HeatPipe és rejtelmei Hp házilag!
#501
Elküldve: 2005. 05. 18. 18:34
és ennél még az is nagyon számít, hány fokos folyadékkal csinálják.
#502
Elküldve: 2005. 05. 18. 19:55
Vettem ma nyomásmérőt a MIGÉRT kft-nél csak 2.000 Ft bruttó aki mérni akar szerintem nem drága.
PMiki
#503
Elküldve: 2005. 05. 18. 20:32
Idézet: PMiki - Dátum: 2005. máj. 18., szerda - 20:55
Vettem ma nyomásmérőt a MIGÉRT kft-nél csak 2.000 Ft bruttó aki mérni akar szerintem nem drága.
PMiki
Nem értem miért kinlódsz kompresszorral, amikor a fecskendővel olcsóbban egyszerűbben lehet jobb hp-t készíteni?
Ráadásul a benn maradó folyadékot is pontosan tudod mérni-szabályozni.
#504
Elküldve: 2005. 05. 18. 20:34
Idézet: Hank - Dátum: 2005. máj. 17., kedd - 13:29
Héten veszek golyósszelepet,akkor kipróbálom ezt is.
Aceton van 2-3dl tudok eladni,még nem tudom mennyiért adnám,megírom hamarosan.
Hank
Na próbáltad már a visszacsapóva, és full acetonnal?
Én vennék acetont!
#505
Elküldve: 2005. 05. 18. 21:38
Visszacsapó szelepet még nem vettem,holnap veszem meg ha találok.
Csak visszacsapó golyósszeleppel fogom kipróbálni a teli acetonos pipe-ot.
Hank
#506
Elküldve: 2005. 05. 19. 09:46
Idézet: Hank - Dátum: 2005. máj. 18., szerda - 22:38
Visszacsapó szelepet még nem vettem,holnap veszem meg ha találok.
Csak visszacsapó golyósszeleppel fogom kipróbálni a teli acetonos pipe-ot.
Hank
Kell a 3dl.
Remélem hívnak Pestre dolgozni, és akkor nem kell külön felmennem érte.
Ha már felmegyek megveszem az összes dolgot (aluborda, réztömbök, cső).
Írok majd az időpont egyeztetés miatt.
Veriakilis
#507
Elküldve: 2005. 05. 19. 09:51
Idézet: Gyulavitéz - Dátum: 2005. máj. 18., szerda - 19:34
és ennél még az is nagyon számít, hány fokos folyadékkal csinálják.
Ezt nem értem!
Nem a víz tenziója az oka az alacsony nyomás határának?
Ha levegőt távolítasz el a víz fölül, akkor is csak egy ideig tudod csökkenteni a nyomást, mert a víz tenziója megakadájozza a nyomás további csökkenését.
A vákuumot, és az alacsony nyomású levegőt is vízpárával telíti a folyékony állapotú víz, nem?
Akkor már csak az a kérdés, hogy más -e a víz tenziója akkor, ha vákkumot, vagy alacsony nyomású levegőt telít párával?
Kéne egy kémikus szakértő!
#508
Elküldve: 2005. 05. 19. 10:17
Idézet: Veriakilis - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 9:51
mindjárt hívok
#509
Elküldve: 2005. 05. 19. 10:48
A lábpumpa se nagyon lesz jó nekem, mert ekkora vákumot egyrészt lábbal nem leszek képes kinyomni, másrészt még van hibalehetőség ott is, hogy a pumpák szívó oldalon nem olyan teljesítményűek, mint nyomó oldalon, mert a dugattyú ált szoknyás kiképzéső, és ha nincs a nyomó oldalon elég ellennyomás, akkor lehetséges, hogy a szoknya nem nyit ki....
Másik: csapvíz 4-5 celsiussal magasabb fokon forr, mint a desztvíz. Ezt jó tudni és észben tartani, a 100 fokos elméleti forrás ami a könyvekben van, az a teljesen tiszta vízre vonatkozik, a csapvíz meg tele van sókkal, ásványi anyagokkal, stb. (Ennek megfelelően nem is fagy 0 fokon, hanem -1 körül kb).
Lehetséges megoldásként ajánlotta még a laborvezetőnk a vízsugár-szivattyút, ami úgy műxik, hogy a nagy nyomású víz egy üveg edényben van benne, és ahol kilép, ott az üveg kialakítása miatt keveredik hozzá az belső levegőből is, aminek a vákumját egy csonkon lehet "kinyerni". Ezzel elvileg 12-17 Hgmm vákumot lehet elérni (~760 a normál légköri, vagyis olyan 0.02 bar körüli vákumot lehetne vele csinálni).
Szóval most egy kicsit leállok a projekttel, amíg ezt a vízsugár-szivattyút a kertben ki nem tudom próbálni...
szerk: kolléga az acetonra rácsodálkozott, hogy milyen bátrak vagytok, mert az nagyon könnyen begyullad, főleg az acetongőz...
Szerkesztette: Gyulavitéz 2005. 05. 19. 10:51 -kor
#510
Elküldve: 2005. 05. 19. 11:00
őszerinte túl erős a rugó, még akkor is, ha csak 1-2 menet nyomja a kúpos részt. Ki kéne vennem a rugót, és úgy szivattyúzni, hogy függőlegesen tartom a cuccot, hogy a szelep belseje a gravitáció hatására minden egyéb nyomó erő nélkül simán belepottyanjon a furatba. Amikor elkezdem szívni a levegőt a másik végén, akkor a cső felöli oldalon úgyis nagyobb nyomás lesz, mint a szívó oldalon, ezért az ottani nagy nyomás majd felnyomja a szelepet. Miután kiegyenlítődött a nyomás a szelep két oldalán, az súlyánál fogva simán vissza fog esni. Ezt mindaddig játszhatom, amíg az egyik oldalon kisebb nyomást tudok csinálni, mint a csőben van (szerintem hozzá kell számolni a belső rész súlyát is). Szóval nem kell rugó...
#511
Elküldve: 2005. 05. 19. 11:06
Idézet: Gyulavitéz - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 11:48
Szóval most egy kicsit leállok a projekttel, amíg ezt a vízsugár-szivattyút a kertben ki nem tudom próbálni...
szerk: kolléga az acetonra rácsodálkozott, hogy milyen bátrak vagytok, mert az nagyon könnyen begyullad, főleg az acetongőz...
Ezt nem teljesen értem!
Ha egy X cm3-es zárt cső tel van vízzel, és ebből Y cm3 vízet eltávolítunk, akkor a csőben csak vízpára marad, és valamivel kevesebb (folyadék állapotú) víz, mint Y.
Ha egy ugyanekkora csőbe Y cm3 vízet rakunk, és a felette lévő levegőt hirtelen eltávolítjuk (elméletileg tegyűk fel, hogy az összes levegőt, lehetőleg úgy, hogy a vízből felszabadulú vízgőt nem távolítjuk el), akkor az eredmény úgyan az lesz.
#512
Elküldve: 2005. 05. 19. 11:10
Idézet: Veriakilis - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 11:06
Ha egy X cm3-es zárt cső tel van vízzel, és ebből Y cm3 vízet eltávolítunk, akkor a csőben csak vízpára marad, és valamivel kevesebb (folyadék állapotú) víz, mint Y.
Ha egy ugyanekkora csőbe Y cm3 vízet rakunk, és a felette lévő levegőt hirtelen eltávolítjuk (elméletileg tegyűk fel, hogy az összes levegőt, lehetőleg úgy, hogy a vízből felszabadulú vízgőt nem távolítjuk el), akkor az eredmény úgyan az lesz.
nem én találtam ki, majd lefotózom alkalom adtán. még én se láttam, valahol a raktárban van...
valszeg működik, különben minek használnák? nincs tele, úgy van kialakítva a belseje, hogy külső levegőt is tudjon szívni.
a google talál, első találaton van egy pici kép egy ilyenről
itt találtam egy móricka-rajzot róla: http://phys.chem.elt...zito/Nyomas.pdf
Szerkesztette: Gyulavitéz 2005. 05. 19. 11:14 -kor
#513
Elküldve: 2005. 05. 19. 15:08
Vagy a folyadék sebessége határozza meg a szívőerőt?
Ha jól vágom,akkor csak egy T idom kell,két vége a víz ki-be.Középső pedig a szívó nyílás?
Hank
#514
Elküldve: 2005. 05. 19. 18:55
A kapilláris réteggel folytatott kísérletek:
1. készítése: réz-szulfátot kell vízben feloldani (rézgálic) és ebbe egy kis konyhasót (NaCl) tenni. Ebbe alumínium lemezt mártva szépen kiválik a réz gázfejlődés közben. A gáznak köszönhetően porózus szerkezetű lesz a réz így az jó lesz kapillárisnak. Ha alucsőből csináljuk a HP-t akkor nincs más dolgunk, csak a csőbe önteni az oldatot és várunk, amíg nem lesz megfelelő vastagságú a réteg. Ha rézcsövet használunk, akkor valahogy alu-t kell a réz felületére juttatnunk, pl egy vékonyfalú alucsövet rakunk, ami pont belepasszol a rézcsőbe, de ez nem tudom, hogy mennyire hatásos.
A réteg nem lesz valami erős, ezért javasolt vékony rézdrótokkal megsegíteni, vagyis a reakció előtt körbe kell rakni a cső belsejét rézdrótokkal.
2. Eredmény: Viszonlag stabil réteg, de ha megdörzsölöm, akkor könnyen lejön. Tehát ha nem dobáljuk a csövet, akkor elvileg rajtamarad. Jól felszívja a vizet!
Ja, és nem szabad sok sót beletenni az oldatba, mert akko túl heves lesz a reakció!! Ha sok a só, akkor zöld lesz az oldat- ezt az oldatot levédtem, pár éve "fedeztem fel"!
Egyébként hidrogén fejlődik, szóval vigyázni, nehogy felrobbanjon!!
#515
Elküldve: 2005. 05. 19. 19:49
Idézet: Bali® - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 19:55
A kapilláris réteggel folytatott kísérletek:
1. készítése: réz-szulfátot kell vízben feloldani (rézgálic) és ebbe egy kis konyhasót (NaCl) tenni. Ebbe alumínium lemezt mártva szépen kiválik a réz gázfejlődés közben. A gáznak köszönhetően porózus szerkezetű lesz a réz így az jó lesz kapillárisnak. Ha alucsőből csináljuk a HP-t akkor nincs más dolgunk, csak a csőbe önteni az oldatot és várunk, amíg nem lesz megfelelő vastagságú a réteg. Ha rézcsövet használunk, akkor valahogy alu-t kell a réz felületére juttatnunk, pl egy vékonyfalú alucsövet rakunk, ami pont belepasszol a rézcsőbe, de ez nem tudom, hogy mennyire hatásos.
A réteg nem lesz valami erős, ezért javasolt vékony rézdrótokkal megsegíteni, vagyis a reakció előtt körbe kell rakni a cső belsejét rézdrótokkal.
2. Eredmény: Viszonlag stabil réteg, de ha megdörzsölöm, akkor könnyen lejön. Tehát ha nem dobáljuk a csövet, akkor elvileg rajtamarad. Jól felszívja a vizet!
Ja, és nem szabad sok sót beletenni az oldatba, mert akko túl heves lesz a reakció!! Ha sok a só, akkor zöld lesz az oldat- ezt az oldatot levédtem, pár éve "fedeztem fel"!
Egyébként hidrogén fejlődik, szóval vigyázni, nehogy felrobbanjon!!
Végre valami jó ötlet a kapilláris rétegre!
Csak az alucsővet nehezebb lesz heggeszteni.
#516
Elküldve: 2005. 05. 19. 19:55
Idézet: Bali® - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 19:55
A kapilláris réteggel folytatott kísérletek:
Szerintem vékony alulemezekre kell felvinni azáltalad leírt módon a rézréteget, és ezeket a lemezeket rögzíteni valahogy a rézcső belsejében.
Így viszont nem lesz hajlítható a cső.
Kipróbálhatnád, hogy milyen hatásfoku egy ilyen alucsöves réz kapillárisos heatpipe.
#517
Elküldve: 2005. 05. 19. 20:08
Idézet: Bali® - Dátum: 2005. máj. 19., csütörtök - 19:55
A kapilláris réteggel folytatott kísérletek:
1. készítése: réz-szulfátot kell vízben feloldani (rézgálic) és ebbe egy kis konyhasót (NaCl) tenni. Ebbe alumínium lemezt mártva szépen kiválik a réz gázfejlődés közben. A gáznak köszönhetően porózus szerkezetű lesz a réz így az jó lesz kapillárisnak. Ha alucsőből csináljuk a HP-t akkor nincs más dolgunk, csak a csőbe önteni az oldatot és várunk, amíg nem lesz megfelelő vastagságú a réteg. Ha rézcsövet használunk, akkor valahogy alu-t kell a réz felületére juttatnunk, pl egy vékonyfalú alucsövet rakunk, ami pont belepasszol a rézcsőbe, de ez nem tudom, hogy mennyire hatásos.
A réteg nem lesz valami erős, ezért javasolt vékony rézdrótokkal megsegíteni, vagyis a reakció előtt körbe kell rakni a cső belsejét rézdrótokkal.
2. Eredmény: Viszonlag stabil réteg, de ha megdörzsölöm, akkor könnyen lejön. Tehát ha nem dobáljuk a csövet, akkor elvileg rajtamarad. Jól felszívja a vizet!
Ja, és nem szabad sok sót beletenni az oldatba, mert akko túl heves lesz a reakció!! Ha sok a só, akkor zöld lesz az oldat- ezt az oldatot levédtem, pár éve "fedeztem fel"!
Egyébként hidrogén fejlődik, szóval vigyázni, nehogy felrobbanjon!!
Nem lehetne ezt valahogy forditva megoldani?
A réz cső belsejébe valamilyen folyadékot tenni, és ebbe belemeríteni egy alumínium rudat, aztán ráküldeni egyenáramot?
Kicsit alkimista megoldás, nem?
Csak találgatok.
#518
Elküldve: 2005. 05. 19. 21:44
Az a rézlemezes ötleted nem hiszem, hogy jó, mert az nem csatlakozik rendesen a rézcsőhöz.
És hogy nézzem meg, hogy milyen a hatásfoka az alucsőnek??? Egyébként a rézcsöves HP-mmel szórakoztam, egy deci víz volt a pohárban ami 90 fokos volt és nagyon lassan ment le csak a hőmérséklete. Beleraktam a csövet és úgy fél perc alatt 70 fokosra vitte le a hőmérsékletét a víznek.
Van itthon alucsövem, majd lehet, hogy kipróbálom, ha le tudom hegyeszteni a végét.
És azzal mit akarsz elérni, amit írtál? Azzal az alucső elektrolízissel??
Amit én mondtam, annak az a lényege, hogy az alu elfogy és helyette réz lesz.
#519
Elküldve: 2005. 05. 19. 22:15
magát az elektrolízist értem. a réz-alu szép és jó, de az eltérő elektropotenciál miatt elég hamar elfogy ez a réteg szerintem a cső belsejéről.
Rezet kéne marni inkább sima elektrós marató löttyel (bocs, nem tudom a nevét).
Szerkesztette: Gyulavitéz 2005. 05. 19. 22:17 -kor
#520
Elküldve: 2005. 05. 20. 09:19
Ha már jó kapiláris anyagot akarsz,akkor kaphatsz fém légszűrőt,vagy Litze huzalt.A légszűrő apró kis golyócskákból van összepréselve,átengedi a levegőt,de elég kicsi köztük a távolság,magyarán a folyadékok felkúsznak benne.Egy gond van csak vele,hogy rúdban nem láttam még,csak rövidebb darabokban.Hasco és társai hasonló anyagot használnak,nagyon finom kis golyókból csinálják.Ha tudsz szerezni réz fémport
és összepreéseled talán használható lesz.Egy baj van ezekkel,hogy merevek és a csövet nem lehet hajlítani miatta.Ezért nem lehet hajlítani a Hasco és tásai cuccait.
Én inkább a lizte huzalra szavazok.Hajlékony,olcsón megvehető,hossza csak tőled függ,relative jól szívja a folyadékokat.Abból kiindúlva hogy az ólom nagyon folyóssá válik,a vizet/acetont is jól szívja majd.
Vizsgáim összetorlódtak,ezért 2 hétig hanyagolom a témát sajnos.
Hank

Súgó
A téma zárva.










