Shadowrun Returns (2013)
Ez a játék egy igazi kickstater-es sikertörténet, a célként kitúzött összeg majdnem ötszörösét sikerült bezsebelniük a fejlesztésre a támogatókon keresztül, tavaly tavasszal. Így jónéhány bónusz cél is bekerült a játékba. És a fejlesztők meg is csinálták amit ígértek, egy remek játékot hoztak össze. Jó lenne ha az összes játék ilyen lenne. Természetesen nem arra gondolok, hogy ilyen stílusú legyen minden játék, hanem ilyen jól összerakott.
A játék sok ismerős, külön-külön már-már közhelyes dolgot tartalmaz, de hogy egy játékban találkozzunk ezekkel az újdonság. Vannak benne elfek, emberek, törpék, trollok, orkok, mágia, varázslat, sámánok, kardok, egy fantasy játék minden kelléke megtalálható benne. Csakhogy ez nem egy szimpla fantasy játék, ugyanis egy disztópikus jövőben játszódik. Ami azt jelenti, hogy a törpök nincsenek arra korlátozva hogy csatabárdokkal harcoljanak, mint egy átlag fantasyban. Itt könnyedén összefuthatsz egy sörétes puskát lóbáló ork hackerrel is akár. Akár hogy is nézem ez egy nagyon izgalmas alapfelállás. Mi lehet királyabb mint egy zord külsejű puskával felszerelt orkkal hentelni a rosszfiúkat?
A játék klasszikus izometrikus nézetű rpg, körökre osztott harccal. Aki ismeri a Jagged Alliance-ot, vagy a Fallout széria korábbi részeit azok rögtön kiismerik magukat benne. De legelőször is azt kell megemlítenem, hogy a karakterek avatarjai eszméletlenül jól vannak megrajzolva. Ez főként annak köszönhető, hogy ezek nem csili-vili 3d-s modellek, hanem klasszikus két dimenziós rajzok. És legtöbbjük remekműnek is nevezhető. Sajnos a játéktérben megjelenő másukról a karaktereknek már nem mondható el ugyanez. Eléggé elnagyoltak, de ezt a hiányosságot ügyesen leplezi a játék azzal, hogy korlátozva van a zoomolás, így csak madártávlatból látod őket. Onnan nézve pedig nem annyira zavaró, hogy néhány kivételtől eltekintve egyáltalán nem vagy alig hasonlítanak az avatarjukra a karakterek.
A játéknak eléggé hatalmas képesség fája van, ami első ránézésre riasztónak hathat, én is megrémültem tőle, de szerencsére hamar kiismerhető, és rájössz, hogy karaktertől függően úgyis csak néhány specifikus képességet fogsz fejleszteni. Én a bevezetőnek megfelelően egy orkkal kezdtem neki a játéknak és a shotgun-al kapcsolatos képességeket fejlesztettem főként. De később a hackelésre is tettem néhány pontot. Itt fontosnak tartom megemlíteni, hogy legtöbb játékban a kinézetük miatt nem szoktam ork meg troll és hasonló fajú karaktereket indítani, de itt a jó rajzok miatt egyáltalán nem merült fel bennem ez a viszolygás.
A karakteredet számos irányba tudod fejleszteni, lehetsz közelharci specialista, lehetsz mesterlövész, de mágus, vagy sámán is. És van még egy specializáció amivel máshol nem nagyon találkoztam, ez pedig a drón specialista, aki különféle harci robotokat tud irányítani. És természetesen nem maradhat el a hacker sem. De mivel a hackelés csak a mátrixban használható (ha most ráncolod a homlokod, akkor szólok, hogy a Shadowrun jóval a Wachowski fivérek előtt használta már ezt a kifejezést) Így nem túl jő ötlet vegytiszta hackernek fejleszteni a karaktered, mert a való világban hasznavehetetlen lesz, márpedig kevesebb mint a játék tizedét vagy még kevesebbet töltöd a mátrixban.
Beszéljünk a harcról. Ahogy említettem körökre osztott, vagyis minden karakternek van egy bizonyos egységnyi akciópontja, amivel gazdálkodhat. ÉS miután az összes karaktered felhasználta az akciópontjait, vagy úgy döntesz nem használod fel a maradékot az irányítás átkerül az ellenfélhez, és ő is hasonlóan tesz. Vagyis leginkább stratégiai játékról beszélünk, úgy kell pozícionálni az embereidet a játéktérben, hogy viszonylag védettek legyenek de ugyanakkor támadni is tudjanak adott esetben. Nem szerencsés hagyni hogy egy nyílt tér közepén fogyjon el egy karakter akciópontja. Ezen kívül persze egy rakás támadó és védekező varázslat és képesség van még a játékban. Szóval a taktikusok paradicsomja a játék.
Érdekes módon ellentétes véleményeket olvastam a játék nehézségéről az interneten. Az eurogamer szerint annyira könnyű a játék, hogy lehetetlen meghalni bárhol, míg a kotaku azt írja, hogy nagyon nehéz a harc. Véleményem szerint egyik se igaz. Tény, hogy nem túl nehéz a játék, ha a megfelelő társakat és felszerelést viszed minden küldetésre, akkor viszonylag könnyű, szóval az Eurogamer közelebb áll az igazsághoz, de ha egy kicsit nem figyelsz oda akkor elég könnyen lehetetlen szituációban találod magad. Szóval semmiképp sem lehetetlen meghalni benne. Ha hűbele módjára rohansz akkor eléggé hamar megtapasztalod ezt.
Még nem mondtam el, hogy hogyan kell embereket toborozni a különböző küldetésekhez. Valójában a játék legelején fix, hogy kikkel csinálod a küldetéseket, csak később kapsz lehetőséget, saját csapat választására. Onnantól fogva viszont így megy ez: Hozzádvágnak egy bizonyos mennyiségű creditet a küldetés előtt, és akkor ezt plusz amit korábbról megmentettél pénzt használva bérelhetsz fel embereket, és fejlesztheted a saját felszerelésed. Maximálisan három embert bérelhetsz fel küldetésenként. De ha nagyon bátor vagy akár egyedül is nekiállhatsz egy küldetésnek, de szerintem ez még a játék legelején sem ajánlott. Vannak küldetések amit meg lehet csinálni 2 felbérelt emberrel, pl ha nem kell hackert vinni. A nyerő stratégia mindenképpen az ha a csapatban két kemény harcos van, és két támogató egység akik a háttérből adnak támogatást. Pl sebzés növelse, vagy célzás segítése, de a legfontosabb feladatuk mindenképpen a hp visszatöltése. Bár lehet medkiteket is használni, de ezek nagyon ritkák, úgyhogy mindig érdemes jópárat venni küldetések előtt, és minden karakternek adni. Ugyanis hiába van egy karakternél 5 medkit, ha egy másik csapattag sérült akkor csak úgy lehet gyógyítani, ha odamész hozzá azzal a karakterrel akinél van medkit. Ez így logikus is. A zsoldosok, vagyis "runnerek" felbérlése a Jagged Alliance-ban látottakkal szinte teljesen azonos. De azzal ellentétben itt a felbérelt zsoldosoknak szinte mindig jobb felszerelése van mint amit te tudnál nekik adni, így a legtöbb amivel szolgálhatsz nekik az általában 1-1 medkit fejenként. A zsoldosok ára itt is a képességeiktől függ, és ahogy fejlődnek lehet, hogy ugyanazt az embert később csak sokkal drágábban lehet felbérelni.
Ami a hackelést illeti, úgy van megoldva, hogy ha belépsz egy számítógépes rendszerbe akkor egy virtuális világba kerülsz, amit mátrixnak hívnak. Itt a való világban megszokott módon körökre osztott harc van, de nem hús vér ellenfelek hanem védelmi algoritmusok ellen, a fegyvereid pedig szintén programok, és vírusok. Ami izgalmassá teszi még a hackelést az az, hogy amíg egy karakter a mátrixban van addig a való világban teljesen védtelen, vagyis a többieknek kell megvédeniük a támadásoktól. Ilyen esetekben a körök váltakoznak a valós és virtuális világ között: 2 kör itt 2 kör ott.
Ami a történetet illeti egy relatíve hosszú kampányt tartalmaz a játék, ami elég jól van megírva, de sajnos a játék indie jellegéből adódóan szinkornszínészekre nem volt pénz, így a szövegeket olvasni kell minden esetben. Általában ez nekem egy óriaási negatívum bármilyen játékban. De szerencsére itt nincsenek hatalmas többoldalas szövegek, és a párbeszédek nagyon ötletesek és jól vannak megírva. Jobban mint sok könyvben amit olvastam. Kicsit olyan is a játék mintha egy jó könyvet olvasnál ugyanis sokszor, amikor találkozol egy NPC-vel nem csak a mondott szöveget kapod meg, hanem egy leírást is a karakter kinézetéről/viselkedéséről. Lehet ez nem tűnik nagy dolognak, de ennek köszönhetően szinte lemásznak a képről a 2D rajzolt avatarok, már már látod magad előtt teljes alakjukban a karaktereket. Maga a történet is elég érdekes ahhoz, hogy végig érdekfesztő maradjon, egy szimpla kiagyilkos kezdettől eléggé messzire jutnak a szálak a végére.
A fejlesztők nagyon sokat remélnek a közösségtől, hogy majd a játékosok készítenek új történeteket/kampányokat a játékhoz, ezért bekerült egy teljesen felszerelet pálya/küldetés szerkesztő a játékba. Amit én eddig nem próbáltam ki, úgyhogy arról nem tudok jót vagy rosszat mondani. De e mellett dolgoznak új kampányokon is amik sajnos csak fizetős DLC formályában lesznek elérhetőek. De itt legalább nem arról van szó, hogy kivágtak részeket a játékból, hogy aztán eladják day 1 dlc-ként hanem tényleg ennyivel készültek el a megjelenésre. És a játék ára se olyan, hogy ne férjen bele még pár dlc később.
A játék zenéje is említésre méltó, nincs ugyan túl sok, de ami van, az nagyon jó aláfestést biztosít a pályákhoz / szituációkhoz ahol felcsendül. Leginkább talán DeusEx zenéjéhez tudnám hasonlítani, bár nem annyira jó mint az de az irányzat hasonló.
De ahogy mondani szoktam 10/10 -es vagyis tökéletes játék márpedig nincs, és ez sem az. A beszédhangok hiányán és a gyengécske karaktergrafikán túl is van néhány említésre méltó probléma.
Harc közben a játék jópárszor kimerevedik amikor az AI -ra kerül a sor, ilyenkor hosszú mp-ig nem csinál semmit olyan mintha lefagyott volna, de 10-15 mp elteltével folytatódik a játék. A mentés checkpoint alapú a játékban, pedig egy ilyen körökre osztott játékban igazán nem egy bonyolult feladat a hagyományos mentés megvalósítása. Szóval a mentés az egyes pályarészek elején van. (általában 3- 4 ilyen rész van egy küldetésben) De a legnagyobb hibát a mentési rendszerben a saját káromon ismertem meg. Ha visszatöltesz egy korábbi állást, akkor az összes annál újabb mentés automatikusan törlésre kerül. Nem tudom hogy gondolták ezt komolyan. Persze van egy opció a játékban a mentés backupolására, de nem tudtam korábban mire való. Hát erre. Ha vissz akarsz tölteni egy korábbi állást először backupold a mentésed, ha nem akarod hogy törlődjön. Eszes megoldás.
A nézet teljesen fix, még függőleges tengely körül sem lehet elforgatni, ami azt eredményezi, hogy a pályáknak bizonyos részei állandó takarásban van. És áttetsző falakkal sem segíti a navigálást ezeken a részeken a játék.
Rengetegszer előfordul, hogy a karaktereddel véletlenül nem megtámadod az ellenfelet hanem odaküldöd hozzá. Ez különösen gyakori a mátrixban. E mellett a tárgyak használata/felszedése is nehézkes, mert az ikon amire kattintani kell etünedezik, és a kattintást se mindig regisztrálja a játék.
A felbérelhető zsoldosoknak nincs semmiféle személyisége az avatarjukon kívül, nincsen bemutatkozó szövegük, és nincsenek beszólásaik sem küldetések közben.
+- 2D Rajzok
- Történet
- Kiegyenlített harcok
- Magával ragadó világ ami ötvözi a fantasy és cyberpunk elemeket
- Remek írás
- Egyértelmű és jól használható kezelőfelület
-- Nincsenek szinkronhangok
- Mentési rendszer
- Karakterek gyenge kinézete a játékban
- Fent említett irányítási gondok
- A játék teljesen líneáris, nincs mód felfedezni, vagy komoly mellékküldetéseket vállalni
- Zsoldosoknak nincs személyisége
Értékelés:
grafika/megvalósítás: 7/10
történet/hangulat: 10/10
játékmenet/irányítás: 9/10
összhatás: 9/10
Ez a játék bizonyítéka, hogy ha kivesszük a nagyvállalati kapzsiságot, és rugalmatlanságot az egyenletből akkor még mindig lehet jó játékokat csinálni.