Idézet: Porker - Dátum: 2005. márc. 5., szombat - 11:05
"Az asztali felvevő minőségét úgy értettem, hogy azzal el lehet-e érni azt a minőséget, amit egy normális - pl. az általad említett ADVC50 - Capture kártyával vagy inkább az ADVC300-as - beépített zajszűrés - van egyszinten?"
Így igazán nem hasonlítható össze mivel az asztali DVD felvevő tulajdonképpen egy hardware MPEG2 capture eszköz melynek a minősége nem ugyanaz minden típusnál. Vannak ugye az alapszintű (kommersz) típusok melyek minősége sem mondható rossznak viszont nem is sorolható a kiváló kategóriába. És vannak a felsőkategóriás változatok melyek rögzítési képessége kiváló. További különbség az asztali felvevők között az, hogy milyen képjavító áramkörök vannak beépítve. Az olcsóbb kategóriába sima max. dinamikus zajszűrés található meg. A felsőkategóriás felvevők szinte mindegyike tartalmaz komoly zajszűrő technológiát és olyan kiegészítő lehetőségeket mint pld. fehér és fekete szintállítási lehetőség. Továbbá TBC áramkör is csak a felsőkategóriás felvevőben szokott lenni. Jelenleg két olyan felvevő típus van aminek a felvételi tulajdonságai kiválónak mondható. Az egyik a Pioneer DVR520/720 a másik a Panasonic DIGA felvevői. A két típus közül szolgáltatás tekintetébe a Pioneer a jobb (pld. 32 felvételi fokozat, DV ki és bemenet mely akár PC-vel is használható, stb.)
A PC-s capture eszközök esetén a Canopus ADVC termékei tulajdonképpen analóg jelfolyamból hardware-esen készítenek DV AVI-t. A DC30 az egyik legjobb hardware MJPEG eszköz. Viszont ahhoz, hogy akár az ADVC termékekkel készített DV-ből akár DC30-al készített MJPEG-ből DVD-t lehessen készíteni kell egy MPEG2 tömörítő program. A DVD minőségére viszont ez kihatással van azaz nem mindegy, hogy milyen tömörítő programot használsz.
Továbbá az ADVC50 nem tartalmaz semmilyen zajszűrést. Ezt utólag software-esen kell megoldani. Az ADVC300 az már elég komoly hardware szintű zajszűrést tartalmaz és még TBC is van az eszközben. Viszont az ára több mint 160.000Ft.
"Editálás: alapvetően az a gondom, hogy most nincs időm a szerkesztésre. Ezért szeretnék olyan megoldást találni, ami a későbbiekben is biztosítja az egyszerű - és GYORS - szerkesztést és - ha szükséges - a konvertálást (látom egyik barátomnál, hogy DC30+-szal szerkesztett másfél órás anyagainál egész éjszaka megy a gép, hogy elkészüljön a DVD-re írható formátum). Ezért csábító a felvevő, feltéve - annak fényében amit az MPEG2 szerkesztésről írtál - ha utána minőség megőrzésével lehet szerkeszteni. Nem akarok én extra effektezést, csak gyorsaságot minőségromlás nélkül."
A szerkesztésnél amit szem előtt kell tartani az, hogy a DV és az MJPEG kockapontosan vágható mivel itt minden kocka kulcskocka azaz önálló. Az MPEG2 GOP struktúrából áll azaz PAL norma esetén csak minden 12. kocka önálló (I frame) a többi ami a GOP-on belül van egymástól függenek. Ebből következik, hogy minőségromlás nélkül csak és kizárólag GOP határon (I frame) vágható ami azt jelenti, hogy minden 12. vagy 15. képkockánál tehát nem kockapontosan. Kockapontos vágás csak minőségromlással érhető el mivel ahhoz, hogy kockapontos vágást lehessen alkalmazni vissza kell állítani a vágandó GOP-on belül az összes képkockát önálló képkockára majd a vágás után újra létre kell hozni az új GOP-ot. Ez csak újratömörítéssel oldható meg. Ez viszont minőségromlást eredményez. Persze ez a minőségromlás nem feltétlenül látható viszont ez a használt MPEG2 vágó programba épített tömörítőtől függ.
Az asztali DVD felvevők is csak újratömörítéssel tudnak kockapontosan vágni (a minőség meg függ attól, hogy milyen minőségi fokozatot állítasz be).
És ami a legfontosabb. A PC-s MPEG2 vágás szinte minden esetben software alapú mivel az átlagos hardware MPEG2 capture eszközök csak és kizárólag a rögzítéskor alkalmaznak real time hardware tömörítést. Csak a professzionális és a broadcast kategóriába eső capture eszközök képesek az MPEG2 hardware-esen támogatott vágására. Viszont az ilyen capture eszköz ára 200.000Ft tól indul (broadcast eszközök elérik a milliós nagyságrendet). A software-es MPEG2 vágás azt jelenti, hogy amikor elkészül a vágás az export időigénye akár az eredeti hossz többszöröse is lehet. Ez függ a használt programtól és a PC teljesítményétől.
"...és GYORS - szerkesztést és - ha szükséges - a konvertálást (látom egyik barátomnál, hogy DC30+-szal szerkesztett másfél órás anyagainál egész éjszaka megy a gép, hogy elkészüljön a DVD-re írható formátum)..."
A software alapú MPEG2 tömörítés sebessége a PC teljesítményétől és a használt tömörítő programtól függ. Ez azt jelenti, hogy pld. egy 2.4GHz HT-s Intel P4 esetén a Canopus Procoder közel real time képes a software-es MPEG2 tömörítésre. Természetesen a 2 menetes VBR bekapcsolása esetén ez az idő duplájára nő azaz egy másfél órás anyag három óra alatt készül el.
Szóval ahhoz, hogy ideális idő alatt el lehessen végezni a software-es MPEG2 tömörítést a PC-nek megfelelő teljesítményűnek kell lennie továbbá a használt programnak képesnek kell kihasználnia a CPU adta gyorsítási lehetőségeket (pld. SSE, SSE2 támogatás, HT technológia aktív használata, stb.)
Összefoglalva: PC-n software-esen is lehet real time vagy akár még a valós játékidőnél is gyorsabb MPEG2 tömörítést alkalmazni.
Persze ha nem szeretnél komolyabb NL editálást akkor az asztali felvevő mindenféleképp gazdaságosabb viszont a fenti megkötéseket tudomásul kell venni.