HeatPipe és rejtelmei Hp házilag!
				
						#561
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 03. 11:13
				
						#563
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 15:09
 
 


Első képen 2m 6mm keresztmetszetű rézcsövet láttok,szép fényes nemrég gyárthatták.
Másodikon a Lizte huzalt látjátok 4mm keresztmetszetű,pontosan belehúzható a 6mm-es rézcsőbe(belső átmérő 4mm)
Harmadikon a szézhúzott Lizte huzal látható,nem látszik tökéletesen,de a közepe nem "tömör" vékony tömlőszerű üreg van a huzalban,itt szépen tud majd közekedni a gőz.Elemi szálak 100mikronosak kb,nagyon flexibilis a huzal.Sokat írtam már róla,most láthatjátok hogyan is néz ki pontosan.
Estefelé protopipe képek és eredmények!!
Nagyobb felbontású képek
Hank
				
						#564
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 16:32
Passzentosan befér,de rohadt nehéz feltölteni a csövet.Kapilláris hatás biztos van,mert a szétszedett csőből kihúzott huzal minden pontja azonosan acetonos volt.Most próbaképpen egy 8mm-es csőbe rakom,meglátom mi lesz.
Hank
				
						#565
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 17:18
 
						
						
				
						#566
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 18:56
 
 Csináltam 6mm-es csővel Lizte huzalos töltetet.
Tapasztalat az hogy 40 fokos vízzel is működik,természetesen aceton töltettel!
Most sikerült elérni a legkisebb delta T-t.Forralási pont is kicsapódási pont között 4-5 fok külömbség van!!!
Meglepődtem az értéken,mert alig volt gáztér a Litze huzal közepén.Üres pipe-hoz képest lassabban vette föl
a forralási pont melegét,gondolom a több anyagból adódó tehetetlenség miatt.Héten beszerzem keményforrasztáshoz szükséges eszközöket.Így ha minden jól megy elkészül a protopipe-1@150mm
Kitaláltam egy behúzási módszert a Litze huzalhoz(nagyon nehéz behúzni),garantálni fogja a min 1mm gázteret.Meglátom hogy sikerül.
Beszámolok képekkel is ha előre jutottam.
Hank
				
						#567
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 19:58
Idézet: Hank - Dátum: 2005. jún. 6., hétfő - 19:56
 
 Csináltam 6mm-es csővel Lizte huzalos töltetet.
Tapasztalat az hogy 40 fokos vízzel is működik,természetesen aceton töltettel!
Most sikerült elérni a legkisebb delta T-t.Forralási pont is kicsapódási pont között 4-5 fok külömbség van!!!
Meglepődtem az értéken,mert alig volt gáztér a Litze huzal közepén.Üres pipe-hoz képest lassabban vette föl
a forralási pont melegét,gondolom a több anyagból adódó tehetetlenség miatt.Héten beszerzem keményforrasztáshoz szükséges eszközöket.Így ha minden jól megy elkészül a protopipe-1@150mm
Kitaláltam egy behúzási módszert a Litze huzalhoz(nagyon nehéz behúzni),garantálni fogja a min 1mm gázteret.Meglátom hogy sikerül.
Beszámolok képekkel is ha előre jutottam.
Hank
Gratulálok a sikerekhez (40Fok 4-5fok delte-T)!
Hol lehet Litze huzalt venni?
Az acetont, vagy a levegőt távolítod el?
Fecskendő tubussal?
Veriakilis
				
						#568
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 06. 22:13
Bronzker
Cső 6mm-es 1mm-es falvastagsággal,Litze 4mm keresztmetszetű.
Vákuumot hihetetlen gagyi módszerrel csinálom.Mivel van kapiiláris töltet a csőben,ezért folyadékot kiszívni nem lehet,marad egy kevés a huzalok között.Elsőnek mindig feltöltöm x ml acetonnal,majd jól lehűtöm a csövet és utánna fecskendővel kiszívom 2-3* a levegőt/aceton gőzt.Ez már elég a szobahőfokon való forráshoz.Miközben a tubust kihúztam a gumicsövet franciakulcsal elszorítom.Nálam ez a szelep.
Holnap légkondis visszacsapószelepet és forrasztási kellékeket beszerzemk,képeket felrakok róla.
Sokat agyaltam a cső elcsípésén.6.os csövet egy szimpla kombinátfogóval úgy ellehet csípni,hogy nem ereszt,kis gyakorlással szépen megtanulható.
Jó munkát munkásemberek!
Hank
				
						#569
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 07. 15:26
Meglátjuk!
Tessék írogatni
 ,úgy érzem,mintha magamba beszélnék...
 ,úgy érzem,mintha magamba beszélnék...Egy kérdésem lenne a moderátorhoz! Off lenne a heatpipe-os ház leírása és képekkel való ilusztrációja ebben a topikban? Mert szorosan összekapcsolódik a heatpipe készítés a felhasználással.
Hank
				
						#570
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 07. 16:17
 a rézcsövet keményforrasztással.
 a rézcsövet keményforrasztással.Egyszó mint száz vennem/szereznem kell min 1200 fokos lángpákát.
Szóljatok ha tudtok Pesten ismerőst,akinek van acetilén/butános lángja!!!!
Így a héten nem lesz protopipe...
Hank
				
						#571
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 07. 19:40
Gratulálok Hank az új csövedhez.

Milyen nagy lyuk van a lietze huzal belsejében??
Én most Nem érek rá, mert a héten lesz a matek (szerda), meg a kémia (péntek) emelt szóbeli. Tegnap lehetett megnézni az emelt írásbelit és egész jó lett!! 96,5% a matek, 97% a kémia!
 
  
						
						
				
						#573
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 07. 21:01
Idézet: Hank - Dátum: 2005. jún. 7., kedd - 17:17
 a rézcsövet keményforrasztással.
 a rézcsövet keményforrasztással.Egyszó mint száz vennem/szereznem kell min 1200 fokos lángpákát.
Szóljatok ha tudtok Pesten ismerőst,akinek van acetilén/butános lángja!!!!
Így a héten nem lesz protopipe...
Hank
Haveromnak van acetilén, de Móron.
Valamikor a héten lehet, hogy megyek Pestre.
Most a Brozker lesz már az első, és a munka a második.
 
 A múltkor is túl sokáig húzódott a munka, és már nem volt kedvem átvágni a nagy falun.
A Mór utcai boltban is van szeinted Litze hutal?
Veriakilis
				
						#574
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 07. 21:31
Én a szükséges fémanyagokat a kuckóhoz(borda kivételével) Bronzkerben veszem,bordát Mór utcában.
Két cég között kb 5-7 perc kocsikázás van(ha nincs dugó arrafelé).
Köszönöm a gratulát,de még nincs a kezembe a fixen lezárt pipe.Ha kezembe nyugszik és jó,akkor bontok pezsgőt!Ha kuckó készen lesz az elvárásaimnak megfelelően,akkor talán szivart is dukál mellé.
Hank
				
						#575
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 08. 02:40
Sikerült végig olvasni a topicot!
Gratula mindenkinek, aki kísérletezett a csövekkel.
Én saját fejlesztésű eszközeimhez gondolkodom heatpipe-os hűtésen, mert mindenképpen passzív, megbízható eszközt kell építenem.
Csak nálam vannak egyéb problémák is:
1. A hőleadó felület be van korlátozva, csak egy sík krómozott réz korong.
2. Az egész alkalmazás a szabadban lesz, tehát nem tudom, hogy télen, amikor nem működik, és megfagy a víz a csövekben nem megy-e tönkre.
Egyébként nekem egy igen speciális kialakítás lenne:
Egy kb. 8mm vastag réz korong, amire a hőleadó egységek (9 db) vannak szerelve alulról.
Fölülről egy-egy zsákfurat ott, ahol lennt a hő keletkezik.
Ezekbe a furatokba van forrasztva a cső egyik vége.
A cső teteje egy ugyan ilyen zsákfuratos koronggal van lezárva, aminek a teteje van a szabadban (hőleadás).
A csöveken egy-egy T idom van (pl középen), amikre klimatechnikai szelepek vannak forraszva.
A szelepek rajta maradnának az egész rendszeren.
Amit nem tudok eldönteni:
Írtátok azt, hogy forró vízbe tartva a heat pipeot nem bírta tartani a kezetek egy idő után.
Akkor a forró vizet sem bírta a kezetek, mert melegebb nem lehet a pipe hőleadó fele nem?
Gyakorlatilag a konstrukcióm helyett, ha az alsó réz korongot lógatnám ki egyszerűen a szabadba, akkor jobb hatásfokot érhetnék el...
Mi a vélemény?
				
						#576
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 08. 09:12
Idézet: S.P.T. - Dátum: 2005. jún. 8., szerda - 3:40
Sikerült végig olvasni a topicot!
Gratula mindenkinek, aki kísérletezett a csövekkel.
2. Az egész alkalmazás a szabadban lesz, tehát nem tudom, hogy télen, amikor nem működik, és megfagy a víz a csövekben nem megy-e tönkre.
Amit nem tudok eldönteni:
Írtátok azt, hogy forró vízbe tartva a heat pipeot nem bírta tartani a kezetek egy idő után.
Akkor a forró vizet sem bírta a kezetek, mert melegebb nem lehet a pipe hőleadó fele nem?
Gyakorlatilag a konstrukcióm helyett, ha az alsó réz korongot lógatnám ki egyszerűen a szabadba, akkor jobb hatásfokot érhetnék el...
Mi a vélemény?
Nem tudom, hogy az alacsony nyomás alatt lévő víz hány fokon fagy meg, de valószínű, hogy nem pont 0-án.
Ha acetonnal töltöd a csövet, akkor nem fog megfagyni télen sem.
Az igaz, hogy kipróbáltuk forró vízzel is, olyannal amit már alig-alig bír a kéz.
De ennél alacsonabb hőfokon is üzemel a heatpipe (acetonnal lehet elérni a legalacsonabb delta T-t), nekem vízzel kb 36C foktól indult a hőszálítás (kis hatásfokkal), de 40C foktól már jól szállította a hőt.
Acetonnal Hank még jobb eredményeket ért el, - nemsokára én is kipróbálom.
Az utolso dologra azt tudom mondani: probáld ki heatpipe-al, és meglátod, hogy mit lehet nyerni.
Nem kerül sokba egy próba.
Veriakilis
				
						#577
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 08. 09:51
Elsőnek is,örülök hogy te is foglalkozol a témával.De lellki szemeimmel látok pár furcsa megvalósítást.
Azt írtad hogy a hőfelvevő blokkban zsákfuratok vannak--->cső--->idom+szelep---->cső--->nagy lapos tányér.
Szerintem a szelepet nem érdemes rajta hagyni,mert akármilyen jó,ott szökni fog a gáz/vákuum.Lehet hogy 1 hónap múlva,de biztosn rosszabb,mint egy teljesen zárt rendszer.Másik dolog.Miért csak egy tányér a hőleadód???
Eleve egy sík lap hővezetése töredéke egy jobb bordához képest.Én a helyedben beszereznék a Metaloglóbustól pár méter bordát,fölcsavaroznán a tányérodra és úgy lógatnám ki.
Én szeretném cipelni a gépet,megyek majd vele pár helyre,fontos a mobilitás.Ha jól értem te "bebetonozod" a gépet fíx helyre.Feltételezem hogy a heatpipe több méter hosszú lenne,szerintem házi megvalósításban már elég gyéren vezetné a hőt ilyen távolságokban.
Helyedben nem víz töltetet használnék,aceton tökéletesen megfelel a célnak,ráadásul -30 fok alatt
van az olvadáspontja.
Heatpipe lényege a rendkívül jó hővezetés,fajlagosan egy adott keresztmetszetű rézrúdhoz képest ugyanakkora keresztmetszető pipe többszörös hőszállítással rendelkezik.Itt a hőszállítás a lényeg,tehát ha melegíted a forralási pontot a hő gyorsan eljut a cső végébe.Akkor jó egy heatpipe ha minél kisebb a cső két oldala közötti hőmérsékletkülömbség.
Ezért mondtuk azt hogy olyan forró a cső vége hogy nem tudtuk megfogni.
Akkor most hogyan hűt a heatpipe?Azt kell mondjam hogy sehogy!!! :o
Heatpipe nem hűt csak hőt szállít.Ami hűt az a bazinagy borda.
Leírok egy teljes körfolyamatot:
Procid izzad a Doom3 alatt--->rajta lévő blokk átveszi a proci hőjét--->heatpipe forralási pontján a folyadék elkezd forrni,hirtelen sok gőz képzödik--->gőzök a helyi nyomáskülömbségek miatt felnyomódnak a cső másik végébe(kondenzáló oldal)--->cső végén ott ficeg a bika borda,átadja a bordának a hőt---->a hőátadás miatt a gőz kicsapódik,mert lecsőkken a gőz hőmérséklete és folyadékká visszaalakul(úgy mint a vízgőz,ha túlhűtöd és eléred a 100% pártartalmat eső lesz,nem marad meg vízgőzként)--->forralási helyre visszafolyva újra elforr és kezdődik a játék elölről.
Remélem tudtam segíteni,mert úgy éreztem volt pár sötét folt.
Megcsináltad már,vagy csak tervezed?Mert sok cash feccelhettél bele és nem is működhetett jól,amit leírtál !
Még egy fontos dolog!!! CSAK ÉS KIZÁRÓLAG KEMÉNYFORRASZTÁST LEHET HASZNÁLNI,CSAK ÍGY TUDOD SZIVÁRGÁSMENTESEN LEZÁRNI A CSÖVET LÁGYFORRASZTÁS ERESZT!!!
Hank
UI:
Még nem tartunk ott hogy Vízhűtés rejtelmei V.,elég könnyen átolvasható a 20 oldal.Szerintem nem lesz olyan populáris téma mint a vízhűtés,van pár ökölszabály,ha nem tartod be nem működik.
Vízhűtést könnyebb bánni sok hibával is elég jó eredményeket lehet elérni és olcsóbban is megcsinálod(házilag).
Szerkesztette: Hank 2005. 06. 08. 09:52 -kor
				
						#578
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 08. 14:14
Idézet: Hank - Dátum: 2005. jún. 8., szerda - 10:51
Elsőnek is,örülök hogy te is foglalkozol a témával.De lellki szemeimmel látok pár furcsa megvalósítást.
Azt írtad hogy a hőfelvevő blokkban zsákfuratok vannak--->cső--->idom+szelep---->cső--->nagy lapos tányér.
Szerintem a szelepet nem érdemes rajta hagyni,mert akármilyen jó,ott szökni fog a gáz/vákuum.Lehet hogy 1 hónap múlva,de biztosn rosszabb,mint egy teljesen zárt rendszer.Másik dolog.Miért csak egy tányér a hőleadód???
Eleve egy sík lap hővezetése töredéke egy jobb bordához képest.Én a helyedben beszereznék a Metaloglóbustól pár méter bordát,fölcsavaroznán a tányérodra és úgy lógatnám ki.
Én szeretném cipelni a gépet,megyek majd vele pár helyre,fontos a mobilitás.Ha jól értem te "bebetonozod" a gépet fíx helyre.Feltételezem hogy a heatpipe több méter hosszú lenne,szerintem házi megvalósításban már elég gyéren vezetné a hőt ilyen távolságokban.
Helyedben nem víz töltetet használnék,aceton tökéletesen megfelel a célnak,ráadásul -30 fok alatt
van az olvadáspontja.
Heatpipe lényege a rendkívül jó hővezetés,fajlagosan egy adott keresztmetszetű rézrúdhoz képest ugyanakkora keresztmetszető pipe többszörös hőszállítással rendelkezik.Itt a hőszállítás a lényeg,tehát ha melegíted a forralási pontot a hő gyorsan eljut a cső végébe.Akkor jó egy heatpipe ha minél kisebb a cső két oldala közötti hőmérsékletkülömbség.
Ezért mondtuk azt hogy olyan forró a cső vége hogy nem tudtuk megfogni.
Akkor most hogyan hűt a heatpipe?Azt kell mondjam hogy sehogy!!! :o
Heatpipe nem hűt csak hőt szállít.Ami hűt az a bazinagy borda.
Leírok egy teljes körfolyamatot:
Procid izzad a Doom3 alatt--->rajta lévő blokk átveszi a proci hőjét--->heatpipe forralási pontján a folyadék elkezd forrni,hirtelen sok gőz képzödik--->gőzök a helyi nyomáskülömbségek miatt felnyomódnak a cső másik végébe(kondenzáló oldal)--->cső végén ott ficeg a bika borda,átadja a bordának a hőt---->a hőátadás miatt a gőz kicsapódik,mert lecsőkken a gőz hőmérséklete és folyadékká visszaalakul(úgy mint a vízgőz,ha túlhűtöd és eléred a 100% pártartalmat eső lesz,nem marad meg vízgőzként)--->forralási helyre visszafolyva újra elforr és kezdődik a játék elölről.
Remélem tudtam segíteni,mert úgy éreztem volt pár sötét folt.
Megcsináltad már,vagy csak tervezed?Mert sok cash feccelhettél bele és nem is működhetett jól,amit leírtál !
Még egy fontos dolog!!! CSAK ÉS KIZÁRÓLAG KEMÉNYFORRASZTÁST LEHET HASZNÁLNI,CSAK ÍGY TUDOD SZIVÁRGÁSMENTESEN LEZÁRNI A CSÖVET LÁGYFORRASZTÁS ERESZT!!!
Hank
UI:
Még nem tartunk ott hogy Vízhűtés rejtelmei V.,elég könnyen átolvasható a 20 oldal.Szerintem nem lesz olyan populáris téma mint a vízhűtés,van pár ökölszabály,ha nem tartod be nem működik.
Vízhűtést könnyebb bánni sok hibával is elég jó eredményeket lehet elérni és olcsóbban is megcsinálod(házilag).
Sziasztok!
En is uj vagyok itt,kicsit atfutottam a forumot. Lehet hogy bele fogok vagni!!! Celom egy ventillatormentes gep keszitese, nem annyira gaming mint inkabb "haztartasi" celra. (Internet, melo, mozi)
A metalloglobuszos borda valasztekrol lehet valami infot talalni? Ha nincs a neten, irnatok arakat, meg hogy mik vannak. (Kepekrol almodom)
A heatpipe mukodeserol kicsit pontositanak. Sajna az hogy ertem a mukodeset nem jelenti hogy le is tudom erthetoen irni, de azert megprobalkozom.
1. Mi a forras. Az anyagoknak van egy olyan parametere (adata) hogy a telitett goz nyomasa a homerseklet fuggvenyeben. Benne is van a fuggvenytablaban a vizre pl. . Egy folyadek akkor forr, ha a nyomasa es homerseklete ennek megfelelo. (ezt nem birom jobban megfogalmazni) A tablazatbol latszani fog, hogy pl 100 fokon a telitett vizgoz nyomasa pont legkori nyomas, ezert forr a viz legkori nyomason 100 fokon. Jol ki is lehet nezni belole, hogy mekkora nyomason forr a viz mondjuk 40 fokon.
2. A heatpipe. A lenyeg, hogy csak viz es vizgoz lehet benne, levego nem. (viz es vizgoz helyett gondolhatsz barmi mast es annak a gozet)
Legyen alul a folyadek, felul a goz. Egybol latszik, hogy a nyomas egyszeruen az adott homersekleten a telitett goz nyomasa lesz a csoben.
Ha kisebb lenne, akkor a folyadek homerseklete nagyobb mint a nyomashoz tartozo homerseklet a fenti tablazatban, ergo a folyadek egybol forr, a goz mennyisege no, a nyomas beall.
Ha nagyobb lenne, akkor ahhoz meg nagyobb homerseklet tarozik a tablazatban, tehat a goz egyszeruen a forraspont(adott nyomason forraspont) ala van hutve, tehat azonnal elkezd lecsapodni, amivel a goz mennyisege csokken, a nyomas csokken.
3. A mukodes: A fentiekbol latszik, hogy az egesz tok egyszeru. Ha a folyadekot melegited, akkor az adott nyomason a forraspont fole viszed azonnal, (hiszen magatol pont a forraspontra alt be) igy plusz goz keletkezik, ami noveli a nyomast, igy a forras leall. Viszont ha a goz kepes hot leadni valahol, akkor ott lehul, igy azonnal lecsapodik, csokkentve a nyomast, es a folyadek ujra forr.
bocsi ha benaztam.
vajk
				
						#579
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 08. 16:52
[ Kattints ide a teljes méretű képhez ]
Lásd 12 oldal,méretekkel együtt:
Első borda(nagy böszme) 6kg/m
Második (keskeny ritka lamellás)6.46kg/m
Harmadik (lapos sűrű lamellás)3kg/m
Kilónként 1200HUF-al számolhatsz
Heatpipe működése amit leírtál ugyan az,csak másként fogalmaztad meg.Nem egy összetett szerkezet,pont ezért szimpi,nincs mozgó alkatrész.
Egy passzív médiacenter a nappaliban...hmm jó ötlet.ITX-es lapból egész jó kis cumót lehet összerakni,csak én game-ra is használni fogom--->marad a sokat fűtő CPU/GPU kombó.Még jó hogy K8-am van 2*-akkora borda kellene a Prescottra
 
 Hank
				
						#580
						
								 
							  
								
						
					
				
				Elküldve: 2005. 06. 09. 08:26
Elméletben dolgoztad ki a konstrukciódat vagy már te is belefogtál?
Ha hozzászólásodbn leírtakkal akarod megcsinálni,lehet érdemes lenne egy heatpipe+vízhűtés kombó.
Jobban tudnád szállítani vízhűtéssel a hőt ki a szobából/lakásból.Több méteres heatpipe-nál már elég vastag csöveket kell használni szeintem.Ez maga után vonja hogy a blokkod elég nehezen szerelhető lesz.
Fejtsd ki pontosan hogy gondolod!
Hank

 Súgó
 Súgó
 
			
		 A téma zárva.
 A téma zárva.












