Alapfogalom : Hi-Fi
#51
Elküldve: 2002. 09. 04. 22:44
Copy-paste. A Hi-Fi Magazin teljes anyaga hozzaferheto CD-n is, tomoritve 240 MB. Meglepo, milyen sokan meg ma is ebbol elnek. Lasd pl.:
[url="http://"http://www.momus.hu/article.php?id=21&category=2"]http://www.momus.hu/...d=21&category=2[/url]
Ebben csak az a szomoru, hogy a fenti, egyebkent igen szinvonalas helyen veletlenul sem emlitik meg, hogy Ujhazy Laszlo "Egy crescendo anatomiaja" c. irasa eredetileg a Hi-Fi Magazinban jelent meg. Pedig hat a legelemibb tisztesseg is megkivanna a idezet forrasanak megjeloleset. Ugy bizony.
#52
Elküldve: 2002. 09. 05. 00:20
Csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy a HWSW fórumaiban már volt egyszer-kétszer szó a HiFi magazinról is.
Ja, és egy apróság, de érdekes:
idézet:
Meg itt is találtok róla ezt-azt. Ez ugyanis a kiadó oldala:
MOMUS.HU/Hi-Fi
Café Momus - Komolyzenei Magazin
900Ft ! és 268Mb anyag.
Itt lehet megrendelni : WEB-cím: [url="http://"http://www.momus.hu"]www.momus.hu[/url]
e-mail: daunerni@momus.hu [/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#53
Elküldve: 2002. 09. 05. 20:04
idézet:
Jubilál tehát a Magnós Klub, s vele együtt egy egész mozgalom. A popzene kedvelői, rajongói, "bélyeggyűjtői", a magnetofon lovagjai; akik esténként Sashalmon kapták kézhez, éjjel a Józsefvárosban írták szalagra, hogy aztán hajnalban Újpestre vigyék vissza a luxemburgi top-számokat... no persze, ez a romantika kora volt. Amikor klubot szerveztek, hogy függetlenítsék magukat a Hanglemezudvartól - emlékszünk még rá? hanglemezenként és naponként 31 forint volt a kölcsönzési díj: egész vagyon 1965-ben! -, az angolszász pop nem volt még szalonképes Magyarországon, de az idő a magnósokat igazolta. Tizenöt évet tudnak maguk mögött - a klub életkora lassan megközelítheti a tagokét.
Mi ismerjük azt a "kicsi, elhivatott társaságot", a Magnós Klub egykori alapítóit. Öten voltak. Engedtessék meg, hogy a jubileum alkalmából őket is előkeresgéljük a süllyesztőből, csak néhány szó erejéig. Csak hogy megbizonyosodjunk: nem lettek-e hűtlenek a magnószalaghoz.
Cintula, az elnök volt a lemezek beszerzője, s egyben az akkor még szintén "kezdő" rádiós Komjáthy fő-fő szállítója. (Állandó vita tárgya volt, hogy rögzítheti-e a Rádió a legújabb top-slágereket, mielőtt a klub valamennyi tagja felvette volna.) Cintula azóta is megőrizte becenevét, mint az egyik legtekintélyesebb, mondhatni: rangidős lemezpörgető (így hívják ma a disc jockey-t?). A haj elszáll, a hobbi megmarad - de néha professzió lesz belőle.
Géza csoportvezető mérnök egy hangtechnikai gyárban. A diaképekből és hangfelvételekből komponáló új műfajnak, a diaporámának ő az egyik hazai atyamestere, amennyiben nemcsak külföldről hoz haza díjakat, hanem a budapesti színházak előadásain is gyakran ő szolgáltatja a diaporáma-kíséretet. Hamarjában maga sem tudná megmondani, hány magnója van: a lényeg az, hogy bármilyen sávról, bármilyen sebességgel, bárhová másolni tudjon.
Guszti gyártásvezető lett a Televízióban. Ma is magnózik, mint "szelíd motoros": kitart a jó öreg Tandberg 64-esnél. A lemezjátszója nem ilyen konzervatív (Dual 721, Shure V15/IV hangszedővel - ezt ő kölcsönözte tesztjeinkhez).
Piki kívül áll iparon, tévén, rádión, de olyan lemezei vannak, hogy egy király is megirigyelhetné. (Konzervatívabb ízlésű királyra gondolunk, úgy a hatvanas évek elejéről.) Négy Champs-album, teljes Domino-életmű és hasonlók... Tőle tudjuk azt is, hogy a régi kiadványok ára (nem az újrapréselteké! az eredetieké!) úgy megy felfelé, mint borban a gyöngy; hogy egy nemzetközi szekta úgy vadássza ezeket az albumokat mint bélyeggyűjtők a Kék Mauritiust - a hasonlat azért is jó, mert egészen különleges katalógusokat is kiadnak.
És ha valaki netán az ötödik alapító iránt érdeklődne, megnyugtathatjuk: ő sem fordított hátat a magnózásnak. Jelenleg hifi-magazint szerkeszt Budapesten.
-vas-[/quote]
Ő tehát Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#54
Elküldve: 2002. 09. 05. 20:15
-- Linus Torvalds
#55
Elküldve: 2002. 09. 05. 21:42
És melyik magazint szerkeszti, mert én úgy tudtam hogy megcsömörlött az újságirástól illetve az ő stilusát ellenző fafejektől?
P.S.
LAMExPERT, ha tudod, add át üdvözletemet igy ismeretlenül is.
#56
Elküldve: 2002. 09. 06. 00:04
Az előző oldalon volt szó az audiofil meg a high-end termékekről. Szerény véleményem szerint az audiofil, az személy. Ő az, aki az átlagnál jobban ért a hifihez, a zenéhez, a felvételi technikákhoz. Ő az aki nem csak feldob egy lemezt, hanem tudja is, mit hallgat, és min.
A High-End meg egyszerűen a termékskála felső vége lenne, árban-minőségben.
Sajnos ezek a kifejezések erősen megkoptak, jó lenne visszaállítani a nimbuszuk. Emlékszem, Angliában mekkora macera volt a Real-Hifi matricák bevezetése, amit az olyan zenegépek érdemelhettek ki, amikben minden egyes részegységnek külön tápegysége volt. Ezek a becsapós, több készüléknek nézek ki, mégis csak egy nagyonolcsó hifitornyok burjánzását valóban megakadályozták, de továbblépni már a kategorizálásban nem sikerült ott sem.
-Nem tudom. Csak úgy megyünk.
-De ez az út nem vezet sehová!
-Az nem számít.
-Miért, mi számít?
-Csak hogy rajta vagyunk, haver.
#57
Elküldve: 2002. 09. 07. 16:23
#58
Elküldve: 2002. 09. 07. 18:38
Én az a fajta ember vagyok, aki nem hallgatja a zenét, hanem inkább csak hallja! !!!nagy különbség!!! SZVSZ én inkább hallgatom csonkon a hangfalakat (ha megtehetem) még akkor is ha már torzít. Engem az hat meg, szószerint meghat a zene "varázsa" ha szinte már megütnek a hangfalak, és minnél hangosabb, nagyobb basszust fejt ki. Sajnos ezzel a szomszédok nem így vannak



Szerencsére sikerült szert tennem egy igen nagy hangfalra, aminek a busszasai is elég nagyok, de csak sztereo ban hallgatom. Kicsit házi hangfalpár: Annó volt VIDEOTON hangfal, 25cm-s méllyel. jó régi darab ... ember hazavágta mélyet, elad fillérekért hangfal, merthogy nem szól... vettem bele TONSIL (nemtom jó márka-e) 25cm-s mélyeket, rákot régi erősítő, és nagyon dübörög a kicsike...
ui: ezt csak azért írtam, hogy más iránybol közelítsem meg a témát, most sokan gondolom szidnak is

#59
Elküldve: 2002. 09. 07. 19:29
idézet:
Most pedig az etalonjainkat szeretnénk vizsgáztatni.
Etalonrendszerünk, mely idővel - és tapasztalataink gyarapodtával - nyilván változni fog, átgondolt kompromisszum eredménye. Nyolcad-, tized- vagy tizenötöd annyiba kerülhet, mint az igazi szuperláncok, és mégis olyan hangzásképet kell szolgáltatnia, amelyet akár a nyugati audiokörökben is "zeneinek" fogadnak el. (Mondhatnánk: ezzel építjük ki azt a bekötőutat, amely biztonsággal csatlakozik az országúthoz.) Meg kell haladnia vagy legalábbis el kell érnie szinte valamennyi nyugati berendezés minőségét, amelyhez a hazai többség bármilyen
módon hozzájut. Mint mindig, most is optimisták vagyunk: hátha néhány éven belül idehaza is forgalomba kerülnek olyan hifi-láncszemek, amelyek referencia készülékeink minőségét megközelítik vagy akár el is érik - és még mindig nem gépkocsiáron. Most tehát a referenciáinkat vizsgáztatjuk, objektív és szubjektív módon. Tesztjeinkből mindjárt kiderül, hogyan fogjuk mérni a jövőben - azaz: már ebben a számunkban Is! - a "bemutatandó" készülékeket. Ezen kívül azonban mindegyik etalonunkat rögtön összemérjük valamely szóbajöhető vetélytársával, illetve egy-egy jobb hazai darabbal, hogy Olvasóink máris jobban eligazodjanak a "hifi-országutakon és audio ösvényeken". Hangsúlyozzuk: ez nem öncélú játék. Hogy témánkat ne tördeljük túlságosan apró részletekre, sorozatunk első részében teljes lemezjátszó-berendezésünket felvonultatjuk; később lesz szó a szalagjátszókról, a tunerról, magáról a lehallgató-szobáról(!), illetve különféle hifi-kellékekről. Etalonjainkat később kicseréljük, valahányszor csak sikerül azonos minőségű, de olcsóbb - avagy azonos árú, de jobb vagy praktikusabb eszközöket találnunk.
A hangsugárzókon múlik a legtöbb - ezekkel kezdjük.
Hangdoboz: Spendor BC1
Ezt a jellegzetes brit hangsugárzót a BBC egy konstruktőrcsoportja tervezte hajdanán, stúdió-célokra, akárcsak néhány egyéb típust, amelyeknek licencét nem a Spendor, hanem a Rogers, az Audiomasters és más angol cégek szerezték meg. A BC1 eredetileg kétutas volt, csak később toldották meg a kis szupercsipogóval. A konstrukció mögött jól megfogalmazott filozófia áll. Ezeket a filozófiákat nem szoktuk túlságosan komolyan venni, kivéve, ha az eredmény igazolja őket - de a Spendor esetében úgy látszik, éppen ez a helyzet. Ezért a próza - a mérési eredmények - előtt talán megengedhetünk magunknak egy kis lírát.
Eszerint: a zenei összkép szempontjából igen fontos középső frekvenciatartománynak minél nagyobb részét kell egyetlen hangszóróval átfogni. A mélysugárzó ezért viszonylag kisméretű, de membránja az angol hangszóróiparban igen kedvelt műanyagból, a bextrénből
(Bextrene) készült, ennek frekvenciaátviteli tulajdonságai jobbak a hagyományos papírmembránénál. Tartozunk az igazságnak azzal, hogy egyrészt ma már a papírmembránokat is mindenki igyekszik átitatni, impregnálni különféle gyantás anyagokkal, másrészt a bextrénmembránok hangzásával sincs mindenki megelégedve. Egy érdekesség: még az angoloknak sem volt pénzük arra, hogy megnyerjék maguknak a műanyagipart a hangszóró-kísérletekhez. A bextrén tulajdonképpen nem más, mint egy csomagolóipari alapanyag - a hangszórógyárak véletlenül fedezték fel a saját céljaikra. Jellegzetessége a Spendornak a vékony dobozfal is. Minden fadoboz rezonál; ha vastagítjuk a falát, a rezonancia inkább csak feljebb tolódik, de hatása észlelhető marad. Ennélfogva a BC1 falát nem építették éppenséggel sziklaszilárdra, rezgéseit azonban egy bitumennel átitatott belső réteg révén csillapítják. BBC-elv az is, hogy "kerüld a hangvisszaverő felületeket!" A hallgatónak mindenekelőtt a közvetlenül a hangszórókból érkező hangot kell hallania: a korai visszaverődések mossák az információt. (Pontosan az ellentéte a Bose-féle Mindenfelésugárzási Teóriának.) Hogy 200-300 Hz-től felfelé színezetlen maradjon a hangkép, a BC 1-et lábazatra kell helyezni, és minél inkább ki kell húzni a szoba sarkaiból.
Előljáróban ennyit a BBC hangsugárzóelméletéről (azaz annak legismertebb motívumairól). Egy angol közmondás szerint - s elvégre angol hangdobozról van szó - a puding próbája az evés. Lássunk a tálaláshoz.[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#60
Elküldve: 2002. 09. 07. 22:54
idézet:
Ezt írta Grausz:
ui: ezt csak azért írtam, hogy más iránybol közelítsem meg a témát, most sokan gondolom szidnak is[/quote]
Ugyan dehogy! A sok kifinomult French cuisine utan jol esik a paprikas krumpli lecsokolbasszal.
#61
Elküldve: 2002. 09. 09. 17:29
idézet:
Szeánszológia, avagy Játékszabályok Gyűjteménye
--------------------------------------------------------------------------------
A hifi alapigazságai közé tartozik (magunkon is számtalanszor tapasztaltuk), hogy amíg nem kezdjük el az erősítőinket-rádióinkat-hangszóróinkat összehasonlítgatni, addig semmi sem zavarja meg a lelki békénket. Ezért aztán sokan nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget a szubjektív meghallgatásnak. Mások szerint viszont még a műszakilag hajszálra azonos készülékek hangja között is döbbenetes a különbség, elég behívni az utcáról húsz embert, hogy pillanatokon belül huszonegyen megállapítsák, melyik erősítő vagy lemezjátszó a jobbik. Ez az eszme főleg a műveltebb laikusok körében szedi áldozatait. Olvasóink most bizonyára arra számítanak, hogy mi ezekután az Arany Középút követőinek deklaráljuk magunkat, és szépen szétosztogatjuk az igazságot, hogy jobbra is, balra is egyenlően jusson belőle. Fájdalom, (jelenleg) még ezt sem tehetjük. De hát akkor mit tehetünk egyáltalán? A hifi-világpiac szédítő zsibvásár. Itt annyi holtbiztos tippet (bocsánat: műszaki teóriát) kínálnak, annyi márkázott szakvéleményt árusítanak, annyi - egymásnak és önmagának ellentmondó - teszt-eredményt hoznak forgalomba, hogy egyelőre kénytelenek vagyunk Szókrátésszel kijelenteni: csak azt tudjuk, hogy szinte semmit sem tudunk biztosan. De igenis meg szeretnénk tudni mindent, aminek elvi vagy gyakorlati jelentősége lehet a hazai hifi-életben. Magunk szeretnénk pontról-pontra feltérképezni, mit érnek az elvek, hogyan korrelálnak a gyakorlattal, mégpedig az idehaza elképzelhető körülmények között. (Számunkra tehát, például, csak elvi jelentősége lehet azoknak a hangzásbeli előnyöknek, amelyeknek észleléséhez okvetlenül elektrosztatikus hangszórókat kell használni: valószínűtlen, hogy Magyarországon ilyenek valaha is forgalomba kerüljenek.) Legfőbb eszközünk a szeánsz. Akkor viszont először is - akárcsak egy műszernek - meg kell határoznunk a működési elveit, a mérési pontosságát, nehogy félrevezessen bennünket. Olvasóinkat is arra szeretnénk felkészíteni, hogy maguktól is el tudják bírálni, mennyire hiteles egy-egy következtetésünk. A szubjektív tesztnek külön irodalma van (még a szabványosításával is kísérleteznek!), s amennyire ismereteinkből - sajnos, még nem a tapasztalatainkból! - futja, megpróbáljuk összefoglalni a játékszabályait, azaz a legfontosabb,
részben műszaki, részben gyakorlati, részben lélektani kritériumait. (A szeánsz, mint technikopraktiko-pszichoakusztikai médium...? Nem is rossz.) Az átfedések persze elkerülhetetlenek.
Szabad verseny (műszaki feltételek)
Tegyük fel, versenylovakat futtatunk. Ha az egyiknek megbéklyózzuk a lábát, a másiknak meg nem, az eredmény igazságtalan lesz. Ha viszont az egyik lónak a mellső, a másiknak a hátsó lábát kötjük meg, az eredmény nem igazságtalan lesz, hanem abszurd. Valószínű, hogy a hifi-gyakorlatban is inkább ez a jellemző, vagyis az összehasonlításra ítélt készülékek közül a legtöbbször egyik sem tudja igazán "kifutni magát".
1.§ Az azonos típusú készülékek sem egyformák, számolni kell a gyártás bizonyos mérvű "szórásával", különösen a hangszedők, hangszórók, mikrofonok vételekor, de általában az erősítőkön, magnókon is akad beállítani való. Mindazonáltal, ha mérés közben semmi nem kelti fel a gyanúnkat, elfogadhatjuk, hogy a hangminőség nem csak az éppen megvizsgált példányra: magára a konstrukcióra is jellemző.
2.§ Mindegyik készüléknek egyaránt meg kell nyerni a jóindulatát. Főleg a hangszórókét, mert ezek nagyon kényesek arra, hová teszik őket. Például egy csillapítatlan, mély, döngő hangú doboz végleg elviselhetetlenné válik, ha közel kerül a padlóhoz vagy a falakhoz, ellenben a kis "bookshelf" (könyvespolcra való) hangszórók basszusán sokat segít egy vagy több hangvisszaverő felület közelsége. Egy másik szempont: minden hangszórópárral külön-külön ki kell kísérletezni, hogyan helyezzük el, hogyan kapjuk a legjobb "sztereó színpadot". A lemezjátszókat (ezt mérésekkel is jól ki lehet mutatni) zavarja a környezetük hatása, tehát esetleg hátrányos helyzetbe kerül az a készülék, amelyiket közelebb tesszük a hangszórókhoz - hogy csak a legegyszerűbb problémát említsük. Mivel az egyes hangkarok geometriája eltérő, megeshet, hogy két lemezjátszó még ugyanannak a lemeznek sem ugyanazon pontján szól a legszebben, - hacsak a szöghibát előzőleg nem optimalizáltuk, teljes mértékben negligálva a gyári előírást. (Valahogyan nem tudunk igazán hinni ebben a teóriában.) Nem törekszünk teljességre, inkább csak gondolatokat szeretnénk ébreszteni, de még megemlítjük azt a nem is megalapozatlan nézetet, miszerint az erősítőket - a tranzisztorosokat is - a hő stabilizálja. Eszerint elképzelhető, hogy az éppen az imént bekapcsolt készülék ridegebb hangképet ad, mint az, amelyik már jóideje "fűt", azaz beállt egy "üzemmeleg" állapotra. Szeánszainkon tehát még ilyesmire is tekintettel kell lennünk - de legalábbis igyekszünk erről tapasztalatot gyűjteni.
3.§ És itt következne, ha helyünk, időnk és főleg illetékességünk engedné, egy komplett játékszabály-gyűjtemény. Egyes hifi-készülékek szívesen, mások kevésbé szívesen lépnek házasságra egymással. Az angolban "interface"-nek, azaz "négyszemköztinek" nevezik ezt a problematikát, amelynek köréből tényleg csak néhány jellemző példát hozhatunk fel. Ide tartozik már a hangkar-hangszedő rendszer összehangolása is. Hiszen ha referencia-célokra kiválasztunk egy bizonyos hangkart, abban a vizsgálandó hangszedők közül az egyik esetleg jól, a másik meg kevésbé jól érzi magát. Még kritikusabb ütközési pont a hangszedő és a fono-elektronika (RIAA-előerősítő)találkozása. A mozgótekercses, azaz dinamikus (MC) hangszedők általában nemigen zavartatják magukat, feltehetően éppen ebben rejlik egyik legnagyobb előnyük. A mágneses típusok viszont kevés kivétellel roppant kényesek arra, hogyan fogadja jelüket az első erősítőfokozat. Fennáll tehát a veszélye, hogy pusztán az erősítő megválasztásával máris valamelyik hangszedő javára döntünk. Az erősítők általában sok lépcsőben dolgozzák fel az elektromos jelet. A legjobb konstruktőrök rendkívüli gondossággal igyekeznek összehangolni az egymás után következő fokozatokat. Elvben a nagyobb egységek, tehát az elő- és a végerősítő között is támadhat némi nézeteltérés, tehát előfordulhat, hogy például két teljesítményerősítő közül azért halljuk jobbnak az egyiket, mert az illeszkedik jobban a kontroll-célokra használt előerosítőhöz. Ennek azonban semmi köze az elektroncső-tranzisztor vitákhoz. (Előfordul, hogy egy-egy tranzisztoros előerősítő megcsalja a párját egy csöves végerősítővel, vagy vicaverza; mi több, egyes "hibrid" erősítőkben elektroncső-tranzisztor párosítással is találkozhatunk.) Az ilyen szimpátiák és antipátiák is tévútra vihetik a tesztelőket. Végül a végerősítők és a hangszórók viszonya különösen kritikus.
Hogy vajon elegendő-e az erősítő teljesítménye, inkább az előző fejezethez tartozik, hiszen mindent a maga helyén kell használni, és nem várható el egy pónilótól, hogy annyit teljesítsen, mint egy muraközi fakó. Ezenfelül azonban azt is figyelembe kell venni, hogy az erősítők - még ha bírják is a munkát - nem egyformán kedvelik a különféle hangszórókat. Főképp azért nem, mert a hangsugárzók impedanciája nem konstans, hanem változik a frekvencia függvényében. Tehát egy névlegesen 4 ohmos hangdoboz impedanciája mondjuk 12 ohmos csúcsértéket is elérhet, aztán meg kicsit 4 ohm alá is zuhanhat. Ezt semelyik erősítő nem szereti, de némelyik viszonylag jobban elviseli, mint a másik. Ráadásul számos erősítőt kifejezetten 8 ohmos hangsugárzóhoz terveznek, ilyen például az általunk referenciának használt Quad 405 teljesítményerősítő is. (Hogy aztán Magyarországon miért gyártanak szinte kizárólag 4 ohmos hangszórókat, az külön fejezet tárgyát képezheti.) Végeredményben tehát előfordulhat - és erre a szeánszokon is gondolnunk kell -, hogy az egyik fajta hangszórón az egyik, a másik típuson pedig a másik erősítő bizonyul jobbnak.
4.§ Tegyük fel, hogy összehasonlítunk két hangszedőt, és azt mondjuk: az egyik "simábban" szól, a másik "érdesebben". Mennyiben igazságos ez a megállapításunk? (Eltekintve persze attól az apróságtól, hogy a hangképet nagyon nehéz szavakkal leírni, és bárki számonkérheti: ugyan szíveskedjünk már műszakilag pontosan specifikálni, mit értünk "érdesebb hangon"?) Ítéletünk alapja nyilván az, hogy hallgatólagosan elfogadjuk: a rendszer összes többi láncszeme - példánkban a futómű, a hangkar, az erősítő, a hangszóró, sőt, maga a szoba is - többé-kevésbé ideális, "semleges", karakternélküli, tehát amit hallani vélünk, az valóban a hangszedőfej hangjának "érdessége". Nyilvánvaló azonban, hogy maga a rendszer egyáltalán nem "semleges", nagyon is beleszólhat a hangképbe. Ha pusztán csak nem elég jó a kontrollberendezés, máris elkenheti az árnyalatokat, tehát esetleg semmi különbséget nem hallunk két - egyébként igencsak különböző - hangszedő hangja között. Másrészt a kontrollberendezés karaktere befolyásolhatja is az ítéletünket. Megmaradva példánknál (hangszedő-teszt), előfordulhat, hogy a hiba tulajdonképpen a hangszóró rovására írható: ha a magassugárzó már eleve érdesen szól, túlexponálhatja valamelyik hangszedőnek ugyanazt a hibáját, viszont esetleg kevésbé hívja fel a figyelmet a másik pick-up határozatlan magashangjaira. A tanulság: nagyon pontosan ismernünk kell mindenkori kontroll-berendezésünk erényeit és hibáit. Természetesen a lehallgató-szoba akusztikáját is! Másrészt viszont - és ez már nem "szeánszológiai" probléma - kiderül, hogy összeválogathatjuk a berendezésünket ügyesen de ügyetlenül is. Igaz, kétféle hiba nem oltja ki egymást, tehát például egy bágyadt hangú erősítőn nem sokat segít egy túlságosan is "élesen" szóló hangszóró. De ha mindkét darab ugyanazzal a hibával van megáldva, akkor a találkozásuk siralmas eredménnyel járhat. Még akkor is, ha netán ugyanabban a gyárban készültek.
Baj van a kábelekkel (Gyakorlati szempontok)
5.§ A kábeleknek elsősorban az a bajuk, hogy túlságosan rövidek, és nem érnek el a Nagymező-utcai erősítőtől a londoni bemutatóteremben felállított hangszórókig. Közelebb pedig nemigen találni olyan boltot (még Frankfurtban vagy Kölnben sem!), ahol hitelt érdemlő módon demonstrálnák a valóban figyelemre méltó készülékeket. Tudjuk, hogy tapasztalataink szükségképpen korlátozottak, és szívesen fogadjuk bárkitől a hasznos információt, de a legtöbb útibeszámoló, amit eddig hallottunk, alig tartalmazott egyebet, mint hogy milyen szép volt és milyen szépen szólt az az Akai, az a Pioneer, az a Sansui, az a Telefunken - önmagához képest. Ezzel nem lehet sokra menni, még ha valakinek módjában áll is végigpásztázni az összes létező márkát. (Az igazán korrekt demonstráció egyébként Nyugaton is hiánycikk.) Bármiféle összehasonlításhoz előbb etalonokat kell találni, sőt: nagyon ki kell ismerni őket - és ez nem könnyű.
6.§ Még a hazai készülékeket sem igen tudjuk "összekábelezni". Hogy a választék szűkös, azt tudjuk. De, mint első számunkban - a Délibábos Oldalon - már pedzettük, igazán lehetne már nálunk is legalább egy icike-picike bemutatóterem, amelyben együtt lehetne látni
az összes, idehaza forgalomba került hifi-terméket. Ilyen demonstrációs terem hiányában nemcsak hogy a vevőknek, de a szakembereknek is alig van rá esélyük, hogy bármit is össze tudjanak hasonlítani. Mi is (rokonszenvező vállalatokkal és barátokkal a hátunk mögött) a lemezjátszók szubjektív tesztjére készülve csak fohászkodni tudtunk, hogy mind a hét készülék idejében egy fedél alá kerüljön. Nehezebben ment, mint hittük volna! És bár mindent elkövettünk, hogy kísérletünk előírás szerint "megismételhető" legyen - senkinek sem kívánjuk az ezzel járó tortúrát.
7.§ Amikor a készülékek már együtt vannak valami érdekes szeánszhoz, és éppen csak össze kéne kötni őket, akkor aztán tényleg baj van a kábelekkel. Hol 5 pólusú hüvely kellene RCA-hüvely helyett, hol RCA-dugó a DIN-dugó helyett. Még jó, ha csak két DIN-dugó találkozik össze. Kölcsönkészüléken ugyebár nem illik forrasztgatni, csatlakozókat cserélni. Ezért aztán előkerülnek a toldalékok, átalakítók, a tartalék-kábeldarabok a pótcsatlakozók, és amikor - egy távirat nyomán - két RCA-lengőhüvely is megérkezik Szegedről, és mindent sikerül a helyére kötni, akkora makaróni-boglya lóg a szekrény mögé, hogy kitelne belőle egy olasz család vasárnapi ebédje. Befolyása a meghallgatás eredményére: ellenőrizhetetlen. Például túl nagy kapacitással terhelheti a kábel a hangszedőt, búgást visz az erősítőbe stb. Ideális esetben a kábel a lehető legrövidebb, a csatlakozás a lehető legbiztosabb. (Egyáltalán, létezik ilyen?)
8.§ Az úgynevezett A-B tesztekhez szükség van egy kapcsolóra is, hogy egyetlen mozdulattal válthassunk át az egyik lemezjátszó (erősítő, hangszóró) hangjáról a másikéra. Ámde nemcsak a kábelek, hanem a kapcsolók is beleszólhatnak a hangképbe, ha óvatlanul választják meg őket.
9.§ Most jön a java. Kiderül (valahogy mindig olyan váratlanul éri az embert), hogy az egyes hangszedők sohasem adnak le ugyanakkora jelet, az erősítők szintúgy, két hangsugárzó pedig sohasem azonos hatásfokú. Az egyik mindig hangosabban szól, mint a másik. Amíg tehát a bal kezünkkel az A-B kapcsolót kattogtatjuk, a jobb kezünkkel folyton korrigálnunk kell a hangerőt. Ez nagyon idegesítő munka, és
meglehetősen zavarja a teszt menetét. Kézenfekvő beiktatni egy szintszabályzót - de ez egyéb hibákat okozhat, óvatosan kell hát bánni vele! Lemezjátszó-tesztjeinken mindenesetre két identikus fono-előerősítőt használunk. Hogy később az erősítő- és hangszórótesztek hasonló nehézségein hogyan leszünk urrá még nem tudjuk - haladékot kérünk.
Kik, mit, hogyan, meddig? (Most már tényleg magáról a zenéről...)
10.§ Kitől vegyük a zenei programot, amelyen eldönthetjük, hogy például melyik hangdoboz szól természetesebben? Az idősebbik Bachtól? Az ifjabb Pressertől? Esetleg XXIII. Rácz Laczitól? Vagy Armstrong Lajostól és népi zenekarától? Az idő nagyon kemény deviza. A teszt-program így nem ölelheti fel a zene minden elképzelhető fajtáját - de legalább reprezentálnia kell azokat. Elengedhetetlen a modern popzene, de minthogy ez a műfaj eléggé jellegzetes, már néhány részlet is felvilágosítást ad arról, hogy vajon helyén van-e a dob, a basszus, az elektromos gitár, a szintetizátor. Ráadásul a popzene többnyire a keverőasztalon születik, és így nem egészen világos, mihez képest kéne élethűnek lennie. Az akusztikus hangszerek (és az emberi torok) szolgáltatta hangképnek viszont biztosan van etalonja: az, ahogyan az életben megszólal. Ez sem egészen tiszta ügy, hiszen csaknem minden felvétel valamiféle manipulált hangképet szolgáltat. Ha már egyszer a hangmérnök úgy döntött, hogy a vonósokat egy kicsit visszafogja, a fúvósokat pedig némiképp agresszívebbre keveri, akkor az igazán jó hifi-berendezésen ennek így is kell (élethűen?) szólnia. Többnyire azonban mégiscsak a jobbik berendezés szól szebben, tisztábban, természetesebben.
11.§ Meg lehet-e találni az abszolút viszonyítási alapot? Olvastunk egy igen körülményes, ritkán alkalmazott, de - kifejezetten hangszóró-vizsgálathoz! - meggyőző módszerről. A lényege az, hogy néhány hangszerről magnófelvételt készítenek, mégpedig süketszobában. (A süketszoba csaknem teljesen visszhangmentes, különleges módon kiképzett falú terem. Kényszerzubbonnyal kombinálva különösen hatásos; normális ember általában nagyon kényelmetlenül érzi magát benne.) A hangfelvétel tehát úgyszólván "semleges" lesz, amennyiben nagyon keveset fog tartalmazni a "zeneterem" eredeti akusztikájából. Otthon, a lehallgatószobában aztán újra megszólaltatják az élő hangszereket, illetve velük váltogatva visszajátsszák a szalagot a különféle hangszórókon. A hangkép bármiféle "elszíneződése" azonnal kimutatható és döntően a hangszóró számlájára írandó. Ugyanezt énekhanggal is meg lehet csinálni, meg persze beszédhanggal is, de az utóbbi tulajdonképpen felesleges. A beszéd annyira kritikus programanyag, hogy szinte bárhonnan vehetjük, akár csak úgy, az éterből is, tehát anélkül, hogy az eredetét ismernénk. Ha a (férfi) bemondó hangja nem érdes, és mégis tiszta, nem tompa, és mégis artikulált, nem vékonyka, és mégsem jön "hordóból" - meg lehetünk elégedve a hangszórónkkal és az erősítőnkkel. Végül hadd ajánljunk még egy nagyon jellegzetes és bárki által hozzáférhető teszt-anyagot: a fehér zajt, amely nem más, mint 20 és 20 ezer Hz között az összes hang keveréke. Ilyesfajta jelet kapunk a rádióból (URH-n), ha nem hangolunk állomásra. A fehér zaj, ha jó a berendezésünk, "egészségesen" szól. Hogy ezt hogyan lehet definiálni? Csakis az ellentétével: amikor gyatrább erősítőre vagy hangszóróra váltunk át, a zaj "hangminősége" meghökkentő mértékben leromlik. Szinte hiányérzetet kelt - és joggal, hiszen a frekvencia-jelleggörbe egyenetlenségét mint lyukakat (vagy kiemeléseket) észleljük a hangképben. (Ez persze pusztán csak egyetlen adalék a hangminőség megítéléséhez.)
12.§ És ki legyen a döntnök? Erre a kérdésre mindenki azt válaszolhatja: "én" - és igaza is van, amíg csak a saját hifijéről kell döntenie, sőt, ezt nem is vállalhatja helyette senki! Ámde hogy feltétlenül valami megbízhatóbb ítéletet mondjunk a kezünkbe került hifi-készülékekről - ez már meghaladná akár a laikus akár a hangmérnök, akár az audio-újságíró, vagyis a magános zenehallgató képességeit. Zsűri - kikből válogassuk? A laikus mellett szól, hogy ő képviseli az átlagot, és tulajdonképpen ő érette rendezzük az egész felfordulást. Amit az ő füle kimutat, az értelemszerűen igaz, hiszen az egész akusztika statisztikai adatokon nyugszik: "Így és így hall az átlagos emberi fül". A kívülállók ellen szól viszont, hogy túlságosan is hozzászoktak a hétköznapi, szörnyű minőségű gépzenéhez, nem ismerik, mire képes a hifi, és szinte semmi kapcsolatuk sincs az élő zenével. A hangmérnök ellen szól, hogy másfajta hangképpel, s másfajta eszközökkel dolgozik, mint amelyek a lakásokba kívánkoznak. A fonobolondok (ide értjük magunkat is) azért nem mértékadóak, mert nagyonis hallani akarnak valamit, és azt - ha nem vigyáznak - hát bele is hallják a hangképbe. Túlontúl is befolyásolja őket a márkanév és a propaganda. A zenészeknek pedig éppen a legfőbb erényüket, absztraháló képességüket kifogásolhatjuk: a megírt zenére koncentrálnak, és hidegen hagyja őket az olyan hívságos dolog, hogy az egyik előerősítőnek mondjuk teltebb a basszusa. Saját szempontjukból nyilván igazuk van, de ez nem segít rajtunk, halandókon, akik enyhén szólva túlsúlyban vagyunk, és akik úgy véljük, hogy a zene lényege mégiscsak a levegő rezgésével jut el hozzánk. (Érdekes, hogy az abszolút hallású zenészeket viszont szerfelett idegesíti egy egészen enyhe hifi-hiba, amit mi soha meg nem hallhatunk: az, hogy ha a lemeztányér nem halálpontosan az előírt fordulatszámmal fut. Nem a tempó-különbséget észlelik, hanem az eltérést az eredeti hangnemtől.) Mi afelé hajlunk, hogy az ideális zsűri mégiscsak zenészekből (de a technikával feltétlenül rokonszenvező zenészekből!) álljon, elvégre ők ismerik legjobban a hangszerek hangját. A szeánsz anyagát azonban gondosan elő kell készíteni számukra, hogy sűrítve, szinte "kinagyítva" kapják azokat a részleteket, amelyeken mi előzőleg már hallani véltük a különbséget az egyes hifi-jószágok hangja között.
13.§ A fülnek nagyon rossz a memóriája, ezért semmit sem ér, ha az egyik lemezjátszót délelőtt hallottuk, a másikat meg este. Még kevesebbet ér, ha az egyiket Münchenben hallgattuk, a másikat Budapesten. Elengedhetetlen az A-B teszt, tehát az a lehetőség, hogy egyetlen kapcsolóval választhassunk a két program között. Másrészt a gyors ide-oda kattogtatással sem megyünk sokra, mert az emberi hallásnak még egy bizonyos "tehetetlensége" is van: hajlandó kiegyenlíteni a rövid ideig jelentkező különbségeket. Ez feltehetően nem más, mint maga a zenehallgatási kedv; bármennyire bosszantó is minden hiba, az emberi tudat szeretné nem zavartatni magát. Ajánlatos ezért egy-egy rövidebb zenei részletet először az egyik, majd rögtön utána ugyanezt a másik forrásból meghallgatni. A gyakorlatban ez egy kissé nehézkes: állandóan vissza kell tekercselni a szalagot, vagy vissza kell tenni a tűt az előző barázdákba. Megszakítatlan program esetén, vagyis ha egyszerűen végighallgatjuk a műsort, tudni kell - helyesebben: ki kell tapasztalni! -, milyen jellegzetes effektusoknál váltsunk egyik készülékről a másikra, hogy az árnyalatnyi különbségek is előbújjanak.
14.§ De, hogy igazán nagy biztonsággal megítélhessük a hifi-készülékek hangminőségét, beleszámítva azt a rendkívül lényeges faktort is, hogy mennyi idő után válik fárasztóvá a hangjuk, nagyon hosszú próbákra van szükség, nagylétszámú zsűrivel. A zsűrit azonban nem lehet hetekig fogvatartani, a szeánsz időtartama szükségképpen korlátozott. További gond, hogy a résztvevők ezúttal nem otthon hallgatják a nekik tetsző zenét akkor, amikor a kedvük így tartja, hanem idegenben, előre megbeszélt időben, tehát feltehetően közepes hangulatban. Ráadásul egy kicsit tartanak is egymástól, feszélyezettek, úgy érzik, vizsgázniuk kell. Így véljük tehát, hogy azok az árnyalatnyi különbségek, amelyeket a szeánszokon mégis, még statisztikai módszerekkel is sikerül kimutatni, a valóságban sokkal-sokkal nagyobbak. Amit viszont a zsűri füle nem hall meg, az a különbség még létezhet, csak esetleg nem mutatható ki ilyen objektív eszközökkel.
15.§ Mert objektivitásról nyílván csak akkor lehet szó, ha a zsűri nem tudja, mit hallgat. Sokat érhet a vérbeli zenészek ítélete: őket, ritka kivételtől eltekintve, egyszerűen nem érdekli, hogy csöves vagy tranzisztoros, hogy A-osztályú vagy AB-osztályú, hogy Revox vagy Akai,
hogy bassz-reflex vagy labirint. De még így is ajánlatos úgy intézni a dolgot, hogy a hangszórók lehetőleg tüll-függöny mögött legyenek, a lemezjátszók közül mindkettőn forogjon (és ugyanaz!) a lemez, az erősítőket pedig el kell tüntetni, nehogy valamelyik szép előlap megvesztegesse valakinek a szemét. Hosszabb időre azonban megőrizhetetlen a készülékek inkognitója, és röstellkedve valljuk be, hogy bizony mi is csak nehezen tudunk elfogulatlanok maradni. Tudatunk fenekén egy kis manó - ha egyszer már kialakult az ítélete - mindent elkövet, hogy neki legyen igaza.
16.§ A zsűritagokat nem csak a hifi-masinák vagy az azok által megtestesített műszaki elvek korrumpálhatják. Befolyásolhatja őket a többi tag véleménye is. (Mindez tökéletesen összhangban van néhány egzaktnak nevezhető pszichológiai kísérlet eredményével.) Ezért legalábbis ki kell kötni, hogy teszt közben mindenki tartózkodjék bárminemű véleménnyilvánítástól, és lehetőleg ne is figyeljen oda a többiek - akár ösztönös - reakcióira. Különben könnyen az történik a zsűrivel, ami az igazi szeánszokon fordul elő a spiritisztákkal: valaki hallani véli a Jelet... ez is, az is megtoldja valamivel... s egykettőre ott lebeg körülöttük a szellemtestvér.
Darvas László[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#62
Elküldve: 2002. 09. 10. 09:43
idézet:
A három kívánság - Mese felnőtteknek a mélyhangsugárzó dobozokról
Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás - és egyéb - tengereken innen ugyan, de a háziasszonyok türelmének határán messze túl, volt egyszer egy legény, aki nagyon szeretett volna egy pár jó hangdobozt. Annyit törte és annyian telebeszélték már a fejét, hogy végül úgy
érezte magát, mint egy erősítő, amit elfelejtettek kikapcsolni. Hogy kikapcsolódjék, elment sétálni a közeli erdőbe. De ott is a hifin járt az esze, és folyton ilyesmiket kérdezett magától:
- Kis hangdobozt szerezzek-e vagy nagyot?
- Minek a nagy, ha a kicsinek a hangja is elég mélyre lemegy?
- Elegendő-e a 40 wattos is, avagy legyen inkább 100 wattos?
- És mekkora erősítő kellene hozzá? Hiszen nem a király tánctermében fogom használni, hanem egy lakótelepi lakásban.
- És vajon jól teszem-e, ha a zárt doboznál maradok? Nem járnék-e jobban mégis egy bassz-reflex-dobozzal, vagy éppenséggel egy labirintussal, amit transzmissn lájn-nak is nevezhetnék, ha elegánsabb vendégeim érkeznek?
Itt tartott gondolataiban, amikor észrevette, hogy egy öregasszony verítékezve cipel a hátán egy súlyos köteg violinkulcsot. Önzetlenül a segítségére sietett (hiába, aki a hifit szereti, rossz ember nem lehet), és lám, kiderült, hogy az anyóka nem más, mint a nagyhatalmú Akusztika tündér. "Jó tett helyébe jót várj. Amplitúdó decibel - mondd meg gyorsan, hogy mi kell." "Három kívánságom. van - mondta a legény -, azt kívánom, hogy a hangdobozom a lehető legkisebb legyen. És a basszusa menjen minél mélyebbre. És minél kisebb erősítőre legyen szükségem hozzá." "Sajnos - felelte a tündér -, manapság a mesében is érvényesülnek a takarékossági szempontok. Teljesíthetem ugyan három kívánságod bármelyikét, de semmiképpen sem a hármat egyszerre. Gondolkozz rajta, aztán gyere vissza. Csak mondd ki a varázsigét: Q=0,7 - és máris megtalálsz." A legény azonban azóta sem ment vissza az anyókához, mert nem tudta eldönteni, mit kívánjon inkább. Hát itt tart a hangszórótechnika, amióta kikeveredtünk az erdőből.
Minthogy a mélysugárzókon nagyon sok múlik - főleg ezek szabják meg a dobozméretet, az egész hangdoboz árát és tulajdonképpen az erősítőét is -, nyilván senki sem lepődik meg, amiért ma este a mélysugárzókról mesélünk. S hogy miért folyamodtunk éppen a mese műfajához? Talán mert a hangdoboz-piacon jobbára még ma is a misztikum uralkodik, noha az igazi bölcs varázslók ma már egyetértenek abban, hogy a mély hangok becsületes reprodukálásához nem mágiára van szükség, hanem matematikára - a gyakorlatban persze azért nem ilyen egyszerű a dolog. A keresztváltóra esküszünk, hogy az alábbiakat jeles bűbájosok irományai nyomán vetettük papírra. Bűvös ábráink többségét a KEF boszorkánymestereitől oroztuk; ezeket találtuk a legszemléletesebbeknek. (A rend kedvéért itt tisztázni szeretnénk a terminológiát. Hangszórónak magát a csupasz meghajtó elemet, mondhatni: a rendszer motorját nevezzük. A hangszóró-doboz: amibe a motort beleépítik. A komplett rendszer neve hangsugárzó, illetve - hiszen mindenki így használja - hangdoboz. Amikor tehát dobozról beszélünk, a hangszórót is beleértjük, kivéve, ha magáról a dobozról, annak megépítéséről-kialakításáról van szó - de ez a szövegből amúgyis kiderül.)
A varázsige: Q=0,7
Abból induljunk ki, hogy minden abrakadabra ellenére a mai napig sem találtak ki jobb mélyhangszóró-típust a mindenki által ismert dinamikus hangszórónál. Az egyre magasabb frekvenciákon megvan ugyan az a jellemző tulajdonsága, hogy a membrán felülete nem egységesen mozog előre-hátra, hanem kiszámíthatatlanul táncol össze-vissza. De az alsó oktávokban (mindaddig, amíg a membrán mérete kisebb, mint a benne terjedő hang hullámhossza). egységes, merev felületnek tekinthetjük, afféle dugattyúnak, amely előre-hátra pumpálja a levegőt. Az előre-, illetve hátrafelé sugárzott mélyhangok kioltanák egymást (akusztikai rövidzár), ezért el kell elválasztani őket egymástól. Erre szolgál a hangszóró-doboz. Vannak ugyan, akik tölcsért illesztenek a hangszóró elé, de ennek inkább a térhangosításban, semmint a hifiben van jelentősége. Mások hatalmas, több négyzetméteres lapra, "hangfalra" szerelik a mélyhangszórót, vagy éppenséggel beépítik két szoba közé a falba (emelje fel a kezét, akinek van erre a célra egy fölösleges szobája) - a közönséges halandók viszont általában kiegyeznek valamiféle hangdobozzal. Abban már szabad kezet ad a fizika, hogy a hangsugárzók három alapvető jellemzője közül - dobozméret, határfrekvencia, hatásfok - kettőt szabadon választhatunk meg, a harmadik rovására. A hangdoboz nagyon rossz hatásfokú "gép": alig egy-két, nem ritkán csak néhány tized százalékot hasznosít az erősítő teljesítményéből. (Ugye, így már nem is olyan sok az a 80-100 watt?!) Ha csökkentik a doboz térfogatát, akkor a változatlan mennyiségű és minőségű mélyhangért az erősítő nagyobb teljesítményével kell fizetnünk, feltéve, hogy a hangszóró egyáltalán képes lesz elviselni azt. Erre utal a hangdobozokon wattban feltüntetett adat, amely a rendszer villamos terhelhetőségét jelzi, nem pedig az akusztikus teljesítményt. Más kérdés, hogy jóminőségű 40 wattos hangdobozok a zenei csúcsok pillanatában akár több száz wattos erősítőteljesítményt is felemésztenek!
Jó mélyhangátvitelen azt értjük, hogy a hangsugárzó frekvenciajelleggörbéje még a basszus-tartományban is egyenletesen fut - tehát kiemelés sem lehet rajta! Sajnos, ha ezt betartják, a görbe elég hamar lekonyul. A tervezők ezen úgy segítenek hogy a mélysugárzó rendszert többé-kevésbé csillapítatlanul tartják. A doboz ilyenkor alul "ütni" fog, tehát több, sőt, valamivel mélyebb basszust is produkál, de ez nem az igazi: a meglendülő membrán "túlszalad", berezonál, nem képes idejében megállni. A rezgések csillapítatlanságának mértékét a Q (Quality) faktor azaz jósági tényező adja meg. A Q=0,5 rendszernek nincs rezonanciafrekvenciája, a jel időbeli lefutása úgyszólván kifogástalan - csak az a baj, hogy a basszus túl hamar elfogy. A 0,7-es Q a maximálisan lineáris görbének felel meg. Tulajdonképpen már ez is megalkuvás: csak a frekvenciagörbe ennyire sima, a fázismenet már nem ennyire tökéletes. Még elfogadható a Q=1 érték, amely némi "beütés" árán valamelyest megnyújtja lefelé a frekvenciasávot, - természetesen tovább rontva a rendszer tranziens tulajdonságait. Ha még ezután is növeljük a Q értékét, a rendszer egyre csillapítatlanabb lesz. Kényszerűségből ilyenre tervezik szinte kivétel nélkül az összes minidobozt. A nagyobb csillapítás (azaz a kisebb Q-érték) mellett szól még néhány körülmény. A tapasztalat azt mutatja, hogy még a józanul tervezett hangdobozok is azonnal ütni kezdenek, amint erősebben hajtjuk őket. Újabb érv, hogy a jobban csillapított hangdobozok hangját kevésbé befolyásolja a terem akusztikája, könnyebb megtalálni a helyüket a szobában. És mégis: a legtöbb rendszer (a Spendor BC1 is) jóval csillapítatlanabb a kelleténél. Mi ennek az oka?
Sajnos, a három fő jellemzőt csak akkor kombinálhatjuk szabadon, ha módunkban áll itt-ott hozzájuk igazítani a hangszóró többi paraméterét, elsősorban a mágneses indukció (gyakorlatilag a mágnes) erősségét, a mozgó rendszer (lengőcséve - membrán) tömegét, továbbá engedékenységük mértékét. A hangdoboz-gyártók többsége minthogy készen veszi a hangszórókat, jóval kevesebb optimális kombináció között válogathat, és hol ebben, hol abban, de megalkuvásra kényszerül. Egy másik szempont: "normál" méretű dobozokban a legtöbbször olyan mélyhangszórót találunk, amely valójában inkább középsugárzó, és csak egy kis csillapítatlanság árán képes megfelelő mennyiségű basszust produkálni. Ennek ellenére most, amikor azt kívánjuk bemutatni, hogy a mélysugárzó-dobozok három fő paraméterét milyen árfolyamon csereberélhetjük, teljes mértékben negligáljuk a kényszerű megoldásokat: úgy véljük, a frekvenciagörbének legalább elvben egyenletesen kell lefutnia. A térfogat ezúttal 30 liter, a hatásfok a görbe vízszintes szakaszán nem egészen 0,5 százalék, az alsó határfrekvencia alatt természetesen sokkal kevesebb. A görbe 100 Hz-ig teljesen egyenes, 50 Hz-en 3 dB-t esik, vagyis az akusztikai teljesítmény itt csökken a felére (f3=50 Hz). Jellemző vonása e rendszernek, hogy f3 alatt a görbe egyenletesen 12 dB-t esik oktávonként.
A következő 8 ábra mindegyikén (amit technikai okok miatt itt most nem reprodukálok, nem baj, mindenkinek jó ok arra, hogy tényleg vegye meg a CD-t) azt szemléltetjük, hogy milyen áron kaphatjuk vissza ezt az eredeti, maximálisan lineáris görbét, ha közben növeltük vagy csökkentettük a doboz térfogatát, a hatásfokot, a mágnes erősségét és a többi paraméter értékét - illetve ha nem zárt, hanem nyitott dobozba építettük a hangszórót. Ezek persze mind csak példák. A kombinációk, az átmenetek száma végtelen.
1. ábra
Egy maximálisan lineárisra tervezett, 3O literes zárt doboz frekvencia-jelleggörbéje. Q=0,7. Hatásfok: nem egészen fél százalék. Az f3 frekvancia, azaz a -3 dB-es pont, amelyen a hangnyomás és egyben a hatásfok is a felére csökken, 50 Hz. A görbe azután oktávonként 12 dB-t esik: ez a zárt dobozok jellemzője.
2. ábra
Kisebb térfogat: kisebb hatásfok
- - - - a térfogatot 30-ról 15 literre szűkítve az f3 pont feltolódik 55 Hz-re. A rendszer nincs kellőképpen csillapítva, a 100 Hz körüli domb még egy oktávval feljebb is érezteti hatását.
. . . . a térfogat ezúttal is 15 liter, de megduplázták a mozgó tömeget. A rezonancia mélyebbre tolódott ugyan, de a basszus most már nagyobbat üt. Még rosszabb, hogy a lineáris sávban 6 dB-vel csökkent a hatásfok, vagyis az eredeti hangerőt már csak négyszerte nagyobb erősítővel tudnánk fenntartani!
. - . - ha az előző módosítások után még a mágnes erősségét is megnöveljük, a gyök2-szörösére (a jó mágnes meglehetősen drága!), visszakapjuk a kiindulásul választott optimális görbét. Végül is annyi történt, hogy a hatásfok 3 dB-t romlott: kétszerte nagyobb erősítőre lesz szükségünk.
3. ábra
Mélyebb basszus: kisebb hatásfok
- - - - minden paraméter változatlan, kivéve, hogy a mozgó tömeget a négyszeresére növelték. Az eredmény egyenlőre nem optimális: a basszus mélyebb lett ugyan, de csillapítatlan, a hatásfok-veszteség pedig horribilis: 12 dB!
. . . . a drágább mágnes (gyök2-ször növelt térerő) ismét segít. A görbe újra teljesen lineáris, a -3 dB pontot egy oktávval lejjebb, tehát 50 helyett 25 Hz-en találjuk, de a hatásfok 9 decibelt romlott, s már alig haladja meg a 0,05 százalékot. Nyolcszorta nagyobb erősítő kívántatik,
például 25 helyett 200 Wattos...
4. ábra
Nagyobb térfogat: mélyebb basszus
- - - - amennyiben a hangdoboznak csak a könyvespolcon maradt helye, s nem lehet nagyobb 10 literesnél, a különféle paraméterek szabad variálásával még mindig fenntartható a maximálisan egyenes görbe, de a basszust vissza kell fogni: most 74,7 Hz a határfrekvencia.
. . . . ha viszont 100 literes dobozt is megengedhetünk magunknak, ugyanilyen feltételekkel 34,7 Hz-re szoríthatjuk f3 értékét.
5. ábra
Nagyobb térfogat: nagyobb hatásfok
- - - - ha 100 literre növelhetjük a doboz térfogatát, de megelégszünk az eddigi basszussal (f3=50 Hz), helyette javíthatunk inkább a hatásfokon,
. . . . a 10 literes dobozból viszont csak nagy hatásfok-veszteség árán csalhatjuk elő ugyanezeket a mélyhangokat. A két szélső görbe közötti különbség 10 dB: ekkora különbséget tapasztalhatunk egy 10 és egy 100 Wattos erősítő között!
6. ábra
Kisebb basszus: nagyobb hatásfok
- - - - mintegy fél oktáv feláldozásával (f3=74,7Hz) számottevően javíthatjuk a hatásfokot. Így kisebb erősítő is elég.
. . . . ha viszont ugyanennyivel lejjebb, 34,7 Hz-re szorítjuk a -3 dB pontot, jóval nagyobb erősítőt kell szereznünk. A két szélső görbe között ezúttal is 10 dB a különbség.
7. ábra
A mágneses indukció, mint a konstrukció fontos eleme
- - - - minden paraméter olyan, mint kiinduláskor, kivéve, hogy a mágneses indukciót a gyök2-szeresére növelték. A basszust ezáltal túlcsillapították, a mélyhang elfogyott, igaz viszont, hogy a hatásfok a lineáris sávban a kétszeresére nőtt (+3 dB).
. . . . a gyök2-szeresével redukálva a mágneses indukció értékét - azaz, például ha olcsóbb mágnest használunk a kelleténél -, előáll a jól ismert, rosszabb hatásfokú, csillapítatlan basszusú rendszer.
8.ábra
Zárt doboz - nyitott doboz
. . . . ugyanaz a 30 liter, ugyanaz a határfrekvencia (f3=50 Hz), nagyjából ugyanaz a hangszóró - egyes paramétereit csak annyiban módosították, hogy nyitott dobozból sugározza le a maximálisan lineáris basszust. A hatásfoka 5 dB-vel jobb, tehát ugyanakkora erősítővel csaknem háromszorta nagyobbat szól. A konstruktőrnek természetesen jogában áll lemondani a jobb hatásfokról, vagy legalábbis a nyereség egy részéről, s ehelyett inkább csökkentheti a doboz térfogatát, vagy még inkább: lejjebb nyomhatja a határfrekvenciát. Ez indokolt
is, hiszen - érdemes megfigyelni! - f3 alatt a görbe sokkal meredekebben zuhan, mint a zárt dobozé!
9. ábra
"Egy lyuk, és más semmi!" Mint látjuk, a basszreflex-doboznak nem az a lényege, hogy egy zárt dobozt meglékelnek.
- - - - az optimálisra tervezett zárt dobozon reflex-nyílást vágtak. A nyílás rezonanciája éppen a hangszóró szabadon mért rezonanciájának felel meg. A határfrekvencia mindössze 10 százalékkal tolódott lejjebb, de a basszus máris csillapítatlanabb, s ugyanakkor nincs semmi nyereség a lineáris sávban
. . . . a reflex-nyílás kétszeresre bővítésével már csak rontani sikerült az eredményen. A megoldás: radikálisan újratervezni az egész rendszert.
Amit idáig meséltünk, annak matematikai alapja van. A mélysugárzók pontosan úgy viselkednek, mint bizonyos áramkörök, a felüláteresztő szűrők, amennyiben a mind mélyebb basszust a hangszóró egyre kevésbé hajlandó lesugározni. A basszusdoboz minden elemének megvan a maga elektromos megfelelője, amely (ha valaki rászánja a költségeket), számítógépbe táplálható, programozható, optimalizálható.
1. Eddig egy szó sem esett arról, hogy mekkora legyen a basszushangszóró membránja. A mélysugárzókat szimbolizáló képletben ugyanis nem szerepel a membrán átmérője! Pusztán arról van szó, hogy a kisebb membránnak jóval nagyobbat kell mozdulnia előre-hátra. Addig nincs is baj, amíg nem hajtják meg erősen: még egy 13 centis hangszóró is lesugározhatja a legmélyebb basszust is. Ha viszont ezt
szobahangerőn követelnénk meg tőle a membrán kiütné a doboz hátoldalát. Prospektuskedvelő olvasóinkat bizonyára érdekli, hogy mekkora erősítő-teljesítménnyel szokás megmérni a hangsugárzók frekvencia-görbéjét. Eláruljuk: a leggyakrabban 1 (egy) wattal... Ezért a hangdobozról azt is tudni kell - és illik megadni -, hogy mekkora hangnyomást képes kelteni.
2. Még ha a membrán korlátlanul mozoghatna is előre-hátra, a minidobozokból akkor sem csikarhatnánk ki igazán mély és igazán nagyerejű basszust, még a hatásfok lerontása árán sem, hiába van akár többszáz wattos erősítőnk. Az elektromos teljesítmény túlnyomó része ugyanis hővé alakul át a lengőcsévében: leég a tekercs. Különleges technológiákkal elérhető, hogy a membrán viszonylag nagyot
mozdulhasson, a rendszer pedig elviselje a magas hőfokot, de a miniatürizálásnak ezúttal is megvannak a határai.
3. Mennél nagyobbat mozdul a membrán, annál inkább nő a nemlineáris torzítás. Ebből a szempontból előnyösebb a basszreflex-doboz, mert nem csak a hatásfoka jobb, ami még csak azt jelentené, hogy kisebb erősítővel is megelégszik, hanem ráadásul ugyanahhoz a basszushoz jóval kevesebbet mozog a membránja. Amit viszont a basszreflex-doboz behoz a réven, azt elveszíti a vámon. Ez a doboztípus ugyanis a legalsó frekvenciákon - 20 Hz alatt - nem tartja teljesen ellenőrzése alatt a hangszórót. Füllel nem hallható jelekre, például a hanglemezen levő zajokra, amelyeket a hangkar-hangszedő alaprezonancia felerősít, a membrán lengeni kezd, s ez is észlelhető torzítást okozhat.
4. Noha a basszreflex-doboz kisebb, mint az azonos minőségű zárt doboz, méretét egy bizonyos határon túl már nem ajánlatos csökkenteni. A túl kis doboz szűk reflex-nyílásában súrlódni, "surrogni" kezd a levegő. Ha a basszreflex-dobozt mégis miniatürizálni akarják, a reflexnyílást lezárhatják egy újabb membránnal, amely olyan, mintha ez is hangszóró volna, de nincs mögötte motor. A gyárak ezt passzívsugárzónak nevezik, és a prospektusokban szívesen hivatkoznak "megnövelt sugárzó felületre", ami a tudatos megtévesztés jellemző példája. A passzívsugárzó ugyanazt a szerepet játssza, amit a basszreflex-nyílás, és nem ad sem több, sem jobb mélyhangot. Előnye: a membrán hátoldaláról érkező, magasabb frekvenciájú jeleket "leblokkolja", bennfogja a dobozban. Hátránya: nem képes olyan fürge mozgásra, mint a közönséges reflex-nyílásban az ott rezgő levegődugó.
5. A híres akusztikus labirint (Transmission Line - magyarul hullámvezetőnek is nevezhetnénk) egy összehajtogatott cső, amelynek egyik vége a hangszóró hátoldalához csatlakozik, a másik vége pedig nyitva marad és szintén sugároz. Ebben hasonlít a basszreflex-dobozra: mindkettő hasznosítja a membrán hátoldaláról sugárzó energiát. Azon a frekvencián, amelynek negyed-hullámhossza éppen megegyezik a eső hosszával (de sajnos, számos más frekvencián is!) erős rezonancia lép fel, s ezzel igen mély basszust lehet elérni, általában különféle hátrányok árán, amelyek a hangkép tisztaságát másutt rontják el. A csövet belül rendkívül erősen csillapítani kell, ezért lényegesen nagyobb erősítő-teljesítményt fogyaszt, mint a reflex-doboz. Ha jól csillapítják, fogy a basszus, így az optimalizált labirintusnak a mélyhangátvitele ugyanolyan, mint az optimalizált reflexdobozé. Ha viszont nem tökéletes a konstrukció, más karakterű lesz a hibája.
6. Önmagában véve egyik doboztípusról vagy variánsáról sem mondható el, hogy jobb a másiknál. Mindig az a kérdés, mi a konstruktőr célja. Mint tudjuk, a tervezők általában készen kapott hangszórókból építkeznek, a paraméterek többségén már nem változtathatnak. Helyzetükön valamelyest javít, ha legalább többféle doboztípussal kísérletezhetnek. Kísérletezhetnek, ez a helyes kifejezés, mert noha a basszusdobozok akár számítógéppel is megtervezhetők, a mai modellek között csak elvétve találni olyat, amelyik pontos számítás, nem pedig próbálgatás eredménye volna.
7. Bármilyen furcsán hangzik, a paraméterek egy részét mindig a vevő határozza meg. A zene ugyanis, amelyet hallgatunk, így is definiálható:
- egy bizonyos program,
- egy bizonyos hangerővel,
- egy bizonyos szobában,
- egy bizonyos módon elhelyezett hangsugárzó-pártól,
- egy bizonyos távolságban ülve.
Például egy kisméretű szobában nyilván könnyebb
"szobahangerőt" produkálni, különösen, ha a terem nincs körbekárpitozva. Ilyenkor tehát valamivel szerényebb teljesítményű erősítő is megteszi - vagy inkább lehet rosszabb hatásfokú a hangdoboz. Ha kicsi a dobozod, toldd meg egy lépéssel - azaz ülj egy lépéssel közelebb hozzá. Igaz, így esetleg csak egyetlen "sztereó szék" marad a "nézőtéren", de számottevően nő a torzítás nélkül elérhető hangnyomás. Ne feledjük, 3 dB nyereség azt jelenti, hogy mondjuk 60 wattos helyett 30 wattos erősítő is elegendő. Az sem mindegy, hová tesszük a hangdobozokat. Elvben az a legjobb, ha 60-80 centire, vagy még messzebb tartjuk őket a falaktól és a padlótól: tisztább lesz a hangkép a 200 Hz fölötti sávban, és így a legjobb a sztereó kép is. (Hogy a hangdoboz így mindig útban van? Hát igen...) A basszus mennyisége (nem a minősége!) többnyire csökkenni fog. Ámde módunkban áll inkább a mélyhangokat erőltetni, amennyiben mégis közelebb visszük a dobozokat a falakhoz, a padlóhoz... A minidobozokat általában így is tervezik: számolnak a könyvespolc, azaz legalább egyetlen közeli felület hangvisszaverő hatásával. Aki tudni szeretné, mire képesek a falak, tegyen egy Minimaxot a földre, közvetlenül a sarokba. Természetesen a zenei ízlésünktől is függ, hogy milyen hangsugárzóval járunk a legjobban. Aki szinte kizárólag kamarazenét hallgat, bizonyára szívesebben választja a tisztább, színezetlenebb, habár basszusokban esetleg szegényebb hangot, míg a popzene kedvelői feltehetőleg inkább a jó basszus oltárán hajlandóak áldozatot hozni. A hifi, mint mindnyájan tudjuk, csupa-csupa kompromisszum, de azért megalkudni is lehet okosan.
Ahogy kezdtük, úgy kéne befejezni is. Melyik mese kívánkozna ide a leginkább? Talán a halászé, aki, miután kifogta a "High Fidelity" feliratú palackot, félelmetes dzsinnt szabadított magára? Avagy inkább Szindbádot, a hajóst említsük, aki csudás tengerentúli jószágokra tett
szert, de aztán minduntalan hajótörést szenvedett? Az elektroakusztikának ez a népszerű oldalhajtása - a hifi - olyan, mint az Ezeregyéj: bármelyik történetét válasszuk is, mindig marad ezer másik, amelyet elmesélni, átgondolni, tisztázni érdemes.
Szekám Pál (alias Darvas László)[/quote]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#63
Elküldve: 2002. 09. 10. 13:11
idézet:
Ezt írta LAMExPERT:
idézet
[QB][/QB][/quote]
Ez tök jó.
#64
Elküldve: 2002. 09. 10. 13:48
idézet:
Ezt írta subvoice:
Ez tök jó.[/quote]
Jaja, én is elolvastam.![]()
#65
Elküldve: 2002. 09. 11. 04:13
Imho epp forditva van: Q(tc)=0.5 megnyujtja a melytartomanyt katasztrofalis tranziensatvitellel (imho normalis ember nem is epit ilyen dobozt), Q(tc)=1 pedig jo tranziensatvitelt biztosit magasabb f(3)-mal...
Pls, fejtsd ki, hogy mire alapoztad, amit irtal.
#66
Elküldve: 2002. 09. 11. 07:16
idézet:
Ezt írta NEUROFiRE:
En meg nem olvastam el az egeszet, de ez a fejtegetes a Q(tc)-rol igen erdekes (bar nem irtad melyik Q-rol van szo, de nyilvan errol), ui. tobb helyen is ennek az ellenkezojet olvastam, es az ellenkezojet tapasztaltam. Q(tc) novelesevel magasabbra tolodik az also hatarfrekvencia es a tranziensatvitel javul.
Imho epp forditva van: Q(tc)=0.5 megnyujtja a melytartomanyt katasztrofalis tranziensatvitellel (imho normalis ember nem is epit ilyen dobozt), Q(tc)=1 pedig jo tranziensatvitelt biztosit magasabb f(3)-mal...
Pls, fejtsd ki, hogy mire alapoztad, amit irtal.[/quote]
Attól tartok, az olvasást nem lehet megúszni. Kérlek tedd meg![]()
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#68
Elküldve: 2002. 09. 13. 14:05
idézet:
[url="http://"http://www.mek.iif.hu/porta/szint/termesz/biologia/terhall/html/"] Wersényi György : A térbeli hallás[/url][/quote]
[ 2002. szeptember 13.: LAMExPERT szerkesztette a hozzászólást ]
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."
#69
Elküldve: 2002. 09. 14. 02:32
Bocs.
[ 2002. szeptember 14.: *Iguana* szerkesztette a hozzászólást ]
#70
Elküldve: 2002. 09. 14. 17:25
idézet:
Mi mennyi?
A legjobb műszernek is megvan a maga hibahatára. Decibel, millivolt, százalék - egyik sem pontosan annyi, amennyinek mérjük, hanem mindig egy picit több vagy kevesebb. Vajon mekkora lehet a tűrésmezeje annak a különleges, kagylóforma műszernek, amelyet az emberek a fejük jobb és bal oldalán viselnek? Persze, nem arról van itt szó, hogy ki hány kilohertzig hallja a legmagasabb frekvenciákat ennek sokkal kisebb a jelentősége, mint általában hiszik. Gyakori, hogy 60 éves vagy még idősebb, de egyébként ép hallású emberek auditív ítélete lényegében kifogástalan, holott a legmagasabb frekvenciákat már régen nem hallják, a nemlineáris torzításokat viszont igen. Az aranyfülűeket nem a denevér-hallásúak között kell keresni. Kár; ez lett volna az utolsó mérhető paraméter.
Hát akkor hol keressük az aranyfülűeket, akik a műszer pontosságával határozhatnák meg, hogy melyik hangszedő vagy erősítő szól szebben? Nekünk magunknak sem tizennégy karátos a hallótekervényünk, és (emberi gyöngeségből?) nem is igen hiszünk az aranyfülűek létezésében. Ettől persze még létezhet ilyen fenomén, és ha egyszer rátalálunk egy valóban csalhatatlan ítéletű zenebarátra, nem fogjuk azt mondani rá, amit az egyszeri góbé mondott a cirkuszi elefántra, hogy tudniillik ilyen állat pedig nincs. De egy-két keresztkérdést azért feltennénk neki. Mindenekelőtt megkérdeznénk, melyik zenei műfajban járatos, milyen zenét szeret. Ha azt feleli, hogy mindegy neki, csak zene legyen, máris gyaníthatjuk, hogy hamis prófétával van dolgunk. Úgy értsük-e, hogy itt áll előttünk valaki, aki legalább minimális zenei készültséggel bír, végigül hetente két koncertet, ezenkívül rendszeresen végigforgatja hatalmas operalemez gyűjteményét - és ez az ember képes volna ugyanennyire elmélyülni a dzsessz és a popzene hangzásvilágában is!? Hogy auditív ítélete perdöntő lehetne - mondjuk Pink Floyd rajongói számára? Hadd kételkedjünk ebben. Végtére, a mi ereinkben is az ősi magnósok vére floydogál.
Nem, nem, a Tizennégy Karátos Jövevény válogatni fog. Például azt mondja majd, hogy a komolyzenében nem túl járatos ugyan, de annál jobban benne él a popzenében; reggel szintetizátorral ébred, este basszusgitárral fekszik és egész éjjel Fenderekkel álmodik; ő aztán igazán tudja, mitől döglik a hangszóró, akarom mondani, hogy milyen a slágerzene eredeti hangképe, amelyet végül is otthon reprodukálni akarunk. A zenehallgató közönség túlnyomó többsége igenis bízzon meg az ő auditív ítéletében. Aki pedig szerencsétlenségére komolyzenét hallgat vagy netalán klasszikus dzsesszt, az megérdemli a sorsát. Ez jól hangzik (vagy nem is hangzik olyan jól?); apostolunk eszerint tökéletesen ismeri a popzene "etalon-hangzásképét". Kérdezzük csak meg a popzenészeket és a hangmérnököket: ismerik-e ők is ezt az etalont? Ha őszinték, akkor azt felelik, hogy "ilyen etalon nincs", vagy pedig úgy fogalmaznak, hogy "létezik ugyan egy általánosságban elfogadott hangzáskép, de mi a magunk részéről mindent elkövetünk, hogy a mi nótánk másképpen szóljon."
És ehhez meg is van minden eszközük. A modern popzenének a szintetizátor az anyja, a keverőpult az apja, hogy a bábáiról ne is beszéljünk. És ha már a stúdiókban is "kreálnak", "hangzásképet produkálnak", tetszőlegesen határozzák meg az egyes szólamok súlyát, a magas és mély kiemelés mértékét, sőt: bizonyos torzításokét is - akkor vajon olyan nagy baj-e, ha otthon a hangszedő magasban emel, az erősítő a basszust forszírozza, a hangsugárzó pedig pótolja mindazt a torzítást, amelyet a producer kifelejtett a zenéből? Ilyen lánchoz egyébként sokkal olcsóbban lehet hozzájutni, mint egy igazán semleges hangú berendezéshez. Talán még "kellemesebben" is fog szólni - az etalont pedig vigye el az ördög.
Ha a High Fidelitynek az a célja (márpedig definíciója szerint is az!), hogy ne produkálja, hanem reprodukálja a zenét, akkor az akusztikus hangszerek világában, elsősorban a "komoly" zenében kell megkeresnünk az etalont, a vonatkoztatási pontot. Aki a csalhatatlan bíró ambíciójával lép fel, aligha hivatkozhat másra, mint komolyzenére, koncerttermek akusztikájára, amely - ha igaz -elmoshatatlanul él a fülében. És lám: a szakírók véleménye gyakran még komolyzenei anyagon sem egységes: egyikük ezt, másikuk amazt a hangsugárzót ítéli természetesebb hangúnak. Lehet, hogy még a komolyzenének sincs Abszolút Etalonja?
Gyanítjuk, hogy nincs - de erről majd máskor. Azt viszont remélhetjük, hogy ha mind nagyobb gyakorlatot szerzünk, ha megismerjük nemcsak a koncerttermek (eltérő) akusztikáját, hanem a hangmérnökök (ugyancsak eltérő) ízlését, eszközeik sokféleségét, a zeneszerető közönség (szélsőségesen eltérő) igényét - akkor egyre biztosabban megközelíthetjük, körülírhatjuk az egyetlen szóval meg nem ítélhető valóságot. Visszatérve kiindulópontunkhoz: a műszerek hibája százalékban vagy ezrelékben mérhető, "pluszmínusz", tehát legtöbbször csak egyetlen dimenzióban. Az auditív ítélet bizonytalansága ennél sokkal nagyobb, s minthogy számtalan dimenzióban jelentkezik - térképész a talpán, aki meg tudja rajzolni a tűrésmezejét.[/quote]
Darvas László
® "A legjobb tanácsadók nem azok, akik különleges esetekben megmondják, hogy hogyan cselekedjünk; hanem azok, akik elkötelezett szellemiségükből és cselekedni vágyásukból adnak, majd ránk hagyják, hogy még ha sok hibával is de magunk találjuk meg a cselekvés véleményünk szerinti legjobb formáját."