idézet:
Ezt írta Proz3ssoR:
Kösz, megjegyzem őket, de egyenlőre maradok a gányolásnál. Annyira nem drágák, de annyira komoly áramköröket nem csinálok, hogy értelme legyen, meg hát kezdő is vagyok hozzá, és spec nincs kedvem pacsmagolni ilyen-olyan savakkal, mert szerintem az macerásabb, mint forasztgatni ónpacákat
. Egyszer talán. Egyébként már kész van.[/quote]
Pont a maratassal van a legkevesebb gond:) Belerakod, lemarja kesz. Kb. annyi lehet vele a problema, hogy kiboritod vagy orakig bennefelejted:D (szep, rezmentes uvegszalalal erositett muanyag lapka lesz az eredmeny:)
idézet:
Hát mondhatom azért törekvéseim ellenére gányolt lett
[/quote]
Valoban:D Viszont ha mukodik senkit nem erdekel, hogy hogy nez ki (btw, ezert preferalom azt a megoldast, hogy leonozott, szigeteletlen vezeteket hasznalsz, nem pedig ilyen onpacakat:) imho egyszerubb kivitelezni (foleg gyorsabb), es a vegeredmeny is szebb lesz)
Elektronika tanfolyam kezdőknek
#21
Elküldve: 2004. 03. 18. 20:09
#22
Elküldve: 2004. 03. 18. 20:19
idézet:
Ezt írta Proz3ssoR:
[QB][/QB][/quote]
EL A KEZEKKEL ÉS SZAVAKKAL A BALKEZESEKTŐL.
ETNIKAI KISEBBSÉG SÉRTEGETÉSE tilos.
Köszönöm. Ennyi!
#23
Elküldve: 2004. 03. 19. 14:43
idézet:
Ezt írta Öregszem:
EL A KEZEKKEL ÉS SZAVAKKAL A BALKEZESEKTŐL.
ETNIKAI KISEBBSÉG SÉRTEGETÉSE tilos.[/quote]
sorry, csak a te kedvedért átírtam![]()
#25
Elküldve: 2004. 03. 24. 08:44
A maszkokról
A készítendő áramkör mindig az adott maszk leképzése, ezért a pozitív maszk nagyon fontos az áramkörök sikeres elkészítését illetően.
A vezetékrajzolatnak teljesen átlátszatlannak kell lennie! A maszk nem lehet foltos, s teljesen fel kell feküdnie (egyébként alulexponáltság léphet fel).
A vékony vonalak, feliratok, emblémák, jelölések stb. másolásánál a maszknak a rajzos felét kell a fólia felé fordítani ,ellenkező esetben maratásnál alámaródással kell számolni, melynek mértéke kb. a maszk anyagvastagságának kétszerese. Különösen a ragasztott vezetékmintát ajánlatos tükrözve elkészíteni. Ez kiváló felfekvést biztosít és vékony vonalak esetén is kontúros másolatot ad.
A hordozó anyaga lehetőleg csak kis mértékben nyelje el az ibolyántúli sugarakat, és semmiképpen ne legyen sárgás. Ideálisak a diafilm-maszkok. Amennyiben a maszk tusrajz, legmegfelelőbb egy 30 gr/m2 fajsúlyú pauszpapír. A könnyed tollvezetés egyenletes tuskifolyást biztosít. Retusálni csak a teljes száradás után szabad. Ha egy vonalat nedves állapotban többször áthúzunk, kontraszt egyenetlenséget okozunk. Ez könnyen elkerülhető, ha a fekete tushoz egy kis üveg sárgát keverünk. A sárga a kék kiegészítő színe, és ellenáll az ibolyántúli sugárzásnak.
A szóró palack hoz mellékelt használati utasítás 1-es pontja rámutat, hogy a befújandó felületnek abszolút zsírmentesnek kell lennie.
A súrolószerek fényes, oxidmentes, jól nedvesíthető rézfelületet biztosítanak. A súrolószert a vízzel megnedvesített lemezre szórjuk és egy nedves rongydarabbal körkörösen eldörzsöljük. Az alapos öblítés igen fontos a súrolószer maradványok eltávolításához. Az öblítést ugyanakkor csak tiszta vízzel végezzük.
Semmiképpen ne alkalmazzuk az öblítés után oldószeres lemosást (pl. acetonnal, alkohollal stb.)! A tisztaság akkor megfelelő, ha a lemez felületén összefüggő vízfilm képződik. A vízfilm felszakadozása szennyezettségre utal. Különösen fontos a teljes száradás, mert a visszamaradó nedvesség a fotólakk gyenge tapadását okozza. A fotólakkot lehetőleg azonnal a tisztítás után vigyük fel a lemezre, így elkerülhető a szennyeződések (tárolás, fogdosás, oxidálódás során) újraképződése.
A fotólakk felvitele
Bár a "POSITIV-20" fotólakkal a munka aránylag egyszerű, azok számára, akik először használják, egy kis gyakorlás szükséges. Az alaposan megtisztított és zsírtalanított lemezek beszórása nappali fénynél történhet, sötétkamrára nincs szükség. Mivel a lakk az ibolyántúli sugárzásra érzékeny, a közvetlen napsütést és erős fényt kerülni kell.
A pormentes és egyenletes lakkfelvitel előfeltétele a tökéletes kópiának. A lakk felvitelekor a lemez vízszintesen vagy kissé megdöntve fekszik. A szórást kb. 20 cm-ről lendületesen végezzük, lehetőleg megszakítás nélkül, kígyóvonalban haladva, ezáltal egyenletes lakkréteget kapunk. Először kalapácslakk-szerű felület képződik. A szórást ekkor azonnal meg kell szüntetni. Kis idő múltán a lakk szétterül és egyenletes, vékony fényérzékeny réteget alkot. Ha túl sok lakkot viszünk fel, eltérő rétegvastagság alakul ki, ami hosszabb megvilágítási időt igényel.
Extrém nyári hőmérséklet esetén az előbbiekkel ellentétben több lakkot kell felvinni, vagy a szórási távolságot kell csökkenteni. Ezáltal a fokozott oldószerpárolgást kompenzáljuk. Ha ezt nem vesszük figyelembe, ugyancsak egyenetlen lakkfelületet kapunk, mert a lakk egyenletes szétterülését a gyors száradás megakadályozza.
A már kevés lakkot tartalmazó palackot ne tartsuk túl ferdén, mert ez a lakk köpködését és a hajtógáz fokozott kiáramlását okozza.
Ha többszöri kísérletezés után sem sikerül egyenletes réteget elérni, akkor centrifugálással kell próbálkozni. Egy kisteljesítményű, szabályozható fordulatszámú villanymotorra alumíniumtányért szerelünk. Ezen befogókeretek vannak, különböző nagyságú nyák-lapok felfogásához. Közvetlenül a lakk felvitele után a tányért 90-110-es fordulattal megforgatjuk. A lakk ezáltal egyenletesen szétterül és sima, pormentes felületet képez.
Ha a lakkfelvitel befejeződött, akkor a lemezeket a megvilágításig fénytől jól védve tároljuk, hosszabb tárolás esetén lehetőleg hűtve.
A hűtőszekrényben tárolt fotólakkot (legtovább 8-12 °C esetén tárolhatók) felhasználás előtt szobahőmérsékletűre kell melegíteni, ellenkező esetben rossz porlasztás léphet fel. Legjobb, ha a szóró palackot 4 - 5 órával a felhasználás előtt kivesszük a hűtőszekrényből.
A POSITIV-20 fotólakk esetében a bevonat színéből következtethetünk az elért rétegvastagságra:
világos szürkéskék 1-3 mikrométer
sötét szürkéskék 3-6 mikrométer
kék 6-8 mikrométer
sötétkék 8 mikrométer - nél
vastagabb.
Réz és más sárgafém hordozók esetén a szín többé kevésbé zöldes. Megvilágítás után, nappali fénynél a lakk mindig sötétkék színű.
Szárítás
Ahhoz, hogy megfelelő tapadást és leképezhetőséget érhessünk el, a lakkréteget sötétben kell megszárítani. Ez történhet szárítószekrényben, szabályozható sütőben, vagy infra sugarakkal (letakart grillsütő). A szárítási hőmérséklet 70-80°C, ezt semmiképpen sem haladhatja meg.
Ne tegyük ki a szárítandó lemezt azonnal: 70-80 °C - s hőmérsékletnek. A szárító berendezést csak a lemez(ek) behelyezése után kapcsoljuk be. Hirtelen száradás esetén a lakkfelületen hártya képződik, ami megakadályozza az oldószer eltávozását a lakkrétegből. Ezt mindenképpen kerülni kell, mert a fotólakk UV- fényérzékenysége nedves állapotban lényegesen kisebb mint szárazon. Az érzékenység a száradás fokával arányosan nő.
A visszamaradt oldószer tapadási nehézségeket okoz és csökkenti a felbontóképességet. Ezért kezdjük a szárítást kisebb hőmérsékleten, majd 70-80 fokra felfűtve 15-20 percig szárítsunk. A nem kielégítő száradás tűszúrásszerű lyukakat és a tapadó képesség romlását okozza.
A túlszárítás ugyanakkor a szükséges megvilágítási idő növekedéséhez vezet, szélsőséges esetben a fényérzékenység csökkenését is okozhatja.
Megvilágítás
Legjobb eredményt a tűző nap vagy egy higanygőzlámpa, illetve xenonlámpa biztosit. Lényeges, hogy a hatásos ibolyántúli sugárzást (370-440 nm) jelentős mértékben tartalmazza a felhasznált fényforrás. A normál izzólámpák csekély mértékű kék fényt sugároznak. Ennek ellenére egyik amatőrtársunk olcsó fényforrásra talált egy asztali lámpába helyezett 200W-os izzó formájában. 12 cm távolság esetén a megvilágítási idő ebben az esetben 15 perc. A hordozó átlátszó műanyag fólia volt, melyre "Brady" típusú, ragasztható áramköri elemeket alkalmazott. Másoláshoz a "ragasztós" oldal érintkezett a fotólakkal.
A megvilágítási időt nem a felhasznált lámpa watt száma hanem a kisugárzott fény hullámhossza határozza meg. POSITIV-20 esetében a legkedvezőbb spektrum 370-440 nm között van. Ha másolásnál üveglapot használunk, vegyük figyelembe, hogy az üveg az ibolyántúli sugarak 65%--át is elnyelheti. Ilyenkor vagy a megvilágítási időt emeljük kétszeresére, vagy alkalmazzunk kristály- vagy Plexiüveget. Kétszeres megvilágítási időre van szükség vastagabb lakkréteg esetén is, s ugyanezt ajánljuk öregebb lakk használatához is.
Mindig tartsuk szem előtt a fotólakk szavatossági idejét, ez biztosítja a kifogástalan előhívást. Az 1. táblázat néhány példát ad a megvilágítási időkre.
A megvilágítást minden esetben csak akkor kezdjük, ha a lámpa már teljes fénnyel világit (a higanygőz lámpa kb. 2 perccel a bekapcsolása után). UV- fénynél használjunk védőszemüveget!
1.táblázat
Fényforrás Idő Távolság Megjegyzés
Higanygőzlámpa
Philips HPR125 3 perc 30cm lefogás 5mm
kristályüveg
Higanygőzlámpa 1000W 90 sec 50cm Lefogás 5mm
kristályüveg
Higanygőzlámpa 500W 150 sec 50cm Lefogás 5mm
kristályüveg
Kvarclámpa 300W 180-240 sec 30cm Lefogás 5mm
kristályüveg
Napfény 5-10 perc - Lefogás 5mm
kristályüveg
Osram-Vitalux 300W 4-8 perc 40cm Lefogás 8mm
kristályüveg
Előhívás
A megszárított és megvilágított lemezeket az alábbi összetételű hívóoldattal töltött tálkába helyezzük (nappali fénynél, de a közvetlen napfényt kerülve): 1L víz,7g marónátron (NaOH). (Ld. a 7. sz. használati utasítás 6. pontját!)
Ha a hívó ellepi a lemezeket, a megvilágított felületekről a lakk leoldódik. Vigyázni kell arra hogy az áramköri rajzok tiszták és fátyolmentesek legyenek, ellenkező esetben a maratásnál zavarok léphetnek fel.
A hívó hőmérséklete 20-25°C legyen. Alacsonyabb hőmérsékletnél a hívás tovább tart. Túl magas hőmérsékletű hívó alkalmazása esetén a hívási idő csökken ugyan, de a finomabb részletek elvesznek. Az alulexponált lakkrétegek nehezen, vagy egyáltalán nem hívhatók elő, s zavaró fátyolképződéshez vezetnek.
Előhívás után a visszamaradó lakk- és hívórészecskék erőteljes vízöblítéssel távolíthatók el.
Ha a vezetékrajzolatban - pl. porszemek által okozott - apróbb hiányosságok mutatkoznak, ezek POSITIV-20-szal javíthatók. Egy kevés lakkot a szórófej védősapkájába nyomunk; s egy vékony ecsetet belemártogatva kijavítjuk a hibákat. Javítás után a rézfólia ezeken a helyeken is védve van a maratóanyagtól.
Megfelelően megvilágított 4-6 mikrométer közötti lakkréteg esetén (ld. a fotólakk felvitele c. fejezetet); friss hívóoldatot alkalmazva az előhívási idő 30-60 sec. Között van. Vékonyabb rétegek hamarabb, vastagabb tovább hívódnak (de legfeljebb 2 percig).
A hívó a levegőből felvett széndioxid által elhasználódik, ezért a használt oldatot ne keverjük friss oldattal. Mivel csak fillérekbe kerül, célszerű mindig friss oldatot készíteni.
Maratás
A POSITIV-20 fotólakk ellenálló a vas-klorid, ammoniumperszulfát, krómsav, sósav és fluorsav oldataival szemben. Maratáshoz leggyakrabban vas-kloridot vagy ammoniumperszulfátot használunk.
A vas-kloridos eljárás:
A vas-klorid szilárd alakban fordul elő, maratáshoz ennek telített vizes oldatát használjuk. (A telitettséget akkor értük el, ha az oldatba helyezett további darabok már nem oldódnak föl.) A telitett oldat aranysárga színű.
A maratás 30-60 percig tart. Melegítéssel és mozgatással a folyamat gyorsítható. A maratást folyóvizes öblítés követi. A lemezen maradt savmaradványokat szappanos lemosással közömbösíthetjük.
Hátrányok: iszapképződés, kis hatásfok, az oldat töménységétől függő maratási sebesség.
Ammóniumperszulfátos eljárás:
Az ammóniumszulfát fehér színű kristályos anyag, melyet vízben kell feloldani: 35 g kristály, 65 ml vízben.
A maratási idő kb. 10 perc, nagymértékben függ a maratandó rézfelület nagyságától. Kéz meleg (40 °C) oldatra és mozgatásra van szükség. Folyóvízzel öblítsünk.
Hátrány: az oldatot melegíteni és mozgatni kell.
Rövidebb maratási időket tesz lehetővé a korszerű sósavas-eljárás. Nagyüzemileg elterjedt, de jól alkalmazható és ajánlott egyedi daraboknál is. Előnye a nagy maratási sebesség és a viszonylagos veszélytelenség. Ennek ellenére az alkalmazott vegyszerekkel - különösen a hidrogén-peroxiddal - óvatosan kell bánni. Az alábbi
összetételt alkalmazzák:
200 ml sósav, kb. 35%-os;
30 ml hidrogén-peroxid, 30%;
770 ml víz.
Az oldat enyhén szúrós szagú, kissé párolgó (szellőztetni !), a ruházatot kimarja. A bőrre került oldatot azonnal mossuk le, a szembe kerülésétől óvakodjunk.
A lemezeket ragasztószalaghoz erősítve merítsük a maratófürdőbe. A maratási idő erősen függ az oldat hőmérsékletétől és mozgatásától. szobahőmérsékleten, erőteljes mozgatásnál és friss oldat esetén kb. 10 perc. Melegítéssel (max. 50°C-ig) a folyamat gyorsítható. A lemezeket folyóvízzel öblítsük.
Ha a maratási idő megnövekszik, az oldat H2O2 hozzáadásával regenerálható. A H2O2 koncentráció akkor megfelelő, ha az oldatba helyezett rézfólia vöröstől a sötétbarnáig színeződik (nem csak vöröses). A lemezek mozgatásakor fátyolszerű rétegeknek kell leválniuk. A buborékképződés túl magas H2O2 koncentrációra utal, ami a reakció megszűnéséhez vezethet. Ezen H2O2 + HCL hozzáöntésével segíthetünk. 1 liter fenti oldat - H202 helyes adagolása esetén - 10 m2 lemezhez elegendő.
Az oldatot sötét üvegben tároljuk. Légmentesen lezárni nem szabad, mert a H2O2 bomlása nyomán túlnyomás keletkezik.
A felhasznált oldatot csak nagyon erősen hígítva szabad kiönteni. A 35%-os sósav szúrás szagú, a bőrre és nyálkahártyára maró hatású, színtelen gőzöket bocsát ki, a ruházatot megtámadja. Szembe ne kerüljön! Vastag üveg, vagy műanyag edényben, hűvös helyen tárolandó.
A H202 30%-os töménységben szagtalan, színtelen, a bőrt megtámadja (fehéres elszíneződés, égő érzés). A bőrt tiszta vízzel azonnal le kell öblíteni. Szembe kerülésétől óvakodjunk. Hűvös helyen, sötét üvegben tároljuk. Az üveget ne zárjuk le légmentesen és ne rázzuk.
Tanácsok
A maratást műanyag tálakban végezzük. Ezek beszerezhetők szinte minden 100 forintos boltban illetve minden hyper - szuper marketben. Minden üvegen világosan, jól olvashatóan fel kell tüntetni annak tartalmát, a beszerzés dátumát és egy "halálfej" - szimbólumot. Sörös, ásványvizes stb. üvegeket tilos használni! A vegyszereket sötét, hűvös helyen, gyerekektől tökéletesen elzárva kell tartani!
A lakkréteg eltávolítása
Maratás után az áramköri rajzról a maradék fotólakkot el kell távolítani. Ez szerves oldószerekkel - pl. acetonnal - történhet. Ha az alkatrészek beültetését befejeztük, tanácsos az értékes áramkört a környezeti behatásoktól valamilyen formában megvédeni. Tökéletes védelmet nyújt a PLASTIKSPRAY-70 akrilgyantalakk, jól szigetelő, üveg tiszta bevonatot biztosit. A védőréteg utólagos forrasztást is lehetővé tesz.
Hőmérséklet és tárolhatóság
A POSITIV-20 fotólakkot + 25 °C alatti hőmérsékleten kell tárolni. Legelőnyösebb a 8-12°C közötti hőmérséklet, ez meghosszabbítja a tárolhatóságot.
Felhasználás előtt mint már említettük a lakknak szobahőmérsékletűre kell melegednie, egyébként a megváltozott viszkozitás miatt fröcsögés léphet fel. Ennek elkerülésére a lakkot felhasználás előtt kb. 5 órával ki kell venni a hűtőszekrényből.
A szóró palackban a lakk legalább 1 évig tárolható. Az elöregedett, vagy magas hőmérsékleten tárolt lakk arról ismerhető fel, hogy a felülete homályos, füstös. Az intakt lakk mindig csillogó, fényes felületet ad.
Hibalehetőségek, azok okai és megszüntetésük
A POSITIV-20 fotólakkal történő nyomtatott áramkör készítés - az útmutatások betartása esetén - általában nem okoz nehézségeket. Ennek ellenére előfordulhat - még szakemberekkel is - hogy egy-egy áramkör nem sikerül. Emiatt nem kell elkedvetlenedni, a hibát gyorsan meg kell keresni. Ehhez közlünk egy útmutatót az előfordulható hibákkal és kijavításuk módjával (2. táblázat).
2.táblázat
Hibalehetőség Oka Megszüntetése
Erős lila szélképződés. Túl vastag lakkréteg Kétszeres megvilágítási idő. Ezáltal a vastagabb rétegek is leoldhatók lesznek.
Cseppképződés. Egyenetlen lakksűrűség különösen ha a lakk hűtőben volt. Felhasználás előtt 5 órával a palackot elővenni ,hogy elérje a szobahőmérsékletet.
Eltérő megvilágítási idők. Egyenetlen lakkbevonat. A vízszintesen fekvő lemezt kb. 20 cm távolságból balra fent kezdve kígyóvonalban befújni. Kalapácslakk-jelenségnél abbahagyni. A lakk rövid idő alatt egyenletesen szétterül az egész lemezen. Egy hártyavékony, összefüggő filmfelület elegendő.
Hosszú megvilágítási idő A maszk túl sok ibolyántúli sugárzást nyel el, vagy a fényforrás kevés UV-összetevőt tartalmaz, vagy a maszkanyag kevésbé átlátszó, vagy a lakk túlszáradt, vagy vastag a fedő üveglap. Átlátszó fóliát alkalmazni. Megfelelő fényforrást alkalmazni (l.a cikkben). Ne használjunk olyan maszkot, melynek adalékanyagai sok UV -sugárzást nyelnek el. A szárítást 70 (max.80) °C-on végezzük. Kristályüveg vagy plexiüveg használata.
A lemezt nem lehet előhívni. Túl rövid megvilágítási idő. Megvizsgálni, hogy a maszk kellően átlátszó-e, a fényforrás elegendő UV-összetevőt tartalmaz-e. Megvilágítási időt növelni.
A lemezt a fentiek ellenére sem lehet előhívni. 80°C fölötti szárítás miatt lecsökkent fényérzékenység. Ne lépjük túl a 80°C-os szárítási hőmérsékletet.
Tűszerű lyukak. Elégtelen száradás, vagy túl hosszú megvilágítási idő. Legalább 15-20 perc,70-80°C.
Legfeljebb 2 percig előhívni.
A lakk rosszul terül, finom pórusos felületet képez. Túl magas (nyári) hőmérséklet esetén túl gyorsan párolog el az oldószer. Vastagabb lakkréteget fújni, mint szobahőmérséklet esetén, vagy a szórási távolságot csökkenteni.
A lakkréteg előhíváskor a vezetékmintáról is leoldódik. Elégtelen vagy túl gyors száradás, túl tömény előhívó oldat. Előszárítás után 15-20 percig, 70-80°C-on készre szárítani.
Legfeljebb 7g marónátron(NaOH) 1liter vízhez.
Tökéletlen lemaródás. Részben lemaródott vezetékrajzolat. Alulexponáltság.
Fényáteresztő vezetékrajzolat. Megvilágítási időt növelni.
Teljesen fényzáró rajzolat alkalmazása. Fekete tus használatakor kevés sárga tus hozzákeverése (l. cikk).
A lakk a szórófejből fröcsög. Több hajtógáz jön ki mint lakk. Majdnem üres palackot túl ferdén tartjuk. A szórófejet 180 fokkal elfordítani és ismét a lemezre irányítani, vagy a lemezt ferdén felállítani, a palackot függőlegesen tartani.
Inhomogén (egyenetlen), porózus lakkfelület. Túl gyors szárítás. A szárítást nem azonnal 70°C-on kezdeni, csak a lemez behelyezése után felfűteni. Grillsütőt (letakart ablakkal) 40°C-ra előmelegíteni lemezt behelyezni, a hőmérsékletet lassan 70°C-ra növelni, 15 percig szárítani.
#26
Elküldve: 2004. 03. 24. 09:17

De ugye nem te gépelted be?

[ 2004. március 24.: Laslie szerkesztette a hozzászólást ]
#27
Elküldve: 2004. 03. 24. 09:48


#28
Elküldve: 2004. 03. 24. 10:13

[ 2004. március 24.: Zer0 szerkesztette a hozzászólást ]
#29
Elküldve: 2004. 03. 24. 10:29
Ha a lampad 12V-os halogen, akkor csak rendes rele, mert ez valtofesz, vagy ennek a 230-as oldalat kapcsolod a fenti modszerrel.
#30
Elküldve: 2004. 03. 24. 10:33
#31
Elküldve: 2004. 03. 24. 10:42
idézet:
Ezt írta Zer0:
és ha többet szeretnék kapcsolgatni?[/quote]
A printerport 8 bites, ha nem trükközöl.
#32
Elküldve: 2004. 03. 24. 10:55
idézet:
Ezt írta Zer0:
Nekem is kéne 1 3.14help.. én a lámpámat szeretném szoftveresen kapcsolgatni... de nagyon lamme vagyok az elektromos dógokhoz... annó építettem 1 rádiót, ami működött is, de az má régvót...[/quote]
Printer portra, molexre (PC 4 pólusú tápcsati) csatlakozó, némi vezeték, 1 tranzisztor, 1 dióda, 1-2 ellenállás és egy relé. Szoftvert meg írni kell hozzá, Delphiben nem vagyok járatos.![]()
#33
Elküldve: 2004. 03. 24. 13:05
SENKI NE próbálkozzon ezekkel, ha NINCS TAPASZTALATA!!!
A Vasklorid-a többihez képest-ártalmatlan, de a ruhából az sem jön ki..
A mindenféle speckó TN190 és egyéb drága mócsing helyett a pelikán, vagy ákárki más S-F-M permanent rostironjai(alkoholos filc) tökéletesek, vagy akár a lakkfilc is, ha mazochista az illető (de annak semmi nem mart alá

Vasklorid van az Azúr boltjaiban, csakúgy, mint H2O2 és NaOH meg HCl is...Minek drágán wolf.
ha már wolf. Positiv20 helyett a magyar is jó s sokkal olcsóbb, amennyire emlékeim nem csalnak.
Fotózni akkor jó, ha bonyolult és sűrű a rajzolat. Precízen pucolt, jó minőségű panel kell hozzá, türelem a tapasztalatszerzéshez és belőni az egész cuccot (lakk, panel hőmérséklete, lakk vastagsága, megvilágítás időtartama, stb...). Fotózni papírról is lehet, ha transzpausszal átitatod, vagy hőálló fóliára nyomtatott rajzról is, ha van lézernyomid. Ezutóbbi a legjobb megoldás otthon.
Lámpának a germicid cső jól jöhet még (átlátszó, víztiszta neoncső), mert egyenletesen világít és bár nem látszik a kvarclámpával vetekszik UV-tartalma. Ezért veszélyes is, mert ugye csak egy halvány kéket látsz belőle...
Előnye, hogy ez is egyszerű, nem melegszik, mint pl. a Hg-Li lámpák, így biztonságosabb, keveset fogyaszt, de ismét egy nyomaték: A keletkező ózongáz robbanásveszélyes lehet!! Szellőztetni. De a Nap is tökéletes eredményt ad..
Szóval csak óvatosan és ésszel.
Forrasztani a pisztolypákával egy siralom a finomabb elektronikákat


A többit meg már leírtátok.
Segíts nekünk, hogy segíthessünk másokon!
(Holnap délelőtt úgysem jó neki, mert nem engedem ki az ágyamból... Tündérvirág)
#34
Elküldve: 2004. 03. 24. 13:06


#35
Elküldve: 2004. 03. 24. 22:22
idézet:
Ezt írta Laslie:
Ez igen!![]()
De ugye nem te gépelted be?
[ 2004. március 24.: Laslie szerkesztette a hozzászólást ][/quote]
Eccer elég voltMost csak Ctrl+v
![]()
#36
Elküldve: 2004. 03. 24. 22:42
idézet:
Ezt írta Schwarzmueller:
Hat ez mar a profi szint, nem kezdo!![]()
[/quote]
De legalább egy korrekt step by step leirás! Emléxem annak idején suliaba a tanár ahogy előadta az egészet semmit nem lehetett megérteni de ha egyszer csinálta az ember magától onnan kezdve ihaly csuhaj!
Egyébként a napokba csináltam egy elektrós fórumot![]()
ahol eddig 1 szem magam irogatok![]()
De azért ahogy nézem páran látogatják! Igyekszek érdekes dolgokat kifejteni a jövőben! Akit érdekel skubizza meg
sonar-elektro.ini.hu
#37
Elküldve: 2004. 03. 24. 23:44
idézet:
Ezt írta sonar:
De legalább egy korrekt step by step leirás! Emléxem annak idején suliaba a tanár ahogy előadta az egészet semmit nem lehetett megérteni de ha egyszer csinálta az ember magától onnan kezdve ihaly csuhaj!
Egyébként a napokba csináltam egy elektrós fórumot![]()
ahol eddig 1 szem magam irogatok![]()
De azért ahogy nézem páran látogatják! Igyekszek érdekes dolgokat kifejteni a jövőben! Akit érdekel skubizza meg
sonar-elektro.ini.hu[/quote]
Ezt nem is vontam ketsegbe.Amikor mi is tanultuk ezt anno, eleinte nekunk is kinaiul hangzott, de ahogy elkezdtuk a gyakorlati reszt, ugy jottunk bele az egeszbe.
![]()
![]()
#38
Elküldve: 2004. 03. 25. 11:07
[url="http://"http://www.elektrolight.hu/Konstruct.htm"]http://www.elektroli...u/Konstruct.htm[/url]
A dizajn faj, de talan van benne hasznos is.
#39
Elküldve: 2004. 03. 25. 11:29
idézet:
Ezt írta ant:
A dizajn faj, [/quote]
jezus maria!![]()
![]()
#40
Elküldve: 2004. 04. 09. 15:25
Van egy 12V-os 1,9 amperórás aksim. Ezzel szeretnék csinálni egy mobil fanbust, a nyári, melegebb napopkra. Szeretnék rá egy potmétert rakni, de nem tudom hogy hány ohmos legyen. Főleg azért mert nem tudom hogy mit kezdjek az amperórával :confused: (tudom hogy R=U/I!) Hogy kell ezzel számolni?
Másik kérédes hogy (lehet hogy hülynén hangzik), de lehet-e jack-dugót használni a venti a táphoz való kötéséhez. Igy sokkal nagyobb környezetben lehetne a ventiket rakosgatni. Úgy képzelttem, hogy ugye a jack-dugó is 2 jelet szállít, akkor valahogy a L és az R helyére rákötöm a + meg a -t és frankó. De lehet ezt??? Vagy rövidrezárja bedugáskor az aksit? :confused:
Proz3ssoR