quote]
Ő tehát Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#54
Elküldve: 2002. 09. 05. 20:15
-- Linus Torvalds
#55
Elküldve: 2002. 09. 05. 21:42
És melyik magazint szerkeszti, mert én úgy tudtam hogy megcsömörlött az újságirástól illetve az ő stilusát ellenző fafejektől?
P.S.
LAMExPERT, ha tudod, add át üdvözletemet igy ismeretlenül is.
#56
Elküldve: 2002. 09. 06. 00:04
Az előző oldalon volt szó az audiofil meg a high-end termékekről. Szerény véleményem szerint az audiofil, az személy. Ő az, aki az átlagnál jobban ért a hifihez, a zenéhez, a felvételi technikákhoz. Ő az aki nem csak feldob egy lemezt, hanem tudja is, mit hallgat, és min.
A High-End meg egyszerűen a termékskála felső vége lenne, árban-minőségben.
Sajnos ezek a kifejezések erősen megkoptak, jó lenne visszaállítani a nimbuszuk. Emlékszem, Angliában mekkora macera volt a Real-Hifi matricák bevezetése, amit az olyan zenegépek érdemelhettek ki, amikben minden egyes részegységnek külön tápegysége volt. Ezek a becsapós, több készüléknek nézek ki, mégis csak egy nagyonolcsó hifitornyok burjánzását valóban megakadályozták, de továbblépni már a kategorizálásban nem sikerült ott sem.
-Nem tudom. Csak úgy megyünk.
-De ez az út nem vezet sehová!
-Az nem számít.
-Miért, mi számít?
-Csak hogy rajta vagyunk, haver.
#57
Elküldve: 2002. 09. 07. 16:23
#58
Elküldve: 2002. 09. 07. 18:38
Én az a fajta ember vagyok, aki nem hallgatja a zenét, hanem inkább csak hallja! !!!nagy különbség!!! SZVSZ én inkább hallgatom csonkon a hangfalakat (ha megtehetem) még akkor is ha már torzít. Engem az hat meg, szószerint meghat a zene "varázsa" ha szinte már megütnek a hangfalak, és minnél hangosabb, nagyobb basszust fejt ki. Sajnos ezzel a szomszédok nem így vannak



Szerencsére sikerült szert tennem egy igen nagy hangfalra, aminek a busszasai is elég nagyok, de csak sztereo ban hallgatom. Kicsit házi hangfalpár: Annó volt VIDEOTON hangfal, 25cm-s méllyel. jó régi darab ... ember hazavágta mélyet, elad fillérekért hangfal, merthogy nem szól... vettem bele TONSIL (nemtom jó márka-e) 25cm-s mélyeket, rákot régi erősítő, és nagyon dübörög a kicsike...
ui: ezt csak azért írtam, hogy más iránybol közelítsem meg a témát, most sokan gondolom szidnak is

#59
Elküldve: 2002. 09. 07. 19:29
idézet:
Most pedig az etalonjainkat szeretnénk vizsgáztatni.
Etalonrendszerünk, mely idővel - és tapasztalataink gyarapodtával - nyilván változni fog, átgondolt kompromisszum eredménye. Nyolcad-, tized- vagy tizenötöd annyiba kerülhet, mint az igazi szuperláncok, és mégis olyan hangzásképet kell szolgáltatnia, amelyet akár a nyugati audiokörökben is "zeneinek" fogadnak el. (Mondhatnánk: ezzel építjük ki azt a bekötőutat, amely biztonsággal csatlakozik az országúthoz.) Meg kell haladnia vagy legalábbis el kell érnie szinte valamennyi nyugati berendezés minőségét, amelyhez a hazai többség bármilyen
módon hozzájut. Mint mindig, most is optimisták vagyunk: hátha néhány éven belül idehaza is forgalomba kerülnek olyan hifi-láncszemek, amelyek referencia készülékeink minőségét megközelítik vagy akár el is érik - és még mindig nem gépkocsiáron. Most tehát a referenciáinkat vizsgáztatjuk, objektív és szubjektív módon. Tesztjeinkből mindjárt kiderül, hogyan fogjuk mérni a jövőben - azaz: már ebben a számunkban Is! - a "bemutatandó" készülékeket. Ezen kívül azonban mindegyik etalonunkat rögtön összemérjük valamely szóbajöhető vetélytársával, illetve egy-egy jobb hazai darabbal, hogy Olvasóink máris jobban eligazodjanak a "hifi-országutakon és audio ösvényeken". Hangsúlyozzuk: ez nem öncélú játék. Hogy témánkat ne tördeljük túlságosan apró részletekre, sorozatunk első részében teljes lemezjátszó-berendezésünket felvonultatjuk; később lesz szó a szalagjátszókról, a tunerról, magáról a lehallgató-szobáról(!), illetve különféle hifi-kellékekről. Etalonjainkat később kicseréljük, valahányszor csak sikerül azonos minőségű, de olcsóbb - avagy azonos árú, de jobb vagy praktikusabb eszközöket találnunk.
A hangsugárzókon múlik a legtöbb - ezekkel kezdjük.
Hangdoboz: Spendor BC1
Ezt a jellegzetes brit hangsugárzót a BBC egy konstruktőrcsoportja tervezte hajdanán, stúdió-célokra, akárcsak néhány egyéb típust, amelyeknek licencét nem a Spendor, hanem a Rogers, az Audiomasters és más angol cégek szerezték meg. A BC1 eredetileg kétutas volt, csak később toldották meg a kis szupercsipogóval. A konstrukció mögött jól megfogalmazott filozófia áll. Ezeket a filozófiákat nem szoktuk túlságosan komolyan venni, kivéve, ha az eredmény igazolja őket - de a Spendor esetében úgy látszik, éppen ez a helyzet. Ezért a próza - a mérési eredmények - előtt talán megengedhetünk magunknak egy kis lírát.
Eszerint: a zenei összkép szempontjából igen fontos középső frekvenciatartománynak minél nagyobb részét kell egyetlen hangszóróval átfogni. A mélysugárzó ezért viszonylag kisméretű, de membránja az angol hangszóróiparban igen kedvelt műanyagból, a bextrénből
(Bextrene) készült, ennek frekvenciaátviteli tulajdonságai jobbak a hagyományos papírmembránénál. Tartozunk az igazságnak azzal, hogy egyrészt ma már a papírmembránokat is mindenki igyekszik átitatni, impregnálni különféle gyantás anyagokkal, másrészt a bextrénmembránok hangzásával sincs mindenki megelégedve. Egy érdekesség: még az angoloknak sem volt pénzük arra, hogy megnyerjék maguknak a műanyagipart a hangszóró-kísérletekhez. A bextrén tulajdonképpen nem más, mint egy csomagolóipari alapanyag - a hangszórógyárak véletlenül fedezték fel a saját céljaikra. Jellegzetessége a Spendornak a vékony dobozfal is. Minden fadoboz rezonál; ha vastagítjuk a falát, a rezonancia inkább csak feljebb tolódik, de hatása észlelhető marad. Ennélfogva a BC1 falát nem építették éppenséggel sziklaszilárdra, rezgéseit azonban egy bitumennel átitatott belső réteg révén csillapítják. BBC-elv az is, hogy "kerüld a hangvisszaverő felületeket!" A hallgatónak mindenekelőtt a közvetlenül a hangszórókból érkező hangot kell hallania: a korai visszaverődések mossák az információt. (Pontosan az ellentéte a Bose-féle Mindenfelésugárzási Teóriának.) Hogy 200-300 Hz-től felfelé színezetlen maradjon a hangkép, a BC 1-et lábazatra kell helyezni, és minél inkább ki kell húzni a szoba sarkaiból.
Előljáróban ennyit a BBC hangsugárzóelméletéről (azaz annak legismertebb motívumairól). Egy angol közmondás szerint - s elvégre angol hangdobozról van szó - a puding próbája az evés. Lássunk a tálaláshoz.[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#60
Elküldve: 2002. 09. 07. 22:54
idézet:
Ezt írta Grausz:
ui: ezt csak azért írtam, hogy más iránybol közelítsem meg a témát, most sokan gondolom szidnak is[/quote]
Ugyan dehogy! A sok kifinomult French cuisine utan jol esik a paprikas krumpli lecsokolbasszal.