Tandíj legyen, vagy ne legyen? ha igen, hogyan?
#61
Elküldve: 2006. 08. 07. 13:58
Eddig ugye az volt a módi, hogy az állampolgár befizet, az állam beosztja azt, és a polgár jogosult mindenre ami a kalapban benne van.
Most az a szlogen, hogy az állampolgár csak azért fizessen amit igénybe is vesz, oké...
A megvalósulás a következő: az ember ugyanannyit fizet mint előtte, de kevesebbet kap...ez így viszont nem oké.
Ha ezt a liberálisnak nevezett utat követjük, tegyük. De akkor minden fizetős autópálya nyílásakor csökkenjen a benzin adója (hiszen azt már nem a "közösből" kell finanszírozni a továbbiakban!), és ha az oktatást is kivesszük, akkor ne arról legyen szó hogy milyen adók növekednek, hanem, hogy mi csökken.
És akkor ezt továbbgondolva: az a fogalom, hogy "általános adó" tűnjön el, vagy legalábbis legyen megcímezve (milyen konkrét adók hány %-ban vannak benne). Amikor kihúzunk egy állami szolgáltatást, akkor húzzuk ki a szolgáltatásért járó adót is. Így korrekt.
De ehhez dönteni kell, az elején tisztázzuk a játékszabályokat, és aszerint játszunk, az nem megy, hogy összeollózom a "nekem" legjobb részeket a különböző stílusokból, az úgy mindig is meg fog billeni, hiszen a másik oldal kompenzációs része nem fog teljesülni...
Tehát ha a magyar valóságból indulok ki, akkor az első (jelenlegi) variáns még mindig korrektebb mint amit most akarnak bevezetni . Nem?
Meg meg is ismételném magamat korábbról: ha van x pénz amit eddig (állítólag) nem volt elég, akkor az az x pénz nem mindegy, hogy az állambácsitól vagy a hallgatóktól jön? A probléma marad. Arról nem is beszélve, hogy szerintem (és ebben többen is megerősítettek már) _elsődlegesen_ nem pénzbeli problémák vannak a (felső)oktatással.
uff.
#62
Elküldve: 2006. 08. 11. 19:17
Híradó ma, m1. MSZP-s faszi szerint legalább a 30%-t fogják megkapni a FER-nek az oktatási intézmények. Ez annyit jelent - amit már többen is szóvátettek - hogy a kormány minimum a FER összegével csökkenti az intézmények támogatását és most úgy tűnik hogy ezen összeg 70% még le is nyúlná.

Ahelyett hogy egyenesen megmondanák: emberek most csak 60-70 ezer hallgatót tudunk finnanszírozni max 20-30-40 mrd ft értékben. Nem értem miért nem lehet kimondani: üres a kassza.
Ja hogy akkor el kéne mondani ki vitte el a pénzt és mire költötte? Meddig játszunk Patyomkin-országot?
Néha az az érzésem hogy egy atombombával kéne tiszta lapot teremteni. Ezt a rohadó szarkupacot
amit államháztartásnak hívnak fel kéne robbantani és sóval behinteni a helyét.
Zoli_The_Hun
#63
Elküldve: 2006. 08. 11. 19:51
az egyik kormányzati irányzatot eddig mindig csomagok követték

#64
Elküldve: 2006. 08. 12. 00:01
vagy totalisan felreertelek.
"Ez van bazdmeg, ha nem tetszik, el lehet menni."
#66
Elküldve: 2006. 08. 12. 10:10
"Ez van bazdmeg, ha nem tetszik, el lehet menni."
#67
Elküldve: 2006. 08. 12. 10:52
Idézet: Carmaged - Dátum: 2006. aug. 4., péntek - 19:51
Khm.
#68
Elküldve: 2006. 08. 25. 00:18
De gondoljunk csak bele, hogy egy fiatal pályakezdő (teszem azt, egy pár) akik szeretnének saját lakást, ne adj Isten kocsit, akkor már egy jelentős öszeggel van megterhelve havonta a bankszámlájuk. Ehhez még hozzávehetjük a Diákhitel törlesztőösszegét, majd jön az a bizonyos UTH. Hmm...

Szomorúan olvasom, egy-egy álláshírdetésben, hogy kivéve XY főiskola/egyetem -en végzett hallgatókat.!! Ez azért szörnyű.

Szóval szerintem az utólagos tandíj okés lenne, ha valóban minőségi oktatást kapnánk cserébe!
#69
Elküldve: 2006. 08. 25. 07:00
Idézet: Cancer - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 1:18

Jókat írsz, de ebbe belekötnék.

Előre meg lehet nézni, hogy annak az iskolának milyen a híre, senki nem kötelez senkit arra, hogy (nevezzük nevén) pl. a GDF-re menjen.
#70
Elküldve: 2006. 08. 25. 10:28
Idézet: Carmaged - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 7:00

Előre meg lehet nézni, hogy annak az iskolának milyen a híre, senki nem kötelez senkit arra, hogy (nevezzük nevén) pl. a GDF-re menjen.
Az iskola hírét valóban nem nehéz megállapítani. Csak az marad ki a pakliból, hogy amíg odajársz (optimálisan ugye 3/5év), az alatt mi történik.
Amíg az intézménynek az a célja, hogy minél több embert vegyen fel (minél több támogatást kapjon érte), addig nincs értelme minőségi felsőoktatásról beszélni, mert egész egyszerűen nem célja az évfolyam megnyirbálása, holott ez igen célszerű lenne.
Így nem az 1. vagy 2. félév után rakja ki a nem odavalókat (aki tényleg nem odavaló, annak az a jobb, hogy minél előbb kiderüljön, mert akkor csak 1 évet cseszett el), hanem zombiként (már 3. évesként elsős tárgyakat tanuló) kerengenek és jó eséllyel 14-16 aktív félév alatt szereznek is valamilyen papírt. Ezzel még jobban inflálódik a normális ütemben diplomát szerzők aránya.
Még mindig felfoghatatlan számomra, hogyan lehet (és egyáltalán mi értelme van??) pl. nálunk a BME-n 20!!! félévnyi lehetőséget adni 10 félév teljesítéséhez. Az eszem megáll kategória. Már írtam, aki nem tudja 12aktív! (tehát külföldi témák nem számítanak bele, oda el lehet ruccani büntetlenül) félév alatt teljesíteni a kiírt penzumot, az egész egyszerűen NE KAPJON PAPÍRT.
Szóval amíg az intézményeknél nincs változás a finanszírozásban, addig tandíj ide vagy oda, nem látom miért növekedne a színvonal.

Ez a bolognai balhé (ugyan nem sokat tudok róla) jónak tűnhet, ha tényleg csak x százalék mehet tovább bsc-ről masterre.
#71
Elküldve: 2006. 08. 25. 10:43
Aztán rájöttem, hogy mi vagyunk az 1millió vállalkozó (és minimálbér közeli) országa. Tehát koránt sem biztos, hogy érdemes az utólagos fizetést a papíron lévő fizetéshez igazítani.
Az viszont igen jó lenne, ha legalább valami nyúlfarknyi statisztika lenne az intézményekben arról, hogy az ott végzettek kb. mennyi idő alatt tudnak elhelyezkdeni és milyen pénzért. De nem csak intézményi szinten, hanem a felsőoktatási tájékoztatóhoz csatolva. Persze ez biztos adatvédelmi meg egyéb jogi aggályokat vet fel, de most totál lutrinak tartom, hogy vajon milyen irányba érdemes elindulni és a legtöbb friss egyetemista/leendő egyetemista is szerintem hasonlóan érez.
#72
Elküldve: 2006. 08. 25. 11:03
Idézet: Yoisten - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 11:43
Ez tényleg segítene, csak szerintem ezzel az a baj, hogy ha egy felsőoktatási intézmény odaírja, hogy a végzettek kb 2 %-a tudodd fél éven belül elhelyezkedni,a többi még keres akkor nem hiszem, hogy sokan mennének oda. Ráadásul beindulna a "kreatív könyvelés"... azaz kozmetikáznák az adatokat.
#73
Elküldve: 2006. 08. 25. 11:31
Idézet: Yoisten - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 11:43
http://www.felvi.hu/...ng.ofi?mfa_id=3, UnivPRESS-ranking 2002, illetve http://prohardver.hu...mod=40&id=24363.
#74
Elküldve: 2006. 08. 25. 13:31
Idézet: Yoisten - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 11:28
Amíg az intézménynek az a célja, hogy minél több embert vegyen fel (minél több támogatást kapjon érte), addig nincs értelme minőségi felsőoktatásról beszélni, mert egész egyszerűen nem célja az évfolyam megnyirbálása, holott ez igen célszerű lenne.
Így nem az 1. vagy 2. félév után rakja ki a nem odavalókat (aki tényleg nem odavaló, annak az a jobb, hogy minél előbb kiderüljön, mert akkor csak 1 évet cseszett el), hanem zombiként (már 3. évesként elsős tárgyakat tanuló) kerengenek és jó eséllyel 14-16 aktív félév alatt szereznek is valamilyen papírt. Ezzel még jobban inflálódik a normális ütemben diplomát szerzők aránya.
Még mindig felfoghatatlan számomra, hogyan lehet (és egyáltalán mi értelme van??) pl. nálunk a BME-n 20!!! félévnyi lehetőséget adni 10 félév teljesítéséhez. Az eszem megáll kategória. Már írtam, aki nem tudja 12aktív! (tehát külföldi témák nem számítanak bele, oda el lehet ruccani büntetlenül) félév alatt teljesíteni a kiírt penzumot, az egész egyszerűen NE KAPJON PAPÍRT.
Szóval amíg az intézményeknél nincs változás a finanszírozásban, addig tandíj ide vagy oda, nem látom miért növekedne a színvonal.

Ez a bolognai balhé (ugyan nem sokat tudok róla) jónak tűnhet, ha tényleg csak x százalék mehet tovább bsc-ről masterre.
A hírnév nem egyik napról a másikra alakul ki, lassú folyamat ez.
Viszont a kőkemény időlimittel óvatosan kell bánni, azért vannak külső tényezők is + ha valaki elkezd dolgozni, csúszhat, mégsem lustaságból teszi.
#75
Elküldve: 2006. 08. 25. 13:48
Idézet: Hasse - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 11:31
Köszi.
A felviset pár éve még nem láttam (vagy volt, csak nem vettem észre), de nem kekeckedés képpen mondom, de pont a lényeg hiányzik belőle. Elhelyezkedés, fizetés, "diploma utáni állástalan időszak", stb.
Ezen kívül a bölcsész karok képzik a legtöbb "pénzügyi tanácsadót" szerintem. Az unipressben meg nem látom a tanár/tanítóképzést, ami szintén nem egy sikerszakma, hogy finoman fogalmazzak.
Az oké, hogy egy humán beállítottságú nem fog elmenni műszaki pályára (és nem is lenne célszerű arra irányítan sem), de aki ma pl. nekiinudl egy bölcsész vagy tanár pályának, vajon mit fog csinálni öt év múlva?
Ugyanez igaz lehet egy agrár képzésre (amiből én is részesültem) azt hiába akárhanyadik a bármilyen rangsorba, ha nem kvázi szart se ér

#76
Elküldve: 2006. 08. 25. 13:55
Idézet: Carmaged - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 13:31
Viszont a kőkemény időlimittel óvatosan kell bánni, azért vannak külső tényezők is + ha valaki elkezd dolgozni, csúszhat, mégsem lustaságból teszi.
Itt leginkább a hírnév erodálódásáról beszélek. Egy tíz évvel ezelötti állapotot nézve egészen biztosan rengeteget romlott a színvonal átlaga. Persze a presztízs helyezések megmaradtak, csak egy elméleti abszolút skálán sokkal lejjebb vannak.
Az igaz, hogy nem túl magas a szociális érzékenységem, de meló mellett nem kell nappalira járni. Egy normális diákhitellel lehet fedezni a tanulmányokat szerintem.
Egyébként majdnem biztosra veszem, hogy akik egyetem mellett tényleg dolgoznak azért, hogy oda járhassanak, sokkal jobban megbecsülik a saját pénzen kapott oktatást és mindent megtesznek, hogy az időkeretben maradjanak.
De az sem lehetetlen, hogy ilyen esetekre ki kell dolgozni valami derogációt a dolgozóknak.
Annak viszont semmi értelme, hogy pöcshimbálással és seggriszálással teljen az idő, csak mert ráérünk.
Szerkesztette: Yoisten 2006. 08. 25. 13:56 -kor
#77
Elküldve: 2006. 08. 25. 14:08
Gabi
#78
Elküldve: 2006. 08. 25. 14:10
#79
Elküldve: 2006. 08. 25. 15:00
Idézet: Yoisten - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 14:55
Az igaz, hogy nem túl magas a szociális érzékenységem, de meló mellett nem kell nappalira járni. Egy normális diákhitellel lehet fedezni a tanulmányokat szerintem.
Egyébként majdnem biztosra veszem, hogy akik egyetem mellett tényleg dolgoznak azért, hogy oda járhassanak, sokkal jobban megbecsülik a saját pénzen kapott oktatást és mindent megtesznek, hogy az időkeretben maradjanak.
De az sem lehetetlen, hogy ilyen esetekre ki kell dolgozni valami derogációt a dolgozóknak.
Annak viszont semmi értelme, hogy pöcshimbálással és seggriszálással teljen az idő, csak mert ráérünk.
Na, én például nem azért kezdtem el dolgozni, mert nincs pénz, hanem mert az utolsó év mellett ez nyugodtan belefér, később pedig nem fog hátrányomra válni, hogy egész komoly pénzügyi cégek igazolnak nekem munkaviszonyt...
#80
Elküldve: 2006. 08. 25. 15:42
Idézet: Shia-ko - Dátum: 2006. aug. 25., péntek - 14:08
Ez jó szöveg, hogy a szegények ki vannak zárva a felsőoktatásból. Sajnos a mélyszegénységben élők már a gimnáziumokba sem jutnak el és legtöbbször az alapfokú oktatásban vesznek részt maximum (és azt sem mindig fejezik be).
Az ilyen rétegeknek nem tudsz kiírni pályázatot a felsőoktatásban, mert nincs meg hozzá az alap.
Akinél meg létezik egy normál gimis előképzettség, ha szerény körülmények között élnek is, a diákhitellel vállalhatóvá válik az egyetem. Valamint továbbra is tartom, hogy ha alkalmi munkát is kell végezni iskola mellett, nagyságrendekkel jobban megbecsüli a tanulást és maximálisan igyekszik nem megbukni, valamint jó ösztöndíjátlagot produkálni, mert szó szerint húsbavágó a keresztfélév.
Azon szerződések száma szerintem elenyésző, amikor a cég 17-18éveseket pécézi ki és fizeti a 10féléves oktatását, majd utána x évre magához köti. Tanulmányi szerződés inkább a már munkában lévők kiegészítő (főiskola upgrade egyetemre, egyetem befejezése, mba, nyelvi témák, stb) képzésére jellemző.