HWSW Informatikai Kerekasztal: Vízhűtés és rejtelmei - HWSW Informatikai Kerekasztal

Ugrás a tartalomhoz

Mellékleteink: HUP | Gamekapocs

  • (158 Oldal)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

Vízhűtés és rejtelmei

#1 Guest_boho_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 10. 19:39

Hi
Igértem egy régebbi topikban, hogy ismereteimet megosztva egy olyan topikot nyitok, amelyben szép sorban végigmennénk -ötleteiteketket és tapasztalataitokat is megosztva- a vízhűtés rejtelmein. Célom az, hogy egy olyan információ halmaz gyűljön össze, ami minden betérő számára így-vagy úgy hasznos lehet.
Gondoltam egyet és a rendelkezésemre álló információkat, a fejlesztő mérnöki tapasztalataimat felhasználva megpróbálom összefogni a témát.
Sok más fórum és oldal foglalkozott már ezzel, de ugy gondoltam ez a fórum szakmai szempontból elég magas színvonalú, ahhoz hogy talán eddig a legalaposabb "átvesézés" jöjjön létre.

Nos, csapjunk a lovak közzé...

Addig amíg a léghűtéses coolerekből rendkívül nagy választék áll rendelkezésre, addig vízhűtéses processzorhűtést még csak kevés cég gyárt. A legtöbb vizes coolert ügyes, barkácsoló, számítógép felhasználók készítik. Az Interneten bemutatott vizes coolerek sok esetben nem „professzionális” kivitelűek, még a gyári változatok sem. Az 1 GHz feleti órajelű processzorok hőtermelése olyan nagy, hogy ventilátoros coolerekkel egyre nehezebb ésszerűen alacsony hőmérsékleten tartani a CPU hőmérsékletét.

A vízhűtés a legolcsóbb megoldás az egyre nagyobb teljesítményű processzorok biztonságos hőmérsékleten tartására.
Vannak egyébb megoldások is (kompreszoros hűtők, folyékony nitrogén, csak Peltier-elemes stb.), de ezekkel nem foglalkoznék, mert akkor átláthatatlanná válna az egész topik.

Lépésről-lépésre végigbeszélnénk a vízhűtéssel kapcsolatos problémákon és buktatókon.

Első és legfontosabb,a vízhűtés folyamatábrájának ismerete.
A folyamatábra megmutatja a rendszer elemeit, kapcsolatukat egymással.
(Lehet, hogy ez túl tudományoskodónak tünik, de enélkül nem lehet az egészet áttekinteni.)

Véleményem szerint így néz ki:
Kép

A folyamatábrán kék színnel a hideg „ágat”, piros színnel a meleg „ágat”, sárgával a „forró” területet jelöltem.

A folyamatban két ponton fontos beépíteni „biztonsági szelepet”. Az egyik a processzor hőmérsékletének, a másik a folyadékáramlás figyelésével van vezérelve.
A "biztonsági szelep" itt azt jelenti, hogy a kritikus hőmérséklet elérésekor, vagy a folyadékáramlás lecsökkenésekor a rendszert le kel állítani.
(STOP)
Kép
Most itt megállnék, a véleménynyilvánítás érdekében.(Sajna 3 napig távol kell lennem)
Utána folytatjuk a CPU és hővezető pasztánál.

#2 Guest_HookR_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 02:48

Nah az elejen had szogezzem le, hogy az alabbiakat Hugi_0 neveben irom, leven neki sokadjara sem sikerult elkuldetnie a forumba...:
-----------------------------------

"hiyya

1. szerintem a zold abrakat hadjuk el (egyenlore)
2. szeretnek en is egy hutoblokkot kesziteni de nemtom kiszamolni a legjobb hutesi hatasfokot Kép(
a blokkban parhuzamosan sok kis atmeroju furat helyezkedne el,
de ha tul kicsik a furatok akor kisseb lesz a hoelvono felulet ha tulsok a furat tehat kicsi a
furatok kozt levo anyagvastagsag akor a procitol nincs mi a vizhezvezesse a hot tehat ez megint nem nyero Kép(
erre lenne jo valami szamitast vegeznel "hasracsapas" hogy mi is lenne az idealis furatatmero es furattavolsag
ja es megvalami mehkaptarszeru furatelrendezes
0 0 0 0 0
0 0 0 0
0 0 0 0 0
nemtom ertheto-e remenykedem Kép
thx

hugi_0"

--------------------------

Szerintem arra gondolt, hogy katyusa szeruen, a proci feluletevel parhuzamos furatokat kellene elhelyezni a blokkban, majd azokat ket 'gyujtojarat' segitsegevel a csonkokon keresztul kivezetni... (like autok futoradiatora) Kép

Bye, HookR

------------------
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station ...

[Ezt a hozzászólást HookR szerkesztette (2001. Szeptember 11.).]

#3 Guest_hugi_0_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 02:53

hat remelem most mar jo

------------------
nyalazd meg a balherem Kép

#4 Guest_hugi_0_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 02:55

hat remelem most mar jo

------------------
nyalazd meg a balherem Kép

#5 Guest_hugi_0_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 02:59

cavinton rulez, jelszo modosit,
egyebkent az fenti abrabana kozepso sor egy karakterrel el van csuszva ami a mehkaptart akarja ilusztralni 'sok nulla meg space'
GL by by
hugi_0

------------------
nyalazd meg a balherem Kép

#6 Guest_boho_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 04:10

Hi

Tudom, hogy hűtőtömb a legnagyobb probléma,de nemsokára végigbeszéljük azt is.
Számításokat végeztem az ügyben is, és - sokak számára - érdekes dolgokra jöttem rá.
(Sajna a kifejtést csak visszaérkezésem után lesz módom leírni, addig is üdv nektek.)

#7 Guest_PeC_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 08:38

Szerintem már az elején van egy kis bibi!
A szivattyú szerintem nem jó helyen van, mert az is termel egy kis hőt, és így melegebb lesz a tömb felé menő víz, mintha a tömb után kötnénk a szivattyút. Teljesen zárt körben nem mindegy a sorrend áramlástanilag? Szerintem mind1, de javítsatok ki, ha tévedek. A másik probléma ezzel csak az, hogy az én Nova-m adatlapján szerepel valami max 35-40fokos vízhőmérséklet is, aminél melegebbet nem szabad szivattyúzni. Tehát utánakötve se bizti, hogy jó. Mi legyen a sorrend?!? Kép

#8 Guest_kisbetu_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 08:57

idézet:
Eredetileg PeC írta:

A szivattyú is termel egy kis hőt.
[/quote]

A szivattyú motorjának vasmagja termeli a höt, de szerintem az a müanyagon keresztül nem igazán hat a vízre.
Mondjuk, az én vízhütésem még csak 2 napja megy élesben Kép, de a próbajáratásnál a motor ugyanilyen meleg volt proci nélkül is. Ebböl azt szüröm le, hogy nem tudja átadni a melegét a víznek.

#9 Guest_kisbetu_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 09:25

idézet:
Eredetileg PeC írta:

Teljesen zárt körben nem mindegy a sorrend áramlástanilag? Szerintem mind1, de javítsatok ki, ha tévedek. A másik probléma ezzel csak az, hogy az én Nova-m adatlapján szerepel valami max 35-40fokos vízhőmérséklet is, aminél melegebbet nem szabad szivattyúzni. Tehát utánakötve se bizti, hogy jó. Mi legyen a sorrend?!?
[/quote]

Hát ha mindegy a sorrend (én is így _érzem_ ), akkor legyen csak a melegleadó után, ott a leghidegebb a víz.

Kérdésem boho fönökhöz, hogy van-e különös szerepe a hütöfolyadék-tartálynak. Persze, biztos kitér majd erre is, kár elöre kérdezni...

#10 Guest_hugi_0_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 19:19

hiyya
na boho ka jol kitolt velem mire o megjon en elmegyek es a 4 napos LAN bulin teljesen kikeszulok az adatok illetve ertekes infok nelkul Kép(
remelem lesz ott is net eleres (Slovakia)
nade sebaj majd karpotol a fergeteges banZaj

------------------
nyalazd meg a balherem Kép

#11 Guest_leslie_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 11. 21:54

A szivattyu jo helyen van ott, ahol van, mert ott van egy hutofolyadek tartaly, tehat van levego a rendszerben. Ha nincs ilyen tartaly, akkor mind1, hogy hol van a szivattyu. IMHO induljunk ki ebbol az elrendezesbol.

A lenyeg, hogy nagy legyen a folyadek aramlasanak a sebessege. Nagy szivattyu, vastag csovek, megfeleloen megtervezett blokk. De ez nyilvan kesobb jon. Kép

Masik tippem a kovetkezo. IMHO felesleges a folyadek aramlasat figyelni, eleg a proci hofokat. Ha leall a szivattyu, ugyis melegszik a proci. Es vegso soron a proci homerseklete szamit...

------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick

#12 Guest_PeC_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 12. 13:49

OK, maradjon. Kép Miért is kell ilyen levegős víztartály?

#13 Guest_leslie_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 12. 19:15

idézet:
Eredetileg PeC írta:
OK, maradjon. Kép Miért is kell ilyen levegős víztartály?[/quote]

Ez jo kerdes. Amugy a kocsikban is van, es gondolom, nem hulyek terveztek. Kép



------------------
"A nok miatt lettem ilyen gazember" - Moby Dick

#14 Guest_kisbetu_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 12. 19:38

idézet:
Eredetileg leslie írta:

Ez jo kerdes. Amugy a kocsikban is van, es gondolom, nem hulyek terveztek. Kép


[/quote]

A kocsikban levöt meg tudom magyarázni (azt hiszem). A hideg motorhoz képest az üzzemmeleg hütöfolyadék jócskán tágul, a tartály szerepe ott a "felesleges" víz tárolása.
Csak itt a procinál kisebb a hömérsékletkülönbség, ezért _szerintem_ kisebb a tágulás is, azt talán a csövek tágulása fel tudná venni. (Pont ezzel akartam megvárni bohot, de ha már más is felveti, agyaljunk rajta.)

Nálam is van egy "tágulási tartály", (ötlet a netröl másolva), de annak inkább légtelenítési szerepe van. Ez a V.0.99 vízhütésem, még csak ismerkedek vele, de meglepö, hogy 4 napja töltöttem fel, kirázogattam a levegöt, de még ma is bocsát ki buborékocskákat. Tartály nélkül ezek keringenének a vízzel együtt, rontva a hütést.

UI: Bocs az ékezetekért

#15 Guest_PeC_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 09:21

Szerintem elég egy kis tartály (mondjuk benzinszűrő, a netről néztem Kép) egy T csatival, ez még a légtelenítéshez is OK.

#16 Guest_J_Blade_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 09:28

Hali!

Nekem nincs vízhűtésem (még), ezért - tapasztalat híján - ötletekkel próbálok hozzájárulni a témához.
Szvsz kisbetu kolléga jól gondolja: légtelenítés-feltöltés szerepe van a tartálynak, természetesen a rendszer legmagasabb pontján.

Peltier elemet két verzióban tudok elképzelni:
1. Kisebb teljesítményűt (>40W) a proci és a blokk között, természetesen coldplate-el. Ami igazán zavar, az a hőszigetelés megoldása ezen az amúgy is zűrös helyen (proci, coldplate, peltier, blokk, foglalat, lefogatás, stb.).
2. Kétkörös rendszert: a Peltier az elsődleges körben hűtené a folyadékot, ez menne a procihűtő blokkba, és a Peltier-t hűtené a második kör. Ez mondjuk kétszer bonyolultabb lenne mint egy sima megoldás.


------------------
In a world without Walls and Fences, who needs Windows and Gates?

#17 Guest_kisbetu_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 09:48

idézet:
Eredetileg PeC írta:
Szerintem elég egy kis tartály (mondjuk benzinszűrő, a netről néztem Kép) egy T csatival, ez még a légtelenítéshez is OK.[/quote]

A szivattyú utáni legdrágább alkatrész lett a benzinszürö (sajnos én is a netröl néztem). Kép
Nem folyik át rajta a víz, csak ha fújom, kicsi a keresztmetszete, bazi lassú vele a feltöltés. Szvsz jobban járunk egy vastagabb csövel.

#18 Guest_Attila777_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 14:58

a radiatort honnan szereztetek be?Egy 10mm-es atmeroju rendszer lesz,(bar a csonkoknal valamivel kisebb kell legyen ,hogy a 10es csovet ra tudjam huzni) es ehhez kellene olyan radiator ami befer egy nagy ATX-be es a csatlakozoja 9es vagy 10es (esetleg kicsit nagyobb es majd en szukitek rajta)...VW Golf1
radiator ehhez jo?

#19 Guest_boho_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 19:30

Hi mindenkinek.
(Bocsi, de egy 3 napos nemzetközi konferencián voltam, ahol nem tudtam gépközelbe kerülni.)
Az eddigi hozzászólásokat elolvasva látszik, hogy sok kérdés vár még megválaszolásra.Az áttekinhetőség érdekében mégis javaslom, induljunk el egyik irányban és minden elemet, alkatrészt tárgyaljunk meg.Ki lehetne egészíteni még mással is a folyamatábrát - hiszen ez csak egy verzió a sok lehetőség közül - de mint az elején már említettem a fő célom az volt, hogy olyan rendszert állítsunk össze, amelyet viszonylag kevés összegből mindenki meg tud építeni, vagy építtetni.A rendszerben szerintem legfontosabb a biztonság, hiszen egy drága berendezésbe építünk be valamit.Egy rossz vízhűtés az egészet tönkre teheti.
Szerintem menjünk vázlatosan végig a folyamatábrán (ahogy én értelmeztem).

A hűtőfolyadék tartály egy "puffer" amelyből a szivattyú táplálkozik. Olyan mennyiségű víznek kell benne lenni, amely a szivattyú maximális teljesítménye esetén is biztosítsa azt, hogy ne kerüljön a rendszerbe levegő. A hűtőfolyadék tartály látszólag nem igazán szükséges, hiszen a radiátor,ha elég nagy, önmagában is egy "tartály".
DE!
Ez összefügg a szivattyú típusával.
Ha merülő szivattyút alkalmazunk kell tartály.
Ha külső szivattyút használunk, amely egy motorból és egy szivattyúból áll (mint például a mosógép ürítő szivattyúja, akkor bizony a rendszerbe egy nagyon veszéályes bizonytalanságot viszünk be.
A különálló és nem merülő szivattyú esetén egy idő után a szivattyú szimmeringje (tömítése) elkopik és elkezd csöpögni.
Ha ez a ház belsejében van elhelyezve, azt hiszem nem kell részleteznem a következményeit.
Tehát mindenképpen maradjunk a merülő szivattyúnál (ennek hőhatását majd később elemezzük).
Induljunk el a "kályhától", azaz a legmelegebb területről, majd a hűtőtömb után menjünk el a hűtőkörig, és a visszáramú vezetéken keresztül utoljára megtárgyaljuk a hűtőfolyadéktartály és szivattyú kérdését.

A CPU

A CPU a hőforrás. Fontos, hogy a hőmérséklete kontrollálva legyen. Az alaplapi hőmérők – ha az alaplap rendelkezik ilyennel - , vagy a CPU -ba épített hőérzékelők szoftveresen képesek a rendszert leállítani, ha a CPU a megengedettnél nagyobb hőmérsékletet ér el.
Nagyon fontos tény, hogy a CPU (beépítet, vagy alaplapi) hőmérséklet mérők és a rendszer leállítása olyan késletetéssel rendelkeznek, amelyek egy hűtés nélküli processzor esetén a processzor gyors túlmelegedését és annak tönkremenetelét nem tudják megakadályozni!
Egyes adatok szerint egy TB 1GHz-es proci hűtés nélkül 3÷5 s alatt tönkremegy!
A folyamatábra szerinti CPU feletti hőmérsékletmérés->STOP nem rajtunk múlik, de megfelelő hűtőrendszer esetén működik.
Fontos rész az a hőátadó-hővezető egység, amelyet a CPU - hővezető paszta - hűtőtömb alkot.Ez vízhűtés esetén is ugyanúgy fontos dolog.Nézzük meg ezt egy rajzon:
Kép
Nézzük meg azt is, hogy a hűtőtömb és hővezető paszta függvényében hogy alakul a hőmérsékleteloszlás (ez tulajdonképpen a hűtőtömbalsó felületének hőeloszlása, de a procifelületre is érvényes).
Kép
(Erre a függvényre még később is szükség lesz.)
Ahhoz, hogy minél több hő tudjon átáramoli a hűtőtömbbe - amelyet majd a víz "elszállít" - az alábbi feltételeket kell teljesíteni:
- minél jobb felfekvés a proci és a hűtőtömb közöt;
- minél jobb hővezető paszta legyen a proci és a hűtőtömb között;

A felfekvés alatt három dolgot értek:
- "polírozott" legyen a hűtőtömb azért,hogy a mikroegyenetlenségek csökkentésével minél nagyobb legyen a valódi "kontakt" felület nagysága ezzel együtt vékonyabb lesz a hővezető paszta is ezáltal "rövidebb" lesz az út a hőáramlásban a proci-hűtőtömb között.
Ha "rövidebb" az út, akkor időegység alatt több hő tud átáramlani.
- a hűtőtömb leszorításakor ne lépjen fel "kibillenés", mert akkor az egyik oldalon nagyon kis mértékben eltávolodik a hűtőtömb a procifelülettől, légrés keletkezik, ami katasztrófálisan lecsökkentheti a hőátadást. (Ezt majd a hűtőtömbnél kirészletezzük.)

A hővezető paszta

A hővezető paszta a hőátadási folyamatban kulcsszerepet játszik. Enélkül akár 5÷10 °C-al is magasabb lehet a processzor hőmérséklete. A hővezető pasztával szemben elvárt követelmények:
-jó hővezető képesség;
-„lágy” konzisztencia (kis viszkozitás);
-hőmérséklettől minél kisebb mértékben függő viszkozitás-változás, azaz idővel ne „folyjék” ki a felületek közül;

A hővezető tulajdonságait tekintve - növekvő hővezetési tényezős sorrendben - az alábbi „paszták” (vannak),alkalmazhatók:
- adalék nélküli szilikonzsír (áttetsző lágy zsír);
- cink- , alumínium- ,vagy berillium-oxidot tartalmazó szilikonzsír (tejfehér zsír);
- alumíniumpúdert tartalmazó zsír;
- rézpúdert tartalmazó zsír;
- 25-30% ezüstpúdert tartalmazó zsír (állítólag a Coolink-zsír);
- 80% ezüstpúdert tartalmazó szilikonzsír
(Artic Silver II )
Az, hogy mit jelent a hővezető paszta minősége, álljon itt egy összehasonlító diagram (azonos konfig és proci esetén):
Kép Kép
A diagramok Artic Silver II-re vonatkoznak (remélem nemsokára nálunk is lehet kapni).
Az alábbi képen jól látszik az ezüst színű "ezüstpaszta". Kép
Nem reklámozni akarom, csak egyszerűen ez ma a legjobb paszta.
Házilag lehet készíteni fémtartalmú pasztát csiszolással, de óvva intenék bárkit attól, hogy ezt tegye, mert amíg a gyári pasztákban a fém és a fém-oxid szemcsék kisebbek mint 0,005 mm, addig a csiszolással a szemcseméret 0,1-0,07, jó esetben, ráadásul a csiszolópapírról leválnak ugyanilyen méretű csiszolószemcsék, amelyek kemények és mintegy "távtartók" a proci és a hűtőtömb között.
Egyszuszra mára ennyi.
A hozzászólásotok után egy nagy témára térünk rá, ez pedig a hűtőtömb.

[Ezt a hozzászólást boho szerkesztette (2001. Szeptember 13.).]

[Ezt a hozzászólást boho szerkesztette (2001. Szeptember 13.).]

[Ezt a hozzászólást boho szerkesztette (2001. Szeptember 13.).]

#20 Guest_kisbetu_*

  • Csoport: Vendég

Elküldve: 2001. 09. 13. 19:36

idézet:
Eredetileg Attila777 írta:
a radiatort honnan szereztetek be?Egy 10mm-es atmeroju rendszer lesz,(bar a csonkoknal valamivel kisebb kell legyen ,hogy a 10es csovet ra tudjam huzni) es ehhez kellene olyan radiator ami befer egy nagy ATX-be es a csatlakozoja 9es vagy 10es (esetleg kicsit nagyobb es majd en szukitek rajta)...VW Golf1
radiator ehhez jo?
[/quote]

Csak a sajátomat tudom elmesélni. (v.0.99)

Radiátor: Ordasi-Gigaherz ötlete: hütöbordákból készült doboz, benne 'labirintus' (anyag itthon, ingyen).

Csonkok: kiselejtezett csaptelepek v.réz bekötöcsöve. Kívül 10-es, belül tán 8-as (anyag itthon, ingyen).

Csövek: belül 8-as, kívül 11-es, (Obi, 170Ft/m) elég szorosan ráhúzható a 10-es csonkomra. A gépben azért bilincs is van rajta.

Nálam még nem fér be a gép házába, de egy hónap után végre ismét hallom a wincsi hagját Kép

Azt írják a 'nagyok', hogy bármelyik kocsiradiátor jó hozzá, lényeg, hogy férjen be a házba. Azért merem én is írni, hogy bármelyik, mert az én bordám Ordasiénak talán a fele felülettel rendelkezik, de a 750-es duron alapfrekin 40 fok fölé nem megy.

Fényképet sajna nem tudok produkálni.

Téma megosztása:


  • (158 Oldal)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Utolsó »
  • Nem indíthatsz témát.
  • A téma zárva.

1 felhasználó olvassa ezt a témát.
0 felhasználó, 1 vendég, 0 anonim felhasználó